herentals... Wissel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

herentals... Wissel

Bericht door profke »

http://www.gva.be/antwerpen/turnhout/fl ... opt-2.aspx
De lang beloofde wissel, die het treinverkeer in het Herentalse station moet versnellen, komt er in juni. Dat zegt directeur-generaal Luc Van Steenkiste van Infrabel.

Infrabel gaat bij het station van Herentals eindelijk de wissel aanleggen die ervoor zorgt dat de inkomende trein uit Turnhout en de uitrijdende trein naar Mol niet meer op hetzelfde spoor rijden. Nu moeten ze op elkaar wachten om het station in en uit te rijden. Dat zorgt soms voor gemiste aansluitingen en voor lange files bij de spooroverweg aan het station.

Spoorwegbeheerder Infrabel maakte op een vergadering van het Regionaal Overlegcomité Kempen (Resoc) ook bekend dat in april wordt begonnen met de verdere ondertunneling van de sporen in Herentals, tot bij spoor 3. Reizigers moeten er dan niet langer rond 200 meter groene konijnendraad lopen om spoor 3 te bereiken.
Te weinig rijtuigen

“Nu nog meer dubbeldeksrijtuigen aan de spitsuurtreinen van Turnhout naar Brussel toevoegen”, zegt het Herentalse gemeenteraadslid en treinreiziger Guy Paulis (LDD). “Normaal moeten die treinen acht rijtuigen hebben, maar vaak zijn het er maar vijf of zes. Dat zorgt voor overvolle treinen. Soms blijven er in Lier zelfs mensen op het perron achter, omdat ze niet meer meekunnen.”

Infrabel erkent dat de treinen die om 6.05u en 7.05u in Turnhout vertrekken niet altijd acht rijtuigen tellen, omdat er vaak defecte wagons in de werkplaatsen staan. In december zouden er zowat bij de helft van de rijtuigen problemen zijn geweest door indringing van sneeuw in de elektronicasystemen. Infrabel en voogdijminister Inge Vervotte (CD&V) beloven beterschap, al geven ze bij Infrabel mee dat er geen reserve aan dubbeldekswagons is.
Ontdubbeling

Infrabel liet ook verstaan dat het splitsen van het spoor tussen Tielen en Herentals niet in het verschiet ligt. Voor die verdubbeling ijvert een aantal CD&V-parlementsleden. Maar ten eerste wettigt het aantal opstappende reizigers in Turnhout zo’n gigantische investering niet, bovendien is het kruisingsstation in Tielen net ontworpen om zo’n dubbel spoor tot in Herentals overbodig te maken.

Marc Helsen
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: herentals... Wissel

Bericht door dentheo »

profke schreef: Infrabel gaat bij het station van Herentals eindelijk de wissel aanleggen die ervoor zorgt dat de inkomende trein uit Turnhout en de uitrijdende trein naar Mol niet meer op hetzelfde spoor rijden. Nu moeten ze op elkaar wachten om het station in en uit te rijden. Dat zorgt soms voor gemiste aansluitingen en voor lange files bij de spooroverweg aan het station.

Gaat Mol dan vertrekken over tegenspoor tot Olen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: herentals... Wissel

Bericht door Steven »

Met een paar wissels extra kan je de trein naar Turnhout op normaalspoor laten vertrekken en de trein naar Neerpelt op tegenspoor laten vertrekken tot net na de vertakking met L29.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: herentals... Wissel

Bericht door dentheo »

Dus twee wissels erbij tussen die twee overwegen ...ongeveer.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: herentals... Wissel

Bericht door Steven »

inderdaad met een tweetal wissels kan je daar al veel oplossingen bekomen waar ze die juist gaan plaatsen zullen we wel merken. Opgelet ter hoogte van de overwegen (waar L29 ook effectief start) ligt het spoor een beetje verkant het is misschien aangeraden hem daarom net iets verder te leggen.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: herentals... Wissel

Bericht door dentheo »

Alhoewel, tot juist voor Olen zou men nu al tegenspoor kunnen rijden...of zit daar dan juist kruising met tegentrein ?

Maar Olen zit waarschijnlijk nog niet op Berchem ? Dan is het "moeilijker".
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: herentals... Wissel

Bericht door Steven »

Ik denk dat de voorkeur is om toch zo snel mogelijk op normaalspoor te rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: herentals... Wissel

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Alhoewel, tot juist voor Olen zou men nu al tegenspoor kunnen rijden...of zit daar dan juist kruising met tegentrein ?

