Meerdere vervoersbewijzen voor 1 traject?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Hans

Meerdere vervoersbewijzen voor 1 traject?

Bericht door Hans »

Ik beschik over een schooltreinkaart Schulen-Antwerpen, maar moet nu ook wekelijks de trip Schulen-Leuven (h/t) maken. Vermits de rit bij beiden gelijkloopt tot Aarschot, zou de logica zijn dat mijn schooltreinkaart sowieso geldig is voor het traject Schulen-Aarschot.
Mijn vraag is dan ook of het toegestaan is om voor dit tweede traject Aarschot-Leuven enkel een campuskaart (ik heb de correcte documenten van mijn school in Leuven) te nemen? Volgens mijn eigen logica zie ik hier geen enkel probleem in, maar ik weet niet in hoeverre dat voor de officiële regels mag.
Het lijkt me ook dat als er controle komt tussen Schulen en Aarschot, ik mijn schooltreinkaart bovenhaal, komt er tussen Aarschot en Leuven controle haal ik mijn campuskaart boven (die ik evenzeer sowieso elke keer zal invullen natuurlijk).

Bedankt!
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Meerdere vervoersbewijzen voor 1 traject?

Bericht door FireSea »

Je kunt gewoon meerdere vervoerbewijzen combineren voor één reis. Dat kan zelfs (uitgezonderd voor de KeyCard) als de trein niet stopt in het station waar de vervoerbewijzen elkaar aanvullen. In Aarschot stopt volgens mij alles, dus daar lijkt het me zeker kunnen, aangezien je daar om het even aan een nieuwe reis zou zijn begonnen.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Meerdere vervoersbewijzen voor 1 traject?

Bericht door Paul »

Ik denk dat er volgens de letter van de wet een probleempje is: de kortste, getarifeerde reisweg voor het traject Schulen - Antwerpen loopt over de verbindingsboog van Aarschot en het station Aarschot ligt dus strikt genomen niet op de getarifeerde reisweg. Om helemaal in orde te zijn zou je een aanvullend vervoersbewijs voor het traject Langdorp - Leuven moeten hebben... Maar ik vermoed niet dat een treinbegeleider daar moeilijk over gaat doen... Of anders moeten de TB's die hier meelezen mij maar corrigeren.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Meerdere vervoersbewijzen voor 1 traject?

Bericht door FireSea »

Natuurlijk niet, er rijden toch geen reizigersdiensten over die verbindingsboog? Het gaat erom wat binnen de dienstregeling de kortste route is. Bovendien is het zo dat je mag omrijden als je via een andere route eerder op je bestemming komt. Maar dat laatste doet er hier niet eens toe, want via Aarschot is de snelste èn de kortste route in de dienstregeling, dus er is helemaal niks mis.
Hans

Re: Meerdere vervoersbewijzen voor 1 traject?

Bericht door Hans »

Daarbij toch ook dat de treinbegeleider ofwel tussen Schulen en Aarschot zal langskomen, ofwel tussen Aarschot en Leuven en ik op beide momenten toch een correct vervoersbewijs zou kunnen voorleggen. Daarmee hoef ik in principe toch ook niet in beide gevallen mijn 2 verschillende bewijzen voor te leggen? Mijn treinkaart voor het eerste stuk, mijn campus voor het tweede (en bij de terugreis omgekeerd)?
En ongeacht hiervan heb ik denk ik toch in ieder geval voor elke gereden kilometer betaald denk ik?
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Meerdere vervoersbewijzen voor 1 traject?

Bericht door FireSea »

Dat komt er inderdaad ook nog eens bij. Eigenlijk komt het simpelweg op hetzelfde neer als reizen met een VIA-biljet. Met Aarschot als via-station, dus dan staat het al helemaal buiten kijf dat je via Aarschot mag reizen! ;)
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Meerdere vervoersbewijzen voor 1 traject?

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Qua redenering heeft Paul nochtans gelijk: je mag je reis niet stopzetten (hetgeen je theoretisch doet op het moment dat je van vervoerbewijs overschakelt) in een station dat niet op de kortste reisweg (in afstand) ligt. Hier loopt die kortste reisweg via de verbindingsbocht bij Aarschot, ook al wordt die niet meer bereden.

