Sneeuw en spoorstroomkringen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Sneeuw en spoorstroomkringen

Bericht door Paul »

Ik vroeg me af of bij hevige sneeuwval de sneeuw elektrisch contact tussen de beide rails tot stand kan brengen? Met als gevolg gestoorde stroomkringen, seinen en overwegen die dicht gaan enz.? Of is sneeuw een (te) slechte elektrische geleider?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: Sneeuw en spoorstroomkringen

Bericht door calabria »

Sneeuw = zuiver water zonder 'mineralen' in zoals in leidingwater en flessenwater. Het zijn die mineralen (ionen) die voor de geleiding zullen zorgen. Dus zal het niet geleiden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Sneeuw en spoorstroomkringen

Bericht door Shrek »

sneeuw bevat ook heel veel lucht en is dus een slechte geleider :wink:
nighttrain
Berichten: 2556
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Sneeuw en spoorstroomkringen

Bericht door nighttrain »

Wat voor problemen kan zorgen is het dooiwater met de zouten van de strooidiensten.
Jani

Re: Sneeuw en spoorstroomkringen

Bericht door Jani »

ja, dat zout kan soms sk-storingen geven, het ergste is meestal als de sporen onder water staan.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Sneeuw en spoorstroomkringen

Bericht door dentheo »

calabria schreef:Sneeuw = zuiver water zonder 'mineralen' in zoals in leidingwater en flessenwater. Het zijn die mineralen (ionen) die voor de geleiding zullen zorgen. Dus zal het niet geleiden.

Nou nou... regen is zeker geen "gedemineraliseerd" water ....
Theo
Groeten vanop de Heide
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Sneeuw en spoorstroomkringen

Bericht door Paul »

dentheo schreef:Nou nou... regen is zeker geen "gedemineraliseerd" water ....
Mijn vraag ging over sneeuw, niet over regen, Theo.
Ik ben geen chemicus of fysicus, maar ik denk toch dat dat een serieus verschil is...
(sneeuw = gekristalliseerde waterdamp, dus zuiver water?)
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Sneeuw en spoorstroomkringen

Bericht door dentheo »

Paul schreef:
dentheo schreef:Nou nou... regen is zeker geen "gedemineraliseerd" water ....
Mijn vraag ging over sneeuw, niet over regen, Theo.
Ik ben geen chemicus of fysicus, maar ik denk toch dat dat een serieus verschil is...
(sneeuw = gekristalliseerde waterdamp, dus zuiver water?)
Vergeet dat gewoon.... "zuiver" en dus "isolerend" water is er op aarde niet te vinden, ik denk alleen in buizen en flesjes.
Sneeuw geleid wel slechter dan water omdat het minder "aan elkaar hangt", slechter contact zou je kunnen zeggen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Sneeuw en spoorstroomkringen

Bericht door msts.be »

dentheo schreef:
calabria schreef:Sneeuw = zuiver water zonder 'mineralen' in zoals in leidingwater en flessenwater. Het zijn die mineralen (ionen) die voor de geleiding zullen zorgen. Dus zal het niet geleiden.
Nou nou... regen is zeker geen "gedemineraliseerd" water ....
Niet akkoord. Regen is WEL gedemineraliseerd water, tenzij het zure regen is natuurlijk. Als je een keer zonder kap of paraplu rondloopt in regen is er veel kans dat je haar veel zachter is, gewoon omdat er geen kalk en mineralen in regen zitten.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Sneeuw en spoorstroomkringen

Bericht door dentheo »

msts.be schreef:
dentheo schreef:
calabria schreef:Sneeuw = zuiver water zonder 'mineralen' in zoals in leidingwater en flessenwater. Het zijn die mineralen (ionen) die voor de geleiding zullen zorgen. Dus zal het niet geleiden.
Nou nou... regen is zeker geen "gedemineraliseerd" water ....
Niet akkoord. Regen is WEL gedemineraliseerd water, tenzij het zure regen is natuurlijk. Als je een keer zonder kap of paraplu rondloopt in regen is er veel kans dat je haar veel zachter is, gewoon omdat er geen kalk en mineralen in regen zitten.
.... meet maar eens in uw regenput.. onthard water en gedemineraliseerd zijn ook twee soorten.. maar we drijven weg uit dit draadje.
Theo
Groeten vanop de Heide
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: Sneeuw en spoorstroomkringen

Bericht door calabria »

Uw regenput is water dat al over uw dak is gestroomd: op uw dak ligt wat vuil, waartussen bv. wat klei zit waaruit mineralen door het regenwater worden meegenomen.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Sneeuw en spoorstroomkringen

Bericht door dentheo »

calabria schreef:Uw regenput is water dat al over uw dak is gestroomd: op uw dak ligt wat vuil, waartussen bv. wat klei zit waaruit mineralen door het regenwater worden meegenomen.
zelfs al zet ge een emmer op het terras.... het is uit de lucht of het is van de emmer....demin zal het niet meer zijn
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Re: Sneeuw en spoorstroomkringen

Bericht door JC »

Regen bevat wel mineralen, zij het weinig. De regen pikt immers stofdeeltjes op in de lucht waardoor het niet meer om 'zuiver' water gaat. Er zijn natuurlijk nog gassen die kunnen oplossen in het regenwater waardoor bv. de zure regen ontstaat. Daarbij is het niet noodzakelijk een zuur dat ontstaat, ammoniak wordt ook opgelost (ammoniak die veelal van de landbouw afkomstig is).
Plaats reactie