Hypothetisch denkstuk: NZV

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
melle

Hypothetisch denkstuk: NZV

Bericht door melle »

Hallo,

We weten allemaal dat de figuurlijke emmer van de noord-zuidverbinding bijna overloopt. 2010 was een vreselijk jaar voor de NMBS.
Wat is volgens jullie de beste oplossing voor 'NU', en de beste oplossing op lange termijn? (+-10-30 jaar)

Laat je wildste theorieën hier maar op de vrije loop!

Groetjes,

Melle
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Hypothetisch denkstuk: NZV

Bericht door bobke »

De NZV uitbreiden naar tien sporen (of acht). Dit is natuurlijk op lange termijn, aangezien een tunnel boren niet zo snel gaat. Het schijnt dat Brussel zelf daar niet zo voor is, omdat ze daar vroeger bij de aanlegging van de zes sporen heel wat leed hadden. Maar ik denk dat met de huidige technologie, er wel voor kunnen zorgen dat niet "heel Brussel" één groot werf wordt.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Hypothetisch denkstuk: NZV

Bericht door AlexNL »

Met een paar tunnelboormachines kun je dat er inderdaad zonder al te veel hinder bij krijgen, kijk maar naar de Antwerpse NZV en de Noord/Zuidlijn in Amsterdam.

Een op de korte termijn praktische oplossing is een deel van de treinen die door de NZV gaan opknippen zodat een deel keert in Brussel-Zuid of Vorst, en een deel in Brussel-Noord of Schaarbeek. Tussen die stations rijden dan pendeltreinen en de niet opgeknipte treinen zoals de Benelux.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Hypothetisch denkstuk: NZV

Bericht door Robin »

een groot deel dat al zou helpen is de meeste treinen laten stoppen in Noord of Zuid en enkel de belangrijkste erdoor.
Er rijden toch metro's genoeg daar?

Thalys
ICE
Benelux
Antwerpen-Charleroi
Antwerpen-Geraardsbergen
Oostende-Eupen

om er al een paar te noemen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Hypothetisch denkstuk: NZV

Bericht door Steven »

Zomaar tunnels boren in Brussel gaat jammer genoeg niet, het aantal tunnels die er nu al steken (al dan niet in gebruik zijnde) maakt dat het aanbieden van meer sporen voor de NZV geen simpele oplossing is, grote delen van de ondergrond van Brussel zijn moeras is een tweede bijkomende beperking en als laatste toetje heb je nog last van de fundering van historische gebouwen zoals de kathedraal van Brussel, de Nationale bank, ...
Een bijkomende koker onder de bestaande sporen zou ook kunnen maar dan krijg je weer het probleem dat er zware hellingen gaan komen die er voor zorgen dat je afzonderlijke regels moet maken om er met een trein door te mogen rijden.
Normaal zou er een studie bezig zijn door infrabel ivm het boren van een nieuwe tunnel met extra sporen doch tot op heden nog niets gezien of gehoord ivm de resultaten van die studie.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hypothetisch denkstuk: NZV

Bericht door groentje »

Het probleem is niet zozeer het tunnelboren: wel de plaats om dat te doen. Brussel is een wemeling van tunnels en kabels van de metro, van de riolering, van de trein, van de ICT-bekabeling, electriciteit, gas... Bovendien is de huidige NZV gegraven in een heuvelkam, maar aan de westkant begint de laagstad.
Overigens rijden er geen metro's tussen Noord en Zuid, de lijn via de Beurs is een premetrolijn, uitgebaat met (lange) trams. Dat wordt naar alle waarschijnlijkheid wel een metrolijn in de toekomst, maar dat is omdat het huidige verkeer de druk al niet meer aankan. Als je ook nog eens al die reizigers die in het Centrum moeten zijn, gaat afzetten in Noord en Zuid, gaat het gegarandeerd misgaan. Om nog te zwijgen van zij die een trein willen hebben aan de andere kant. Dat je de stations van Brussel-Noord en -Zuid serieus zal moeten uitbreiden om de extra capaciteit die een kopstation nodig heeft te kunnen bieden, is al gezegd.
Ik vind het trouwens wat vreemd om per se de verbindingen te willen opknippen, op een moment dat men in Berlijn net een nieuw doorgaand station bouwde, dat men in Londen bezig is met 'Crossrail', waarmee Heathrow niet alleen meer met Paddington, maar ook met Liverpool Street Station en Canary Wharf en verder wordt verbonden, dat stations als Antwerpen-Centraal, Malmö Centralstationen, Stuttgart Hbf... een doorgaand karakter kregen of zullen krijgen, en de meeste overige grote steden met kopstations nog steeds jaloers zijn op deze NZV, lijkt het me een verkeerde tactiek.
Als je meer sporen bij de NZV wil, zal je er onder moeten graven, ook al zit het daar ook vol tunnels en leidingen. Het grote probleem daar is, dat de galerij die onder het Centraal Station zit, momenteel onder water staat, en men vreest voor de stabiliteit van het hele gebouw als men dat water zou beginnen wegpompen. Ik zie zo'n oplossing dan ook niet voor meteen.
Ik zie meer in het blijven aanbieden van doorgaande verbindingen, maar beter verspreid over alle lijnen, niet alleen lijn 0 (de NZV), maar ook lijn 28 (westerringspoor), lijn 26 (oosterringspoor), als lijn 161 (al dan niet in combinatie met de Josaphattunnel). Op langere termijn is een alternatief voor een verbreding van de NZV misschien wel een nieuwe spoortunnel van Brussel-Luxemburg naar Brussel-Zuid. Die verbinding is momenteel zeer slecht, terwijl het toch om het hart van de Europese Wijk en hét internationale station van Brussel betreft.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Hypothetisch denkstuk: NZV

