I6 naar I10

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
aquarius
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 okt 2010, 17:48

I6 naar I10

Bericht door aquarius » 14 dec 2010, 20:20

Hey,

iets wat ik me altijd afgevraagd heb:
Hoe komt het dat de rijtuigtypes I7, 8 en 9 niet bestaan?

Groetjes!


Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20684
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: I6 naar I10

Bericht door Steven » 14 dec 2010, 20:39

zover ik weet zijn daar plannen voor geweest maar hebben ze die van tafel geveegd.

Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 1917
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: In de buurt van Kortrijk.

Re: I6 naar I10

Bericht door Dieselfreak » 14 dec 2010, 21:35

En waarom bestaat of bestond er ook geen rijtuig M3?
19/12/2015: 1. België (11490) 2. Nederland (6430) 3. Duitsland (3430) 4. Luxemburg (2625) 5. Frankrijk (2540) 6. Zwitserland (1915) 7. Italië (1066) 8. Oostenrijk (480) 9. Spanje (397) 10. Polen (267)

Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2545
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Vl.-Br.

Re: I6 naar I10

Bericht door trainfreak » 14 dec 2010, 21:50

Dieselfreak schreef:En waarom bestaat of bestond er ook geen rijtuig M3?
M3-rijtuigen hebben wel bestaan hoor.
Ze lijken wat op de M2-rijtuigen, maar ze hebben geen doorloopmogelijkheid.

am62
Berichten: 801
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: I6 naar I10

Bericht door am62 » 14 dec 2010, 21:59


Gebruikersavatar
Jérôme
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 sep 2008, 11:01
Contacteer:

Re: I6 naar I10

Bericht door Jérôme » 15 dec 2010, 14:45

trainfreak schreef:Ze lijken wat op de M2-rijtuigen, maar ze hebben geen doorloopmogelijkheid.
Ik denk het wel, hoor.
Het waren de R-rijtuigen die geen doorloopmogelijheid hadden.
Meer weten over museummaterieel?
https://materielhistorique.fr.gd

Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2545
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Vl.-Br.

Re: I6 naar I10

Bericht door trainfreak » 15 dec 2010, 14:52

Jérôme schreef:
trainfreak schreef:Ze lijken wat op de M2-rijtuigen, maar ze hebben geen doorloopmogelijkheid.
Ik denk het wel, hoor.
Het waren de R-rijtuigen die geen doorloopmogelijheid hadden.
Ik ga af op deze tekening, waar er geen vouwbalgen zijn getekend: Afbeelding http://rixke.tassignon.be/local/cache-v ... -d8e59.jpg
(Rechtsonder, nr 11, zijn de M3-rijtuigen)
De afbeelding komt van deze site: http://rixke.tassignon.be/spip.php?article297

Als ik sommige foto's bekijk dan zie ik wel vouwbalgen, maar dat deze verstopt zitten achter de kast.

Gebruikersavatar
Jérôme
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 sep 2008, 11:01
Contacteer:

Re: I6 naar I10

Bericht door Jérôme » 15 dec 2010, 16:18

De vouwbalgen zijn idd achter de kast verstopt.
Hier een link naar een foto (afkomstig van de zelfde site): "http://rixke.tassignon.be/local/cache-v ... -740b1.jpg"
Meer weten over museummaterieel?
https://materielhistorique.fr.gd

aquarius
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 okt 2010, 17:48

Re: I6 naar I10

Bericht door aquarius » 15 dec 2010, 23:56

Hela, een beetje on topic blijven he :o

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 4173
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: I6 naar I10

Bericht door overweg13 » 16 dec 2010, 09:11

Steven schreef:zover ik weet zijn daar plannen voor geweest maar hebben ze die van tafel geveegd.
Inderdaad, heel precies weet ik het ook niet meer, maar voor zover ik me nog herinner ging het om speciale rijtuigen zoals restauratie, bar-dancing e.d.
Met vriendelijke groet

overweg13

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 4173
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: I6 naar I10

Bericht door overweg13 » 16 dec 2010, 09:17

Jérôme schreef:
trainfreak schreef:Ze lijken wat op de M2-rijtuigen, maar ze hebben geen doorloopmogelijkheid.
Ik denk het wel, hoor.
Het waren de R-rijtuigen die geen doorloopmogelijheid hadden.
M3's hadden wel degelijk doorloopmogelijkheden. Ze hebben in hun hele carrière maar 1 onderhoudspost gekend: FLS (Aalst). Er waren maar 2 types: ABD en B. Kenmerkend waren de afbuigingen aan de uiteinde: daardoor kon het geoefend oog vanop afstand een M3 van een M2 herkennen. Ook de ramen waren, hoewel van hetzelfde concept als bij de M2, enigszins anders. Ze waren een stuk lichter dan de M2 en hadden alleen stoomverwarming.
Ze eindigden hun carrière op de IR-treinen Geraardsbergen - De Panne. Voor mij blijft een semi-direct Gent - Zottegem - Geraardsbergen - Edingen - Schaarbeek tot de verbeelding spreken. Die vertrok in Halle om 8:18, en reed op die manier vlak voor de overvolle semi-direct Tournai - Schaarbeek van 8:23, die op die manier niet zo veel reizigers moest opnemen in Halle. De slimste waren al weg met een trein waar wel nog wat plaats op was.
Met vriendelijke groet

overweg13

Plaats reactie