33.000 getergde reizigers steunen boycot van openbaar vervoe

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

33.000 getergde reizigers steunen boycot van openbaar vervoe

Bericht door bobke »

33.000 getergde reizigers steunen boycot van openbaar vervoer

30 maart 2011

Al 33.000 moegetergde Belgen hebben zich geschaard achter de oproep van de Schotense studente Annelies Aert (23) om morgen het openbaar vervoer te boycotten.

“Nu is het onze beurt om te staken!” Onder die slogan riep Annelies Aert, studente lager onderwijs aan de Karel De Grote Hogeschool, (23) begin deze maand alle getergde gebruikers van het openbaar vervoer op om donderdag 31 maart de bus, tram en trein links te laten liggen.

Annelies neemt dagelijks de bus en trein. En ze is alle onaangekondigde stakingen en vertragingen grondig beu.

Duur abonnement
Op haar Facebook-oproep om de rollen morgen eens om te keren, reageerden al meer dan 33.000 reizigers. “Als die allemaal hun woord houden, zullen de bussen, trams en treinen donderdag leeg rondrijden. Hopelijk verandert er dan eindelijk iets op bestuursniveau. Het is gewoon niet oké dat de bus je gewoon voorbijrijdt omdat ze vol zit. Terwijl je wel een peperduur abonnement betaalt.”

Annelies kreeg intussen hulp van Pierre Beerens, een bevriend student handelsingenieur. Hoe ze morgen zelf op school raakt? “In elk geval niet met de bus, ik zou wel gek zijn! Een klasgenote zal voor één keer met de auto rijden. Ze komt me oppikken. De docenten op school feliciteerden me al met mijn actie.”

Geen betaalstaking
Aanvankelijk was het ook de bedoeling om er een actiedag van te maken, met protestmomenten aan bushokjes en spandoeken in stations. De 33.000 Facebook-enthousiastelingen mochten zelf originele suggesties doen. “Maar uiteindelijk is er niet veel uit de bus gekomen. Ik wou eerst oproepen om niet te betalen, maar de directeur van De Lijn heeft me dat afgeraden. Dus houden we het gewoon bij de algemene boycot.”

Ze verwacht dat er de komende uren nog Facebookfans zullen bijkomen. “In het begin liep de actie als beeen trein, maar daarna is het wat stilgevallen. Pas sinds eergisteren stromen er nieuwe aanmeldingen binnen. Om de twee minuten sluit zich wel iemand bij de Facebookgroep ‘Nu is het onze beurt!’ aan. We moeten met zo veel mogelijk zijn om een krachtig signaal te geven aan De Lijn en de NMBS. Veel mensen posten berichtjes dat ze donderdag uitzonderlijk met de fiets zullen rijden, of zullen carpoolen.”

“De negatieve reacties die ik krijg, neem ik er gewoon bij. Ik kan dat allemaal goed relativeren. Sommige mensen mailen me dat ze het een stoem idee vinden, dat ik er niet goed heb over nagedacht en dat het allemaal niks uithaalt.”

Bij de Facebookreacties staan er inderdaad nogal wat zure, zeker van studenten die de timing in de examenperiode ongelukkig vinden. Iemand anders stelt voor om op 31 maart gewoon met zijn allen superveel lawaai op de bus te maken en te roken en te drinken, om de stakende buschauffeurs als wederpoets te treiteren.

Bron: Gazet van Antwerpen
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: 33.000 getergde reizigers steunen boycot van openbaar ve

Bericht door TommyG »

Wat denkt deze studente wel, dat ik daar speciaal verlof voor ga nemen of homeworking ga doen? En zij gaat een dagje brossen neem ik aan?

Wat zit ze trouwens te mekkeren over onaangekondigde stakingen? Ik kan me de laatste onaangekondigde staking zelfs niet meer herinneren?

Anyway, evenveel volk als normaal op de trein deze morgen.
Darko

Re: 33.000 getergde reizigers steunen boycot van openbaar ve

Bericht door Darko »

Let me get it straight: Zij denkt dat er dagelijks maar 33.000 vlamingen het openbaar vervoer nemen? mss in antwerpen ja.. maar ik vrees toch dat het er miljoenen zijn. Dus
Als ze allemaal hun woord houden zullen morgen de treinen bussen en trams leeg rijden
is pure nonsens
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: 33.000 getergde reizigers steunen boycot van openbaar ve

Bericht door profke »

33000 reizigers.. .stemt perfect overeen met de afgeschafte treinen van vandaag ;-)
Darko

Re: 33.000 getergde reizigers steunen boycot van openbaar ve

Bericht door Darko »

profke schreef:33000 reizigers.. .stemt perfect overeen met de afgeschafte treinen van vandaag ;-)
Jep zoiets profke :p
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: 33.000 getergde reizigers steunen boycot van openbaar ve

Bericht door Ruben »

Sinds wanneer heeft De Lijn peperdure abonnementen?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: 33.000 getergde reizigers steunen boycot van openbaar ve

Bericht door Steve »

Ruben schreef:Sinds wanneer heeft De Lijn peperdure abonnementen?
Niet alleen De Lijn, geen enkel OV-bedrijf heeft peperdure abonnementen in ons land. De prijzen van vervoerbewijzen dekken vaak slechts een fractie van de reële kosten (en De Lijn is daarin de kampioen, dat klopt helemaal).

Dat meisje zal ogen opentrekken als ze eens onder haar kerktoren vandaan komt en in een van de buurlanden het OV neemt...
Darko

Re: 33.000 getergde reizigers steunen boycot van openbaar ve

Bericht door Darko »

MIVB-reiziger schreef:
Ruben schreef:Sinds wanneer heeft De Lijn peperdure abonnementen?
Niet alleen De Lijn, geen enkel OV-bedrijf heeft peperdure abonnementen in ons land. De prijzen van vervoerbewijzen dekken vaak slechts een fractie van de reële kosten (en De Lijn is daarin de kampioen, dat klopt helemaal).

Dat meisje zal ogen opentrekken als ze eens onder haar kerktoren vandaan komt en in een van de buurlanden het OV neemt...
bwa hoog: mijn broer doet elke dag een heen en terugrit naar school: in praktijk zou het met een lijnkaart% 2x0,90 dus 1,80 per dag zijn. Gewoon op de bus betalen zou 2x2 = 4 euro zijn. Pak een jaarabonnement = 168 euro.

dus in het 1ste voorbeeld zou dat zo'n 93 schooldagen zijn.
in het 2e voorbeeld 42 schooldagen en het is er al uit gehaald.


Zelfde met men schoolabonnement van de trein om naar leuven te gaan (vanuit tienen) tot vorig jaar:
prijs heen en terug per dag: 6,40
met een keycard zou ik nu dan ook op 4 euro nog zitten.
abonnement van 1 jaar: 141 euro (wat zij rekenen aan 0,41euro per rit)
maarjah doe de maths.
als we op gewoon biljet rekenen komt dat op slechts 22 dagen!
bij een keycard komen we op 35 dagen.

Dus ik vind dat abonnementen nogal serieus goedkoop zijn in belgie.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: 33.000 getergde reizigers steunen boycot van openbaar ve

Bericht door Kristofke »

Ach dat is tegenwoordig de algemene ingesteldheid van de studerende jeugd.

Dat verwacht alles gratis of spotgoedkoop te krijgen, en liefst ook een loon van door de 2000 euro met liefst een 36 uren week. En liefst ook meteen de job van mijn leven al moet ik er twee jaar voor doppen.

Dit is zo een typische studente die totaal geen touch heeft met de echte wereld.

Ik wil bovendien wel eens weten of haar trip met de auto (moest ze vandaag niet brossen) zo stipt verlopen is ;)
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: 33.000 getergde reizigers steunen boycot van openbaar ve

Bericht door HLE 2302 »

Ik vind dat een super goed idee ... heb ik de trein lekker voor mij alleen. :mrgreen:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: 33.000 getergde reizigers steunen boycot van openbaar ve

Bericht door LML »

Kristofke schreef:Ach dat is tegenwoordig de algemene ingesteldheid van de studerende jeugd.

Dat verwacht alles gratis of spotgoedkoop te krijgen, en liefst ook een loon van door de 2000 euro met liefst een 36 uren week. En liefst ook meteen de job van mijn leven al moet ik er twee jaar voor doppen.

Dit is zo een typische studente die totaal geen touch heeft met de echte wereld.

