geen trein ongeval door een auto ongeval?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

geen trein ongeval door een auto ongeval?

Bericht door profke »

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... -auto.aspx
Ons land is eind januari wellicht aan een enorme treinramp ontsnapt in het Henegouwse Morlanwelz. 'Dankzij' een botsing met een Peugeot werd een frontale aanrijding tussen twee treinen vermeden.

De informatie komt van het tijdschrift Trends dat een betrouwbare bron bij de NMBS aanhaalt. "Door een ongelooflijk toeval werd België bespaard van een treinramp die aan tientallen, zo niet honderden, mensen het leven zou hebben gekost."

Op 25 januari reed een trein door een rood licht op de lijn La Louvière-Binche. Het kwam daarna tot een botsing met een wagen in Morlanwelz. De auto werd honderden meters verder geslingerd, maar als bij wonder liep de 24-jarige bestuurster enkel lichte verwondingen op.

Gelukkig geraakte de jonge vrouw snel uit haar wagen die niet veel later een klap kreeg van een trein uit de andere richting. Volgens een werknemer bij de NMBS was het dankzij deze botsingen dat een frontale aanrijding tussen de twee treinen werd vermeden.

Op een deel van de lijn La Louvière-Binche komen de twee sporen immers samen wat een enorme treinramp zou hebben veroorzaakt.
NMBS ontkent

Een woordvoerder van de NMBS meldt echter dat een dergelijke botsing zich in geen geval kon hebben voorgedaan. "Wij ontkennen volledig. De lijn 108 is een dubbel spoor ter hoogte van de overweg en wordt pas ongeveer 450 meter verder enkel spoor richting Binche. De bestuurder van de trein van Louvain-La-Neuve had het rode sein gezien en was al aan het remmen toe hij de auto aanreed."
RIDCO

Re: geen trein ongeval door een auto ongeval?

Bericht door RIDCO »

en nu..... in hoever is die betrouwbare bron bij de NMBS betrouwbaar ?
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: geen trein ongeval door een auto ongeval?

Bericht door Kristofke »

Een item voor het "Bijna Ramp Nieuws" van Alles Kan Beter

http://www.youtube.com/watch?v=EIfGQ9zdbIQ
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: geen trein ongeval door een auto ongeval?

Bericht door Steven »

Dit incident is hier al eerder besproken als ik me niet vergis maar ik zou niet meer weten onder welke titel dit was.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: geen trein ongeval door een auto ongeval?

Bericht door AlexNL »

Of deze situatie nu daadwerkelijk heeft plaatsgevonden of niet doet niet af aan het feit dat deze mogelijk kan gebeuren, en de noodzaak voor een automatisch stopsysteem nogmaals onderstreept. Loopt de uitrol van TBL1+ nog een beetje op schema eigenlijk?
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: geen trein ongeval door een auto ongeval?

Bericht door Kristofke »

AlexNL schreef:Of deze situatie nu daadwerkelijk heeft plaatsgevonden of niet doet niet af aan het feit dat deze mogelijk kan gebeuren, en de noodzaak voor een automatisch stopsysteem nogmaals onderstreept. Loopt de uitrol van TBL1+ nog een beetje op schema eigenlijk?
Volgens wat ik lees loopt de installatie op volle toeren in de mate van de beschikbaarheid van materieel maar vooral ook personeel.

Bepaalde technici worden naar het schijnt nu ingezet voor TBL terwijl ze zich anders bezighouden met andere zaken. (vraag is dus in hoeverre we op andere vlakken last gaan krijgen van deze "overinzet" op TBL)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: geen trein ongeval door een auto ongeval?

Bericht door Steven »

het is niet enkel op rollend materieel dat het moet staan he (wat bij de klassiekjes, vierledige, M5, M6, Breaks, Reeks 21 volgens mijn persoonlijke vastellingen wel vrij vlot loopt) maar ook langs de spoorlijnen is nog heel wat werk, er staan al heel wat bakens maar er moeten er zeker nog heel veel bijkomen. Opgelet niet alle bakens die je ziet liggen zijn actief.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: geen trein ongeval door een auto ongeval?

Bericht door Kristofke »

En er zijn ook regelmatig storingen met TBL1+

Er is het gekende probleem in Antwerpen-Centraal op de -2.

Uit eigen ervaring in de zone Brussel-Schuman en Brussel-Luxemburg wil het ook al eens mis lopen. Of het dan de bakens zijn of de installatie in de trein, geen idee. Twee weken geleden vertrok omstreeks 17u20 een trein in FBSM richting LX met een groen sein, eenmaal dat sein voorbij gaf de installatie in de trein aan dat de bestuurder door het rood gereden was. Gevolg was dat die trein daar 20 minuten gestaan heeft en er van alle formulieren ingevuld moesten worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: geen trein ongeval door een auto ongeval?

Bericht door Steven »

Het is eerder het huwelijk op zich volgens mij, een storing in de communicatie tussen zowel de grondinstallatie als de boordinstallatie zorgt dan voor de noodremming.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: geen trein ongeval door een auto ongeval?

Bericht door Asterix »

Waren er in dit verhaal geen getuigen die beweerden dat de OW niet gesloten was ten tijde van de aanrijding? Dat kan misschien een indicatie zijn?

Hoe dan ook heb ik zeer sterk het voorgevoel dat we één van de komende maanden nog eens een fameuze patat gaan meemaken... We zijn er nog niet...
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: geen trein ongeval door een auto ongeval?

Bericht door Kristofke »

Ook al zou het sein dicht staan, dan zou de overweg nog moeten sluiten als de trein nadert, niet?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: geen trein ongeval door een auto ongeval?

Bericht door Steven »

Als een trein op de verkeerde manier naar een overweg gaat sluit deze pas op de laatste moment, het is te zeggen met het contact dat net voor de overweg ligt.
Plaats reactie