Voortaan fietsen te huur in stations

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Voortaan fietsen te huur in stations

Bericht door kika »

LML schreef:Heel nuttig voor een volgende staking: neem de fiets, want de treinen rijden (weeral) niet... :mrgreen:
Daar is voor gezorgd. Het zijn bemande fietspunten, dus daar kan ook gestaakt worden...
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Voortaan fietsen te huur in stations

Bericht door LML »

kika schreef:
LML schreef:Heel nuttig voor een volgende staking: neem de fiets, want de treinen rijden (weeral) niet... :mrgreen:
Daar is voor gezorgd. Het zijn bemande fietspunten, dus daar kan ook gestaakt worden...
Spelbreker... :wink:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Voortaan fietsen te huur in stations

Bericht door Dieselfreak »

kika schreef:
Deborah schreef:Maar je kon toch al langer dan vandaag fietsen huren in een station. Ik heb jaren geleden toch met een NMBS-fiets rondgereden in Veurne. Is dit een bijkomende dienst, of verdwijnt die andere na een tijdje.

Want er zijn ook B-dagtrips met fietsen te koop.
Daar zit of zat inderdaad een fietsverhuur bij het station. Was dat misschien zo'n B-Dagtrip Trein + Huurfiets? Gezien de informatie over huurfietsen op de NMBS site een beetje verouderd is (2009: http://www.b-rail.be/nat/N/practical/pe ... /index.php ) kan ik me goed voorstellen dat ze enkele oude formules eruit willen gooien en het geheel uniformiseren. Het is dus een andere dienst, of de oude blijft is speculatie.
Die B-dagtrips met fietsen bestaan nog steeds, die Blue Bikes zijn een systeem dat daar los van staat. Blue Bikes zijn voornamelijk bedoeld om korte afstanden mee af te leggen. Voor grote fietstochten zijn die B-dagtripfietsen beter, aangezien ze meer versnellingen hebben.
kika schreef:
LML schreef:Heel nuttig voor een volgende staking: neem de fiets, want de treinen rijden (weeral) niet... :mrgreen:
Daar is voor gezorgd. Het zijn bemande fietspunten, dus daar kan ook gestaakt worden...
Inmiddels kan je bij de meeste fietspunten ook 24/7 via een automaat huren.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: Voortaan fietsen te huur in stations

Bericht door brunel »

Is het wat geworden met deze Blue Bikes? Wel benieuwd hoe het marcheert in België.
In Nederland is het een groot succes, mede omdat het recht een fiets te lenen gekoppeld is aan bepaalde treinabonnementen. Maar in Nederland zijn we nu eenmaal fietsgek en bestaat al heel lang een uitgebreide infrastructuur voor fietsen bij stations. Op grote stations zijn overdekte stallingen voor duizenden soms tienduizenden fietsen heel normaal. Die verhuurfietsen werden er gewoon bijgezet en het personeel was er ook al. Een probleem is hooguit dat op sommige plaatsen de OV-fietsen (zo heten die dingen) op kunnen zijn als je na 10.00 's morgens arriveert. :)
260689
Berichten: 3319
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Voortaan fietsen te huur in stations

Bericht door 260689 »

De holding heeft een contract met de stad Gent voor de huurfietsen. Zo staan er op de Vrijdagsmarkt in het Gentse een rij waar je de huurfietsen kunt nemen van de B-Holding.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Voortaan fietsen te huur in stations

Bericht door kika »

brunel schreef:In Nederland is het een groot succes, mede omdat het recht een fiets te lenen gekoppeld is aan bepaalde treinabonnementen. Maar in Nederland zijn we nu eenmaal fietsgek en bestaat al heel lang een uitgebreide infrastructuur voor fietsen bij stations. Op grote stations zijn overdekte stallingen voor duizenden soms tienduizenden fietsen heel normaal. Die verhuurfietsen werden er gewoon bijgezet en het personeel was er ook al. Een probleem is hooguit dat op sommige plaatsen de OV-fietsen (zo heten die dingen) op kunnen zijn als je na 10.00 's morgens arriveert. :)
En de automaten lijken wel ontworpen door de NMBS, helaas. Veel hangt ook af van de stallingsuitbater, in bvb. Heerlen is er gewoon 1 van de 3 keer wat mis met een fiets, slag in het wiel, licht dat niet werkt etc. Terwijl op Amsterdam Zuid ik maar heel af en toe een probleem heb.

In België zijn er ook verschillende projecten in verschillende steden, die niet met elkaar compatibel zijn. Dat maakt het een stuk minder aantrekkelijk. 260689: heb je het idee dat die ook goed gebruikt worden?
Plaats reactie