Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Bericht door Steven »

Alles werkt als volgt. Als het sein gekoppeld is aan de overweg (zoals dat is op de meeste lijnen tegenwoordig) heb je volgende mogelijkheden:
Het sein staat groen en de overweg is open. De overweg zal sluiten eens de trein in de voorziene aankondigingszone is.
Het sein staat rood en de overweg is open, als de trein voor het sein stopt zal de overweg eerst moeten sluiten voor het sein open komt dut omdat de trein al in de aankondigingszone van de overweg zit.

De vraag is nu dus waar de trein al was toen de bus vast kwam te zitten. Uit bovenstaand verhaal vermoed ik dat hij nog niet in de aankondigingszone was waardoor het sein bij het aanleggen van de reisweg aldaar gesloten bleef.

De aankondigingszone van een overweg is bepaald in functie van de max snelheid op een lijn. Indien de trein trager is dan blijft de overweg in tijd dus gewoon wat langer gesloten. Is deze tijd echter groter dan tien minuten dan valt de overweg in alarm. Gevolg is dat alle treinen die dan aan die overweg komen dan SF05 moeten toepassen.
Dit wil zeggen max 5km/u en toeteren. Dit is de voorziene veiligheidsprocedure.
Lekens M.
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2010, 22:25

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Bericht door Lekens M. »

rvdborgt schreef:
Robin schreef:dit is inderdaad een zeer korte bocht om te nemen, zelfs met de wagen vind ik het kort.
Dat je als buschauffeur niet slimmer bent om te weten dat dit niet gaat :roll:
Achter de bus die vastzat in de bocht stond een bus op de overweg te wachten tot de eerste bus verder kon. Dat is wel een graadje erger. Verder stel ik me voor dat de chauffeurs een omleiding volgden die hun was doorgegeven. Wie verzint die omleiding? De Lijn ? De gemeente?

Groetjes,
Rian
De geruchten gaan dat de busbestuurders gewoon de instructies opvolgden die de politie gaf, heb dit ook maar horen zeggen en weet niet of dit waar is.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Bericht door Asterix »

Steven schreef:De vraag is nu dus waar de trein al was toen de bus vast kwam te zitten. Uit bovenstaand verhaal vermoed ik dat hij nog niet in de aankondigingszone was waardoor het sein bij het aanleggen van de reisweg aldaar gesloten bleef.
Ik kan even niet volgen, Steven. Wat heeft dit nou precies te maken met die bus? Trein komt in aankondigingszone, overweg wil sluiten maar dat lukt niet meteen. Kan er dan nog tijdig een rood sein aan de TB worden getoond zodat die tijdig kan stoppen? Want dat is uiteindelijk wat er wordt beweerd.
Lekens M.
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2010, 22:25

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Bericht door Lekens M. »

Ik geloof dat dit sein altijd dicht staat zolang de overweg niet gesloten is, vanaf dat de overweg dicht is gaat het sein open.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Bericht door trainfreak »

Lekens M. schreef:Ik geloof dat dit sein altijd dicht staat zolang de overweg niet gesloten is, vanaf dat de overweg dicht is gaat het sein open.
Dat zal wel niet, want dan moet de IC trein vertragen omdat het vorige sein nog op dubbelgeel staat...
Ofwel moet die zeer lang op voorhand dichtgaan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Bericht door Steven »

Het sein kan perfect openen met open slagbomen als de trein nog niet in de aankondigingszone van de overweg zit. Indien de overweg niet wil sluiten op de moment de trein wel in die zone komt zal het sein echter groen blijven. Je gaat echt geen sein terug rood krijgen door de slagboom dan nog tegen te houden hoor.
Indien een slagboom om een andere reden zou blokkeren en er komt een trein langs en de tb stelt dit vast moet hij handelen alsof dit in hinder in het spoor is en Padt de nodige procedures toe.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Bericht door Robin »

