Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Bericht door bobke »

Op de Brusselse Noord-Zuidverbinding is vanmorgen een trein door een rood sein gereden. Dat zorgde voor flink wat vertragingen op het einde van de ochtendspits.

Omstreeks 20 voor 9 vanmorgen reed een trein van Gent-Sint-Pieters naar Brussel-Luchthaven ter hoogte van het station Brussel-Kapellekerk door een rood sein. De trein kwam tot stilstand. De reizigers zouden op geen enkel moment in gevaar zijn geweest.

Omdat het station Brussel-Kapellekerk zich tussen Brussel-Centraal en Brussel-Zuid bevindt, zorgde het incident meteen voor flink wat problemen voor het treinverkeer in en rond Brussel.

Omdat de veiligheidsprocedures van de NMBS voorschrijven dat een treinbestuurder moet vervangen worden bij een seinoverschrijding, duurde het tot half tien vooraleer de geblokkeerde trein zijn reis kon verder zetten.

Tot 9 uur lag het treinverkeer op de Noord-Zuid-verbinding volledig stil. Nadien konden er opnieuw een aantal treinen rijden. Die treinen reden echter met vertragingen die konden oplopen tot een half uur, aldus woordvoerder Frédéric Petit van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. Petit verwacht dat de grootste vertragingen tegen 11 uur weggewerkt zullen zijn.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 110131_015
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Bericht door K V B »

bobke schreef:Op de Brusselse Noord-Zuidverbinding is vanmorgen een trein door een rood sein gereden. Dat zorgde voor flink wat vertragingen op het einde van de ochtendspits.

Omstreeks 20 voor 9 vanmorgen reed een trein van Gent-Sint-Pieters naar Brussel-Luchthaven ter hoogte van het station Brussel-Kapellekerk door een rood sein. De trein kwam tot stilstand. De reizigers zouden op geen enkel moment in gevaar zijn geweest.

Omdat het station Brussel-Kapellekerk zich tussen Brussel-Centraal en Brussel-Zuid bevindt, zorgde het incident meteen voor flink wat problemen voor het treinverkeer in en rond Brussel.

Omdat de veiligheidsprocedures van de NMBS voorschrijven dat een treinbestuurder moet vervangen worden bij een seinoverschrijding, duurde het tot half tien vooraleer de geblokkeerde trein zijn reis kon verder zetten.

Tot 9 uur lag het treinverkeer op de Noord-Zuid-verbinding volledig stil. Nadien konden er opnieuw een aantal treinen rijden. Die treinen reden echter met vertragingen die konden oplopen tot een half uur, aldus woordvoerder Frédéric Petit van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. Petit verwacht dat de grootste vertragingen tegen 11 uur weggewerkt zullen zijn.
Dit snap ik dus niet. Een trein die geblokkeerd staat ter hoogte van kapellekerk zal maar een spoor blokkeren. Waarom dan de hele NZV blokkeren? En ik dacht dat op de NZV de blokseinen permissief waren, dat je ze dus (aan lage snelheid) mocht voorbijrijden, ook bij rood.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Bericht door Robin »

K V B schreef:
bobke schreef:Op de Brusselse Noord-Zuidverbinding is vanmorgen een trein door een rood sein gereden. Dat zorgde voor flink wat vertragingen op het einde van de ochtendspits.

Omstreeks 20 voor 9 vanmorgen reed een trein van Gent-Sint-Pieters naar Brussel-Luchthaven ter hoogte van het station Brussel-Kapellekerk door een rood sein. De trein kwam tot stilstand. De reizigers zouden op geen enkel moment in gevaar zijn geweest.

Omdat het station Brussel-Kapellekerk zich tussen Brussel-Centraal en Brussel-Zuid bevindt, zorgde het incident meteen voor flink wat problemen voor het treinverkeer in en rond Brussel.

Omdat de veiligheidsprocedures van de NMBS voorschrijven dat een treinbestuurder moet vervangen worden bij een seinoverschrijding, duurde het tot half tien vooraleer de geblokkeerde trein zijn reis kon verder zetten.

Tot 9 uur lag het treinverkeer op de Noord-Zuid-verbinding volledig stil. Nadien konden er opnieuw een aantal treinen rijden. Die treinen reden echter met vertragingen die konden oplopen tot een half uur, aldus woordvoerder Frédéric Petit van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. Petit verwacht dat de grootste vertragingen tegen 11 uur weggewerkt zullen zijn.
Dit snap ik dus niet. Een trein die geblokkeerd staat ter hoogte van kapellekerk zal maar een spoor blokkeren. Waarom dan de hele NZV blokkeren? En ik dacht dat op de NZV de blokseinen permissief waren, dat je ze dus (aan lage snelheid) mocht voorbijrijden, ook bij rood.
50min voor een andere bestuurder, zitten er geen meer in de Zuid?
gans de NZV vast vind ik wel overdreven en lijkt me straf, dat alles trager gaat omdat de treinen naar een ander spoor moeten kan ik snappen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Bericht door gysev »

K V B schreef:Dit snap ik dus niet. Een trein die geblokkeerd staat ter hoogte van kapellekerk zal maar een spoor blokkeren. Waarom dan de hele NZV blokkeren? En ik dacht dat op de NZV de blokseinen permissief waren, dat je ze dus (aan lage snelheid) mocht voorbijrijden, ook bij rood.
Er zijn twee opeenvolgende bediende seinen tussen FBMZ en Kapellekerk (waar de overloopwissels liggen). Als er daar één door het rood zit en stilvalt ben je al snel de helft van je mogelijkheden kwijt doordat er een aantal wissels bezet blijven. En waarom duurt dat lang? Heel eenvoudig:

