Pendelaars L 15 zijn treinvertragingen beu

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Pendelaars L 15 zijn treinvertragingen beu

Bericht door ijzeren rijn 82 »

een artikel uit hbvl (samengevat)

pendelaar van de lijn Antwerpen-Mol-Hasselt leggen maar beter het nodige geduld aan de dag . vertragingen van meer dan een half uur zijn eerder regel dan uitzondering
verouderde dieselstellen zouden aan de basis liggen van het probleem

de stiptheidcijfers in heel het land zijn niet geweldig . geeft Jochem Govaerts toe , de lijn Herentals-Mol-Hasselt is een van de weinige zonder bovenleiding , op dat traject rijden dieseltreinen waarvan de NMBS er niet veel meer heeft , bij een technische probleem is er een alternaief niet direct voor handen . Als je trein uitvalt zit je gevangen . bovendien ligt er maar 1 spoor op sommige gedeeltes . Infrabel plant al langer een electrificatie van lijn 15 ( Herentals-Mol) tegen 2014 zou de hele lijn bovenleiding moeten hebben . wij zijn momenteel bezig met afronden van de detailstudie , waarna we met eventuele onteigeningen van start kunnen gaan . tussen Hasselt en mol zijn geen werken gepland . dat betekend nog een tijdje problemen
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Pendelaars L 15 zijn treinvertragingen beu

Bericht door Shrek »

Ze kennen er niet veel van precies...
Er zijn gewoon algemeen te weinig treinstellen en te veel vertragingen, dat heb je ook met bovenleiding hoor :roll:
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Pendelaars L 15 zijn treinvertragingen beu

Bericht door Robin »

zo oud zijn die mw41 toch niet?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
RIDCO

Re: Pendelaars L 15 zijn treinvertragingen beu

Bericht door RIDCO »

De aankoop van die MW41 was ook geen sukses
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Pendelaars L 15 zijn treinvertragingen beu

Bericht door Shrek »

Robin schreef:zo oud zijn die mw41 toch niet?
Maar ze zijn wel al verouderd :lol:
melle

Re: Pendelaars L 15 zijn treinvertragingen beu

Bericht door melle »

Ik moet zeggen dat het hier meestal nog meevalt met de vertragingen... Het grootste knelpunt is het station van Herentals. Van zodra een ICr of een IRg vertraging heeft, voelen alle andere treinen dit in het station van Herentals. (Aangezien er maar 2 sporen vrij zijn, en Herentals - Turnhout enkelspoor is..) Dat er in Tielen nu 2 sporen liggen heeft niet echt zoveel nut, aangezien er bij vertragingen altijd gewacht moet worden om de ene trein door te laten...
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Pendelaars L 15 zijn treinvertragingen beu

Bericht door MaartendeJ »

Vooropgesteld: Ik ben ter plaatse niet bekend, maar:

Komen er op Antwerpen (of op de zijlijntjes van de spoorlijn L15) meerdere treinen die met Dieselmaterieel rijden?

Zo nee: lees het volgende stuk niet,
Zo ja: Reservemateriaal is het woord.

Vergelijking: Op Amersfoort-Ede=Wageningen rijdt Connexxion. Connexxion heeft 5 Protos'sen (of wat het meervoud daar ook van mag zijn). Voor de dienst waren er 4 nodig (3 voor de lange slagen, 1 voor de korte slag naar Barneveld Noord). Maar hoe vaak er een materieeltekort was in het begin dat ze daar reden... (met boetes gedreigd... Zelfs de overweging om de 2 DH-1-stellen (3101, 3102 die overbodig raakte op Almelo-Marienberg) in te zetten in de korte slagen naar BarneveldNoord...

Momenteel heeft men 5 Protos'en en 1 plan V-treinstel. Voor de dienst zijn er nu 5 nodig (pendel naar Barneveld is doorgetrokken naar Barneveld Centrum, wat een treinstel meer koste). De zesde en voorlopig laatste Protos ooit(!, de Proto-Protos) wordt omgebouwd...
Er was eerst dus 25% / 20%(nu) extra reservematerieel... Maar ef hoeft een treinstel een tractor of een vrachtwagen tegen te komen en je hebt geen reserve mee. En als er dan een treinstel defect gaat, vervallen er ritten wat onwenselijk is.