Steven schreef:Het sein kan perfect openen met open slagbomen als de trein nog niet in de aankondigingszone van de overweg zit. Indien de overweg niet wil sluiten op de moment de trein wel in die zone komt zal het sein echter groen blijven. Je gaat echt geen sein terug rood krijgen door de slagboom dan nog tegen te houden hoor.
Indien een slagboom om een andere reden zou blokkeren en er komt een trein langs en de tb stelt dit vast moet hij handelen alsof dit in hinder in het spoor is en Padt de nodige procedures toe.
Komende vanuit Antwerpen richting Essen komt de IC naar Amsterdam tegen een vaart van 90km/h achter een lange bocht uit, deze heeft pas zicht als hij net over de tunnel is van de kapelsesteenweg. Om dan tijdig te kunnen handelen en inschatten of de bus al dan niet weg zal zijn lijkt me toch een moeilijke beslissing om die snel te kunnen maken, wetende dat z'n gevaarte niet gauw zal stil staan.

Is het dan niet beter om het sein automatisch op rood te laten springen terug zodat de bestuurder een soort bevestiging krijgt dat er toch iets gaande is?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Bericht door Steven »

De veiligste trein is de trein die stilstaat. Een sein controleert de overweg enkel bij het aanleggen van de reisweg. Indien er bij het openen van het sein geen trein in de aankondigingszone is mag die overweg open blijven, nadien werkt de overweg onafhankelijk van het sein.
Een sein terug doen dichtvallen is een leuke gedachte maar als hij het verwittigingsein reeds voorbij is, is het toch te laat. Je kan onmogelijk alle fouten voorzien want dan krijg je een systeem dat zoveel veiligheden bevat voor 1 enkel punt dat het ook heel zwak kan worden (gevoeligheid voor storingen).

Als je het systeem hebt zoals hier nog op L60 aanwezig is dan doet het sein zelfs geen controle over de overweg en komen die dus altijd open als de sectie achter het sein vrij is.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Bericht door dekooiker »

Naar analogie met de eigen 'gebruiken' van De Lijn moet de NMBS maar een factuur sturen voor zoveel treinen zoveel minuten te laat.
Infrabel zit er eveneens voor iets tussen en kan langs de kassa passeren.

Komt het nu in de pers dat er treinen zijn afgeschaft wegens blokkering door hoerabedrijf De Lijn?
Denk ik niet...
De trein.
Alleen voor durvers.
sas

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Bericht door sas »

geachte mensen,

Ik was getuige. Ik zat op de bus die het veroorzaakte. Ik was onderweg van school naar huis (stabroek-Brasschaat) in Kapellen mochten we aan het station op 1 of andere manier niet meer door, dus zijn we verplicht langs daar moeten rijden. De 2de 780 (wijnegem) trof geen schuld, die had niet door dat onze bus gebotst was en de slagbomen waren nog helemaal open, die is ook voor het vertrekken van de eerste vertrokken met een heel deel van de passagiers van beide bussen in, ik ben samen met vrienden tot op het einde gebleven (we gingen opgehaald worden) het heeft meer dan een half uur geduurt.

Zonder de man van de cafe zaten we na een halfr uur misschien nogaltijd op de bus. De bus heeft ook heel veel geluk gehad dat die trein nog op tijd had kunnen stoppen
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Bericht door Adler »

dekooiker schreef:Naar analogie met de eigen 'gebruiken' van De Lijn moet de NMBS maar een factuur sturen voor zoveel treinen zoveel minuten te laat.
Infrabel zit er eveneens voor iets tussen en kan langs de kassa passeren.

