Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Trammist

Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door Trammist »

Beste mensen,

Aangezien het hier de laatste tijd populair schijnt te zijn om zogenaamde "Hypothetische denkstukken" te maken, ben ik aan het werk gegaan om een denkstuk te maken over de Kempen. De Kempen en Limburg, de eeuwig achtergestelde gebieden van Vlaanderen, of toch vooral op spoorwegvlak.

Niet al mijn ideeën zullen aanslaan, maar dat is ook de bedoeling niet. Politiek is dé eeuwige hindernis, maar ik denk dat dit plan politiek te verdedigen valt, en voor het grootste deel realistisch is, zelfs hier in België.

I. Infrastructuur:

Dit is het huidige netwerk. Voor alle duidelijkheid: blauw = geëlektrificeerd, geel = diesel
FASE 0 Afbeelding In de eerste instantie wordt dit:
FASE 1 Afbeelding Vervolgens
FASE 2 Afbeelding Daarna gebeurt er dit...
FASE 3 Afbeelding Vervolgens komt er dat...
FASE 4: Afbeelding En de laatste ingreep...
FASE 5: Afbeelding II. Exploitatie:

Het uiteindelijke resultaat zal er zo uitzien: Afbeelding Afbeelding Afbeelding Fase 0 (kan eigenlijk morgen al gebeuren): de L Antwerpen-Aarschot-Leuven om het halfuur, de IR Antwerpen-Aarschot-Diest-Hasselt-blablabla-Luik beperkt tot Hasselt en het verdwenen deel door een L Hasselt-Luik, en in plaats daarvan een IC met enkel haltes in: Antwerpen-Centraal & -Berchem-Lier-Hasselt-Tongeren-Liège-Palais & -Guillemins. De huidige IR is veel te traag, en deze (in het groen op het schema) IC zou een mooi alternatief zijn voor de route via Leuven of Brussel-Noord.

Maar dit is het finale resultaat. Nu leg ik de lijnvoering uit tijdens de (zeer langdurige) werken.
Na Fase 1 zou meteen Fase 2 moeten starten. Vanaf dan rijdt de rode IC niet meer naar Turnhout, maar integraal naar Geel en Mol, zonder stop in Olen. Sorry melle, maar ik gun jouw stationnetje geen IC-status.
De IR Turnhout-Antwerpen wordt definitief afgeschaft. In plaats daarvan rijdt er tweemaal per uur een IR Antwerpen-Mol, met eenmaal per uur aansluiting naar Neerpelt en Hasselt. Nu rijdt er tweemaal per uur een L-trein Mol-Antwerpen.

Wanneer fase 2 afgewerkt is, rijdt er een splitstrein Brussel-Vilvoorde-Mechelen-Lier-Herentals-Tielen-Turnhout-Zuid-Centraal / -Geel-Mol.
Turnhout krijgt ook 2 L-treinen Turnhout-Centraal/-Zuid-Tielen-Herentals per uur. De IR naar Antwerpen komt niet terug. Bus 41S hoort een aantrekkelijk alternatief te bieden en desnoods kan men vlot in Herentals overstappen.

Ik heb ook een ontwerp gemaakt voor een nieuw station Turnhout-Zuid. Het is de bedoeling dat Turnhout-Zuid ook een functie krijgt als regionaal busstation, grote parking en multimodaal transferium, bedoeld voor zowel een verbeterd OV-netwerk, als om ademruimte te creëren in de Turnhoutse binnenstad. Het huidige station Turnhout wordt hernoemd naar Turnhout-Centraal, en blijft gewoon in functie als eindpunt van L29, maar verliest de functie van interlokaal overstappunt. Turnhout-Centraal verdient trouwens een opknapbeurt met nieuwe perrons, een onderdoorgang en een nieuwe, eigentijdse perronoverkapping. Afbeelding Na fase 3 rijden alle twee de IR's Antwerpen-Mol door naar Neerpelt, met eenmaal per uur aansluiting naar Hasselt.