Voor school heb ik een groot onderzoek gedaan over de spoorlijn Zwolle-Emmen (wel met bovenleiding, over het grote gedeelte enkelspoor). Voor de dienst daar zijn 14 Vtjes (950-965, min de 959 en 960, die zijn gesloopt/terzijde met schade). Deze treinstellen zijn opgevoerd om de rijtijden(+speling) te kunnen halen. Met de 14 Vtjes red je het soms niet en wordt ander materieel ingezet, of Vtjes uit een andere deelserie die niet zijn opgevoerd. Maar rondom Zwolle komt genoeg ander materieel, zodat er altijd wel iets op reserve staat. En daardoor is vertraging beperkt en heb je geen logistieke problemen met betrekking tot het materieel. Natuurlijk, naar Hasselt krijg je op het moment moeilijk elektrisch materieel, maar *meer* reserve kan geen kwaad toch?

Die MW41-stellen.. Dat zijn op dit moment de enige dieseltreinstellen van de NMBS toch?
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Pendelaars L 15 zijn treinvertragingen beu

Bericht door ijzeren rijn 82 »

melle schreef:Ik moet zeggen dat het hier meestal nog meevalt met de vertragingen... Het grootste knelpunt is het station van Herentals. Van zodra een ICr of een IRg vertraging heeft, voelen alle andere treinen dit in het station van Herentals. (Aangezien er maar 2 sporen vrij zijn, en Herentals - Turnhout enkelspoor is..) Dat er in Tielen nu 2 sporen liggen heeft niet echt zoveel nut, aangezien er bij vertragingen altijd gewacht moet worden om de ene trein door te laten...
in Beringen Mijn heb je ook zo een situatie , in de dienstregeling kruisen de treinen tussen Heusden en Beringen mijn (terug naar enkel spoor) en het is meer richting Beringen dan Heusden dat ze elkaar kruisen , aan de krappe kant , als de trein vanuit Antwerpen een beetje vertraging heeft sta je voor een gesloten sein , soms 10 a 20 min. kruisen in Leopoldsburg zou een mogelijkheid zijn , maar dat mag weer niet omdat de overwegwacher is bespaart
pietje

Re: Pendelaars L 15 zijn treinvertragingen beu

Bericht door pietje »

MaartendeJ schreef:Vooropgesteld: Ik ben ter plaatse niet bekend, maar:

Komen er op Antwerpen (of op de zijlijntjes van de spoorlijn L15) meerdere treinen die met Dieselmaterieel rijden?

Zo nee: lees het volgende stuk niet,
Zo ja: Reservemateriaal is het woord.

Vergelijking: Op Amersfoort-Ede=Wageningen rijdt Connexxion. Connexxion heeft 5 Protos'sen (of wat het meervoud daar ook van mag zijn). Voor de dienst waren er 4 nodig (3 voor de lange slagen, 1 voor de korte slag naar Barneveld Noord). Maar hoe vaak er een materieeltekort was in het begin dat ze daar reden... (met boetes gedreigd... Zelfs de overweging om de 2 DH-1-stellen (3101, 3102 die overbodig raakte op Almelo-Marienberg) in te zetten in de korte slagen naar BarneveldNoord...

Momenteel heeft men 5 Protos'en en 1 plan V-treinstel. Voor de dienst zijn er nu 5 nodig (pendel naar Barneveld is doorgetrokken naar Barneveld Centrum, wat een treinstel meer koste). De zesde en voorlopig laatste Protos ooit(!, de Proto-Protos) wordt omgebouwd...
Er was eerst dus 25% / 20%(nu) extra reservematerieel... Maar ef hoeft een treinstel een tractor of een vrachtwagen tegen te komen en je hebt geen reserve mee. En als er dan een treinstel defect gaat, vervallen er ritten wat onwenselijk is.

