Turnhout-Manage

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Jonathan schreef:
overweg13 schreef:Mooi zo, je heb het nog altijd niet begrepen. En het is geen splituur, maar een spiluur.
Wat klopt er daar nu niet zoveel aan? Als wij eens de negenproef gaan toepassen:
In Kortrijk: 60-10=50 (vertrek 47)
In Turnhout: 60-47=13 (vertrek 12)

De trein houdt zich nu ongeveer aan het spiluur. Op een minuut komt het nu ook niet aan. Hoeveel treinen zouden zich dan niet aan het spiluur houden :?: Bijna alle :!:
De meeste volgen wel het spiluur, hoor! :wink:
Misschien eens met één minuutje verschil, maar twee minuten is al zelden, hoor! :wink:

De vertrekt in Brugge hier de IC A Oostende - Eupen aan .57 terwijl de IC A Eupen - Oostende aankomt om .03.
De IC G wijkt wel één minuutje af. Richting Antwerpen vertrekt hij om .03, richting Oostende komt hij aan om .58.
Maar de rest schikt zich wel volgens het spiluur! Zelfs de P-treinen die 's ochtends richting Brussel vertrekken, komen 's avonds weer aan in Brugge ook volgens het principe van het spiluur! :wink:

Zo heb je de P-trein 8003 Oostende - Schaarbeek die 's ochtends net NA de IC E naar Tongeren uit Brugge vertrekt om 6.36u. 's Avonds komt hij als P 8003 net VOOR de IC E uit Tongeren binnen (je merkt dat de treinen ook altijd volgens een vast patroon achter mekaar zitten. Als een trein in de heenrit voor een bepaalde trein zal zitten van een bepaalde verbinding, zal die in de terugrit erachter zitten!) in Brugge om 18.25u, ofwel één minuutje verschil in spiluur! :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

als je zuiver alle ic, ir, cr, L treinen neemt zal 95% volgens het spiluur rijden, die overige 5% treinen zijn die de eerste of laatste rit op een lijn verzekeren waardoor ze soms meerdere stilstanden doen die ze anders ni deden
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

En het voordeel van het spiluur is ook dat we hier in Brugge met enorm goede overstapmomenten zitten. Rond .00 en .30 kruisen twee tegenliggende treinen van iedere verbinding die door dit station passeert mekaar op hetzelfde moment!

Lichtervelde zou ik nog het mooiste voorbeeld kunnen noemen. Dit vind ik persoonlijk één van de beste overstapstations in België. Op hetzelfde moment staan er daar vier treinen in het station, twee per verbinding, waarvan elk in tegenovergestelde richting, en dat omdat al die treinen in Lichtervelde rond .30 aankomen.
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Bericht door wimpiespoor »

Steven schreef:idd de uurregeling zit minstens 5 minuten verkeerd :-)
Ik denk dat Jonathan het best begrepen heeft en een goede uitwerking heeft gemaakt. Op Brussel-Noord klopt "het" precies. En dat lijkt mij niet onbelangrijk. Juist op de knooppunten komt er op aan, dat de symmetrie zo goed mogelijk wordt gehandhaafd. De a-symmetrie aan de eindpunten wordt veroorzaakt door verschillen in rijtijden tussen de beide richtingen. Waarom dat nodig is zou Jonathan wellicht nog kunnen vertellen.
Wim
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Trainspotterke schreef:
Jonathan schreef:
overweg13 schreef:Mooi zo, je heb het nog altijd niet begrepen. En het is geen splituur, maar een spiluur.
Wat klopt er daar nu niet zoveel aan? Als wij eens de negenproef gaan toepassen:
In Kortrijk: 60-10=50 (vertrek 47)
In Turnhout: 60-47=13 (vertrek 12)

De trein houdt zich nu ongeveer aan het spiluur. Op een minuut komt het nu ook niet aan. Hoeveel treinen zouden zich dan niet aan het spiluur houden :?: Bijna alle :!:
De meeste volgen wel het spiluur, hoor! :wink:
Misschien eens met één minuutje verschil, maar twee minuten is al zelden, hoor! :wink:

De vertrekt in Brugge hier de IC A Oostende - Eupen aan .57 terwijl de IC A Eupen - Oostende aankomt om .03.
De IC G wijkt wel één minuutje af. Richting Antwerpen vertrekt hij om .03, richting Oostende komt hij aan om .58.
Maar de rest schikt zich wel volgens het spiluur! Zelfs de P-treinen die 's ochtends richting Brussel vertrekken, komen 's avonds weer aan in Brugge ook volgens het principe van het spiluur! :wink:

