Pagina 1 van 1

I6 naar I10

Geplaatst: 14 dec 2010, 20:20
door aquarius
Hey,

iets wat ik me altijd afgevraagd heb:
Hoe komt het dat de rijtuigtypes I7, 8 en 9 niet bestaan?

Groetjes!

Re: I6 naar I10

Geplaatst: 14 dec 2010, 20:39
door Steven
zover ik weet zijn daar plannen voor geweest maar hebben ze die van tafel geveegd.

Re: I6 naar I10

Geplaatst: 14 dec 2010, 21:35
door Dieselfreak
En waarom bestaat of bestond er ook geen rijtuig M3?

Re: I6 naar I10

Geplaatst: 14 dec 2010, 21:50
door trainfreak
Dieselfreak schreef:En waarom bestaat of bestond er ook geen rijtuig M3?
M3-rijtuigen hebben wel bestaan hoor.
Ze lijken wat op de M2-rijtuigen, maar ze hebben geen doorloopmogelijkheid.

Re: I6 naar I10

Geplaatst: 14 dec 2010, 21:59
door am62

Re: I6 naar I10

Geplaatst: 15 dec 2010, 14:45
door Jérôme
trainfreak schreef:Ze lijken wat op de M2-rijtuigen, maar ze hebben geen doorloopmogelijkheid.
Ik denk het wel, hoor.
Het waren de R-rijtuigen die geen doorloopmogelijheid hadden.

Re: I6 naar I10

Geplaatst: 15 dec 2010, 14:52
door trainfreak
Jérôme schreef:
trainfreak schreef:Ze lijken wat op de M2-rijtuigen, maar ze hebben geen doorloopmogelijkheid.
Ik denk het wel, hoor.
Het waren de R-rijtuigen die geen doorloopmogelijheid hadden.
Ik ga af op deze tekening, waar er geen vouwbalgen zijn getekend: Afbeelding http://rixke.tassignon.be/local/cache-v ... -d8e59.jpg
(Rechtsonder, nr 11, zijn de M3-rijtuigen)
De afbeelding komt van deze site: http://rixke.tassignon.be/spip.php?article297

Als ik sommige foto's bekijk dan zie ik wel vouwbalgen, maar dat deze verstopt zitten achter de kast.

Re: I6 naar I10

Geplaatst: 15 dec 2010, 16:18
door Jérôme
De vouwbalgen zijn idd achter de kast verstopt.
Hier een link naar een foto (afkomstig van de zelfde site): "http://rixke.tassignon.be/local/cache-v ... -740b1.jpg"

Re: I6 naar I10

Geplaatst: 15 dec 2010, 23:56
door aquarius
Hela, een beetje on topic blijven he :o

Re: I6 naar I10

Geplaatst: 16 dec 2010, 09:11
door overweg13
Steven schreef:zover ik weet zijn daar plannen voor geweest maar hebben ze die van tafel geveegd.
Inderdaad, heel precies weet ik het ook niet meer, maar voor zover ik me nog herinner ging het om speciale rijtuigen zoals restauratie, bar-dancing e.d.

Re: I6 naar I10

Geplaatst: 16 dec 2010, 09:17
door overweg13
Jérôme schreef:
trainfreak schreef:Ze lijken wat op de M2-rijtuigen, maar ze hebben geen doorloopmogelijkheid.
Ik denk het wel, hoor.
Het waren de R-rijtuigen die geen doorloopmogelijheid hadden.
M3's hadden wel degelijk doorloopmogelijkheden. Ze hebben in hun hele carrière maar 1 onderhoudspost gekend: FLS (Aalst). Er waren maar 2 types: ABD en B. Kenmerkend waren de afbuigingen aan de uiteinde: daardoor kon het geoefend oog vanop afstand een M3 van een M2 herkennen. Ook de ramen waren, hoewel van hetzelfde concept als bij de M2, enigszins anders. Ze waren een stuk lichter dan de M2 en hadden alleen stoomverwarming.
Ze eindigden hun carrière op de IR-treinen Geraardsbergen - De Panne. Voor mij blijft een semi-direct Gent - Zottegem - Geraardsbergen - Edingen - Schaarbeek tot de verbeelding spreken. Die vertrok in Halle om 8:18, en reed op die manier vlak voor de overvolle semi-direct Tournai - Schaarbeek van 8:23, die op die manier niet zo veel reizigers moest opnemen in Halle. De slimste waren al weg met een trein waar wel nog wat plaats op was.