Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogelijk

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door deadlock »

Ja, maar de 13 gaat pas naar de goederen als de 18 begint in te stromen en zelfs dan is het nog maar de vraag hoeveel loks van de 13 ongemodificeerd naar goederen gaan want er zitten wel speciale dure draaistellen onder om ze 200 te kunnen laten rijden. Wat dat betreft was de keuze voor de aanschaf van de reeks met deze specificaties echt de domste die ze hadden kunnen maken aangezien TRAXXs daar beter voor is uitgerust. Maargoed, daar ging het niet over. Als de 18 er is en de 18 neemt de diensten van de 13'en over dan kunnen ze met de 18'en Nederland inrijden. Zo'n probleem zal dat niet zijn. En nogmaals; het principe werkt gewoon goed, kijk maar naar de intercity Schiphol-Berlijn.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door kika »

Dan heb je veel meer inbreng nodig vanuit NS, gezien dat op het hoofdspoornet is. En laat nu ook de NS geen interesse hebben in Limburg-Luik. Zou ik ook niet hebben met zo'n partner als de NMBS. Horen we over 1 à 2 maanden wel wat er uit de bus komt? Hopelijk wordt de soep niet zo heet gegeten en als optimist hoop ik op een voortzetting en verbetering totdat Veolia de lijn in half-uurdienst kan uitbaten. Of een spreekwoordelijke derde hond die er iets moois van maakt.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door 260689 »

deadlock schreef:Ja, maar de 13 gaat pas naar de goederen als de 18 begint in te stromen en zelfs dan is het nog maar de vraag hoeveel loks van de 13 ongemodificeerd naar goederen gaan want er zitten wel speciale dure draaistellen onder om ze 200 te kunnen laten rijden. Wat dat betreft was de keuze voor de aanschaf van de reeks met deze specificaties echt de domste die ze hadden kunnen maken aangezien TRAXXs daar beter voor is uitgerust. Maargoed, daar ging het niet over. Als de 18 er is en de 18 neemt de diensten van de 13'en over dan kunnen ze met de 18'en Nederland inrijden. Zo'n probleem zal dat niet zijn. En nogmaals; het principe werkt gewoon goed, kijk maar naar de intercity Schiphol-Berlijn.
13 en 18 zijn goed voor Grensstations maar daar blijft het ook bij. Ik twijfel er zeker niet aan dat de IC Schiphol - Berlijn goed te doen heeft maar daarvoor heeft men een loc nodig die onder het volledige netspanningen van ProRail en Infrabel kunnen rijden. Het concept is zeker geen slecht ding, maar men heeft enkel de juiste loc's nodig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Steven »

deadlock schreef: ATB is in te bouwen en een toelating is te regelen. Het probleem lijkt zou meer zijn dat de reeks 13 onder 1500V geen 140 kan rijden maar zelfs met slechts de helft van dat machtige vermogen van 5200KWh zou dat eigenlijk wel mogelijk moeten zijn.
Eerst en vooral dat antwoord was via men gsm gedaan, vandaar dat ik nu zelf men fout zie in die zin.
Verder zomaar ATB inbouwen gaat niet. Die stuurtafel staat nu al zo vol dat je er nog amper lampjes bijkrijgt en ik heb een hekel aan extra bakjes bovenop een stuurtafel zoals ze nu op veel materieel doen met TBL1+.
Want in vele gevallen neemt dat een deel van het zicht van de TB weg.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door AlexNL »

Ik ken de stuurtafel van een HLE13 niet, maar daar zitten geen displays op? Bij de HLE18 zou theoretisch gezien een ATB-installatie in de ETCS-installatie verwerkt kunnen worden (STM-ATB) en zou alle info op het scherm getoond kunnen worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Steven »

Neen er zit geen enkel display op, er zit wel een kleine monitor op maar die is er niet voor geschikt.
Hier kan je al iets wijzer van worden.

Het kleine scherm rechts is bedoeld als elektronisch logboek, data invoer voor TBL2 om de technische functies (zoals automatisch panto neerlaten aan het sas) te laten werken en als handleiding is zelfs nog een monochroom scherm.
De ombouw naar ETCS zou nu al schijnt zorgen voor een volledige ombouw van die stuurtafel (vrij ingrijpend dus). Afbeelding De foto komt van railfaneurope Met dank aan de fotograaf waarvan je de naam bovenaan ziet staan.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:De ombouw naar ETCS zou nu al schijnt zorgen voor een volledige ombouw van die stuurtafel (vrij ingrijpend dus).
Als dat gebeurd is, dan kun je toch gewoon een ATB-STM gebruiken?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef:
Steven schreef:De ombouw naar ETCS zou nu al schijnt zorgen voor een volledige ombouw van die stuurtafel (vrij ingrijpend dus).
Als dat gebeurd is, dan kun je toch gewoon een ATB-STM gebruiken?

Groetjes,
Rian

Kunnen misschien wel, willen is iets anders, naast de installatie volgt namelijk ook een homologatie. Die loks hebben al TBL1, TBL2, Memor2+, KVB
Binnenkort ook nog is ETCS en TBL1+, daar nog is ATB gaan bijplaatsen is enkel om miserie vragen. Je moet ze werkend krijgen zonder dat ze elkaar gaan beïnvloeden.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door AlexNL »

Een Thalys kan het ook :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Steven »

AlexNL schreef:Een Thalys kan het ook :D
En kan je u nog voor de geest halen hoelang de problemen geduurd hebben, om nog maar te zwijgen om de overgang tussen twee softwareversies van ETCS vlot te krijgen.

Ik ben er geen voorstander van.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Portbou »

Hallo,
deadlock schreef:Die trein zou een stuk succesvoller zijn als ze hem gewoon naar Eindhoven door zouden laten tuffen of nog beter; naar Amsterdam. En dan op dezelfde manier als de IC Schiphol-Berlijn vv. In beide landen opnemen in het binnenlandse IC-net, dan is het kleine stukje grensverkeer meestal niet meer verliesgevend.
En ga je de IC Amsterdam-Maastricht dan doen eindigen in Eindhoven ?

Groeten,
Bart W.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door kika »

bw494674 schreef:Hallo,
deadlock schreef:Die trein zou een stuk succesvoller zijn als ze hem gewoon naar Eindhoven door zouden laten tuffen of nog beter; naar Amsterdam. En dan op dezelfde manier als de IC Schiphol-Berlijn vv. In beide landen opnemen in het binnenlandse IC-net, dan is het kleine stukje grensverkeer meestal niet meer verliesgevend.
En ga je de IC Amsterdam-Maastricht dan doen eindigen in Eindhoven ?.
Zoals de 3500-serie of de 800 in het weekend :roll:
Waarom zou dat succesvoller zijn? Als je die treinen (met bijna enkel toeristen) succesvol laat zijn in een uurdienstregeling krijg je direct een bak bier van me. Zoals eerder gemeld: zinnige frequentie (2/uur overdag), duidelijke tarieven, goede informatie bij calamiteiten en een betrouwbare verbinding zijn dé manier om dat goed te laten draaien. Nog een beetje meer Nederlandse touroperatoren trein+vliegtuig vanuit Bierset laten promoten kan ook helpen.
ReisThijs
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 feb 2009, 15:09
Locatie: Utrecht

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door ReisThijs »

kika schreef:die treinen (met bijna enkel toeristen)
Het idee is juist dat er dan niet enkel toeristen in de trein zitten: als die trein tussen Eindhoven en Maastricht een binnenlandse IC vervangt zijn er op dat deel van het traject zeker wel genoeg reizigers. Daarmee zou het lagere aantal reizigers op het grenstraject mogelijk kunnen worden gecompenseerd.

Een nadeel voor de binnenlandse reizigers kan zijn dat die internationale trein minder capaciteit heeft, dat probleem speelt nu ook tussen Schiphol en Hengelo. Een doorgaande IC Amsterdam-Maastricht-België zou daarom niet verstandig zijn.
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door giuseppe »

ReisThijs schreef:
kika schreef:die treinen (met bijna enkel toeristen)
Het idee is juist dat er dan niet enkel toeristen in de trein zitten: als die trein tussen Eindhoven en Maastricht een binnenlandse IC vervangt zijn er op dat deel van het traject zeker wel genoeg reizigers. Daarmee zou het lagere aantal reizigers op het grenstraject mogelijk kunnen worden gecompenseerd.

Een nadeel voor de binnenlandse reizigers kan zijn dat die internationale trein minder capaciteit heeft, dat probleem speelt nu ook tussen Schiphol en Hengelo. Een doorgaande IC Amsterdam-Maastricht-België zou daarom niet verstandig zijn.
De 3500 Schiphol - Eindhoven -(2x dag Maastricht) lijkt in aanmerking te komen voor verlenging naar Luik en Aken, dus 1x/u Luik en 1x/u Aken. Deze zou dan met Traxx +ICRm gereden moeten worden. De 800 Alkmaar - Maastricht/Heerlen is niet echt een optie omdat 12 dubbeldeks bakken noodzakelijk zijn in de spitsen op het traject.
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door MaartendeJ »

De 3500 ook, daar heb je ook al een aantal treinen die met 12 bakken VIRM rijden (en daar ook nodig zijn...).

Daarnaast zit je met Hoofddorp Opstel waar je niet heel veel (lees: geen) ruimte hebt: En het duurt nog tot de omleiding van de 2100 (IC Vlissingen-Amsterdam) via Haarlem voordat er een beetje ruimte is.
Plaats reactie