In dit concrete geval is er echter een factor die de situatie complexer maakt: de NMBS maakt zelf een fout in de berekening van de tarifaire afstand, in die zin dat ze de kering in Aarschot meetelt. Dit was ook al het geval in de tijd dat er wel nog dagelijks een P-trein door de bocht van Aarschot reed, zodat alle gebruikers van die trein dus in feite een paar kilometer te veel betaalden. Ik heb dat al meer dan een jaar geleden laten signaleren, maar het probleem is nog steeds niet verholpen.

Als de NMBS je dus onterecht een rit via Aarschot aanrekent, ligt Aarschot ineens wel op de aangerekende reisweg en kan je het je dus permitteren om daar van vervoerbewijs te wisselen. Maar onthoud dat dit dus enkel mag doordat de NMBS indruist tegen haar eigen principes voor tariefberekening.

Men maakt trouwens dezelfde fout voor de verbindingsbocht bij Leuven, waardoor reizigers van de snelle P-treinen Hasselt - Brussel dus eigenlijk ook te veel betalen. Dat het slechts om 4 treinen per dag per richting gaat, is daarbij irrelevant. Ik vermoed echter dat het in dit geval om een bewuste 'vergetelheid' gaat, omdat men anders ineens een pak inkomsten zou mislopen, nl. voor alle reizigers van het grootste deel van Limburg richting Brussel. Ongeacht wanneer ze zich verplaatsen en met welke - toegestane - treinen, moet het tarief immers altijd berekend zijn volgens de kortste afstand.

Andere verbindingsbochten zijn trouwens wél opgenomen in de tariefberekingswijze.

Groeten,
Galactic

Re: Meerdere vervoersbewijzen voor 1 traject?

Bericht door Galactic »

Volgens mij is de combinatie van de schooltreinkaart Schulen - Antwerpen in combinatie met een campuskaart Aarschot - Leuven perfect mogelijk.

Het aanbevolen traject Schulen - Leuven is een rechtstreekse L-trein die ook stopt in Aarschot.
Het traject Schulen - Antwerpen loopt ook over Aarschot (overstappen in Aarschot).

Het andere traject dat Ari voorstelt (over Hasselt), is NIET toegestaan met deze treinkaart. Je mag nooit een traject 2 keer doen, wat hier wel het geval zou zijn (Schulen - Hasselt en je passeert weer langs Schulen om naar Antwerpen te rijden). In dit geval doe je 2 keer de afstand Schulen - Hasselt en zou je die maar 1 keer betalen. Dit mag dus niet.

Vraag eens info in het station van Leuven of Antwerpen. Maar ikzelf zie geen enkel probleem in deze combinatie.
Hans

Re: Meerdere vervoersbewijzen voor 1 traject?

Bericht door Hans »

Galactic schreef:Het aanbevolen traject Schulen - Leuven is een rechtstreekse L-trein die ook stopt in Aarschot.
Het traject Schulen - Antwerpen loopt ook over Aarschot (overstappen in Aarschot).
Dit zijn ook inderdaad mijn normale reiswegen en treinen en nooit via Hasselt.

Ik kan het altijd nog eens navragen aan de loketten, maar zoals jullie hier in het algemeen wel aangeven lijkt er verder geen echt probleem te zijn (buiten de discussie over de spoorbogen).

In ieder geval allen erg bedankt voor de info!
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Meerdere vervoersbewijzen voor 1 traject?

Bericht door Molenbruch Y. »

Volgens mij is de combinatie van de schooltreinkaart Schulen - Antwerpen in combinatie met een campuskaart Aarschot - Leuven perfect mogelijk.

