Artikel over graffitispuiters in Humo

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Brent

Artikel over graffitispuiters in Humo

Bericht door Brent »

Ik vind het alleszins schandalig hoe zij erover denken :roll:
bron: http://www.humo.be/tws/deze-week/22229/ ... iters.html
Humo schreef:Jonge Leeuwen: op stap met illegale graffitispuiters
'Mensen móéten dit haten. Anders zouden we ermee stoppen'
Graffiti: vandalisme met verf volgens sommigen, sublieme straatkunst volgens anderen.

Treinspotters schuimbekken al bij de gedachte alleen: die mooie treinen, zomaar vol verf! In de nek van winkeluitbaters wier rolluik weleens beklad wordt, gaan dikke aders vervaarlijk kloppen als ze het G-woord horen. En er is schrijfster Kristien Hemmerechts, die onlangs in Humo wild tekeerging: 'Voor mij is graffiti van hetzelfde niveau als een hond die zijn poot opheft en ergens tegenaan pist.'

'Kan ik best inkomen,' reageert Sanchez (26) als we hem dat citaat voorlezen. 'Veel mensen hebben er nu eenmaal slechte ervaringen mee. En ik zal nog meer zeggen: de meeste graffiti is inderdaad strontlelijk.' Overdag baat Sanchez samen met zijn bloedbroeder Zoem (25) een winkel uit in een Vlaamse stad. Maar als de duisternis valt, lonkt het spoor. 'Rolluiken en garagepoorten, daar doen wij niet aan mee. Treinen, man: dat is de shit.'

Enkele quotes
En dan is het zover. Niemand telt af, niemand zegt: 'Let's go to work!' - zoals in 'Reservoir Dogs'. Sanchez en Zoem beginnen aan hun piece (kort voor masterpiece) alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Sanchez houdt een spraycan hoog boven zijn hoofd en legt een lichtblauwe grondlaag op de flank van het bordeauxrode treinstel - een klassieke MS62, ontdek ik later op Wikipedia. Zoem zet eerst de contouren van zijn writersnaam en vult ze dan op. Zijn verfbus glijdt in sierlijke bewegingen van de onderkant van de Z langs de O naar de bovenkant van de E, en dan naar de M.
Tijd om op te krassen. De hele operatie heeft nog geen halfuur geduurd. Wanneer de jongens over het spoor lopen, zet Sanchez nog vliegensvlug een tag op de neus van de locomotief. Codetaal. Zo kan hij zijn trein morgen sneller herkennen, als hij in het station 'zijn' trein gaat spotten. Benchen heette dat in de jaren zeventig, zo genoemd naar de harde houten banken in de metrostations waar writers urenlang doorbrachten in de hoop hun naam te zien voorbijrazen. 'Dat is nog het lastigste van al: 's anderendaags in het station zitten wachten tot jouw trein binnenrijdt. Soms zittedaar uren te verkleumen zonder dat je 'm te zien krijgt. Als 'm dan binnenrijdt, geeft dat wel een kick. Al slijt dat gevoel wel een beetje met de jaren.'

HUMO Zijn jullie weleens opgepakt?

Sanchez (knikt) «Twee keer op heterdaad betrapt. De eerste keer heb ik groepstherapie moeten volgen: ze waren ervan overtuigd dat ik me door oudere gasten liet meeslepen. Enfin, netjes naar die sessies geweest en daarna netjes opnieuw begonnen.

»Na de tweede keer heb ik gemeenschapsdienst moeten doen: zelf treinen kuisen en zo, viel nogal mee. Ze hebben toen ook wel een huiszoeking gedaan en mijn fiets, mijn fotocamera en al mijn foto's in beslag genomen. Een paar jaar later heb ik geprobeerd om die foto's terug te krijgen, maar dat was niet simpel. De jeugdrechter schoof een foto van mijn tag onder mijn neus, en zei: 'Allez, vind je dat nu zelf mooi?' Ik dacht: 'Wat is dees?' Ik zal eens een beetje met een jeugdrechter zitten discussiëren over de esthetische waarde van mijn werk!»

