Pagina 4 van 5

Geplaatst: 23 mar 2006, 21:57
door Steven
das weer ander onderwerp jonathan, klokvast wil zeggen da ze stipt rijden en om stipt te rijden moeten ze RIJDEN en aangezien er al vele stakingen geweest zijn is dit dus een onderwerp apart :-) :twisted: :twisted:

Geplaatst: 24 mar 2006, 16:05
door wimpiespoor
overweg13 schreef:Nadeel is wel dat de inzet van materiaal en personeel niet altijd even optimaal is.
Op een afzonderlijke lijn kan inderdaad een niet-optimale omloop het gevolg zijn. Maar dat is alleen op te lossen door het loslaten van een klokvaste dienstregeling. Bij een omloop van 70 minuten, inlcusief noodzakelijke keertijden, vertrekt de trein van de eindpunten dan ieder uur telkens 10 minuten later.
Uiteindelijk gaat het echter niet om een optimalisatie op lijnniveau, maar op netniveau. En dan geeft een klokvaste dienstregeling gebaseerd op uniforme spiltijden grote voordelen:
- Voor de reiziger een makkelijk kenbare dienstregeling;
- Aansluitingen zijn in de ene richting precies hetzelfde als in de andere richting;
- Het materieel en personeel kan in repeterende omlopen en diensten worden gepland, waardoor de exploitatie veel overzichtelijker wordt.
Wim

Geplaatst: 24 mar 2006, 18:19
door Jonathan
Mischien zonder tussenstop in Tielen wordt het splituur wel bereikt. We geven hem een kortere tijd in Brussel-Noord en Zuid. IN Kortrijk klopt het splituur toch ongeveer en heeft de trein een grotere draaitijd in Turnhout.

Geplaatst: 24 mar 2006, 18:53
door Trainspotterke
SNCF werkt inderdaad niet met spiluur, zelfs niet met klokvaste verbindingen. Kijk maar naar de nieuwe verbinding tussen Quévy en Aulnoye/Maubeuge. De ene keer is er wel aansluiting in Quévy op de IR naar Brussel, de andere keer dan weer niet! :roll:

Geplaatst: 24 mar 2006, 19:18
door Jonathan
Trainspotterke schreef:SNCF werkt inderdaad niet met spiluur, zelfs niet met klokvaste verbindingen. Kijk maar naar de nieuwe verbinding tussen Quévy en Aulnoye/Maubeuge. De ene keer is er wel aansluiting in Quévy op de IR naar Brussel, de andere keer dan weer niet! :roll:
Ook gezien in mijn sporenboekje. De lijn 96f. Welk materieel rijdt daar eigenlijk :?: En hebben ze die lijn dan heropend of wat :?:

Geplaatst: 24 mar 2006, 19:22
door Trainspotterke
Jonathan schreef:
Trainspotterke schreef:SNCF werkt inderdaad niet met spiluur, zelfs niet met klokvaste verbindingen. Kijk maar naar de nieuwe verbinding tussen Quévy en Aulnoye/Maubeuge. De ene keer is er wel aansluiting in Quévy op de IR naar Brussel, de andere keer dan weer niet! :roll:
Ook gezien in mijn sporenboekje. De lijn 96f. Welk materieel rijdt daar eigenlijk :?: En hebben ze die lijn dan heropend of wat :?:
Deze lijn was tot december 2005 enkel maar voor goederentreinen tussen België en Centraal-Frankrijk. Tussen 1998 en 2000 hebben er nog reizigerstreinen gereden tussen Mons/Quévy en Maubeuge/Aulnoye. Toen werden die treinen door AM96 gedaan.
Nu is het de SNCF die de verbinding Quévy - Maubeuge/Aulnoye uitbaat met trek/duwstammen bestaande uit TER-wagons en een Franse diesellocomotief weet ik veel welk type...

Geplaatst: 24 mar 2006, 19:33
door Jonathan
Mijn nieuwe dienstregeling. Zoals de vorige keer: aankosten lings, vertrekken rechts (ik krijg mij tabel gemaakt in word niet hierin). Beetje gespeelt met de uren en zonder tussenstop in Tielen om er echt een IC van te maken. Deze keer heb ik ook gedacht aan een splituur. In Kortrijk heeft de trein 33 minuten en in Turnhout heeft de trein 25 minuten. Het klopt nu toch ongeveer :?:

IC P Kortrijk-Turnhout
Van/Naar Uur aankomst Uur vertrek
Kortrijk :45
Gent-Sint-Pieters :05 :06
Brussel-Zuid :42 :44
Brussel-Centraal :47
Brussel-Noord :51 :52
Mechelen :07 :08
Lier :23 :24
Herentals :36 :37
Turnhout :47

IC P Turnhout-Kortrijk
Van/Naar Uur aankomst Uur vertrek
Turnhout :12
Herentals :22 :23
Lier :35 :36
Mechelen :50 :52
Brussel-Noord :08 :09
Brussel-Centraal :13
Brussel-Zuid :18 :20
Gent-Sint-Pieters :48 :49
Kortrijk :10

Geplaatst: 24 mar 2006, 19:39
door overweg13
Mooi zo, je heb het nog altijd niet begrepen. En het is geen splituur, maar een spiluur.

