treinperikelen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

treinperikelen

Bericht door ferry »

Hoi

Vanavond IC 4515 Antw C 17:17 naar Essen, bij start in tunnel(na stop Antw) valt alles uit.
Panne van de electronica.
Na ongeveer 10 minuten hebben we aan verminderde snelheid de reis kunnen verderzetten.
Zou dit niet vermelden ware het niet dat ik gemiddeld één keer per week hetzelfde euvel meemaak met een TD M6.
Volgens TB ligt het aan TBL1?

f
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: treinperikelen

Bericht door Robin »

Heb dit nog al gehoord dat ze daar deze week last van hebben, op de verbinding Antwerpen - Charleroi. Deze rijd ook met M6 + 27.
Zou ook geregeld uitvallen :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: treinperikelen

Bericht door dentheo »

Ik zat in dezelfde trein.

Is volgens mij volledig afgebouwd en terug opgebouwd. eerst ventilatie weg, dan helft verlichting, dan verlichting terug, dan traag weg en ventilatie terug.
Bleef traag rijden... halve tractie uit de tunnel ?
Mux storing ? Vocht in connectoren ? en ik die dacht dat de deuren het zwakke punt waren van de M6en.
Alhoewel met mux storing is het volgens mij alles of niks , niet halve kracht.
De machinist is volgens mij niet naar de lok geweest kan "afzonderen van motoren" over de mux ?

Maandag gebeurde hetzelfde net voor een stop in Kalmthout, dubbeldekkers dwars over de overweg.

Steven, leer ons iets bij !!!
Theo
Groeten vanop de Heide
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: treinperikelen

Bericht door Nils »

Het is inderdaad een probleem met de TBL1+ en dan specifiek met de software op het stuurrijtuig M6.
Bij het inrijden van de tunnel krijgt het informatie door van één van de tbl/etcs bakens die daar ligt
en informatie geeft waar het stuurijtuig niet mee om kan en dus een noodremming tot gevolg heeft.

Er zijn op die moment maar twee oplossing mogelijk, tbl1+ afzonderen, of het stuurrijtuig volledig opnieuw opstarten.
Aangezien er verder geen problemen mee zijn kiezen wij voor het volledig opnieuw opstarten zodoende dat TBL1+ in dienst blijft.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: treinperikelen

Bericht door dentheo »

Wij waren juist Centraal uitgereden, zijn dat daar zo'n korte blokken dat wij al het 300m baken van het volgend sein te pakken hadden of is het omdat men daar in twee richtingen kan rijden en dat het een van de TBL bakens is rond het kruispunt bij de in- uitrit onder de Centraal ?
Wanneer dat drie dagen geleden in Kalmthout hetzelfde was dan was het daar het 300m baken net voor de overweg.

Mijn medereizigers vonden het "zeer" gewoon.

Ik heb al ATB stops meegemaakt, LZB stops in Duitsland (alle glazen van de bar), dan ook eens in Zwitserland.
Allemaal op redelijke snelheid en bijna allemaal bij spoorwissel tussen parallelle (?) lijnen.
Hier dus in volle baan , maar op lage snelheid? Mijn collectie groeit.

Nieuw begrip in België de "TBL1+ stop"
De herstart duurde hier wel het langste, ik denk dat we van +10 naar +15 gegaan zijn..... :oops: :oops: :oops:
Dat kunnen de Duitsers, Zwitsers, Nederlanders sneller, dat waren wel allemaal treinstellen ICE, ICN, VRIM...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: treinperikelen

Bericht door Steven »

je hebt naast gewone TBL1+ bakens voorlopig ook nog andere bakens zijn in en out bakens.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: treinperikelen

Bericht door ferry »

Hoi

Vind dit rare redenering: "kiezen voor heropstarten"...
Dat dit bijna 15 minuten duurt, de moegetergde reizigers het stilaan op de heupen krijgen zal worst wezen voor de NMBS.
Op lijn 12 is er elke dag wel weer wat nieuws, wordt stilaan de meest pittooreske lijn: men weet niet of de trein vandaag op tijd rijdt en men weet zeker niet wanneer men thuis geraakt;
de vrouwelijke TB vatte het vandaag alzo samen " de volgende halte is HOPELIJK Ekeren...!


f
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: treinperikelen

Bericht door Nils »

ferry schreef:Hoi

Vind dit rare redenering: "kiezen voor heropstarten"...
Dat dit bijna 15 minuten duurt, de moegetergde reizigers het stilaan op de heupen krijgen zal worst wezen voor de NMBS.
Op lijn 12 is er elke dag wel weer wat nieuws, wordt stilaan de meest pittooreske lijn: men weet niet of de trein vandaag op tijd rijdt en men weet zeker niet wanneer men thuis geraakt;
de vrouwelijke TB vatte het vandaag alzo samen " de volgende halte is HOPELIJK Ekeren...!


