Gekke vraag

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Sara Raats
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 apr 2006, 21:50
Locatie: HSL 4

Gekke vraag

Bericht door Sara Raats »

hoe worden de treinsporen gereinigd? toch niet met een Glassex-manneke ;) :lol:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gekke vraag

Bericht door Shrek »

Door de treinen die erover rijden ! :wink:
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Gekke vraag

Bericht door LML »

Door Mr. Propre... :mrgreen:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Gekke vraag

Bericht door Bibke »

Daarom dienen ontroestingsritten.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gekke vraag

Bericht door Steven »

Natuurlijk heb je ook nog de schoonmaaktrein die de rails komt reinigen onder hoge druk, maar dit doen ze enkel in het najaar. Dit om de restanten van de bladeren van de rails te krijgen aangezien dit de adhesie naar beneden haalt.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Gekke vraag

Bericht door K V B »

Shrek schreef:Door de treinen die erover rijden ! :wink:
Inderdaad. En de mensen in de seinhuizen zorgen er voor dat elke wissel een keer in elke stand bereden word.
Ik mocht onlangs eens mee in de stuurpost van een trein van Bern naar Zürich. We kwamen daar een paar minuten te vroeg aan (een ICN trekt goed op...) en dus kregen we een hele ongebruikelijke slalom door de bundel voorgeschoteld, precies omdat de seingevers graag gebruik maken van treinen die te vroeg zijn om op weinig bereden hoekjes wat roest af te rijden...
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Gekke vraag

Bericht door b-loc »

Moet er op elk elektrisch spoor niet een minimum aantal assen rijden per dag?
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Gekke vraag

Bericht door Stef »

b-loc schreef:Moet er op elk elektrisch spoor niet een minimum aantal assen rijden per dag?
Was dat niet 1 trein per 48u?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2626
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Gekke vraag

Bericht door trainfreak »

Op elk spoor moeten er zoveel assen per x-aantal uur rijden.
Het juiste aantal ken ik niet, de tijdslimiet was 72u dacht ik?

Er zijn veel lijnen waar in het weekend geen enkele trein rijdt...
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: Gekke vraag

Bericht door poyaud »

Het is inderdaad 72u .
Afbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Gekke vraag

Bericht door kika »

Is dat een richtlijn of een 'must'? En wat als dat niet gehaald wordt?
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Gekke vraag

Bericht door groentje »

Dan moeten de sporen als beroest worden beschouwd, wat betekent dat er niet meer mag worden voortgegaan op de SK om een spoorbezetting te detecteren. Reiswegen worden ingeklonken en moeten handmatig worden afgebroken na doorrit van een trein, na bevestiging de visu, een populaire NMBS-uitdrukking die wil zeggen door te gaan kijken, dat de trein de reisweg heeft vrijgemaakt. Voor de mensen die er al iets vanaf weten, reiswegen worden vastgelegd met CIR, Commando Inklinking Reisweg.
Door de technische diensten kan de reisweg weer berijdbaar worden verklaard (nadat ze bijvoorbeeld hier en daar wat roest hebben weggeschuurd), ofwel na doorrit van een bepaald aantal assen binnen een bepaalde tijd. Van buiten ken ik die cijfers niet, maar ik stel me voor dat het 700 assen is in een tijdsspanne van 24u. Ik zoek het nog op, of iemand anders moet maar bevestigen of verbeteren.
Overigens is een beweging die binnen de 72 uur de wissels berijdt, niet gebonden aan een bepaald aantal assen. Een losse loc is al voldoende om weer voor 72 uur 'safe' te zitten, reglementair, tenminste.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2626
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Gekke vraag

Bericht door trainfreak »

Ik dacht gehoord te hebben dat 300 assen in 72 uur voldoende waren.
Als het 700 assen zijn in 72 uur ga je op sommige lijnen wel een probleem hebben denk ik.
Op Aalst-Burst bijvoorbeeld..
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Gekke vraag

Bericht door groentje »

Beroeste rails zijn alleen een gevaar bij spoorstroomkringen, hé. Wanneer de lijn is uitgerust met assentellers of een lijn is in vereenvoudigde exploitatie, maakt een beetje roest meer of minder echt niet uit.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Gekke vraag

Bericht door dentheo »

Verschil voor ouderwetse spoorkringen en nieuwe met frequenties ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie