Maanwit knipperlicht aan overwegen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Maanwit knipperlicht aan overwegen

Bericht door Asterix »

Hallo,

een vraagje: waarom haalt men aan sommige overwegen het maanwit knipperlicht weg?
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Maanwit knipperlicht aan overwegen

Bericht door markske »

Een maanwit knipperlicht garandeert de vrije doorgang aan een overweg voor de weggebruiker (ontslaat hem dus van de verantwoordelijkheid tot het nazien van het vrij zijn van het spoor). Indien het maanwit knipperlicht weg is, is de weggebruiker zelf verantwoordelijk voor het oversteken van de overweg.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Maanwit knipperlicht aan overwegen

Bericht door LML »

Zeer eigenaardig...

In Mol hebben er aan een drukke overweg nooit maanwitte knipperlichten gehangen. Bij de laatste vernieuwing van de overweg (zowel aan de sporen, asfalt en beveiliging voor wegvervoer als spoorvervoer) hebben ze 1,5 jaar geleden halve slagbomen bevestigd en nieuwe St-Andrieskruisen gezet mèt maanwitte knipperlichten...

De wereld op z'n kop... :roll:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Maanwit knipperlicht aan overwegen

Bericht door Asterix »

Ik snap het ook niet goed. Het is vooral op grote wegen dat men dat licht weghaalt. Moet iedereen daar dan zwaar in de remmen om er zich eerst van te vergewissen dat er geen trein komt? Vertrouwt Infrabel dan niet op haar eigen detectiesystemen? Volgens mij ontslaat zo een maanwit licht volgens de wegcode de bestuurder niet van enige voorzorg bij het oprijden van een OW.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Maanwit knipperlicht aan overwegen

Bericht door Dieselfreak »

markske schreef:Een maanwit knipperlicht garandeert de vrije doorgang aan een overweg voor de weggebruiker (ontslaat hem dus van de verantwoordelijkheid tot het nazien van het vrij zijn van het spoor). Indien het maanwit knipperlicht weg is, is de weggebruiker zelf verantwoordelijk voor het oversteken van de overweg.
Met andere woorden: als door een technische fout de slagbomen en rode knipperlichten niet werken als er een trein in aantocht is en een nietsvermoedende weggebruiker steekt de overweg over en wordt gegrepen door de trein, is het eigen schuld, dikke bult? :?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Maanwit knipperlicht aan overwegen

Bericht door Steven »

Dat zijn nu eenmaal de regels, dat is de basisregel voor elke overweg, er zijn ook nog landelijke overwegen zonder slagbomen of lichten daar moet je net hetzelfde doen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Maanwit knipperlicht aan overwegen

Bericht door Asterix »

Klopt, de wegcode bepaalt:
20.2. De weggebruiker die een overweg nadert moet dubbel voorzichtig zijn teneinde alle ongevallen te voorkomen: wanneer het een overweg is zonder slagbomen of zonder verkeerslichten, of wanneer deze lichten niet werken, mag de weggebruiker zich slechts op de overweg begeven na er zich van vergewist te hebben dat geen enkel spoorvoertuig nadert.
Ik snap dus nog steeds niet goed waarom men het maanwit licht weghaalt ALS men er in de plaats dan geen verkeerslichten plaatst.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Maanwit knipperlicht aan overwegen

Bericht door Steven »

misschien heeft men die overweg een niveau lager gemaakt. Men heeft dus verschillende niveau's van overwegen zoals je misschien weet.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Maanwit knipperlicht aan overwegen

Bericht door Asterix »

Steven schreef:misschien heeft men die overweg een niveau lager gemaakt. Men heeft dus verschillende niveau's van overwegen zoals je misschien weet.
Wat zijn dan de kenmerken van dat lagere niveau? Er zijn immers nog steeds slagbomen aanwezig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Maanwit knipperlicht aan overwegen

Bericht door Steven »

het ontbreken van dat maanwit licht is zeker een niveau lager als ik mij goed herinner, het niveau lager dan dat is het ontbreken van alle lichten.

Het hoogste niveau is 5 met volwaardige slagbomen
dan heb je niveau 4 met de halve slagbomen
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Maanwit knipperlicht aan overwegen

Bericht door Asterix »

Ik snap het niet. Ik heb op Wikipedia (voor wat het waard is) volgende omschrijvingen gevonden:
De Belgische overwegen zijn in de volgende categorieën onderverdeeld:

categorie 1: overweg met twee volledige slagbomen of vier halve slagbomen over de volledige breedte van de openbare weg en met rode lichten die knipperen bij het naderen van een trein en een maanwit licht dat knippert als de overweg in alle veiligheid mag worden overgestoken.
categorie 2: overweg met halve slagbomen die zigzag zijn geplaatst.
categorie 3: overwegen met verkeerslichten maar zonder slagbomen.
categorie 4: overwegen enkel met Andreaskruis maar zonder slagbomen en lichten.
categorie 5: overwegen enkel aangeduid met een verkeersteken dat vanop afstand aangeeft dat de weggebruiker een overweg nadert (geen Andreaskruis, slagbomen of lichten). Overwegen van de laatstgenoemde 2 categorieën komen alleen voor op minder drukke spoorlijnen. De derde categorie vindt men vooral op kruisende wegen die vrijwel enkel lokaal verkeer aantrekken (zoals privéwegen).
Ik ken heel wat overwegen met halve slagbomen die zigzag zijn geplaatst én een maanwit licht hebben (cat. 2). Nog een categorie lager zit je al in cat. 3 maar dat is dan al zonder slagbomen? Geen benul wat een maanwit knipperlicht hier aan verandert?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Maanwit knipperlicht aan overwegen

Bericht door Steven »

In de haven van Antwerpen heb je alvast genoeg overwegen die enkel de rode lichten hebben maar niet het maanwitte licht (ze hebben al dan niet slagbomen).
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Maanwit knipperlicht aan overwegen

Bericht door Ruben »

De aanwezigheid van een maanwit licht verandert inderdaad niets aan de categorie. Ofwel heb je lichten (met of zonder maanwit) en dan heb je te maken met categorie 1, 2 of 3, afhankelijk van de slagbomen. Ofwel heb je geen lichten en dan heb je te maken met categorie 4 of 5.

Ik dacht in de cursus van onderstationschef gezien te hebben dat de aanwezigheid van een maanwit licht wijst op een automatische overweg. Geen idee of de afwezigheid daarvan ook sowieso wijst op een niet-automatische overweg.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Maanwit knipperlicht aan overwegen

Bericht door Paul »

Ik dacht dat een overweg mét rode lichten maar zonder maanwit licht betekent dat de overweg ter plaatse wordt bediend (en dus niet automatisch werkt). Ofwel vanuit een seinhuis vlakbij, ofwel door een rangeerder (zoals in de Antwerpse haven).
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: Maanwit knipperlicht aan overwegen

Bericht door L29&15 »

Paul schreef:Ik dacht dat een overweg mét rode lichten maar zonder maanwit licht betekent dat de overweg ter plaatse wordt bediend (en dus niet automatisch werkt). Ofwel vanuit een seinhuis vlakbij, ofwel door een rangeerder (zoals in de Antwerpse haven).
Bij het lezen van de vorige posts, dacht ik onmiddellijk dat wat 'Paul' nu geschreven heeft de juiste verklaring is.
Wat Mol betreft zal het zo zijn dat bij de overdracht van het seinhuis naar elders (Hasselt??) de overweg niet meer ter plaatse bediend wordt.
Enkele decennia geleden hebben veel overwegen de helft van hun slagbomen verloren en een maanwitlicht gekregen.

Met vriendelijke groeten
L29&15
Plaats reactie