Zoem «Ik heb één keer bijna prijs gehad. Ik had zjust een actie in de metro in Brussel gedaan, samen met drie andere gasten van wie ik er één nog maar net kende - echt stom om die dude mee te vragen. Enfin, ze hebben die drie gasten opgepakt, en die ene heeft mij verlinkt. De politie stond aan mijn deur voor een huiszoeking. Ze hebben me verhoord, maar ik had nog snel al mijn bussen door het venster in de achtertuin kunnen smijten, en ik ben blijven ontkennen. Voor de zekerheid heb ik daarna een andere schrijversnaam gekozen.»

HUMO Daar denken ze bij de NMBS ongetwijfeld anders over.

Sanchez «Voor hen is dat miserie, ja. Ze willen dat per se wegpoetsen, en dat kost géld.»

HUMO Iets van een zeventienhonderd euro per tag die verwijderd moet worden, naar verluidt. Wat kost het jullie aan verf om 'm te zetten?

Sanchez «Iets van een veertig, vijftig euro?

»Maar dat is toch het punt niet? Als je 't mij vraagt, hadden ze dat zogezegde graffitiprobleem helemaal anders moeten aanpakken.»

HUMO Hoe dan?

Sanchez «Hey, dat ze hun plan eens trekken! (lacht)»

Zoem «Wij betalen braaf onze belastingen, dan mogen we ook al eens iet onnozel doen, niet?»

HUMO En wat deden jullie voor de kost?

Sanchez «Wiet dealen (lacht). Je moet rekenen: graffen is een dure hobby, en het kost veel tijd. Bovendien zijn wij geweldig tam.»

Hoe belangrijk zijn die foto's eigenlijk? 'Ze betekenen alles voor mij,' bekent Sanchez. Hola, ik dacht dat de jongens dit vooral deden voor de kick, voor de adrenalinerush, voor het lichtjes kinderachtige gevoel van kijk-ons-lekker-anders-wezen, maar dat zie ik verkeerd: 'Foto's zijn het enige tastbare dat je van je pieces overhoudt, en er hangen veel goeie herinneringen aan vast. 't Is toch normaal dat je die wilt bijhouden? Dat ze er de hogedrukspuit opzetten kan me niks schelen, zolang ik er maar een foto van heb.' Point taken.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Artikel over graffitispuiters in Humo

Bericht door Hobbes »

Deze denkwijze kennen ze in New York al langer, daar rijdt een metrostel dat ondergeklad is gewoon niet buiten. Dat heeft een veel beter effect op die gasten dan straffen te geven.
Maar ja, hier rijden zelfs half kapotte treinen uit omdat er veel te weinig materiaal is, dus hier is die handelswijze ondenkbaar...

En de mentaliteit van die gasten... tja... een aantal jaar geleden was er een reportage in Koppen(?) over graffitispuiters, die oa in station Mortsel Oude God gingen spuiten.
Ze vonden dat normaal dat ze dat overal gingen doen, maar toen ze aan die gasten vroegen of ze het tof zouden vinden als men later op hun huis ook tags of graffiti zouden komen zetten vonden ze dat niet echt ok...
Zegt veel over die mannen hun waardenbesef...
elriverslide

Re: Artikel over graffitispuiters in Humo

Bericht door elriverslide »

Hobbes schreef:Deze denkwijze kennen ze in New York al langer, daar rijdt een metrostel dat ondergeklad is gewoon niet buiten. Dat heeft een veel beter effect op die gasten dan straffen te geven.
Dat weet ik zo nog niet, als je de laatste zin uit het artikel leest:
Humo schreef: 'Foto's zijn het enige tastbare dat je van je pieces overhoudt, en er hangen veel goeie herinneringen aan vast. 't Is toch normaal dat je die wilt bijhouden? Dat ze er de hogedrukspuit opzetten kan me niks schelen, zolang ik er maar een foto van heb.'
Ik vond het wel een interessant artikel toen ik de Humo dinsdag onder mijn neus kreeg. Maar daarom keur ik het nog niet goed.

Verder zou me best altijd beginnen met de "tag" die ze op de neus van de trein of loc zetten te verwijderen. Dan hebben ze het veel moeilijker om "hun trein" te herkennen overdag.
Peche

Re: Artikel over graffitispuiters in Humo

Bericht door Peche »

Je hebt er soms wel mooie kunstwerken in, maar daarom keur ik het nog altijd niet goed hé.
De meeste zijn gewoon brol...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Artikel over graffitispuiters in Humo

Bericht door Shrek »

Peche schreef:Je hebt er soms wel mooie kunstwerken in, maar daarom keur ik het nog altijd niet goed hé.
De meeste zijn gewoon brol...
En wat jij mooi vindt vind ik misschien niet mooi en vice-versa. Dus gewoon weg ermee :wink:
Thieskes

Re: Artikel over graffitispuiters in Humo

Bericht door Thieskes »

voor elk die betrapt wordt een gedeelte van hun eigendommen of woonruimte op zelfde manier beschilderen. (en dan iets wat niet "hun stijl" is)
Peche

Re: Artikel over graffitispuiters in Humo

Bericht door Peche »

Shrek schreef:
Peche schreef:Je hebt er soms wel mooie kunstwerken in, maar daarom keur ik het nog altijd niet goed hé.
De meeste zijn gewoon brol...
En wat jij mooi vindt vind ik misschien niet mooi en vice-versa. Dus gewoon weg ermee :wink:
Der reed ooit een M4 stuurrijtuig rond met op de zijkant een afbeelding van the simpsons, namelijk marge. Deze heeft er lang op gestaan en grotendeels van de mensen die ik ken vond die wel mooi.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Artikel over graffitispuiters in Humo

Bericht door Hobbes »

Alhoewel ik tegen graffiti ben vond ik de 800 die een tijdje heeft rondgereden met Kabouter Wesley best geslaagd... :wink:
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Artikel over graffitispuiters in Humo

Bericht door Robin »

zo rijd er een MR96 ook rond met een rijtuig die gans zwart is :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Artikel over graffitispuiters in Humo

Bericht door HLE 2302 »

Héél af en toe kan er idd eens een tekening zijn die echt mooi is, maar dan is dat misschien 1 op de 10 gevallen, al de rest zijn gewoon van die letter 'tags' op de neuzen van de treinen, zo staat er OBX geklad vanvoor op een M6 hvr. Ze moeten die mensen gewoon strenger straffen, ze met de hand die graffiti laten afkuisen ... dan zullen ze het wel leren ...
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Artikel over graffitispuiters in Humo

Bericht door Stef »

Robin schreef:zo rijd er een MR96 ook rond met een rijtuig die gans zwart is :roll:
Inderdaad, die heb ik een weekje geleden nog op L59 zien rijden...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
melle

Re: Artikel over graffitispuiters in Humo

Bericht door melle »

Van andermans spullen moeten ze gewoon afblijven. Punt uit.
En als ze het écht niet kunnen laten, dan spuiten ze toch gewoon maar de voorgeval van hun huis onder? Zo ziet iedereen het toch ook?
Brent

Re: Artikel over graffitispuiters in Humo

Bericht door Brent »

melle schreef:Van andermans spullen moeten ze gewoon afblijven. Punt uit.
En als ze het écht niet kunnen laten, dan spuiten ze toch gewoon maar de voorgeval van hun huis onder? Zo ziet iedereen het toch ook?
Ja da's waar... WAAROM móét het per se op een trein? Je moet het vergelijken met dat ze een auto onderspuiten... Da durven ze nie hé? Of is het veel cooler om bij je vrienden te gaan stoefen als je een trein (eigenlijk is het wel) beschadigd? Het is en blijft illegaal. En juist dáárom doen ze het! De vandalen... :evil: :roll:
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Artikel over graffitispuiters in Humo

Bericht door Robin »

HLE 2302 schreef: Ze moeten die mensen gewoon strenger straffen, ze met de hand die graffiti laten afkuisen ... dan zullen ze het wel leren ...
Ja leuk is wat anders, ook al kleine dingen mogen doen op een T23 :?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Artikel over graffitispuiters in Humo

Bericht door Hogersluys »

Ongelooflijk dat dit soort idioten vrij woord krijgen in de pers. Niet één puntje van kritiek te bespeuren. Nochtans zijn hun antwoorden van dergelijk laag niveau dat dat niet echt moeilijk is.
Plaats reactie