Voortaan fietsen te huur in stations

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Voortaan fietsen te huur in stations

Bericht door bobke »

De NMBS-Holding en FIETSenWERK hebben in het station van Mechelen het startschot gegeven van het project 'Blue-bike', een nieuwe fietsverhuurdienst in meer dan dertig grote treinstations voor treingebruikers. Sinds maandag zijn meer dan duizend blauwe fietsen met oranje wielen te huur.

Stations zijn knooppunten waar de fietsgebruiker volgens de NMBS-Holding meer dan ooit welkom is dankzij de aanwezigheid van uitgebreide stallingen en fietspunten. Dankzij de fietsverhuurdienst krijgen treinreizigers er een extra mogelijkheid bij om het (meestal) laatste stukje van hun reis af te leggen met de fiets. Het project moet meer mensen voor de trein en duurzame mobiliteit doen kiezen.

Kostprijs
Klanten dienen zich vooraf te abonneren via www.blue-bike.be. De kostprijs bedraagt 25 euro. Met een persoonlijke kaart halen ze hun fiets af in een fietspunt, waar zowel de kaart als de fiets wordt gescand. De fiets wordt teruggebracht in hetzelfde station en betalen - 3,5 euro per dag - gebeurt op het einde van de maand met domiciliëring. Huren kan tijdens de openingstijden (in de meeste gevallen elke weekdag van 7 tot 19 uur), terugbrengen meestal ook na sluitingstijd. Sponsor Eneco schenkt de eerste vijfhonderd abonnementen gratis weg. Afbeelding Waar?
Stations waar een fietsverhuurdienst opent: Aarschot, Antwerpen-Centraal, Asse, Beernem, Brugge, Brussel-Centraal, Brussel-Luxemburg, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Deinze, Diest (juni 2011), Genk, Gent-Dampoort, Gent-Sint-Pieters, Halle, Hasselt, Herentals, Kortrijk, Leuven, Lier, Lokeren, Londerzeel, Luik-Guillemins, Mechelen, Mol, Mortsel-Oude-God, Namen, Ottignies, Roeselare, Sint-Niklaas, Sint-Truiden, Torhout, Turnhout, Vilvoorde, Waregem en Zottegem.

Bron: De Standaard

Ik hoop alvast dat ze dat dan ook goed aanduiden in de stations, want tot nu toe heb ik nog niets van wegwijzigingen gezien naar die verhuurpunten.
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: Voortaan fietsen te huur in stations

Bericht door Zorba »

Jammer dat ze dat tegenwoordig nog niet kunnen (willen) automatiseren, in de zin van een stalling waarin je uw kaart moet scannen. Zo kan je op elk moment je fiets nemen/terugbrengen.

Maar anders wel een goed initiatief.
trainman
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:47
Locatie: Herzele

Re: Voortaan fietsen te huur in stations

Bericht door trainman »

Dus nu begint de holding ook al met het aanbieden van vervoer ?
't is dan wel per fiets maar toch.
Ik dacht dat de holding enkel diende om een overkoepelende rol te spelen ?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Voortaan fietsen te huur in stations

Bericht door kika »

Goed initiatief. Hopelijk zijn het degelijke fietsen die tegen een stootje kunnen, goed onderhouden worden en lekker fietsen. Nog fijner zou het zijn als bij de bemande fietspunten (mja blijkbaar allemaal, lichtjes overdreven maar goed) je ook een fiets kan huren als niet-abonnee. Het lijkt me iets wat ik eerst 2 keer wil proberen, of wat veel mensen maar af en toe gebruiken. Hoe lager de drempel hoe beter.
RIDCO

Re: Voortaan fietsen te huur in stations

Bericht door RIDCO »

trainman schreef:Dus nu begint de holding ook al met het aanbieden van vervoer ?
't is dan wel per fiets maar toch.
Ik dacht dat de holding enkel diende om een overkoepelende rol te spelen ?
Goed initiatief, en hopelijk geeft dit initiatief geen aanleiding tot het oprichten van een nieuwe directie en het aanstellen van enkele hogere ambtenaren (manager of iets dergelijks) of worden er weer enkele werkgroepekes opgericht. Trouwens knap van de grote baas van de Holding, een ritje met de fiets ZONDER zonder zijn vertrouwde sigaret.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Voortaan fietsen te huur in stations

Bericht door Dieselfreak »

In station Herentals heb ik onlangs elektrische fietsen te huur zien staan.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Voortaan fietsen te huur in stations

Bericht door bobke »

kika schreef:Goed initiatief. Hopelijk zijn het degelijke fietsen die tegen een stootje kunnen, goed onderhouden worden en lekker fietsen. Nog fijner zou het zijn als bij de bemande fietspunten (mja blijkbaar allemaal, lichtjes overdreven maar goed) je ook een fiets kan huren als niet-abonnee. Het lijkt me iets wat ik eerst 2 keer wil proberen, of wat veel mensen maar af en toe gebruiken. Hoe lager de drempel hoe beter.
Afbeelding boven staat er een tarief voor één keer é, 3,5 euro voor max 18 uur. Eigenlijk nog best prijzig. Hoeveel zou zo'n fiets kosten, 200 euro (in massa)? 50 dagen verhuren en fiets is terug verdiend :D
kars

Re: Voortaan fietsen te huur in stations

Bericht door kars »

Dat klopt niet helemaal. Dat abonnement is nog niks in principe en geeft je niet het recht om onbeperkt fietsen te huren. Je betaald het abonnement en kunt dán aan 3,50 euro een fiets huren.

Ik vind juist de verhuurtarieven nog wel te doen maar de abonnementskosten zijn tamelijk hoog. In Nederland is een vergelijkbaar systeem al jaren actief, daar kost het abonnement 10 euro en een fiets per 20 uur 3 euro.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Voortaan fietsen te huur in stations

Bericht door kika »

bobke schreef:
kika schreef:Goed initiatief. Hopelijk zijn het degelijke fietsen die tegen een stootje kunnen, goed onderhouden worden en lekker fietsen. Nog fijner zou het zijn als bij de bemande fietspunten (mja blijkbaar allemaal, lichtjes overdreven maar goed) je ook een fiets kan huren als niet-abonnee. Het lijkt me iets wat ik eerst 2 keer wil proberen, of wat veel mensen maar af en toe gebruiken. Hoe lager de drempel hoe beter.
boven staat er een tarief voor één keer é, 3,5 euro voor max 18 uur. Eigenlijk nog best prijzig. Hoeveel zou zo'n fiets kosten, 200 euro (in massa)? 50 dagen verhuren en fiets is terug verdiend :D
Onleesbaar gedoe, zo'n plaatje. Ik baseerde me op [q]Voor je met een Blue-bike kan vertrekken, word je eerst abonnee via deze website. [/q] Het is mogelijk om een 2e fiets op 1 lidkaart te huren (collega, vriend,..) Als er een beetje deftige onderdelen zijn gebruikt, denk ik dat je er gemakkelijk 200 euro bij kan tellen per stuk. Vergeet ook niet dat ze ieder fietspunt bemannen (niet slecht voor de eerste maanden, maar dat zou ook geautomatiseerd kunnen zijn), onderhoud uitvoeren, stallingsruimte nodig hebben,.... En als je een fiets wilt huren bij een normale fietsverhuurder ben je wel wat meer geld kwijt voor minder tijd. Vergeet ook niet dat je met zo'n fiets een stuk mobieler bent als met bvb. bus of tram, waar je bijna steeds meer geld en/of tijd kwijt bent.

Wat ik ook erg zou waarderen is als deze fietspunten ook voor reguliere fietsers kleine reparaties aanbieden, eenvoudige onderdelen etc. En dat kaartje (http://www.go-mobile.be/nl/map?l=blue-bike) mag ook veel voller staan :)
Zoals ik al zei: goed initiatief!
kars

Re: Voortaan fietsen te huur in stations

Bericht door kars »

Dat klopt dan ook, zoals ik hierboven al zei.. Je kunt geen fiets huren zonder abonnee te zijn.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Voortaan fietsen te huur in stations

Bericht door bobke »

Oeie, ik had het verkeerd begrepen dit systeem. Ik vind het maar een stom systeem dan. En ook onduidelijk dan. Volgens mij moet een abonnement je de toelating geven om een heel jaar lang een fiets te mogen gebruiken aan een vaste prijs. Blijkbaar moet je hier per dag dat je een keer een fiets huurt bijbetalen. Dan wordt het wel zeer duur, waardoor ik nu al kan zeggen, dat de hele boel zal falen. Je moet ook een fiets kunnen huren als niet abonnee. Als nu bijvoorbeeld een paar toeristen in een stad toekomt met de trein en ze zien in het station de mogelijk om een fiets te huren en dat ook willen doen. Dan gaat de NMBS wel veel inkomsten mislopen, omdat ze die klanten moeten weigeren wegens geen abonnement.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Voortaan fietsen te huur in stations

Bericht door Kristofke »

Een abonnementsprijs is natuurlijk deels ook een afschrikeffect voor hen met minder goede bedoelingen of de nochalantere types
boven staat er een tarief voor één keer é, 3,5 euro voor max 18 uur. Eigenlijk nog best prijzig. Hoeveel zou zo'n fiets kosten, 200 euro (in massa)? 50 dagen verhuren en fiets is terug verdiend
De prijs van de fiets kan wel eens de minst grote investeringskost zijn voor zulk bedrijf. De kost zit eerder in het onderhoud van de fietsen (het is niet zoals die van mij die al tien jaar geen fietsenmaker meer gezien heeft), het installeren van verhuurposten, personeelskosten, beheer van het fietsenpark etc etc
Deborah
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2010, 12:14

Re: Voortaan fietsen te huur in stations

Bericht door Deborah »

Maar je kon toch al langer dan vandaag fietsen huren in een station. Ik heb jaren geleden toch met een NMBS-fiets rondgereden in Veurne. Is dit een bijkomende dienst, of verdwijnt die andere na een tijdje.

Want er zijn ook B-dagtrips met fietsen te koop.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Voortaan fietsen te huur in stations

Bericht door LML »

Heel nuttig voor een volgende staking: neem de fiets, want de treinen rijden (weeral) niet... :mrgreen:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Voortaan fietsen te huur in stations

Bericht door kika »

Deborah schreef:Maar je kon toch al langer dan vandaag fietsen huren in een station. Ik heb jaren geleden toch met een NMBS-fiets rondgereden in Veurne. Is dit een bijkomende dienst, of verdwijnt die andere na een tijdje.

Want er zijn ook B-dagtrips met fietsen te koop.
Daar zit of zat inderdaad een fietsverhuur bij het station. Was dat misschien zo'n B-Dagtrip Trein + Huurfiets? Gezien de informatie over huurfietsen op de NMBS site een beetje verouderd is (2009: http://www.b-rail.be/nat/N/practical/pe ... /index.php ) kan ik me goed voorstellen dat ze enkele oude formules eruit willen gooien en het geheel uniformiseren. Het is dus een andere dienst, of de oude blijft is speculatie.
Plaats reactie