Ik wil bovendien wel eens weten of haar trip met de auto (moest ze vandaag niet brossen) zo stipt verlopen is ;)
Ik heb vandaag en de vorige dagen op het werk een aantal jongedames en -heren op sollicitatiegesprek gehad. Meestal (pas) afgestudeerden op universiteit of hogeschool. Ik wil niet al dat 'pas-afgestudeerd-volkje' over dezelfde kam scheren, maar ik heb bij enkelen fameuze ogen getrokken: sollicitanten stelden de vragen i.p.v. ikzelf, er waren er zelfs enkelen bij die een wagen, laptop en gsm eisten van de zaak (20'ers alsjeblief, die bij wijze van spreken nog maar pas op ne fiets kunnen rijden), die zelf hun maandwedde bepaalden,... enz enz. Enkelingen die niet snappen dat je je éérst moet bewijzen dat je de job aankan en vooral, ze graag doet, die de woorden 'geduld', 'carrière' en 'ancienniteit' niet kennen... Van zo'n mensen en mentaliteit huiver ik, maar al een geluk dat het maar enkelingen zijn. Trouwens, ik heb vandaag en de vorige dagen ook echte goeie en gemotiveerde mensen over de vloer gehad die realistisch waren en met beide voetjes op de grond stonden...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
sybic

Re: 33.000 getergde reizigers steunen boycot van openbaar ve

Bericht door sybic »

Darko schreef:Let me get it straight: Zij denkt dat er dagelijks maar 33.000 vlamingen het openbaar vervoer nemen? mss in antwerpen ja.. maar ik vrees toch dat het er miljoenen zijn. Dus
Als ze allemaal hun woord houden zullen morgen de treinen bussen en trams leeg rijden
is pure nonsens
Ik denk eerlijk gezegd ook dat je zelf ook nonsens uitkraamt. Miljoenen reizigers dagelijks met het openbaar vervoer? Ik kan de exacte cijfers niet vinden maar met de huidige modal split in Belgie denk ik niet dat er veel meer dan één miljoen mensen het OV nemen dagelijks nemen in Belgie.

Bovendien vind ik het wel goed dat mensen zelf actie ondernemen om de verantwoordelijken onder druk te zetten. Over de manier kan je discussieren. Het niveau van openbaar vervoer in Belgie is echt pover, zeker in vergelijking met Alpenlanden.
Darko

Re: 33.000 getergde reizigers steunen boycot van openbaar ve

Bericht door Darko »

sybic schreef:
Darko schreef:Let me get it straight: Zij denkt dat er dagelijks maar 33.000 vlamingen het openbaar vervoer nemen? mss in antwerpen ja.. maar ik vrees toch dat het er miljoenen zijn. Dus
Als ze allemaal hun woord houden zullen morgen de treinen bussen en trams leeg rijden
is pure nonsens
Ik denk eerlijk gezegd ook dat je zelf ook nonsens uitkraamt. Miljoenen reizigers dagelijks met het openbaar vervoer? Ik kan de exacte cijfers niet vinden maar met de huidige modal split in Belgie denk ik niet dat er veel meer dan één miljoen mensen het OV nemen dagelijks nemen in Belgie.

Bovendien vind ik het wel goed dat mensen zelf actie ondernemen om de verantwoordelijken onder druk te zetten. Over de manier kan je discussieren. Het niveau van openbaar vervoer in Belgie is echt pover, zeker in vergelijking met Alpenlanden.

Excuseer maar bvb ochtendspits: een M6 2e klasse capaciteit 140 reizigers (meestal 8-9 in een stam)
M4 tuig: Zitplaatsen 104 (+ de rechtstaanden in die spits) ook 8-9 rijtuigen
I10 rijtuigen vind je dan soms ook terug: 81 zitplaatsen (ook minimum 5 rijtuigen)

Dus om aan 33 000 reizigers te komen zouden dat zo'n 33-40 treinen uitmaken op een dag. ik denk dat er in de 2 spitsen samen net wat meer overvolle treinen in en uit brussel rijden. en dan nog de occasionele reiziger overdag bijgerekend.
elriverslide

Re: 33.000 getergde reizigers steunen boycot van openbaar ve

Bericht door elriverslide »

En nu de actie voorbij is maken De Lijn en de NMBS de resultaten op van deze "actie".

Bij de NMBS merkten ze geen verschil in reizigersaantallen.

Bij De Lijn wel, doordat het een regenachtige dag was namen veel meer scholieren de bus die anders de fiets nemen. Met andere woorden er zat meer volk op de bus.

De Actie was dus een grote flop.
sybic

Re: 33.000 getergde reizigers steunen boycot van openbaar ve

Bericht door sybic »

Darko schreef:
Dus om aan 33 000 reizigers te komen zouden dat zo'n 33-40 treinen uitmaken op een dag. ik denk dat er in de 2 spitsen samen net wat meer overvolle treinen in en uit brussel rijden. en dan nog de occasionele reiziger overdag bijgerekend.
Dat is idd een kleine 40 treinen als iedereen die lid was ook effectief meegedaan heeft (wat ik sterk betwijfel). Maar 40 treinen betekenen 2% van het totaal (uitgaande van 2000 treinen per dag). En dat door een actie die één persoon gestart heeft.
Plaats reactie