Voor school heb ik een groot onderzoek gedaan over de spoorlijn Zwolle-Emmen (wel met bovenleiding, over het grote gedeelte enkelspoor). Voor de dienst daar zijn 14 Vtjes (950-965, min de 959 en 960, die zijn gesloopt/terzijde met schade). Deze treinstellen zijn opgevoerd om de rijtijden(+speling) te kunnen halen. Met de 14 Vtjes red je het soms niet en wordt ander materieel ingezet, of Vtjes uit een andere deelserie die niet zijn opgevoerd. Maar rondom Zwolle komt genoeg ander materieel, zodat er altijd wel iets op reserve staat. En daardoor is vertraging beperkt en heb je geen logistieke problemen met betrekking tot het materieel. Natuurlijk, naar Hasselt krijg je op het moment moeilijk elektrisch materieel, maar *meer* reserve kan geen kwaad toch?

Die MW41-stellen.. Dat zijn op dit moment de enige dieseltreinstellen van de NMBS toch?
MW41 is inderdaad het enige dieselmateriaal van de NMBS, maar die zijn niet zo'n succes qua betrouwbaarheid en dergelijke.
De IR trein vanuit Neerpelt en Hasselt is de enige diesel verbinding die in Antwerpen toekomt.
In Mol worden beide gekoppeld/ontkoppeld.
Tussen Herentals en Antwerpen rijden deze treinen op geêlectrificeerde lijnen.
De bovenleiding wordt binnen enkele jaren uitgebreid tot Mol.
Daarna verwacht ik dat de verbinding in 3 geknipt zal worden; Mol-Antwerpen met elektrisch materiaal, Neerpelt-Mol en Hasselt-Mol met dieseltjes.
pietje

Re: Pendelaars L 15 zijn treinvertragingen beu

Bericht door pietje »

ijzeren rijn 82 schreef:in Beringen Mijn heb je ook zo een situatie , in de dienstregeling kruisen de treinen tussen Heusden en Beringen mijn (terug naar enkel spoor) en het is meer richting Beringen dan Heusden dat ze elkaar kruisen , aan de krappe kant , als de trein vanuit Antwerpen een beetje vertraging heeft sta je voor een gesloten sein , soms 10 a 20 min. kruisen in Leopoldsburg zou een mogelijkheid zijn , maar dat mag weer niet omdat de overwegwacher is bespaart
Maar die kruising in Leopoldsburg past toch helemaal niet in de dienstregeling?
Dan is het toch logisch dat er in Leopoldsburg niets voorzien wordt om ook perron 2 te gebruiken.
Het stuk dubbelspoor is daar zeker ruim genoeg, de treinen moeten maar beter hun rijtijden respecteren.
Het zou toch zwaar overdreven zijn om daarvoor de volledige lijn terug op dubbelspoor te brengen?
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Pendelaars L 15 zijn treinvertragingen beu

Bericht door MaartendeJ »

Er bestaat ook nog iets als vervelende reizigers, een sein/overweg/wisselstoring, of een klein defectje aan het materieel waardoor er niet op tijd gereden kan worden?

Ik neem aan dat in Belgie van die standaard bijsturingsmaatregels zijn? Als een trein x-minuten te laat is, dan gebeurt er dit en dat. Bij vertraging=y, dan vervalt de overstap, vertraging=z, dan wordt de kruising verplaatst.