Bericht door Robin »

20 sporen in Brussel-zuid lijkt me toch genoeg om er een kopstation van te maken :shock:.
Korte stoptreinen kan men per 2 aan 1 perron parkeren als dat nodig is.

Uitbreiden allemaal goed maar hoe diep zal men moeten boren?

Opknippen lijkt me de beste oplossing hoor, of dit haalbaar is kwa materieel en personeel is een andere zaak.
Als men 1/4 weg neemt uit de NVZ dan zou dat al schelen denk ik.

In Schaarbeek heb je sporen genoeg, laat daar de IR en L treinen kopmaken om naar Antwerpen te gaan en voorzie een goede aansluiting met de IC naar Brussel. Zodat reizigers maar 5 a 10min hoeven te wachten. Dit zijn al zeker 4 treinen per uur minder door de NVZ en dit alleen brussel-antwerpen.
Doe iets aan de veiligheid en het kan succes hebben.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Hypothetisch denkstuk: NZV

Bericht door Steven »

Als je gewoon er al zou voor zorgen dat bepaalde P treinen niet door de NZV gaan zou je de grootste zorgen al wegnemen hoor.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hypothetisch denkstuk: NZV

Bericht door groentje »

Bijna alle 20 sporen zijn in de spits bezet in Brussel-Zuid. Een doorgaande trein bezet een spoor max. 5 minuten, of hij zo veel te vroeg moeten zijn, een kerende trein verliest makkelijk 10 minuten, en moet dan nog eens via dezelfde kant terug buiten, waardoor je nog langer geen trein binnen kan trekken. Geloof me maar, met 20 sporen kom je niet toe. Brussel-Noord heeft trouwens niet eens 20 sporen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hypothetisch denkstuk: NZV

Bericht door Steve »

groentje schreef: Ik zie meer in het blijven aanbieden van doorgaande verbindingen, maar beter verspreid over alle lijnen, niet alleen lijn 0 (de NZV), maar ook lijn 28 (westerringspoor), lijn 26 (oosterringspoor), als lijn 161 (al dan niet in combinatie met de Josaphattunnel). Op langere termijn is een alternatief voor een verbreding van de NZV misschien wel een nieuwe spoortunnel van Brussel-Luxemburg naar Brussel-Zuid. Die verbinding is momenteel zeer slecht, terwijl het toch om het hart van de Europese Wijk en hét internationale station van Brussel betreft.
Dat is voor mij ook de beste oplossing, want ik zie echt geen realistische mogelijkheid om tot een merkbare capaciteitsuitbreiding te komen op de NZV. Ik denk dat er minstens 2 of zelfs 4 sporen bij moeten komen om het _huidige_ aanbod enigszins efficiënt te beheren, maar bij de minste uitbreiding van het aanbod (die nochtans sterk nodig zal zijn als we alles via de NZV willen blijven laten gaan) dreigt het dan opnieuw mis te lopen.

Een verbinding Zuid - Luxemburg wordt op de langere termijn vaak overwogen als metrotraject, want de huidige oost-westverbinding zit stampvol, en zelfs een automatische metro (op middellange termijn) zal ook tegen z'n grenzen aanlopen. Met een goede verbinding naar het centrum vanaf zowel Schuman als Luxemburg kun je al een hoop treinen ofwel tot daar beperken (treinen die nu nog tot Zuid doorrijden), ofwel enkel daar laten stoppen als doorgaande verbinding.