Na fase 4 komt er een gloednieuwe treindienst bij: Mol-Geel-Olen-Herentals-Aarschot-Leuven-Schaarbeek-Brussel-West ! Tweemaal per uur, met frontwissel in Leuven. De rode IC rijdt terug integraal naar Turnhout. De laatstgenoemde stad krijgt trouwens 2 L-treinen per uur met Aarschot en Leuven, die de vroegere pendeltjes naar Herentals vervangen.

Na fase 5, tenslotte, wordt de vroegere splitstrein Antwerpen-Mol-Neerpelt/Hasselt weer in ere hersteld, nu ieder halfuur!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door Steven »

Een meer dan ambitieus plan zou ik zeggen. Veel geld nodig voor infra en rollend materieel om dit te verwezenlijken ook bij voorgaande denkpistes zijn er mensen die zaken voorstellen die veeeeeeel geld vergen.
Trammist

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door Trammist »

Steven schreef:Een meer dan ambitieus plan zou ik zeggen. Veel geld nodig voor infra en rollend materieel om dit te verwezenlijken ook bij voorgaande denkpistes zijn er mensen die zaken voorstellen die veeeeeeel geld vergen.
Tuurlijk, dus laten we alles maar zoals het nu gaat?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door Steven »

Nee natuurlijk niet, maar er bestaat ook zoiets als te ambitieus zijn he :-)
Trammist

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door Trammist »

Het is dan ook een HYPOTHETISCH DENKSTUK eh, ik heb al officiële studies zien voorbijkomen met nog veel onnozeler resultaten.
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door LML »

Waarom heb je niet over de grens gekeken? Turnhout-Tilburg zal er niet direct (meer) komen, maar Neerpelt-Weert: daar ligt spoor maar er rijden geen treinen over (goederentreinen buiten beschouwing gelaten)...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Trammist

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door Trammist »

LML schreef:Waarom heb je niet over de grens gekeken? Turnhout-Tilburg zal er niet direct (meer) komen, maar Neerpelt-Weert: daar ligt spoor maar er rijden geen treinen over (goederentreinen buiten beschouwing gelaten)...
Dat is politiek zò moeilijk te verdedigen dat ik er zelfs geen hypothese over durf te maken :?
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door ijzeren rijn 82 »

mooi gemaakt !
LML schreef:Waarom heb je niet over de grens gekeken? Turnhout-Tilburg zal er niet direct (meer) komen, maar Neerpelt-Weert: daar ligt spoor maar er rijden geen treinen over (goederentreinen buiten beschouwing gelaten)...
en Neerpelt-Hasselt nog , daar zou veel volk opzitten
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door LML »

Trammist schreef:
LML schreef:Waarom heb je niet over de grens gekeken? Turnhout-Tilburg zal er niet direct (meer) komen, maar Neerpelt-Weert: daar ligt spoor maar er rijden geen treinen over (goederentreinen buiten beschouwing gelaten)...
Dat is politiek zò moeilijk te verdedigen dat ik er zelfs geen hypothese over durf te maken :?
Da's onzin. In een 'hypothetisch denkstuk' moet je toch geen rekening houden met de politiek?
En Neerpelt vind ik echt geen goed eindstation. Weert is trouwens een stad die even groot (of zelfs iets groter) is dan Turnhout. Het spoor ligt er al. Waarom de dienst niet doortrekken naar Weert?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door LML »

ijzeren rijn 82 schreef:en Neerpelt-Hasselt nog , daar zou veel volk opzitten
Is dat niet voorzien in het Spartacusplan in Limburg?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door Hobbes »

Vorig jaar is toch zelfs de NMBS met plannen gekomen om L18 terug aan te leggen, als aansluiting op de Ijzeren Rijn?
Daarna werd het natuurlijk weer oorverdovend stil, zoals bij de meeste van die wilde plannen. :roll:

De lijn 29 Herentals-Aarschot is inderdaad een serieuze "missing link", waarom ze die ooit hebben opgebroken is mij nog steeds een raadsel...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door Shrek »

Leuke ideetjes !
De verdubbeling van Mol-Hasselt is toch helemaal niet nodig? 2x per uur gaat perfect met de infra die er nu ligt hoor :wink: En voor goederentreinen is dat stuk toch niet interessant.
Reuel

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door Reuel »

Toen ik deze zomer op kamp was in Balen (de kampplaats lag net achter de spoorlijn) heb ik 's nachts af en toe wel een goederentrein gehoord. Maar geen flauw idee of die infra waren of commerciële ritten.
En voor de ene goederentrein, die bovendien nog eens 's nachts kan rijden, hoef je die lijn niet te verdubbelen;)
Laatst gewijzigd door Reuel op 07 jan 2011, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag Trammist,

Een ambitieus plan is het zeker, maar je moet er ook rekening mee houden dat het aanbod dat je wil voorzien ook op infrastructurele beperkingen zal stoten buiten de Kempen.

Door een aanbod van acht treinen per uur te voorzien tussen Lier en Antwerpen-Centraal leg je bijvoorbeeld een te grote druk op de infrastructuur rond Y. Drabstraat, d.i. de vertakking waar lijn 15 gelijkgronds (!) aantakt op lijn 27. Op dit moment rijden er tussen Y. Drabstraat en Antwerpen-Centraal in de spits acht treinen per uur, meer bepaald drie komende van Mechelen en vijf komende van Lier. Nu loopt het daar al voor geen meter, getuige bijvoorbeeld het feit dat de verlengde L 2357 en 2358 moeten omrijden via Kontich en dan via lijn 25 binnenrijden in Antwerpen, laat staan dat je nog eens drie treinen uit Lier zou toevoegen (en dan ga ik er nog van uit dat het aanbod uit Mechelen niet toeneemt). Als je een dergelijk aanbod wil kunnen implementeren, moet je eerst investeren in het wegwerken van die gelijkgrondse aantakking te Y. Drabstraat. En omrijden via lijn 27A is geen aanvaardbaar alternatief, al was het maar omdat je dan eerst een stukje over tegenspoor moet en in Berchem dan weer een versnijding moet maken om naar Centraal verder te kunnen, hetgeen helemaal ondenkbaar is.

En er zijn nog andere voorbeelden. Neem nu je IR-trein Mol - Brussel-West, die in een halfuurdienst rijdt. Aangezien er te Schaarbeek geen perrons liggen langs lijn 36N, moet je deze trein langs lijn 36 naar Schaarbeek laten sporen. Om dan af te takken richting Bockstael, moet hij dus een heel erg hinderlijke versnijding maken. Als je de stop in Schaarbeek schrapt, betwijfel ik of deze verbinding überhaupt wel enig potentieel heeft.

Samengevat: je moet ook de gevolgen voor het treinverkeer buiten de Kempen in rekening brengen en dan eens afwegen of een dergelijk (over)aanbod rechtvaardigt dat de capaciteit elders overbezet raakt, of alleszins minder herstelkracht overhoudt in geval van verstoring. Als je dat niet doet, investeer je eigenlijk in randprojecten die de globale veerkracht van ons netwerk - voor zover die er ooit geweest is - helemaal onderuithalen.

Dat neemt echter niet weg dat er ook veel verdedigbare voorstellen in je denkoefening zitten, bijvoorbeeld een L-trein Kempen - Leuven via de te heropenen spoorlijn Herentals - Aarschot, om de bestaande buslijn 307 te ontlasten.

Groeten,
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door groentje »

Ook de verdubbeling van lijn 13 zal in jouw voorstel wellicht onontbeerlijk worden.
Net als Yves zie ik heel wat moois in je plannen, maar mis ik nog de uitwerking verderop. Hoedanook zou ik de groene lijn niet meer naar Luik, maar naar Maastricht doortrekken, naar Luik ben je sneller via Mechelen en Leuven. Ook ik zou eerder voor Weert gaan dan voor Neerpelt. Zoals je al zei, het is een hypothetisch denkstuk, hé. :mrgreen:
Yves, als je je aan zulke werken waagt, is het bouwen van een paar perrons in Schaarbeek langs lijn 36N maar een kleintje, hé. Dat was trouwens sowieso een van hun grootste fouten.
Plaats reactie