Spoor maandag met aangepaste dienstregeling
Spoor maandag met aangepaste dienstregeling
Door de winterse weersomstandigheden zal de nationale spoormaatschappij (NMBS) vanaf maandagochtend de uurregeling aanpassen. Daarbij zal prioriteit gegeven worden aan de IC-IR en L-treinen tijdens de spitsuren. Dat heeft een woordvoerster van de maatschappij, Claire Gilissen, zondagavond laten weten.
"De andere spitsuurtreinen zullen in de mate van het mogelijke verzekerd worden", vervolgde ze.
Veel treinbestuurders zullen hun werkplaats niet kunnen bereiken, wat deze uitzonderlijke aanpassingen rechtvaardigt. Verder vreest de maatschappij materieelproblemen, zoals de NMBS die zondag reeds kende.
"Het treinritme zal lager liggen, vooral tijdens de spitsuren. De vooruitzichten voor maandag zijn niet erg optimistisch. Men kan zich aan verstoringen verwachten", benadrukte de woordvoerster.
Ze raadt treingebruikers aan de websites railtime.be en nmbs.be te raadplegen om "na te gaan of de trein wel vertrekt."
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 101219_098
"De andere spitsuurtreinen zullen in de mate van het mogelijke verzekerd worden", vervolgde ze.
Veel treinbestuurders zullen hun werkplaats niet kunnen bereiken, wat deze uitzonderlijke aanpassingen rechtvaardigt. Verder vreest de maatschappij materieelproblemen, zoals de NMBS die zondag reeds kende.
"Het treinritme zal lager liggen, vooral tijdens de spitsuren. De vooruitzichten voor maandag zijn niet erg optimistisch. Men kan zich aan verstoringen verwachten", benadrukte de woordvoerster.
Ze raadt treingebruikers aan de websites railtime.be en nmbs.be te raadplegen om "na te gaan of de trein wel vertrekt."
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 101219_098
Re: Spoor maandag met aangepaste dienstregeling
kan ik ergens "nu al" zien of mijn trein zal rijden? of moet ik wachten tot morgenvroeg?
Re: Spoor maandag met aangepaste dienstregeling
De ervaringen van vandaag op lijn 161 en 162 was vooral dat er problemen waren tussen Namen en Luxemburg, en dat er vooral materiaalproblemen waren.
Vele breaks zijn vervangen door een klassiek stel, en de MS96 reden vaak maar met één stel, hetgene dat het langste de dag overleefde (tegen de avond aan werd dat wel minder en minder).
Lang leve de klassiekjes. De eerste stam M6'en op de lijn 161 (ter overbrenging voor maandag) had al meteen 1h30 vertraging
De IC 2021 deze avond reed ook met één klassiek ipv 2 MS96. Het ding is wel op uur aangekomen in Antwerpen-Centraal, de Nederlanders in de trein zeiden nog tegen elkaar dat de NS daar iets van kon leren
Vele breaks zijn vervangen door een klassiek stel, en de MS96 reden vaak maar met één stel, hetgene dat het langste de dag overleefde (tegen de avond aan werd dat wel minder en minder).
Lang leve de klassiekjes. De eerste stam M6'en op de lijn 161 (ter overbrenging voor maandag) had al meteen 1h30 vertraging
De IC 2021 deze avond reed ook met één klassiek ipv 2 MS96. Het ding is wel op uur aangekomen in Antwerpen-Centraal, de Nederlanders in de trein zeiden nog tegen elkaar dat de NS daar iets van kon leren
Re: Spoor maandag met aangepaste dienstregeling
Het is nu moeilijk te zeggen welke bestuurder op zijn werk zal geraken en welke treinen verzekerd kunnen worden.profke schreef:kan ik ergens "nu al" zien of mijn trein zal rijden? of moet ik wachten tot morgenvroeg?
Om nog maar te zwijgen over de lijnen waar in het weekend niets rijdt, dat is vaak "onverwachts" problematisch met wissels etc. (het testen van wissels, ook die met verwarming schort nog wel wat aan, de controle op wissels is snel te controleren maar wordt vaak niet gedaan, en bij de eerste trein 's ochtends staat men dan voor verrassingen).
Zo een voorrang plan voor de gewone treinen die elk uur rijden is niet slecht als deze met een goede samenstelling rijden natuurlijk. Als men straks plots om 7u45 in Antwerpen-Centraal de Charleroi laat rijden met 1 klassiek stel dan 8 M6'en, om de trein maar niet te moeten afschaffen... ja dan heeft het weinig zin hé.
