Aankondiging haltes in M5m

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
trainman
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:47
Locatie: Herzele

Aankondiging haltes in M5m

Bericht door trainman »

Sinds een tweetal weken wordt de P-trein 8906 (Schaarbeek-Oudenaarde) gereden met een stam M5m.
En sinds vorige week werken ook de (enkel binnen)displays en de automatische aankondiging van de stopplaatsen.
Weet iemand hoe dergelijk systeem aangestuurd wordt ?
De eerste dagen waren we Brussel-Zuid pas buiten of het systeem kondigde prompt aan dat we aankwamen in Denderleeuw - wat toch wel een minuutje of 10 te vroeg was :wink:
Vandaag was het beter en werd de stop in Denderleeuw aangekondigd toen we het station effectief naderden.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Aankondiging haltes in M5m

Bericht door treinbruno »

met GPS
Afbeelding
Famo

Re: Aankondiging haltes in M5m

Bericht door Famo »

Op plaatsen waar geen of slechte gps-ontvangst is (zoals de Noord-Zuid-Verbinding in Brussel) neemt de SIV het zeker voor het onzekere en kondigt hij dadelijk aan...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aankondiging haltes in M5m

Bericht door Steven »

Normaal moet je drie aankondigingen horen.
Net voor de halte (we komen aan in x)
Tijdends de stop enkel de naam van de halte. ( x )
Net na het vertrek de naam van de volgende stop ( de volgende halte is y)
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Aankondiging haltes in M5m

Bericht door Hogersluys »

^^Dat is voor mij teveel van het goede. Ik zou graag een systeem zien zoals in de Gentse tram: gewoon op een schermpje vermelden wat de volgende halte is. Bij aankomst de bestemming laten knipperen en bij vertrek de volgende bestemming aangeven. Dit zonder oproep, want iedereen kan lezen. Als ze ieder station drie keer omroepen wordt het voor de dagelijkse pendelaar al gauw irritant, zeker op stoptreinen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aankondiging haltes in M5m

Bericht door Steven »

En wat met de blinden?
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Aankondiging haltes in M5m

Bericht door KB »

En wat met de analfabeten?
L'union fait la force.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Aankondiging haltes in M5m

Bericht door kika »

De dagelijkse pendelaar went daar wel aan. Net zoals aan een drukke straat wonen, na een tijdje slaap je ook zonder problemen.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Aankondiging haltes in M5m

Bericht door AlexNL »

In de Nederlandse sprinters (meer specifiek: het SLT) wordt bij het naderen van een station omgeroepen welk station het is - "Het volgende station is Tilburg". Op de knooppuntstations wordt, ongeveer 10 seconden nadat de deuren zijn vrijgegeven, omgeroepen welke trein het is: "Dit is de sprinter naar 's-Hertogenbosch, Geldermalsen en Utrecht Centraal."

Dat lijkt me afdoende te zijn.
LRDArdo

Re: Aankondiging haltes in M5m

Bericht door LRDArdo »

Hogersluys schreef:^^Dat is voor mij teveel van het goede. Ik zou graag een systeem zien zoals in de Gentse tram: gewoon op een schermpje vermelden wat de volgende halte is. Bij aankomst de bestemming laten knipperen en bij vertrek de volgende bestemming aangeven. Dit zonder oproep, want iedereen kan lezen. Als ze ieder station drie keer omroepen wordt het voor de dagelijkse pendelaar al gauw irritant, zeker op stoptreinen.
Op de Gentse Hermelijnen wordt er weldegelijk omgeroepen, al staat het volume vaak zo stil dat je het niet hoort!
Wat stoptreinen betreft, vaak wordt in het begin van de rit de stations opgenoemd in de juiste volgorde en daarna niet meer. Tenzij de rit langer duurt, dan herhaald de conducteur de volgende haltes nog een keer.

Ik zag gisteren de schermen in werking bij de M6 rijtuigen. Wat ik mij afvroeg. Werken de schermen nu ook bij de 'cityrails' en de gemoderniseerde breaks?
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Aankondiging haltes in M5m

Bericht door MaartendeJ »

AlexNL schreef:meer specifiek: het SLT
SGMm heeft het ook.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Aankondiging haltes in M5m

Bericht door AlexNL »

MaartendeJ schreef:
AlexNL schreef:meer specifiek: het SLT
SGMm heeft het ook.
Dat klopt ja... tijdje terug dat ik een SGMm van binnen heb gezien. Volgens mij is het niet hetzelfde bandje wat er gebruikt is, is het wel?
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Aankondiging haltes in M5m

Bericht door MaartendeJ »

Niet hetzelfde bandje, maar er wordt wel op de manier zoals jij aangaf omgeroepen :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aankondiging haltes in M5m

Bericht door Steven »

vandaag nog is geluisterd hoe het in de M5m gaat en het is zoals ik dacht idem aan wat je hoort in de cityrail motorstellen. Alles gaat volledig via de gps ook in de NZV Brussel. Je hebt extra controle door afgelegde afstand (via de wielen) en het lossen en sluiten van de deuren.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Aankondiging haltes in M5m

Bericht door AlexNL »

Ik trof eerder deze week een SLT die in Breda was (en vertrok naar Den Bosch) en dacht dat hij juist naar Breda ging. De haltes die werden omgeroepen klopten wel, alleen waren ze precies in de verkeerde volgorde... geen idee hoe ze dat voor elkaar hadden gekregen, maar volgens mij werkt het systeem in SLT dus niet met GPS.
Plaats reactie