Geplaatst: 24 mar 2006, 19:42
door Trainspotterke
Maja, dat is nog niet volledig spiluur, hé! :?
Dit is belangrijk omdat het kan zijn dat je in Brussel-Zuid in het heengaan een goede aansluiting kan hebben, maar wanneer je dezelfde verbindingen neemt in de terugreis, kan het zijn dat de overstap in Brussel-Zuid moeilijker verloopt of dat je zelfs je trein mist! :wink:

Vandaar dat het spiluur zo belangrijk is. Dan is de aansluiting in beide richtingen verzekerd één keer er in één richting een goede aansluiting is tussen twee treinverbindingen.

Geplaatst: 24 mar 2006, 19:45
door Steven
idd de uurregeling zit minstens 5 minuten verkeerd :-)

Geplaatst: 24 mar 2006, 19:47
door overweg13
Weet je wat, kom zo snel mogelijk tot de conclusie waartoe we vele jaren geleden ook bij de BTTB gekomen zijn: laat het maken van dienstregelingen maar aan de specialisten over. En als je toch wil experimenteren, val er dan anderen niet lastig mee. Er zijn zo veel factoren die een rol spelen dat je er toch nooit voldoende zicht op krijgt. Beschikbare rijpaden, beschikbaar materieel, beschikbaar potentieel, beschikbaar geld (niet te vergeten!), politieke evenwichten, politieke druk, te veel om op te noemen. Geniet van elke trein die je aangeboden wordt.

Geplaatst: 24 mar 2006, 19:48
door Jonathan
overweg13 schreef:Mooi zo, je heb het nog altijd niet begrepen. En het is geen splituur, maar een spiluur.
Wat klopt er daar nu niet zoveel aan? Als wij eens de negenproef gaan toepassen:
In Kortrijk: 60-10=50 (vertrek 47)
In Turnhout: 60-47=13 (vertrek 12)

De trein houdt zich nu ongeveer aan het spiluur. Op een minuut komt het nu ook niet aan. Hoeveel treinen zouden zich dan niet aan het spiluur houden :?: Bijna alle :!:

Geplaatst: 24 mar 2006, 19:49
door Steven
overweg13 schreef:Weet je wat, kom zo snel mogelijk tot de conclusie waartoe we vele jaren geleden ook bij de BTTB gekomen zijn: laat het maken van dienstregelingen maar aan de specialisten over. En als je toch wil experimenteren, val er dan anderen niet lastig mee. Er zijn zo veel factoren die een rol spelen dat je er toch nooit voldoende zicht op krijgt. Beschikbare rijpaden, beschikbaar materieel, beschikbaar potentieel, beschikbaar geld (niet te vergeten!), politieke evenwichten, politieke druk, te veel om op te noemen. Geniet van elke trein die je aangeboden wordt.
voila zo kan ik het zelf ni beter zeggen :-)

Geplaatst: 24 mar 2006, 19:50
door Jonathan
Steven schreef:
overweg13 schreef:Weet je wat, kom zo snel mogelijk tot de conclusie waartoe we vele jaren geleden ook bij de BTTB gekomen zijn: laat het maken van dienstregelingen maar aan de specialisten over. En als je toch wil experimenteren, val er dan anderen niet lastig mee. Er zijn zo veel factoren die een rol spelen dat je er toch nooit voldoende zicht op krijgt. Beschikbare rijpaden, beschikbaar materieel, beschikbaar potentieel, beschikbaar geld (niet te vergeten!), politieke evenwichten, politieke druk, te veel om op te noemen. Geniet van elke trein die je aangeboden wordt.
voila zo kan ik het zelf ni beter zeggen :-)
Dat is wel waar. Want mijn trein zit ongelooooooofelijk slecht met de IC B. Maar kritiek geven is altijd gemakkelijk. Dus zocht ik zelf naar een oplossing :!:

Geplaatst: 24 mar 2006, 19:53
door wimpiespoor
overweg13 schreef: En het is geen splituur, maar een spiluur.
En "boven" Essen: dienstregelingssymmetrieas
Wim