Het aanbevolen traject Schulen - Leuven is een rechtstreekse L-trein die ook stopt in Aarschot.
Het traject Schulen - Antwerpen loopt ook over Aarschot (overstappen in Aarschot).
Fundamenteel is dat geen juiste redenering. Een analoog voorbeeld: stel dat je een abonnement Leuven - Gent hebt en je wil nu eens van Leuven naar Mons reizen. In dat geval volstaat het niet om een extra kaartje Brussel - Mons te kopen, omdat je je reis met je abonnement niet mag stopzetten in Brussel. De kortste (aangerekende) reisweg loopt immers via Mechelen, ook al rijdt de trein die je in Leuven neemt via Brussel. In het geval van Hans zou de situatie eigenlijk analoog moeten zijn, ware het niet dat hetgeen ik in mijn vorige post vermeldde de situatie beïnvloedt.
Het andere traject dat Ari voorstelt (over Hasselt), is NIET toegestaan met deze treinkaart. Je mag nooit een traject 2 keer doen, wat hier wel het geval zou zijn (Schulen - Hasselt en je passeert weer langs Schulen om naar Antwerpen te rijden). In dit geval doe je 2 keer de afstand Schulen - Hasselt en zou je die maar 1 keer betalen. Dit mag dus niet.
Je mag je vertrekstation inderdaad niet opnieuw passeren. Het is zelfs niet zo dat je de afstand Schulen - Hasselt slechts eenmaal betaald hebt, je betaalt deze gewoon niet. Ter aanvulling: je mag in bepaalde gevallen trajecten wel dubbel berijden om een aansluiting te bekomen die niet kan genomen worden in het station waar de lijnen samenkomen. Je mag, zoals opgemerkt, echter nooit je vertrekstation opnieuw passeren of je bestemmingsstation voorbijrijden.

Groeten,
Hans

Re: Meerdere vervoersbewijzen voor 1 traject?

Bericht door Hans »

Molenbruch Y. schreef:
Volgens mij is de combinatie van de schooltreinkaart Schulen - Antwerpen in combinatie met een campuskaart Aarschot - Leuven perfect mogelijk.

Het aanbevolen traject Schulen - Leuven is een rechtstreekse L-trein die ook stopt in Aarschot.
Het traject Schulen - Antwerpen loopt ook over Aarschot (overstappen in Aarschot).
Fundamenteel is dat geen juiste redenering. Een analoog voorbeeld: stel dat je een abonnement Leuven - Gent hebt en je wil nu eens van Leuven naar Mons reizen. In dat geval volstaat het niet om een extra kaartje Brussel - Mons te kopen, omdat je je reis met je abonnement niet mag stopzetten in Brussel. De kortste (aangerekende) reisweg loopt immers via Mechelen, ook al rijdt trein die je in Leuven neemt via Brussel. Hier zou de situatie eigenlijk analoog moeten zijn, ware het niet dat hetgeen ik in mijn vorige post vermeldde de situatie beïnvloedt.
Maar de kortste weg Schulen-Leuven en de kortste weg Schulen-Antwerpen lopen tot aan Aarschot identiek gelijk; meer nog, je moet vanuit Schulen zelfs de L-trein naar Leuven nemen tot Aarschot om vanuit daar in Antwerpen te geraken.

Via Hasselt rij ik vanuit Schulen inderdaad nooit omdat ik dan Schulen terug passeer, ook al neemt de routeplanner dit wel altijd op in zijn reisvoorstellen (zelfs gewoon voor het traject Schulen-Leuven). In dat geval vind ik trouwens dat de fout een beetje bij de NMBS zelf ligt dat mensen voor dit traject kiezen.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Meerdere vervoersbewijzen voor 1 traject?

Bericht door Molenbruch Y. »