f
Het is de veiligste oplossing.
TBL1+ is er een veiligheidssysteem, het buiten dienst stellen is dus eigenlijk de allerlaatste optie aangezien de veiligheid vermindert.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: treinperikelen

Bericht door Robin »

Nils schreef:
ferry schreef:Hoi

Vind dit rare redenering: "kiezen voor heropstarten"...
Dat dit bijna 15 minuten duurt, de moegetergde reizigers het stilaan op de heupen krijgen zal worst wezen voor de NMBS.
Op lijn 12 is er elke dag wel weer wat nieuws, wordt stilaan de meest pittooreske lijn: men weet niet of de trein vandaag op tijd rijdt en men weet zeker niet wanneer men thuis geraakt;
de vrouwelijke TB vatte het vandaag alzo samen " de volgende halte is HOPELIJK Ekeren...!


f
Het is de veiligste oplossing.
TBL1+ is er een veiligheidssysteem, het buiten dienst stellen is dus eigenlijk de allerlaatste optie aangezien de veiligheid vermindert.
Als e dit nu afzondert en je vertrekt terug en dan terug in dienst terwijl je de tunnel buiten rijd? Gaat dat ook niet?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Kevin1144

Re: treinperikelen

Bericht door Kevin1144 »

ferry schreef:Hoi

Vind dit rare redenering: "kiezen voor heropstarten"...
Dat dit bijna 15 minuten duurt, de moegetergde reizigers het stilaan op de heupen krijgen zal worst wezen voor de NMBS.
Op lijn 12 is er elke dag wel weer wat nieuws, wordt stilaan de meest pittooreske lijn: men weet niet of de trein vandaag op tijd rijdt en men weet zeker niet wanneer men thuis geraakt;
de vrouwelijke TB vatte het vandaag alzo samen " de volgende halte is HOPELIJK Ekeren...!


f
Is volgens mij een logische keuze.
Door opnieuw op te starten is het besturingshulpsysteem terug in dienst.
Dit systeem afzonderen gaat sneller maar dan is de TBL 1+ buiten dienst.
Liever vertraging met alle uitrustingen in dienst...
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: treinperikelen

Bericht door Nils »

Robin schreef:
Nils schreef:
ferry schreef:Hoi

Vind dit rare redenering: "kiezen voor heropstarten"...
Dat dit bijna 15 minuten duurt, de moegetergde reizigers het stilaan op de heupen krijgen zal worst wezen voor de NMBS.
Op lijn 12 is er elke dag wel weer wat nieuws, wordt stilaan de meest pittooreske lijn: men weet niet of de trein vandaag op tijd rijdt en men weet zeker niet wanneer men thuis geraakt;
de vrouwelijke TB vatte het vandaag alzo samen " de volgende halte is HOPELIJK Ekeren...!


f
Het is de veiligste oplossing.
TBL1+ is er een veiligheidssysteem, het buiten dienst stellen is dus eigenlijk de allerlaatste optie aangezien de veiligheid vermindert.
Als e dit nu afzondert en je vertrekt terug en dan terug in dienst terwijl je de tunnel buiten rijd? Gaat dat ook niet?
Dat gaat dan bijna even veel tijd kosten als het volledig heropstarten aangezien de pc waarin de module zit zal moeten herstarten na het opnieuw in dienst stellen.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: treinperikelen

Bericht door Hobbes »

Het probleem van de TBL1+/ETCS baken in de Antwerpse NZV zijn "gekend in Brussel", en doen zich alleen maar voor bij een M6 stuurrijtuig met TBL1+.
Op de M6 SR staat dat er softwarematig op.
Het laatste dat ik gehoord heb, is dat er een nieuwe softwareversie zou zijn die het probleem verhelpt, maar mag nog niet gebruikt worden wegens..... nog niet gehomologeerd... En zo kl*ten we maar verder. Bestemming beter! :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: treinperikelen

Bericht door Steven »

Ik denk dat het systeem afzonderen en tijdens het "rijden" in dienst stellen op zichzelf ook weer een noodremming als gevolg geeft.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: treinperikelen

Bericht door dentheo »

Die ontwikkelaars hebben duidelijk nooit een ATB-stop, LZB-stop en ZüB-stop meegemaakt....
Duidelijk ontwikkelt uit de visie "ons systeem is onfeilbaar".
Hopelijk zit dat in de nieuwe versie van de software al anders, soort recovery uit vals alarm....


Mij verbaasd nog altijd dat uw collega wel op "eieren" is blijven rijden...
Zijn er indicaties dat het probleem vaker optreedt bij vol vermogen ? Inductie uit de loc ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: treinperikelen

Bericht door Hobbes »

Er is momenteel een snelheidsbeperking van 40km/h van kracht in de tunnel, dus dat zal ook wel de reden zijn waarom hij zo traag reed.
Plaats reactie