De dag dat Diabolo en de Josaphat-tunnel klaar zijn, lijkt het me goed denkbaar om een doorgaande IC van bijvoorbeeld het noorden (Antwerpen, ...) naar het zuiden (Namen of Charleroi) te laten rijden via de luchthaven en Schuman. En de twee andere IC's van Brussel naar Antwerpen zouden dan respectievelijk via de NZV en via lijn 28 kunnen rijden. Ik denk dat succes absoluut gegarandeerd zou zijn, want het is echt niet zo dat iedereen in de onmiddellijke buurt van de drie grote stations vertrekt. En het zou tegelijkertijd ook voor enige ontlasting van het metro- en tramnetwerk in Brussel kunnen zorgen.

Een paar concrete voorbeelden: de vele pendelaars die werken op de Kleine Ring tussen Louiza en Kunst-Wet (cf. overvolle metro tijdens de spitsuren!) zouden zonder probleem naar Luxemburg kunnen, veel pendelaars ten noorden/westen van het centrum zouden naar Simonis kunnen, de mensen in de ruime Europese wijk zouden veel vaker dan nu de trein kunnen nemen in Schuman (in plaats van de overvolle metro te nemen tot Centraal), enzovoort.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hypothetisch denkstuk: NZV

Bericht door groentje »

Ik ben iets minder pessimistisch over de verzadiging van de NZV (met betere procedures en materieel moet daar nog wel wat ruimte te creëren zijn), maar voor de rest helemaal met je eens.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Hypothetisch denkstuk: NZV

Bericht door i11 »

Volgens mij moet Infrabel/NMBS ook eens praten met MIVB of zij tegen vergoeding door Infrabel/NMBS automatische metro's willen gaan laten rijden op hun metronet.

Op die manier kan je veel meer reizigers vanaf de stations West / Simonis / Schuman door de metro laten afhandelen van en naar hun bestemmingen.
Als dan tevens de metrostations voor de tarieven van de NMBS gelijk worden aan treinstations is het volgens mij mogelijk dat veel minder IC/IR relaties door de NZV moeten.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hypothetisch denkstuk: NZV

Bericht door groentje »

Daar denkt de MIVB sterk aan, maar de investeringskost staat hen voorlopig nog tegen. Maar de huidige metrolijnen tussen Centraal en Schuman zitten nu inderdaad al goed vol in de spits, en met een 3'-frequentie zitten ze inderdaad ongeveer aan hun limiet met een menselijk bestuurde metro. Sowieso is dat pas ten vroegste voorzien ergens in de jaren 2020.
Vergeet in elk geval ook niet om voldoende aansluitingsmogelijkheden in de NZV te voorzien. Iemand die van Gent naar Namen wil, kan je perfect laten overstappen in Weststation of Schaarbeek, maar om dat aantrekkelijk te maken zorg je er best wel voor dat die aansluiting ook klopt.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Hypothetisch denkstuk: NZV

Bericht door HLE 2302 »

Laat de treinen die niet stoppen in Brussel-Centraal en Brussel-Noord rond brussel rijden. Zoals de thalys enz. de reistijd stijgt een beetje maar dit lost het al een beetje op.

En met de nieuwe dienstregeling meer IC treinen niet meer laten stoppen in Brussel-Centraal en Brussel-Noord en laten rond brussel rijden.
Stop en IR treinen tussen Brussel en Antwerpen beperken tot Brussel-Noord, er zijn treinen genoeg om naar Brussel-Centraal en Brussel-Zuid te reizen. In de andere richting hetzelfde. Zo zal je de N/Z al redelijk wat ontlasten lijkt me.

grz
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hypothetisch denkstuk: NZV

Bericht door groentje »

Maar waarom zou je net de lokale reizigers een langere reis aansmeren? Concreet voorbeeld: vanuit Vorst-Oost, een station niet ver van waar ik woon, sta ik op minder dan 10' in Brussel-Centraal. Stuur mij rond via Weststation, en ik ben dubbel of driedubbel zo lang onderweg. Hetzelfde geldt voor reizigers uit Jette, Haren-Zuid of Vilvoorde. In zo'n geval is de trein echt geen optie meer voor mij, en ga ik beter te voet, want ook mijn rechtstreekse tramlijn naar het centrum is ondertussen geknipt. Voor reizigers uit Brussel en Vlaamse Rand geldt hier eigenlijk hetzelfde.
Ik wil meer treinen vanuit Vorst-Oost dan nu, en zou er niet mee inzitten dat niet alle treinen via de NZV zouden gaan, een bezoekje aan het UZ Brussel, of Jette, zou voor mij net zo gemakkelijk via lijn 28 kunnen rijden. Maar geen enkele, neen, bedankt.
Je vergeet trouwens een belangrijk detail: door treinen door de NZV in aantal te beperken, beperk je nog niet het aantal reizigers dat daar moet zijn. Want die reizigers op die IR of L-trein die naar Brussel-Centraal moet, moet nog altijd naar Brussel-Centraal, ook als zijn trein in Brussel-Noord al stopt.
Plaats reactie