Maar de kortste weg Schulen-Leuven en de kortste weg Schulen-Antwerpen lopen tot aan Aarschot identiek gelijk; meer nog, je moet vanuit Schulen zelfs de L-trein naar Leuven nemen tot Aarschot om vanuit daar in Antwerpen te geraken.
Het punt dat ik wil maken, is dat je de aangerekende (= in afstand kortste) reisweg niet mag bepalen aan de hand van het treinaanbod. Een duidelijker voorbeeld: in het weekend rijdt er geen trein op het baanvak Lier - Mechelen, maar toch loopt de kortste en dus aangerekende reisweg via dat traject. In de praktijk zal je uiteraard via Antwerpen-Berchem moeten omrijden, maar het voorgaande impliceert wel dat je dan in Berchem alleen mag overstappen op een trein naar Mechelen en dus je reis niet mag stopzetten of combineren met bv. een biljet Berchem - Noorderkempen. Zoals Paul aanhaalde, zou de situatie in jouw geval analoog moeten zijn. In feite moet de aangerekende reisweg Schulen - Antwerpen door de bocht van Aarschot lopen. Ik merkte daarop op dat dit (onterecht) niet het geval is. Enerzijds ben jij daar de dupe van, want je betaalt enkele kilometers meer voor je abonnement naar Antwerpen, maar anderzijds loopt je aangerekende reisweg dus in de praktijk (onterecht) wel via Aarschot, zodat ik opmerkte dat je het je kan permitteren om daar je reis stop te zetten. Maar nogmaals, het is dus in het algemeen niet helemaal correct om louter op basis van de reisweg van de trein te concluderen dat dit noodzakelijk de aangerekende reisweg is.

Ik geef nog één heel duidelijk voorbeeldje: met een abonnement van Familleureux naar La Louvière-Centre kan je niet anders dan via Manage sporen, maar de prijs wordt berekend op basis van de kortste reisweg door de verbindingsbocht 116/1, ook al kan je die bocht met geen enkele trein uit Familleureux berijden (alleen de IR-trein, die niet stopt in Familleureux, gebruikt hem). Dit houdt in dat je je reis dus niet mag stopzetten in Manage (alleen overstappen). Als je dan eens naar Luttre wil, is het dus niet voldoende dat je alleen een biljet Manage - Luttre apart koopt. Echter kan in de praktijk niemand je op je fout betrappen als je dat wel doet, omdat de TBG geen zicht heeft op je hele verplaatsing zolang je jezelf niet verraadt.

Maar nogmaals, in jouw geval zie ik geen probleem door de kwestie van de niet-verrekende verbindingsbocht bij Aarschot.

Groeten,
Hans

Re: Meerdere vervoersbewijzen voor 1 traject?

Bericht door Hans »

Bedankt voor de voorbeelden.
Het enige dat ik hier uit kan concluderen is dat men niet bepaald kan verwachten van gewone reizigers dat ze op de hoogte zijn van dit soort details en voor buitenstaanders nogal absurde werking (het traject dat het spoor zou volgen en niet de trein), net als dat soort regels als niet je vertrekstation passeren enzovoort. Ongeacht de technische achtergrond, juistheid of consistentie van die regel.

De meeste reizigers zoeken immers hun treinen op in de routeplanner, en volgen gewoon een van de hun voorgestelde trajecten. Als dat fout is of niet zou mogen om welke reden dan ook, dan zou dit in de eerste plaats nooit als voorgestelde route mogen naar boven komen. Dat is toch complexiteit en verwarring creëren en de fout ligt daarvan direct bij NMBS. De routeplanner geeft bijvoorbeeld voor Schulen-Leuven een foutieve reisweg via Hasselt, dus als ik niet op de hoogte ben van de specifieke regels ben ik diegene die op problemen kan stuiten terwijl ik het letterlijke advies van de NMBS opvolg.

Maar goed, ik dwaal af en dat is een heel ander debat, natuurlijk.

Nogmaals bedankt voor jullie informatie en tips!
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Meerdere vervoersbewijzen voor 1 traject?

Bericht door profke »

korte samenvatting:
volgens de strikte letter van de wet mag het niet, doch zelfs een tbg met kwade wil gaat niet erin slagen om u hiervoor een boete te geven... tenzij hij/zij zowel de trein van uw abonnement controleert als die van uw campuskaart.... En u twee keer controleert.....
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Meerdere vervoersbewijzen voor 1 traject?

Bericht door rvdborgt »

Hans schreef:Ik kan het altijd nog eens navragen aan de loketten,
Dat kan, maar dat is bij dit soort vragen bepaald geen garantie voor een correct antwoord, zo heb ik al meermaals moeten ervaren.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie