'Ik trok aan de noodrem en werd ervoor bedankt'

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

'Ik trok aan de noodrem en werd ervoor bedankt'

Bericht door bobke »

KNOKKE - Aan de noodrem trekken en bedankt worden door de treinbegeleider: Bert De Brabandere (35) uit Knokke, ex-voorzitter van Jong-CD&V, is de gelukkige. De trein vertrok met open deuren voordat de treinbegeleider erop zat.

'De conducteur was net langs geweest', vertelt Bert De Brabandere. 'Hij was in Duinbergen uitgestapt. Er was op die trein een deur die niet automatisch dichtgaat en hij wilde die gaan sluiten. Maar de machinist had het blijkbaar anders begrepen en vertrok. De deuren stonden nog open en de conducteur stond nog op het perron.'

Het was gisterochtend om half acht toen zijn 'oude boemeltrein', zoals De Brabandere het noemt, uit het station van Duinbergen vertrok. 'De conducteur deed van op het perron heftig teken naar mij', vertelt De Brabandere, de voormalige voorzitter van Jong-CD&V. 'Ik begreep uit zijn gebaren dat hij wou dat ik aan de noodrem trok. Dat heb ik gedaan.'

'Toen ik trok, stopte de trein onmiddellijk. Het was nogal bruusk, echt een stevige snok. De treinbegeleider moest niet ver stappen, we stonden zelfs nog op het perron. Toen hij opstapte, heeft hij mij uitgebreid bedankt. Ik wist niet dat het NMBS-personeel blij kon zijn als er aan de noodrem werd getrokken.' (lacht)

'Ik vond het eigenlijk wel leuk om aan de noodrem te trekken. Zeker bij die oude treinen hangt de rem daar zo uitdagend boven de deur. Er is nu wel bewezen dat het effectief werkt. Maar goed ook, zolang het niet misbruikt wordt.'

Gelukkig voor Bert De Brabandere liep de trein nauwelijks vertraging op en haalde hij in Brugge nog zijn aansluiting. 'Ik was even bang dat er een hele procedure voor nodig was, waarbij misschien zelfs de bestuurder vervangen moet worden. Maar dat moet blijkbaar alleen als hij door het rood rijdt. Het was genoeg als de treinbegeleider de rem met zijn sleutel terugdraaide om te kunnen vertrekken.'

Het verhaal van De Brabandere wordt bevestigd bij de NMBS. 'Natuurlijk krijgt hij geen boete, want het was de treinbegeleider die vroeg om de noodrem te gebruiken', klinkt het.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =G9734OU9Q Afbeelding
Darko

Re: 'Ik trok aan de noodrem en werd ervoor bedankt'

Bericht door Darko »

"oude boemeltrein" is naar mijn mening dus een klassiekje ofzo? :p

op de foto meen ik een am96 te zien? :p
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: 'Ik trok aan de noodrem en werd ervoor bedankt'

Bericht door Robin »

Darko schreef:"oude boemeltrein" is naar mijn mening dus een klassiekje ofzo? :p

op de foto meen ik een am96 te zien? :p
Voor zover ik er aan uit kan wou de TBG de pakwagen sluiten, deze sluit normaal wel mee maar de meeste toen ze handmatig terug toe.

Misschien vind die een AM96 al oud :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: 'Ik trok aan de noodrem en werd ervoor bedankt'

Bericht door b-loc »

Robin schreef:
Darko schreef:"oude boemeltrein" is naar mijn mening dus een klassiekje ofzo? :p

op de foto meen ik een am96 te zien? :p
Voor zover ik er aan uit kan wou de TBG de pakwagen sluiten, deze sluit normaal wel mee maar de meeste toen ze handmatig terug toe.

Misschien vind die een AM96 al oud :roll:
Een leerkracht van mij dacht dat dat de HLE28 al zeker 30 jaar oud was :lol:
Darko

Re: 'Ik trok aan de noodrem en werd ervoor bedankt'

Bericht door Darko »

Sjah zo kenk er nog die zo denken.


en idd kdenk da hij de pakwagen wou sluiten. achjah.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: 'Ik trok aan de noodrem en werd ervoor bedankt'

Bericht door HLE 2302 »

Ik vind het maar een raar verhaal ... vertrekken met alle deuren open aan het perron, en dit met een 'boemeltrein' is 9/10 een klassiekje, m.a.w het vertrek zou moeten gebeuren met lamp deuren. (of is er in Duinbergen een AVG ?) Ik vind het maar raar.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
AlexNL
Berichten: 2184
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: 'Ik trok aan de noodrem en werd ervoor bedankt'

Bericht door AlexNL »

Misschien was die TBG uitgestapt om de AVG te doen, maar was hij niet snel genoeg terug in de trein? Wel goed dat hij in ieder geval een reiziger duidelijk kon maken dat er aan de noodrem getrokken moest worden.

Hoe dan ook: tijd om de procedures om te gooien en overal een 'groene lamp'-systeem in te bouwen zodat alle deuren dicht moeten zijn voordat men gaat rijden.
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: 'Ik trok aan de noodrem en werd ervoor bedankt'

Bericht door Ruben »

In Duinbergen is er in ieder geval geen AVG.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: 'Ik trok aan de noodrem en werd ervoor bedankt'

Bericht door bobke »

Hoi, het is een klassiekje hoor. Die spitstrein wordt altijd met twee klassiekjes gereden ( me broer neemt die dagelijks om naar school te gaan, soms gebeurd het wel eens dat het één klassiekje is, en blijven er daardoor soms mensen achter op het perron.)

Ik denk dat die foto ook genomen is in een AM96 stel. Ik denk dat die man (later op de dag), door de pers is gevraagd om eens te poseren op een trein aan die hendel (op een trein die dan toevallig int station stond misschien (knokke-genk wordt ook met MS96 gereden).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 'Ik trok aan de noodrem en werd ervoor bedankt'

Bericht door Steven »

waarschijnlijk heeft de krant gewoon een archieffoto gebruikt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: 'Ik trok aan de noodrem en werd ervoor bedankt'

Bericht door Asterix »

Steven schreef:waarschijnlijk heeft de krant gewoon een archieffoto gebruikt.
Zou mij sterk lijden, net met die man aan de noodrem :)

Vraag mij trouwens af wie dit gemeld heeft aan de pers? Eigen lof...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: 'Ik trok aan de noodrem en werd ervoor bedankt'

Bericht door Bibke »

Ik denk dan eerder dat men die man geïnterviewd heeft en dan een foto gemaakt aan de handrem van een spoorrijtuig dat in de omgeving stond. The show must go on.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
pietje

Re: 'Ik trok aan de noodrem en werd ervoor bedankt'

Bericht door pietje »

Jeroen schreef: Vraag mij trouwens af wie dit gemeld heeft aan de pers? Eigen lof...
Je ziet het toch al in de eerste zin: "Bert De Brabandere (35) uit Knokke, ex-voorzitter van Jong-CD&V"
Onze "held van de dag" is dus al verkiezingen aan het voorbereiden :mrgreen:
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: 'Ik trok aan de noodrem en werd ervoor bedankt'

Bericht door nahoj »

b-loc schreef:
Robin schreef:
Darko schreef:"oude boemeltrein" is naar mijn mening dus een klassiekje ofzo? :p

op de foto meen ik een am96 te zien? :p
Voor zover ik er aan uit kan wou de TBG de pakwagen sluiten, deze sluit normaal wel mee maar de meeste toen ze handmatig terug toe.

Misschien vind die een AM96 al oud :roll:
Een leerkracht van mij dacht dat dat de HLE28 al zeker 30 jaar oud was :lol:
Misschien heeft je leerkracht deze loc in gedachte bij het horen van HLE28: http://www.belrail.be/F/fiches/traction ... type=hle28 of http://www.railfaneurope.net/pix/be/ele ... storic/28/
Bouwjaar = begin jaren 50.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: 'Ik trok aan de noodrem en werd ervoor bedankt'

Bericht door odul »

Ik vind het ook een heel raar verhaal.
Er is iets zeer ernstig fout gegaan, technisch, manuele bediening of menselijk.
Stel dat die man daar niet was, had de trein met 'open' deuren gereden.

Ik ben er zeker van dit voorval niet zomaar bla bla zal gelaten worden, zoals het krantenbericht laat uitschijnen.
Plaats reactie