De NMBS website weet trouwens van niets momenteel, zelfs geen aankondiging met een link naar de pagina die vanaf in de loop van de nacht geupdate zal worden... De informaticadienst werkt pas vanaf 8u morgenvroeg (als ze op hun werk geraken)
Re: Spoor maandag met aangepaste dienstregeling
Die mannen zitten thuis te internetten, die hoeven toch niet naar Brussel om de site "lichtjes" aan te passen.Kristofke schreef: De NMBS website weet trouwens van niets momenteel, zelfs geen aankondiging met een link naar de pagina die vanaf in de loop van de nacht geupdate zal worden... De informaticadienst werkt pas vanaf 8u morgenvroeg (als ze op hun werk geraken)
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Spoor maandag met aangepaste dienstregeling
Alsof enkel treinbestuurders nodig zijn om treinen te laten rijden...
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Spoor maandag met aangepaste dienstregeling
Ze zijn samen met de TBG wel de grootste bepalende factor of een trein rijdt of niet.
Op een seinhuis is enige flexibiliteit aanwezig (euh sorry, "mogelijk") als er een collega niet komt opdagen
Op een seinhuis is enige flexibiliteit aanwezig (euh sorry, "mogelijk") als er een collega niet komt opdagen
Re: Spoor maandag met aangepaste dienstregeling
Dus ze bedoelen dat ze nu eens echt voorrang gaan geven aan IC's en IR's, zoals het eigenlijk altijd al moest zijn?
Re: Spoor maandag met aangepaste dienstregeling
Alle stoptreinen afschaffen ???? Ik dacht alleen P treinen ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Spoor maandag met aangepaste dienstregeling
Het gaat inderdaad om de P treinen die als laagste prioriteit gelden. Alle reguliere treinen (treinen die dus elk uur rijden) krijgen voorrang, ze schaffen dus liever een P trein af om dan een L of IR/IC te laten rijden.
Re: Spoor maandag met aangepaste dienstregeling
Dat gebeurd toch altijd al? In Mechelen en Leuven werken ze in ieder geval zo, maar ik vermoed dat het in de grote steden niet anders isSteven schreef:Het gaat inderdaad om de P treinen die als laagste prioriteit gelden. Alle reguliere treinen (treinen die dus elk uur rijden) krijgen voorrang, ze schaffen dus liever een P trein af om dan een L of IR/IC te laten rijden.
Re: Spoor maandag met aangepaste dienstregeling
ik had vanavond een "solden" trein...
3x -50%
halve lengte
halve temperatuur (ong 10°C binnen)
en de tweede helft...
aan halve tractie...
3x -50%
halve lengte
halve temperatuur (ong 10°C binnen)
en de tweede helft...
aan halve tractie...
Re: Spoor maandag met aangepaste dienstregeling
maar voor 100% moeten betalen?profke schreef:ik had vanavond een "solden" trein...
3x -50%
halve lengte
halve temperatuur (ong 10°C binnen)
en de tweede helft...
aan halve tractie...
Re: Spoor maandag met aangepaste dienstregeling
De vertragingen zijn dan vast niet te wijten aan het oudste materiaal...Kristofke schreef: Lang leve de klassiekjes. De eerste stam M6'en op de lijn 161 (ter overbrenging voor maandag) had al meteen 1h30 vertraging
...zoals men in de Panorama reportage van 12 september suggereerde.
(als één van de redenen welteverstaan)
Misschien moeten ze er stellen waarvan het onderhoud afloopt,
opnieuw een mini-revisie geven, al was het maar om bij noodgevallen in te springen.
(het weer/pannes opvangen/extra flexibele capaciteit... )
Steven.
Re: Spoor maandag met aangepaste dienstregeling
12 december zal je bedoelen Maar je hebt wel gelijk, het nieuwe materieel (lees: de nieuwe elektronica) heeft meer last van de koude dan een klassiekje.vasonline schreef: De vertragingen zijn dan vast niet te wijten aan het oudste materiaal...
...zoals men in de Panorama reportage van 12 september suggereerde.
(als één van de redenen welteverstaan)
Volgens mij hebben ze een groot deel sowiezo nog nodig: kijk maar naar de renovatiewerken die al een tijdje bezig zijn (en die er nog zullen komen).vasonline schreef: Misschien moeten ze er stellen waarvan het onderhoud afloopt,
opnieuw een mini-revisie geven, al was het maar om bij noodgevallen in te springen.
(het weer/pannes opvangen/extra flexibele capaciteit... )