- depanneerder moet telocband ter plaatse verwijderen en vervangen
- vanuit het bestuurdersdepot is het al snel 30' te voet naar die plaats
- veiligheidsmaatregelen nemen op seinhuis + afleveren toelatingen om verder te rijden. De trein stond immers al achter een sein...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Bericht door Steven »

tja zo zie je maar hoe snel er verwarring is als de plaatsbepaling in dit artikel voor verwarring zorgt.
Het gaat dus om de seinen die boven de zuidlaan/poincarélaan staan.
Lekens M.
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2010, 22:25

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Bericht door Lekens M. »

Dat er regels en procedure's zijn vind ik niet meer dan normaal, maar waarom lieten ze in godsnaam die machinist toch niet doorrijden naar het éérst volgend station al dan niet met beperkte snelheid en de treinbegeleider naast hem? Zo had men toch kunnen voorkomen dat weer alles in de soep draaide?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Bericht door Shrek »

Lekens M. schreef:Dat er regels en procedure's zijn vind ik niet meer dan normaal, maar waarom lieten ze in godsnaam die machinist toch niet doorrijden naar het éérst volgend station al dan niet met beperkte snelheid en de treinbegeleider naast hem? Zo had men toch kunnen voorkomen dat weer alles in de soep draaide?
Een machinist die door een rood sein gereden is, is op dat moment geen machinist meer. Hij mag pas na een onderzoek weer met een trein rijden. Dus wat jij voorstelt is geen oplossing :wink:
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Bericht door HLE 2302 »

Ik begin me redelijk te ergeren aan dat gemoei van de pers, ik ben dat kotsbeu. Ze maken veel kapot, en zullen nog veel kapot maken ook gelijk ze nu bezig zijn ...
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
pietje

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Bericht door pietje »

HLE 2302 schreef:Ik begin me redelijk te ergeren aan dat gemoei van de pers, ik ben dat kotsbeu. Ze maken veel kapot, en zullen nog veel kapot maken ook gelijk ze nu bezig zijn ...
Wat stel jij dan voor?
Gewoon afwachten tot er weer een ramp gebeurt?
En dan weer een onderzoekscommissie die zegt dat iedereen en niemand verantwoordelijk is?

Als het gemoei van de pers er mee voor zorgt dat een modern beveiligingssysteem daadwerkelijk uitgerold wordt, dan hebben zij meer goed gedaan voor de spoorwegen dan de politici en directies van de laatste 30 jaar.
Duikbril AM86

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Bericht door Duikbril AM86 »

Dat is in november of december 2010 ook al eens voorgevallen toen zat de middenste koker vast op een dinsdag geloof ik, toen was een trein met I11 rijtuigen vlak bij de uitrit van de NZ verbinding tussen Brussel-Congres en Noord richting Noord door een sein gereden, ik zat toen op de P-trein 7905, wij zijn toen moeten uitstappen in Brussel-Centraal, mijn collega die van Gent-Sint-Pieters kwam zat op een andere trein tussen de onze die aan het perron stond in Centraal, mijn collega zijn trein stond bijna in Brussel-Congres, die trein is dan verder gereden en van mijn collega zijn trein moets iedereen der dan af in Brussel-Congres.
ryckaert
Berichten: 222
Lid geworden op: 02 aug 2008, 23:53
Locatie: De Haan
Contacteer:

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Bericht door ryckaert »

Ik zat op de trein van Blankenberge naar Diest en toen ik Kapellekerk passeerde zag ik de trein staan. Een M6 stam met een 27'er. Net acher de trein stond de Benelux naar Brussel-Zuid. Deze stond er z'on 7/8 meter vanaf. Dus ik denk dat deze een snelremming heeft moeten doen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Bericht door Steven »

Waarom zou die dat gedaan hebben, die heeft gewoon de procedures toegepast zoals voorzien voor de NZV en heeft de permissieve seinen voorbijgereden zoals voorzien in de regels. Daarna is hij op korte afstand van de trein voor hem gestopt.
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Bericht door dentheo »

Toch blijf ik mij afvragen of de chef van die man niet rustig met hem kan praten (radio..GSM-R) en vragen of hij zich nog in staat voelt om veilig tot het volgend station te rijden om de reizigers te laten uitstappen.

Wanneer ge met de wagen door rood rijdt, zet de politie U ook niet stil midden op het kruispunt, maar vraagt netjes aan de kant te rijden.
Puur theoretisch ben je dan ook al uw rijbewijs kwijt, dus ik denk dat je het kan weigeren....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Bericht door Steven »

Op dat vlak is het verliezen van uw autorijbewijs iets anders dan het rijbewijs van een trein. Indien je door het rood zit sta je onmiddellijk te voet en mag je geen enkele trein meer verzekeren tot nader onderzoek (medisch en psychomedisch en opnieuw zijn examen af te leggen).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Toch blijf ik mij afvragen of de chef van die man niet rustig met hem kan praten (radio..GSM-R) en vragen of hij zich nog in staat voelt om veilig tot het volgend station te rijden om de reizigers te laten uitstappen.
Maar wie is er dan verantwoordelijk als er dan nog iets misloopt?
Neen ik denk niet dat dat mogelijk. Het zou volgens mij wel moeten kunnen om sneller een andere bestuurder terplekke te krijgen. Desnoods schaf je daar een andere trein voor af, het zal de totale vertraging enkel ten goede komen :roll:
Plaats reactie