Maar Olen zit waarschijnlijk nog niet op Berchem ? Dan is het "moeilijker".
De wissels moeten er toch komen. Als de werken voor de elektrificatie starten moeten ze toch 1 spoor kunnen afsluiten, dus moet het andere makkelijk te bereiken zijn :)
melle

Re: herentals... Wissel

Bericht door melle »

Die wissel is zeer welkom!
Maar enerzijds stel ik me toch wat vragen bij dat artikel. Die nieuwe tunnel onder het station zou er ook 'binnenkort' komen zeiden ze meer dan een jaar geleden..

En ik vind het argument van dat tweede spoor in Tielen een zwak argument want als er 1 trein vertraging heeft; dan moet deze nog steeds wachten tot die andere trein toekomt. Eigenlijk is hiermee gewoon het probleem dat men voordien in Turnhout of Herentals had verplaatst naar Tielen.

En zou men de wissels maken, dat deze aan bijvoorbeeld 60km/u. kunnen worden bereden? Wissels van 40 km/u zijn toch een beetje uit de tijd, niet?
melle

Re: herentals... Wissel

Bericht door melle »

Het is zover! De werken zijn begonnen in Herentals! Blijkbaar gaan ze de wissel vlak achter de wissel leggen met de vertakking naar Turnhout. :D
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: herentals... Wissel

Bericht door dekooiker »

dentheo schreef:Maar Olen zit waarschijnlijk nog niet op Berchem ? Dan is het "moeilijker".
Toch wel.
Enkel de wissels in de hoofdsporen kunnen niet bediend worden, de wissel van/naar de bundel wel.
De trein.
Alleen voor durvers.
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: herentals... Wissel

Bericht door L29&15 »

dentheo schreef:Dus twee wissels erbij tussen die twee overwegen ...ongeveer.
De twee wissels worden gelegd tussen de uitrit van het station Herentals kant Neerpelt/Turnhout en de vertakking naar Turnhout.
Ze worden gelegd in het kort stukje recht spoor aan het Ziekenhuis. Vorig WE is daar ballast gestort; spoornivellering?
Dus de treinen uit Turnhout kunnen dan aankomen op spoor 1.

Wil men de trein naar Mol laten vertrekken op tegenspoor om deze uit Turnhout niet te kruisen, komt deze uit Turnhout ook binnen op tegenspoor en kan hij slechts ontvangen worden vanaf spoor 2; dus niet op 1.

De wissel in het linkerspoor komende van Mol wordt deze nacht geplaatst.

Informatie van mensen van Infrabel(?) die deze morgen de wissel aan het monteren waren.

'k Ga morgen of zondag kijken.
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: herentals... Wissel

Bericht door L29&15 »

dekooiker schreef:
dentheo schreef:Maar Olen zit waarschijnlijk nog niet op Berchem ? Dan is het "moeilijker".
Toch wel.
Enkel de wissels in de hoofdsporen kunnen niet bediend worden, de wissel van/naar de bundel wel.

Waarom niet? Nog altijd de brand van 2009?
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: herentals... Wissel

Bericht door L29&15 »

Goede avond,

misschien is het hier niet helemaal terzake, maar ik meen mij te herinneren dat de aftakking naar Turnhout tot voor kort tegen 60km/u mocht genomen worden. Op de uitrijseinen in Herentals hangt nog steeds een witte driehoek met zwarte 6. Deze driehoek is met zwart plastic afgeplakt, behalve het uitrijsein van de goederenbundel (vergeten).

Op het sein aan de vertakking hangt nu onderaan een lichtbak met cijfer 4 in lichtpuntjes.

Is de snelheid veranderd naar 40 km/u en zo ja, waarom?

Dank voor antwoord.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: herentals... Wissel

Bericht door Bibke »

L29&15 schreef:Goede avond,

misschien is het hier niet helemaal terzake, maar ik meen mij te herinneren dat de aftakking naar Turnhout tot voor kort tegen 60km/u mocht genomen worden. Op de uitrijseinen in Herentals hangt nog steeds een witte driehoek met zwarte 6. Deze driehoek is met zwart plastic afgeplakt, behalve het uitrijsein van de goederenbundel (vergeten).

Op het sein aan de vertakking hangt nu onderaan een lichtbak met cijfer 4 in lichtpuntjes.

Is de snelheid veranderd naar 40 km/u en zo ja, waarom?

Dank voor antwoord.
Dat zou wel eens aan het feit kunnen liggen dat men die wissel gaat steken. Na het steken/vervangen van een wissel/sporen is er een verminderde snelheid gedurende een drietal maanden. Doet zich nu ook voor op de lijn 36N waar men in Schaarbeek de wissels gestoken heeft voor de nieuwe spoorlijn 25N.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie