Bombardier Traxx met dieselmotor voor "last mile"

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bombardier Traxx met dieselmotor voor "last mile"

Bericht door Shrek »

Jammer dat ze er niets bijzeggen over het vermogen of autonomie. Dat zouden interessante cijfers zijn. :roll:
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Bombardier Traxx met dieselmotor voor "last mile"

Bericht door Bordensteker »

Het lijkt ideaal voor in het bijzonder de kleinere maatschappijen die niet overal een diesel kunnen hebben (of die behandeling gecontracteerd moeten hebben) voor het laatste stuk. Dus zeker voor "de privé". Precies wat je nog nodig hebt!

Voorbeelden uit het nog vrij vlakke Antwerpse havengebied:
Een trein uit de IFB-terminal Zomerweg (naast de bundel Angola) slepen is voor zo'n loc betrekkelijk een peulenschil. Toevallig begint de bovenleiding daar bovendien letterlijk juist om de hoek.
Het feit dat er ook behoefte bestaat om treinen vanaf de Combinant over een hinderlijke stijging naar de Noordlandbrug en zo richting de bovenleiding van de lijn 11A te sleuren kan weleens de bananenschil blijken te zijn. Het zal dan mogelijk alleen maar traag kunnen gaan. De Lillobrug en de Noordkasteelbrug zijn ook van die leuke bulten.
En het is mooi dat het technisch nu kan zonder de functionaliteit van de basis-loc geweld aan te doen, maar de concurrentie betekent enerzijds dat er een markt voor is, maar anderzijds ook dat het niet teveel mag kosten ...
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bombardier Traxx met dieselmotor voor "last mile"

Bericht door dentheo »

Enkele getallen 240 kW motor aan het wiel 188 KW.
trekkracht 300kN, idem als onder bovenleiding.
max. snelheid 50kmh
400l diesel
The placement of the diesel engine was done in such way no extra air intakes where needed and that when running on diesel power, the 300 kN traction effort was still doable. It then had a top speed of 50 kph, and it could haul trains up to 2000 t for 8-10 hours.
Dat vind ik best een laag verbruik, één liter de kilometer met een trein van 2000T.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Bombardier Traxx met dieselmotor voor "last mile"

Bericht door msts.be »

Updates: na de half-afgewerkte 187 001 op de transport logistic 2011 in München zijn er 3 proto-locs die nu aan het testen zijn. Vorige week zijn 2 volledig afgewerkte machines nogmaals voorgesteld in Velim. De 187 003 heeft dan op de Last Mile-motor een trein van 2000t vooruitgekregen, of het echter gezond is voor zo'n minimotor is een andere vraag :roll:

http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview
http://www.bombardier.com/en/transporta ... 0d802c0f43

187 002 zat dan weer op het terrein van de toekomstige gebruiker BLS, in die Schweiz dus:
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview

Naast Railpool zal ook Akiem (SNCF-leasefiliaal) in het LM-verhaal stappen, hoeveel locs zij bestellen is nog niet bekend.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bombardier Traxx met dieselmotor voor "last mile"

Bericht door dentheo »

Hij gebruikt nu blijkbaar ook zijn eigen batterij om in een overdekt magazijn te kunnen binnenrijden zonder uitlaatgassen.
Netjes.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie