Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogelijk

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
pietje

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door pietje »

En die trein beperken tot visé is eigenlijk hetzelfde als zeggen: we kunnen gemakkelijk tot Maastricht rijden, maar omdat dat buitenland is willen we voor een vlotte service wat extra subsidies krijgen.
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door FLV-FGSP »

bobke schreef:waarom zou er in totaal meer personeel nodig zijn? (want ik dacht dat het de bedoeling was om te besparen, niet om nog meer uit te geven.)
Het is zeker de bedoeling van de NMBS om te besparen, maar voor Luik kan er altijd meer dan voor andere regio's. :roll:
Er komt een complete treinserie bij, dus er is sowieso een meerkost.
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door calabria »

Uitermate zielige beslissing van de nmbs onder druk van de Walen. Ze zijn zelfs de laatste Vlaamse linksen naar rechts en dus nationalisme aan het jagen!!! Dit land is spijtig genoeg compleet onbestuurbaar door jarenlange slechte beslissingen. Sorry dat ik dit hier moet opbrengen, maar dit is een voorbeeld dat spijtig genoeg de regels in dit land bewijst: meer voor het Zuiden moet, minder voor het Noorden kan. En dan vragen ze zich onder te taalgrens af waarom er zoveel mensen rechts en nationalistisch worden in Vlaanderen? We krijgen de voorbeelden op een schoteltje!
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Portbou »

Hallo,
calabria schreef:Uitermate zielige beslissing van de nmbs onder druk van de Walen.!
Bedoel je nu dat de NMBS had moeten beslissen om de trein naar Maastricht af te schaffen ? En dit onder druk van de Walen niet gedaan heeft ? Ik ben niet goed mee...

Meer in het algemeen : hoe wordt het probleem van Nederlands-onkundige machinisten opgelost ? Die stoptreinen tussen Liège en Maastricht worden toch enkel door mensen van het depot Liège uitgevoerd... (dus procentueel meer kans op Nederlandsonkundigen dan depot Brussel-Zuid) ?

Groeten,
Bart W.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door groentje »

Nee, dat de IC-O is ingekort tot Visé, en daarnaast een nieuwe stoptrein rijdt, wat dus resulteert in meer personeel, materieel en treinkm nodig in Luik, is enigszins wrang als je bedenkt dat elders treinkm moet worden bespaard.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door i11 »

Ik geef de NMBS gelijk dat ze Maastricht schrappen en het heeft volgens mij niks met Walen of Vlamingen te maken.
Wellicht wil B extra geld van NL en gelijk hebben ze. NL-Limburg is altijd aan het zeuren dat de NMBS die verbinding in stand moet houden.
Ondertussen is er een geliberaliseerd spoorwegnet in Europa en kan NL-Limburg zelf zorgen dat ze in Luik geraken (betalen aan Veolia).
En willen ze Veolia niet....dan betalen ze toch lekker aan de NMBS.

En by the way, ik geef de Belgen gelijk dat ze NL eens terug pakken. Hoe goed komt NL de verdragen met België na :roll: (Ijzeren Rijn, Scheldeverdrag met natuurcompensatie), de relatie NL-B staat op politiek niveau een beetje onder druk.

O ja, ik ben NL'er die veel met deze verbinding te maken heeft.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Steven »

De verbinding schrappen ze niet maar korten ze in en ze gaan andere treinen tussen Luik en Maastricht inleggen. Kortweg geen besparing op personeel of materieel. Taalproblemen lost men evenmin want dezelfde bestuurders van Luik blijven die treintjes naar Maastricht doen. NL heeft momenteel geen materieel beschikbaar om op die lijn een verbinding met reizigers zomaar uit de grond te stampen. Moest het allemaal zo simpel zijn als jij het voorstelt met Veolia dan wast dit al lang gebeurd. Moest het simpel zijn om in België een toelating te krijgen dan was het AVV in Aachen ook al langer geslaagd in de opzet om via Eupen ook terug een verbinding met Duitsland te hebben maar dat is evenmin gelukt.

Trouwens als het op de ijzeren Rijn aankomt hebben we twee kampen tegen eentje
De Vlaamse politiekers zijn pro maar de Waalse en Nederlandse zijn tegen. Wallonië uit schrik minder treinen door Waalse bestuurders te kunnen laten besturen en Nederland uit concurrentie voor haar lijnen haar groendgebied dat ze zogezegd wil beschermen en zo meer.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door groentje »

Overdrijf ook de pro-positie van de Vlamingen niet. Ook vanuit de Vlaamse regering is er de laatste jaren niets gebeurd om de IJzeren Rijn op de agenda te houden.
Maar dit terzijde, het is toch te gek dat je een belangrijke stad net over de grens niet bedient, enkel en alleen omdat er een grens ligt? Maastricht blijft dus -gelukkig maar- bediend, da's niet alleen voor Nederlanders, maar ook, zelfs vooral, voor Belgen. Bijvoorbeeld Valenciennes heeft dat geluk niet, de trein stopt op 15 km in Quiévrain. Of Duinkerke, op een luttele 18 km van De Panne. Of Maastricht naar Bilzen, ook slechts 15 km verder.
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door jotie »

Het is dus intussen blijkbaar beslist ende besloten. Zoals iemand hierboven aanhaalde: pas op als men bij de NMBS zegt dat er nog niets is besloten...
Enfin, een IC-trein met eindbestemming Visé dus; dat is zoiets als een IC-trein met eindbestemming Hergenrath, Welkenraedt of Gouvy. Wie bedenkt dit toch? En dat zijn er nog mensen bij de NMBS-top verbaasd dat een deel van hun reizigers misnoegd zijn en zich tegen het bedrijf keren. Wie dit soort dwaasheden bedenkt en goedkeurt zou de eer aan zichzelf moeten houden en ontslag nemen. Het kan niet zijn dat in een land als België de treindiensten voor de grens stoppen. Goede verbindingen met onze buurlanden zijn essentieel, dat zou toch iedereen moeten weten?

Moet ik nu echt weer een klachtenbrief naar de NMBS-ombudsman sturen? Ik heb er na een twintigtal ook mijn buik van vol. Bij de NMBS luistert toch nooit iemand naar haar reizigers en de voogdijminister laat zomaar alles toe, het gekste eerst. Misschien moet ik het toch nog maar eens doen, om te zien welke uitvlucht die walgelijke Descheemaeker en zijn hatelijke kornuiten nu weer zal bedacht hebben.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door dentheo »

groentje schreef:Overdrijf ook de pro-positie van de Vlamingen niet. Ook vanuit de Vlaamse regering is er de laatste jaren niets gebeurd om de IJzeren Rijn op de agenda te houden.
Maar dit terzijde, het is toch te gek dat je een belangrijke stad net over de grens niet bedient, enkel en alleen omdat er een grens ligt? Maastricht blijft dus -gelukkig maar- bediend, da's niet alleen voor Nederlanders, maar ook, zelfs vooral, voor Belgen. Bijvoorbeeld Valenciennes heeft dat geluk niet, de trein stopt op 15 km in Quiévrain. Of Duinkerke, op een luttele 18 km van De Panne. Of Maastricht naar Bilzen, ook slechts 15 km verder.
Onderschat het effekt van een grens niet...zelfs niet in het huidige europa.
Theo
Groeten vanop de Heide
Trammist

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Trammist »

Steven schreef:Trouwens als het op de ijzeren Rijn aankomt hebben we twee kampen tegen eentje
Twee en een half. Want Duitsland heeft geen interesse.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door ferry »

Hoi

In Maastricht wordt nochtans reklame gemaakt voor de rechtstreekse verbinding!
Andermaal kortzichtige beslissing van kortzichtige NMBS!

f
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door msts.be »

groentje schreef:Bijvoorbeeld Valenciennes heeft dat geluk niet, de trein stopt op 15 km in Quiévrain.
Er is beterschap op komst. Maar daar ga ik in de andere topic over verder:
http://hgbtf.net/viewtopic.php?f=17&t=3 ... 34#p155134
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Bordensteker »

Taal van de TB mag op Nederlandse grensbaanvakken weer Duits of Frans zijn; zie http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=7&t=11250#p196980
Plaats reactie