Komt het nu in de pers dat er treinen zijn afgeschaft wegens blokkering door hoerabedrijf De Lijn?
Denk ik niet...
Wat had die krant dan moeten schrijven volgens u ? "Chauffeur van de Lijn veroorzaakt door stommiteit enorme vertragingen bij het spoor" ?
Het artikel gaat terecht over de gevaarlijke situatie die was ontstaan voor de passagiers van de bus en die slecht had kunnen aflopen.
Niet over wie hier nu verantwoordelijk is voor een ongeval dat gelukkig niet is gebeurd.
Dat die chauffeur een inschattingsfout heeft gemaakt is mogelijk, maar iedereen maakt fouten.
En waarom was de normale route langs de andere overweg afgesloten ? Wie is daar verantwoordelijk voor ?
Is het nu echt nodig om elke keer hier uw afkeer te uiten voor uw vroegere werkgever ?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Bericht door Bibke »

sas schreef:geachte mensen,

Ik was getuige. Ik zat op de bus die het veroorzaakte. Ik was onderweg van school naar huis (stabroek-Brasschaat) in Kapellen mochten we aan het station op 1 of andere manier niet meer door, dus zijn we verplicht langs daar moeten rijden. De 2de 780 (wijnegem) trof geen schuld, die had niet door dat onze bus gebotst was en de slagbomen waren nog helemaal open, die is ook voor het vertrekken van de eerste vertrokken met een heel deel van de passagiers van beide bussen in, ik ben samen met vrienden tot op het einde gebleven (we gingen opgehaald worden) het heeft meer dan een half uur geduurt.

Zonder de man van de cafe zaten we na een halfr uur misschien nogaltijd op de bus. De bus heeft ook heel veel geluk gehad dat die trein nog op tijd had kunnen stoppen
Doch die tweede bus mag de overweg niet oprijden wanneer hij niet door kan en dus op de spoorwegovergang moet stoppen. Men mag daar gewoon niet stilstaan. Om zulke toestanden tegen te gaan heeft de wetgever indertijd die regel (geen stilstand op een spoorwegovergang) ingevoerd.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
BartB

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Bericht door BartB »

In 1979 is een Beneluxtrein toch eens op een vrachtwagen ingereden die klem zat in de voormalige overweg aan de Antwerpse steenweg, ook in Kapellen. Wat was daar dan eigenlijk misgelopen? Stond de vrachtwagen misschien juist in het midden waardoor de slagbomen wel dicht konden?

En ge hebt soms van die jongeren aan de overweg die de slagboom een beetje omhoog duwen waardoor de bel weer begint rinkelen, heeft dat dan eigenlijk ook effect op de seinen?
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Bericht door trainfreak »

BartB schreef:In 1979 is een Beneluxtrein toch eens op een vrachtwagen ingereden die klem zat in de voormalige overweg aan de Antwerpse steenweg, ook in Kapellen. Wat was daar dan eigenlijk misgelopen? Stond de vrachtwagen misschien juist in het midden waardoor de slagbomen wel dicht konden?

En ge hebt soms van die jongeren aan de overweg die de slagboom een beetje omhoog duwen waardoor de bel weer begint rinkelen, heeft dat dan eigenlijk ook effect op de seinen?
De seinen hebben geen controle op de overwegen.
Zoals Steven zei controleren ze enkel de overweg bij de aanleg van de reisweg.

En dan nog: als er al controle zou zijn, dan moet de overweg al zeker een paar minuten dichtgaan voor de trein afkomt.


Een uitzondering op al deze gevallen zijn de lijnen met enkelvoudige exploitatie. Daar staat voor elke overweg een sein dat de goede werking controleert. Deze lijnen hebben wel een lage maximumsnelheid (40 km/h dacht ik?). Wanneer de overweg niet correct werkt (bv licht kapot), dan zal het sein niet open komen.
Maar zo'n lijntjes vind men bijna niet meer in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Bericht door Steven »

De seinen hebben (niet altijd) controle op de overwegen, bij beheerde seinen dus altijd, maar niet altijd bij automatische seinen.
Het zijn echter de overwegen die geen controle hebben op de sein, enkel richting dus.
Een overweg open duwen gaat dus niet helpen om het sein terug te doen sluiten.
Plaats reactie