Rechtstreekse verbinding van Kortrijk met het oosten

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Rechtstreekse verbinding van Kortrijk met het oosten

Bericht door Dieselfreak »

Vanuit Oostende kan je zonder overstappen naar Eupen, en vanuit Blankenberge en Knokke rechtstreeks naar Hasselt. Als er vanuit Oostende, Blankenberge en Knokke een rechtstreekse trein rijdt naar het oosten van het land, waarom dan niet vanuit Kortrijk, dat groter is dan Oostende en zeker dan Blankenberge en Knokke? De verste bestemming die je vanuit Kortrijk kunt bereiken zonder overstappen, is Leuven, en dan nog alleen op werkdagen. Een rechtstreekse verbinding van Kortrijk met een plaats in Limburg of Luik zou wel moeten kunnen, vind ik.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: Rechtstreekse verbinding van Kortrijk met het oosten

Bericht door calabria »

Ik moet toegeven dat ik me ook soms al eens heb afgevraagd of de verbindingen Quievrain - Liege Guillemins en Poperinge - Sint-Niklaas niet beter kunnen omgedraaid worden, dus Quievrain - Sint-Niklaas en Poperinge - Liege Guillemins.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rechtstreekse verbinding van Kortrijk met het oosten

Bericht door Steven »

Dat maakt extra kruisingen in Brussel noodzakelijk en dat kan je maar beter voorkomen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Rechtstreekse verbinding van Kortrijk met het oosten

Bericht door Dieselfreak »

Steven schreef:Dat maakt extra kruisingen in Brussel noodzakelijk
Waarom? De treinen Quièvrain - Liège-Guillemins en Poperinge - Sint-Niklaas (is het tegenwoordig niet Dendermonde op werkdagen en Lokeren op vrije dagen) rijden toch al door Brussel, waarom zou het verwisselen van de bestemmingen dan voor extra kruisingen te Brussel zorgen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Rechtstreekse verbinding van Kortrijk met het oosten

Bericht door Kristofke »

Ik zou ook graag van Antwerpen naar Luxemburg willen rijden zonder overstappen. Echter heeft Antwerpen ook maar twee verbindingen met het oosten, namelijk Hasselt en Luik, en dat is dan nog dezelfde trein.

De mensen die dit traject helemaal afleggen zijn volgens mij zeldzaam... zulke verbindingen zijn volgens mij niet meer wenselijk.

Een hertekend IC/IR plan met een zwaar investeringsplan in ontdubbeling van vele lijnen zou zulke verbindingen wél interessant maken omdat je ze dan telkens maar kan laten stoppen in de grootste stations, wil je ergens tussenin zijn moet je overstappen.

Sommige verbindingen zoals Kortrijk-Antwerpen via Aat zijn gewoonweg totaal bij de haren gegrepen. Vanaf Brussel rijdt die trein in het gat van de IC naar Essen, met enkel een extra stop in Vilvoorde Nekkerspoel en Morstel Oude God als verschil, en enkele minuten later komt daar dan nog een IC naar Turnhout bij die tot in Mechelen ook hetzelfde traject aflegt en op zijn beurt weer in het gat van de voorgaande zit. Verbindingen opsplitsen zou zulke zaken kunnen voorkomen en het treinaanbod beter kunnen spreiden. Aan het begin van het traject kan het allemaal logisch verspreid zijn over het uur, echter met zulke lange afstanden is dat na een uur niet meer het geval voor de rest van de stations.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rechtstreekse verbinding van Kortrijk met het oosten

Bericht door Steven »

Dieselfreak schreef:
Steven schreef:Dat maakt extra kruisingen in Brussel noodzakelijk
Waarom? De treinen Quièvrain - Liège-Guillemins en Poperinge - Sint-Niklaas (is het tegenwoordig niet Dendermonde op werkdagen en Lokeren op vrije dagen) rijden toch al door Brussel, waarom zou het verwisselen van de bestemmingen dan voor extra kruisingen te Brussel zorgen?
Omdat je moet leren kijken hoe die lijnen Brussel binnen komen en hoe ze Brussel weer verlaten. Je kan evengoed een trein van Nijvel naar Dendermonde inleggen hoor maar dan moet je komende van L124 naar L60 en dat wil zeggen dat je rechts naar links alle sporen mag kruisen en omgekeerd bij het terugkomen. Dergelijke verbindingen die onlogisch koppelingen maken tussen lijnen moet je niet maken. Dat zijn allemaal elementen waarom er vertragingen ontstaan. Het is die reden die er voor heeft gezorgd dat de IR Nijvel, Luchthaven, Leuven ingekort is tot Brussel Zuid en niet meer doorgaat naar Nijvel.
De verbindingen die jij opgeeft zouden daarbij hetzelfde probleem voorgeschoteld krijgen.

Van quièvrien komende = L96 Brussel zuid binnen komen en dan moet je weer gaan kruisen om naar L60 te geraken. Eventueel zou je soms via L96N Brussel kunnen binnnenkomen maar in de spits ga je pas merken dat dit lastig is aangezien ze grotendeels aan HST is toevertrouwd die lijn.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Rechtstreekse verbinding van Kortrijk met het oosten

Bericht door Molenbruch Y. »

De relatie IC F (Quiévrain - Luik) rijdt op dit ogenblik al door koker 1 van de NZV, dus zou een dergelijke wijziging geen extra moeilijkheden genereren qua kruisingen en spoorgebruik. Al zouden de reizigers uit de regio 's Gravenbrakel er waarschijnlijk niet mee kunnen lachen: geen snelle, rechtstreekse verbinding meer met Leuven, ...

Groeten,
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Rechtstreekse verbinding van Kortrijk met het oosten

Bericht door Steve »

Je gaat nogal kort door de bocht in je vergelijking:

- Oostende en Blankenberge bedienen ook een groot deel van de rest van de kust (Oostende zeker de west- en middenkust), en het werkelijke aantal residenten van Oostende bedraagt een veelvoud van dat van Kortrijk met het minste straaltje zonneschijn. Het is geen toeval dat de IC-A en IC-E tot de drukste IC's van heel het land horen, zelfs aan de westelijke uiteinden.

- Je vergeet er voor het gemak bij te vermelden dat beide IC's ook en vooral Brugge bedienen, waar er aan reizigers bepaald geen gebrek is.

Kortrijk heeft dan misschien geen rechtstreekse verbinding met het verre oosten van het land, maar via een vrij vlotte overstap (in Gent, Brussel of Doornik voor de Waalse as) raak je al heel ver.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Rechtstreekse verbinding van Kortrijk met het oosten

Bericht door Dieselfreak »

Vergeet niet dat kortrijk een belangrijke centrumstad is, het vormt de kern van een verstedelijkt gebied dat zich uitstrekt van Menen tot Waregem. En je zou een verbinding van Kortrijk met het oosten langs Gent kunnen laten passeren, waar er aan reizigers zeker ook geen gebrek is.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
giuseppe
Berichten: 267
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Rechtstreekse verbinding van Kortrijk met het oosten

Bericht door giuseppe »

Ik heb ooit eens iets gelezen over een plan voor een IC Lille-Kortrijk-Gent-Antwerpen-Hasselt-Maastricht, zou denk ik wel een mooie verbinding zijn.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Rechtstreekse verbinding van Kortrijk met het oosten

Bericht door Robin »

giuseppe schreef:Ik heb ooit eens iets gelezen over een plan voor een IC Lille-Kortrijk-Gent-Antwerpen-Hasselt-Maastricht, zou denk ik wel een mooie verbinding zijn.
ik denk niet dat da mogenlijk is. Welk materieel ga je hiervoor gebruiken dan?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Rechtstreekse verbinding van Kortrijk met het oosten

Bericht door Stijn91 »

Ik zou graag ook een rechtstreekse verbinding Denderleeuw - Antwerpen-Centraal hebben, desnoods via Gent.
En waarom ook niet naar Brugge, voor naar vb. Oostende te gaan moet je altijd overstappen in Gent.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rechtstreekse verbinding van Kortrijk met het oosten

Bericht door Steven »

Iedereen wil rechtstreekse verbindingen maar je kan nu eenmaal niet alles realiseren.
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Rechtstreekse verbinding van Kortrijk met het oosten

Bericht door kika »

Het inwoneraantal van een stad lijkt me één van de slechtste motivaties om te pleiten voor een lange treinverbinding (waarom is afstand een criterium?). Dat er naar bestaande infrastructuur gekeken word is niet meer dan logisch en zeker ook naar de verplaatsingen. En hoeveel mensen pendelen dagelijks tussen Luik en Kortrijk? Je geraakt in bijna alle Belgische steden met slechts 1 overstap en in de eigen regio zonder overstappen, rechtreeks naar kust, brussel, Rijssel, Antwerpen, en bijna alles wat daar tussen ligt. Als je het had over frequentie of snelheid had je een veel beter verhaal, volgens mij. Brussel en Antwerpen onder de uurgrens, Charleroi met slechts 1 overstap op max. 1:30, of iets van de huidige 40 minuten naar Brugge/Poperinge afhalen, dat lijkt me allemaal een stuk relevanter voor Kortrijk. Hoeveel mensen pendelen tussen Ieper of Moeskroen en Kortrijk? Kortrijk heeft een centrumfunctie voor een redelijk landelijk gebied, dat strekt zich niet uit tot de Oostkantons.

Stijn: er zijn reeds rechtstreekse verbindingen met Oostende, Brugge, Denderleeuw en Antwerpen Centraal vanuit Kortrijk.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rechtstreekse verbinding van Kortrijk met het oosten

Bericht door Steven »

Het is inderdaad veel logischer om te pleiten voor verhoogde frequenties waardoor overstappen vlotter kunnen verlopen en een gemiste aansluiting geen schande hoeft te zijn.
Plaats reactie