Zo heb je de P-trein 8003 Oostende - Schaarbeek die 's ochtends net NA de IC E naar Tongeren uit Brugge vertrekt om 6.36u. 's Avonds komt hij als P 8003 net VOOR de IC E uit Tongeren binnen (je merkt dat de treinen ook altijd volgens een vast patroon achter mekaar zitten. Als een trein in de heenrit voor een bepaalde trein zal zitten van een bepaalde verbinding, zal die in de terugrit erachter zitten!) in Brugge om 18.25u, ofwel één minuutje verschil in spiluur! :wink:
Maar nu weten ze daar toch mijn gedacht om het op te lossen. En ook om de reizigers uit Kortrijk een betere verbinding met Brussel te geven :!: Maar die dienstregeling is toch een wonder :!:
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ja, dat is waar, maar vergeet niet dat alle reizigers die in Kortrijk opstappen, mee moeten tot in Brussel, hé! :wink:

Stel, ik ga naar het station van Kortrijk en koop er een heen- en terugbiljet Kortrijk-Ronse. Momenteel is er te Oudenaarde een hele goede aansluiting op zowel de L-trein naar Gent-Sint-Pieters als die naar Ronse.
Maar stel dat ik in het heengaan wel kan overstappen te Oudenaarde, maar in het terugkeren is de IC net vertrokken wanneer de L-trein uit Ronse te Oudenaarde aankomt! Dan sta ik daar een uur te koekeloeren, hé! :wink:
Jonathan

Bericht door Jonathan »

wimpiespoor schreef:
Steven schreef:idd de uurregeling zit minstens 5 minuten verkeerd :-)
Ik denk dat Jonathan het best begrepen heeft en een goede uitwerking heeft gemaakt. Op Brussel-Noord klopt "het" precies. En dat lijkt mij niet onbelangrijk. Juist op de knooppunten komt er op aan, dat de symmetrie zo goed mogelijk wordt gehandhaafd. De a-symmetrie aan de eindpunten wordt veroorzaakt door verschillen in rijtijden tussen de beide richtingen. Waarom dat nodig is zou Jonathan wellicht nog kunnen vertellen.
Wim
Mijn dienstregeling is opgestelt naar de IC L toe. Je zult misschien ook merken dat hij bijna een halfuurdienst verzekert met de IC L. Ik zou hem misschien nog laten doorrijden naar Poperinge, met tussenstops in Menen, Ieper en Poperinge.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Trainspotterke schreef:Ja, dat is waar, maar vergeet niet dat alle reizigers die in Kortrijk opstappen, mee moeten tot in Brussel, hé! :wink:

Stel, ik ga naar het station van Kortrijk en koop er een heen- en terugbiljet Kortrijk-Ronse. Momenteel is er te Oudenaarde een hele goede aansluiting op zowel de L-trein naar Gent-Sint-Pieters als die naar Ronse.
Maar stel dat ik in het heengaan wel kan overstappen te Oudenaarde, maar in het terugkeren is de IC net vertrokken wanneer de L-trein uit Ronse te Oudenaarde aankomt! Dan sta ik daar een uur te koekeloeren, hé! :wink:
Dat klopt ook. Langs Gent is het wel rapper, maar langs daar stappen er misschien meer reizigers op die er ook nut aan hebben, aan een halfuurdienst richting onze hoofdstad of zoals je zegt richting Kortrijk van Oudenaarde of Zottegem.
bartolomew
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:39
Locatie: Turnhout

Bericht door bartolomew »

het station Tielen laten vallen zal nogal moeilijk zijn, omdat de trein daar zowiezo zal moeten stilstaan om te kruisen. Hier moet zeker ook rekening mee worden gehouden.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Hij kan er maar snelheid mee winnen. Daarbij, ik denk dat we de IR g dienstregeling in de week ook zullen moeten aanpassen, omdat hij maar 8 minuten in Turnhout heeft.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

nu zie je het effect van uw eigen aanpassingen en dit voor twee trajecten kan je u voorstellen wat dat geeft als je een heel land aan verbindingen moet uitdenken die dan liefst nog aan een hele hoop regels voldoen die jij hier en daar vergeten bent
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Er zal in ieder geval meer terminustijd moeten komen in Turnhout, zoveel is zeker :!:
Om te stoppen over die dienstregeling, want ik heb zo het gevoel dat ik toch nooit een goede kan maken: er wordt een P-trein ingelast tussen Turnhout en Brussel. De mensen op die lijn kunnen stemmen op de site of hij rondt 7 uur vertrekt of om 8 uur.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Amai, de NMBS vraagt eindelijk eens de mening van de reizigers! :D
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Ik zou opteren om hem daar om 7 uur te laten vertrekken. Zou hij daar rond 8 uur vertrekken, zou hij om kwart achter 9 in Brussel aankomen. Dat lijkt mij wat te laat.
Plaats reactie