Of tijdelijke snelheidsbeperkingen, zodat de afstand tussen twee kruisingsstations ineens 31 minuten is, ipv 28 (waardoor het niet meer in de symmetrie past)
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Pendelaars L 15 zijn treinvertragingen beu

Bericht door ijzeren rijn 82 »

pietje schreef:
ijzeren rijn 82 schreef:in Beringen Mijn heb je ook zo een situatie , in de dienstregeling kruisen de treinen tussen Heusden en Beringen mijn (terug naar enkel spoor) en het is meer richting Beringen dan Heusden dat ze elkaar kruisen , aan de krappe kant , als de trein vanuit Antwerpen een beetje vertraging heeft sta je voor een gesloten sein , soms 10 a 20 min. kruisen in Leopoldsburg zou een mogelijkheid zijn , maar dat mag weer niet omdat de overwegwacher is bespaart
Maar die kruising in Leopoldsburg past toch helemaal niet in de dienstregeling?
Dan is het toch logisch dat er in Leopoldsburg niets voorzien wordt om ook perron 2 te gebruiken.
Het stuk dubbelspoor is daar zeker ruim genoeg, de treinen moeten maar beter hun rijtijden respecteren.
Het zou toch zwaar overdreven zijn om daarvoor de volledige lijn terug op dubbelspoor te brengen?
ik bedoelde als de trein uit Antwerpen vertraging heeft dat die uit Hasselt kan kruisen in Leopoldsburg , nu staan ze daar in beringen mijn en hebben 2 treinen vertraging
pietje

Re: Pendelaars L 15 zijn treinvertragingen beu

Bericht door pietje »

ijzeren rijn 82 schreef:
pietje schreef:
ijzeren rijn 82 schreef:in Beringen Mijn heb je ook zo een situatie , in de dienstregeling kruisen de treinen tussen Heusden en Beringen mijn (terug naar enkel spoor) en het is meer richting Beringen dan Heusden dat ze elkaar kruisen , aan de krappe kant , als de trein vanuit Antwerpen een beetje vertraging heeft sta je voor een gesloten sein , soms 10 a 20 min. kruisen in Leopoldsburg zou een mogelijkheid zijn , maar dat mag weer niet omdat de overwegwacher is bespaart
Maar die kruising in Leopoldsburg past toch helemaal niet in de dienstregeling?
Dan is het toch logisch dat er in Leopoldsburg niets voorzien wordt om ook perron 2 te gebruiken.
Het stuk dubbelspoor is daar zeker ruim genoeg, de treinen moeten maar beter hun rijtijden respecteren.
Het zou toch zwaar overdreven zijn om daarvoor de volledige lijn terug op dubbelspoor te brengen?
ik bedoelde als de trein uit Antwerpen vertraging heeft dat die uit Hasselt kan kruisen in Leopoldsburg , nu staan ze daar in beringen mijn en hebben 2 treinen vertraging
Dat is het nadeel van enkelspoor, maar voor 1 trein per uur per richting is dubbelspoor over de hele lengte echt wel overdreven.
Normaal zou men treinen die volgens de dienstregeling "op tijd" rijden trouwens moeten laten primeren, zo ontstaat er geen extra gevolgvertraging op andere treinen, maar het is natuurlijk moeilijk om ergens een lijn te trekken.
LML
Berichten: 1395
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Pendelaars L 15 zijn treinvertragingen beu

Bericht door LML »

Robin schreef:zo oud zijn die mw41 toch niet?
10 jaar...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
LML
Berichten: 1395
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Pendelaars L 15 zijn treinvertragingen beu

Bericht door LML »

pietje schreef:Daarna verwacht ik dat de verbinding in 3 geknipt zal worden; Mol-Antwerpen met elektrisch materiaal, Neerpelt-Mol en Hasselt-Mol met dieseltjes.
Als de Kempen en N-Limburg sinds jaren (en nu nog trouwens) een vergeten uithoek is in Brussel, en ze willen het helemaal naar de knoppen helpen, dan moeten ze dit zeker doen, ja... :x
Als dàt zou gebeuren, vrees ik dat heel die regio in opstand komt en ze het in Brussel zeker geweten hebben...
Qua dienstregeling denk ik eerder aan:
L Mol-Antwerpen (elektrisch)
IR Hasselt/Neerpelt-Mol-Antwerpen (diesel)
P-treinen in de ruime spits vanuit Mol van/naar Brussel en Antwerpen (elektrisch)
We zullen zien, hé...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie