Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogelijk

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Portbou »

kika schreef:
bw494674 schreef:Hallo,
deadlock schreef:Die trein zou een stuk succesvoller zijn als ze hem gewoon naar Eindhoven door zouden laten tuffen of nog beter; naar Amsterdam. En dan op dezelfde manier als de IC Schiphol-Berlijn vv. In beide landen opnemen in het binnenlandse IC-net, dan is het kleine stukje grensverkeer meestal niet meer verliesgevend.
En ga je de IC Amsterdam-Maastricht dan doen eindigen in Eindhoven ?.
Zoals de 3500-serie of de 800 in het weekend :roll:
De reden achter mijn vraag was de volgende : Momenteel rijdt er een trein Amsterdam-Maastricht en een Maastricht-Brussel. Deadlock beweert dat de Maastricht-Brussel meer succes zou hebben als je er een Eindhoven-Brussel van maakt. Maar zo een trein zou tussen Eindhoven en Maastricht in hetzelfde rijpad moeten rijden als de reeds bestaande Amsterdam-Maastricht...

Maar wat ik vooral wil zeggen : de trein Brussel-Maastricht gaat niet succesvoller worden omdat ze hem doortrekken naar Eindhoven. Voor de weinige reizigers die naar Eindhoven willen is de vlotte overstap van vijf minuten in Maastricht goed genoeg...

Groeten,
Bart W.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Portbou »

Hallo,
ReisThijs schreef:als die trein tussen Eindhoven en Maastricht een binnenlandse IC vervangt zijn er op dat deel van het traject zeker wel genoeg reizigers. Daarmee zou het lagere aantal reizigers op het grenstraject mogelijk kunnen worden gecompenseerd.
Nu ben je aan het boekhouden...

Groeten,
Bart W.
ReisThijs
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 feb 2009, 15:09
Locatie: Utrecht

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door ReisThijs »

Natuurlijk ben ik aan het boekhouden. Hoe kan je anders bepalen of een trein succesvol is, dan door boekhouden?

De IC Maastricht-Brussel wordt nu waarschijnlijk opgeheven, omdat deze verliesgevend is. Een pure boekhoudkundige maatregel dus.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Steven »

Omdat ze de indruk willen geven dat hij verliesgeven is, niet omdat het werkelijk zo is. In het begin was die meestal niet zo vol maar de trein heeft stelselmatig meer succes. Je moet er gewoon rekening mee houden dat de nmbs haar EU steun voor die trein kwijt is en dat ze daardoor eventueel beslist de trein niet meer te laten rijden (de beslissing is nog niet genomen/bekend gemaakt).
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door groentje »

En hoe groot acht je de kans dat die trein in december nog zal rijden, Steven? Tenzij er nieuwe financiering wordt gevonden, heb ik er sterk mijn twijfels bij.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Steven »

groentje schreef:En hoe groot acht je de kans dat die trein in december nog zal rijden, Steven? Tenzij er nieuwe financiering wordt gevonden, heb ik er sterk mijn twijfels bij.
hoe groot de kans is, geen idee, denk dat we allemaal een beetje aan het gokken zijn wat ze er eind dit jaar willen van maken.
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door KB »

Steven schreef:
groentje schreef:En hoe groot acht je de kans dat die trein in december nog zal rijden, Steven? Tenzij er nieuwe financiering wordt gevonden, heb ik er sterk mijn twijfels bij.
hoe groot de kans is, geen idee, denk dat we allemaal een beetje aan het gokken zijn wat ze er eind dit jaar willen van maken.
Zou de NMBS eigenlijk al weten wat ze willen met deze verbinding? Dat zou toch nu al wel gepland mogen zijn? Jammer dat ze altijd zo geheimzinnig doen over de nieuwe dienstregelingen.
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Portbou »

ReisThijs schreef:Natuurlijk ben ik aan het boekhouden. Hoe kan je anders bepalen of een trein succesvol is, dan door boekhouden?
De IC Maastricht-Brussel wordt nu waarschijnlijk opgeheven, omdat deze verliesgevend is. Een pure boekhoudkundige maatregel dus.
OK OK...

Vandaag hebben we een Brussel-Maastricht die verlies maakt.
Daarnaast hebben we een Amsterdam-Maastricht die veel winst maakt.

Morgen hebben we een Brussel-Eindhoven die break-even draait.
Daarnaast hebben we een Amsterdam-Eindhoven die minder winst maakt.

...Ik begrijp het verschil niet.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Steve »

bw494674 schreef:
ReisThijs schreef:Natuurlijk ben ik aan het boekhouden. Hoe kan je anders bepalen of een trein succesvol is, dan door boekhouden?
De IC Maastricht-Brussel wordt nu waarschijnlijk opgeheven, omdat deze verliesgevend is. Een pure boekhoudkundige maatregel dus.
OK OK...

Vandaag hebben we een Brussel-Maastricht die verlies maakt.
Daarnaast hebben we een Amsterdam-Maastricht die veel winst maakt.

Morgen hebben we een Brussel-Eindhoven die break-even draait.
Daarnaast hebben we een Amsterdam-Eindhoven die minder winst maakt.

...Ik begrijp het verschil niet.
Wat voor zin heeft het om tijd te verspillen aan dit soort ideeën, waarvan ze weet dat ze toch nooit ofte nimmer werkelijkheid zullen worden? Denk je nu echt dat heel Limburg zomaar z'n rechtstreekse verbinding met de Randstad zal laten vallen? Die trein gaat trouwens niet alleen naar Maastricht maar ook naar Heerlen.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door FLV-FGSP »

KB schreef:Zou de NMBS eigenlijk al weten wat ze willen met deze verbinding? Dat zou toch nu al wel gepland mogen zijn? Jammer dat ze altijd zo geheimzinnig doen over de nieuwe dienstregelingen.
Er zijn bij Infrabel in april 2 rijpaden aangevraagd, een voor een treinserie Brussel-Luik en een voor een treinserie Brussel - Visé.

En inderdaad, er zijn landen die anders met dienstregelingen in ontwikkeling omgaan, zie bijvoorbeeld www.fahrplanentwurf.ch.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Portbou »

Hallo,
MIVB-reiziger schreef:
bw494674 schreef:
ReisThijs schreef:Natuurlijk ben ik aan het boekhouden. Hoe kan je anders bepalen of een trein succesvol is, dan door boekhouden?
De IC Maastricht-Brussel wordt nu waarschijnlijk opgeheven, omdat deze verliesgevend is. Een pure boekhoudkundige maatregel dus.
OK OK...

Vandaag hebben we een Brussel-Maastricht die verlies maakt.
Daarnaast hebben we een Amsterdam-Maastricht die veel winst maakt.

Morgen hebben we een Brussel-Eindhoven die break-even draait.
Daarnaast hebben we een Amsterdam-Eindhoven die minder winst maakt.

...Ik begrijp het verschil niet.
Wat voor zin heeft het om tijd te verspillen aan dit soort ideeën, waarvan ze weet dat ze toch nooit ofte nimmer werkelijkheid zullen worden? Denk je nu echt dat heel Limburg zomaar z'n rechtstreekse verbinding met de Randstad zal laten vallen? Die trein gaat trouwens niet alleen naar Maastricht maar ook naar Heerlen.
Het is niet mijn idee... En ik ben het met je eens.
Doel was de oorspronkelijke poster te doen inzien dat uitspraken als "laat die trein naar Eindhoven tuffen en dan is alles ok..." totaal niet gefundeerd zijn.

Groeten,
Bart W.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Portbou »

Hallo,

Wat mij betreft is IC-O zeker winstgevender te maken als :
- hij ieder uur op dezelfde klokvaste tijden rijdt en een eenduidige bestemming heeft. (dus alles over lijn 2 en altijd naar Maastricht)
- hij in Leuven en in Ans stopt

Het kan er bij mij niet in dat er (minstens in de week) geen vraag zou zijn naar een snelle halfuurverbinding tussen Brussel, Leuven en Luik.

De verlenging van de reistijd door de stops in Leuven en Ans maakt deze trein volgens mij niet minder aantrekkelijk. (wie er echt niet tegenkan dat er tussen Liège en Brussel gestopt wordt heeft altijd nog de Thalys en de ICE)

- Ans heeft volgens mij heel wat potentieel om pendelaars auto+trein uit de ruime regio ten noorden en ten westen van Luik aan te trekken.
- De stop in Leuven maakt eenmaal per uur een vlotte verbinding tussen Liège en de luchthaven mogelijk alsook tussen Maastricht en Leuven...en ook tussen de IR q en Leuven maar dat wil men nu waarschijnlijk net vermijden...

Groeten,
Bart W.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door groentje »

Als de Luikenaars bereid zijn om die 'opoffering' te maken, en hun snelle trein 2x meer te laten stoppen, zouden ze in elk geval heel wat meer medestanders vinden om die trein te redden. Ik ben helemaal voor het idee te vinden, beste Bart.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door FLV-FGSP »

"Jamais"
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door groentje »

Tja, dan zal de IC-O binnenkort wellicht de hakbijl niet overleven. Vooral pech voor hen, lijkt me.
Plaats reactie