Mooi weer treinen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Mooi weer treinen

Bericht door calabria »

Er wordt een prachtig weekend met temperaturen boven 20°C op zondag voorspeld. En dat aan het begin van de paasvakantie. De voorgaande jaren zou er dan sprake geweest zijn van mooi weer treinen. Zijn deze wegbespaard? Het was alvast heel gezellig op de treinen richting kust gisteren.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Mooi weer treinen

Bericht door Adler »

Dit staat op de site van de NMBS:

De extratreinen die bij mooi weer rijden hebben Blankenberge, Knokke of Oostende als bestemming. Hoe meer treinen er dan naar de kust rijden, hoe comfortabeler je ter bestemming komt ... en terug naar huis gaat. Ze worden aangekondigd op de home page onder de vorm van een ticker zodra de weersvoorspellingen goed zijn. Met een doorklik op deze ticker kom je de dienstregeling van deze bijkomende treinen te weten.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Mooi weer treinen

Bericht door Bart »

Bij ons in depot Sint-Niklaas is de mooi weer bulletin pas vanaf maandag 11 april in dienst (vandaag).
Wij hebben 1 mooi weer trein, met bestemming Blankenberge.
Antwerpen Centraal > Blankenberge met 2 vierledige motorstellen.
Maar of hij vaak gaat rijden in deze paasvakantie, is natuurlijk een andere vraag...
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Mooi weer treinen

Bericht door bobke »

Of hij vaak gaat rijden? Hoe kunnen mensen nu die trein nemen, als ze niet weten of hij rijdt. Volgens mij gaat die trein dan ook leeg zijn als hij toch zou rijden. Onlogisch. Ze moeten hem altijd laten rijden in vakanties. Bv vandaag is het mooi weer. Ik zie geen extra trein naar Blankenberge ze?
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: Mooi weer treinen

Bericht door calabria »

Bart schreef:Bij ons in depot Sint-Niklaas is de mooi weer bulletin pas vanaf maandag 11 april in dienst (vandaag).
Wij hebben 1 mooi weer trein, met bestemming Blankenberge.
Antwerpen Centraal > Blankenberge met 2 vierledige motorstellen.
Maar of hij vaak gaat rijden in deze paasvakantie, is natuurlijk een andere vraag...
Goed om te weten dat ze niet verdwenen zijn. Maar toch zeer spijtig dat ze dit weekend nog niet ingelegd konden worden. Het was eigenlijk echt nodig. Gisteren was misschien wel de mooiste dag van april en dat kon je in Brugge merken aan de overbezette treinen.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Mooi weer treinen

Bericht door Bart »

bobke schreef:Of hij vaak gaat rijden? Hoe kunnen mensen nu die trein nemen, als ze niet weten of hij rijdt. Volgens mij gaat die trein dan ook leeg zijn als hij toch zou rijden. Onlogisch. Ze moeten hem altijd laten rijden in vakanties. Bv vandaag is het mooi weer. Ik zie geen extra trein naar Blankenberge ze?
Dat wordt meestal 24uur op voorhand beslist, of die al of niet rijdt. Ze werken daarvoor samen met het KMI (zonder zwans).
Maar de uurregeling van de mooi weer trein is zo gemaakt, dat deze trein vanaf Gent Sint Pieters, op ontblokking rijdt van de bestaande IC Hasselt-Knokke/Blankenberge.
Op ontblokking rijden wil zeggen, dat deze trein dus enkele minuten vroeger of later vertrekt dan de bestaande IC, zodat de reizigers uit Gent & Brugge niet op de reeds overvolle trein moeten stappen die van de Limburg komt.

Reizigers uit Antwerpen, Sint-Niklaas, Lokeren & Dampoort moeten indien ze naar Blankenberge willen reizen, altijd de IC naar Kortrijk nemen, en overstappen in Gent. De mooi weer trein Antwerpen-Blankenberge rijdt dus vanaf Antwerpen op ontblokking van de IC naar Kortrijk. Zodat ook de reizigers niet op dien IC naar Kortrijk hoeven te stappen. (Wordt in de stations ook goed omgeroepen)

Dus om op je opmerking te reageren, dat de mooi weer treinen vaak leeg rijden, mag ik toch zeggen dat dit meestal niet klopt.
De functie van mooi weer treinen, is dus eigenlijk extra capaciteit geven, aan de reeds bestaande Kusttreinen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Mooi weer treinen

Bericht door Steve »

Bart schreef:
bobke schreef:Of hij vaak gaat rijden? Hoe kunnen mensen nu die trein nemen, als ze niet weten of hij rijdt. Volgens mij gaat die trein dan ook leeg zijn als hij toch zou rijden. Onlogisch. Ze moeten hem altijd laten rijden in vakanties. Bv vandaag is het mooi weer. Ik zie geen extra trein naar Blankenberge ze?
Dat wordt meestal 24uur op voorhand beslist, of die al of niet rijdt. Ze werken daarvoor samen met het KMI (zonder zwans).
Maar de uurregeling van de mooi weer trein is zo gemaakt, dat deze trein vanaf Gent Sint Pieters, op ontblokking rijdt van de bestaande IC Hasselt-Knokke/Blankenberge.
Op ontblokking rijden wil zeggen, dat deze trein dus enkele minuten vroeger of later vertrekt dan de bestaande IC, zodat de reizigers uit Gent & Brugge niet op de reeds overvolle trein moeten stappen die van de Limburg komt.

Reizigers uit Antwerpen, Sint-Niklaas, Lokeren & Dampoort moeten indien ze naar Blankenberge willen reizen, altijd de IC naar Kortrijk nemen, en overstappen in Gent. De mooi weer trein Antwerpen-Blankenberge rijdt dus vanaf Antwerpen op ontblokking van de IC naar Kortrijk. Zodat ook de reizigers niet op dien IC naar Kortrijk hoeven te stappen. (Wordt in de stations ook goed omgeroepen)

Dus om op je opmerking te reageren, dat de mooi weer treinen vaak leeg rijden, mag ik toch zeggen dat dit meestal niet klopt.
De functie van mooi weer treinen, is dus eigenlijk extra capaciteit geven, aan de reeds bestaande Kusttreinen.
Mij lijkt het wel cruciaal dat ze er net vóór rijden en dat ze ook zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt worden (identiek dezelfde bestemming enzovoort) voor de gemiddelde dagtoerist die geen spoorwegexpert is. Anders zal een groot deel geheid toch op de overvolle IC stappen, al was het maar omdat dat zo op hun planning staat...
Plaats reactie