Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogelijk

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20442
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Steven » 27 jun 2011, 22:43

bw494674 schreef:Hallo,
Steven schreef:Goed vinden is anders, persoonlijk doe ik die diensten graag zonder stop in Leuven. Is eens iets anders maar dat is los van hoe een relatie van A naar B moet zijn natuurlijk.
Tja Steven,... ik vroeg nu niet bepaald naar jouw persoonlijke voorkeur als machinist :-|

Groeten,
Bart W.
dat stond niet vermeld bij uw vraag :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: (sorry kon het effe niet laten).

Persoonlijk vind ik het wel oke dat die treinen door Leuven rijden. In de spits zou een stop toch weinig zin hebben, de mensen staan al recht in Luik en in Leuven zou er gewoonweg niemand meer bij kunnen.


rvdborgt
Berichten: 2976
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door rvdborgt » 27 jun 2011, 23:20

bw494674 schreef:
rvdborgt schreef:Zo zou de aansluiting naar Aken een stuk verbeteren. Verder is er voor reizigers uit Luik en Maastricht dan aansluiting naar de luchthaven.
...zoals ik hogerop ook al vermeldde...

Maar een betere aansluiting naar Aken is allicht het laatste wat ze willen bij de NMBS ("oeioei onze Thalys gaat leeg zijn...").
Belangrijk voordeel is ook dat Leuven en Maastricht rechtstreeks met elkaar verbonden zouden zijn.
Dat laatste was ik nog even vergeten inderdaad. IC O was oorpronkelijk gewoon gepland met een stop in Leuven (behalve de trein die al in Ans stopt). Onder druk van een bepaalde persoon is die stop toen geschrapt, zonder iets aan de rijtijden te doen.

Groetjes,
Rian

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1097
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Portbou » 27 jun 2011, 23:23

Hallo Steven,
Steven schreef: Persoonlijk vind ik het wel oke dat die treinen door Leuven rijden. In de spits zou een stop toch weinig zin hebben, de mensen staan al recht in Luik en in Leuven zou er gewoonweg niemand meer bij kunnen.
Dank voor dit meer algemene antwoord :-)

Voor mij is het niet belangrijk dat er in Leuven nog mensen zouden bijkunnen (om Brussel te bereiken zijn er vanaf Leuven genoeg andere mogelijkheden)... Wat me belangrijker lijkt is dat er mensen in Leuven kunnen afstappen (omdat ze in Leuven moeten zijn... of omdat ze moeten overstappen naar de Luchthaven).

What about volgend scenario :
- aanbieden van een basisbediening IC-O Maastricht-Brussel met ieder uur haltes in Ans en Leuven, steeds over L2.
- IC-O wordt in Brussel nooit doorgekoppeld aan andere verbindingen naar Ath of Oostende... etc...
- beperken van IC-A tot Verviers (reizigers van/naar Welkenraedt en Eupen stappen over op de stoptrein die tot Eupen verlengd wordt)
- het materiaal 13+I11 dat gerecupereerd wordt door de beperking van IC-A en door het niet meer doorkoppelen van IC-O wordt ingezet voor P-treinen Eupen-Brussel die tussen Liège en Brussel non-stop via L2 rijden.

Akkoord dat er dan op lijn 36 heel wat herschikking nodig is... maar dat mag toch niet onoverkomelijk zijn nu er 4 sporen zijn tussen Brussel en Leuven ?

Groeten,
Bart W.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20442
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Steven » 27 jun 2011, 23:30

Met de huidige dienstregeling kan je door de IC A in Verviers te beperken geen materieelwinst doen. De bestuurder zou amper 5 min tijd hebben om van kant te veranderen met 12 rijtuigen, geef daarbij nog de trage opstart van de HLE13 en je hebt een garantie op vertraging.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9167
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Shrek » 27 jun 2011, 23:57

bw494674 schreef: What about volgend scenario :
- aanbieden van een basisbediening IC-O Maastricht-Brussel met ieder uur haltes in Ans en Leuven, steeds over L2.
- IC-O wordt in Brussel nooit doorgekoppeld aan andere verbindingen naar Ath of Oostende... etc...
- beperken van IC-A tot Verviers (reizigers van/naar Welkenraedt en Eupen stappen over op de stoptrein die tot Eupen verlengd wordt)
- het materiaal 13+I11 dat gerecupereerd wordt door de beperking van IC-A en door het niet meer doorkoppelen van IC-O wordt ingezet voor P-treinen Eupen-Brussel die tussen Liège en Brussel non-stop via L2 rijden.

Akkoord dat er dan op lijn 36 heel wat herschikking nodig is... maar dat mag toch niet onoverkomelijk zijn nu er 4 sporen zijn tussen Brussel en Leuven ?
Het concept is heel goed. De non-stop Luik-Brussel is inderdaad vooral in de spits echt nodig. Maar er is een hele goede reden dat de IC-O momenteel wordt doorgekoppeld: de NZV.
In jouw scenario krijgen we in de spits door de NZV de IC-O, IC-A, P Eupen-Brussel en P Brussel-Oostende, waar er nu maar de helft door de tunnels moet. Deze slots zijn in de spits niet beschikbaar dus het plan is niet realiseerbaar.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20442
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Steven » 28 jun 2011, 00:02

bw494674 schreef: Akkoord dat er dan op lijn 36 heel wat herschikking nodig is... maar dat mag toch niet onoverkomelijk zijn nu er 4 sporen zijn tussen Brussel en Leuven ?
je moet voor elke trein naar het volledige traject kijken en dus ook naar elke vertakking die er op het traject is, want aan elke vertakking kan je miserie krijgen omdat rijpaden niet compatibel zijn.

Van brussel tot Verviers heb je er wel wat liggen.

Schaarbeek op zich is 1 mega vertakking. Daarna kom je aan de luchthaven. Dan Leuven, dan Landen, dan Waremme (geen vertakking maar wel een stoptrein die daar haar oorsprong kent) dan station luik dan Chenéé (begin L3), dan Pepinster.

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1097
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Portbou » 28 jun 2011, 00:06

Steven schreef:Met de huidige dienstregeling kan je door de IC A in Verviers te beperken geen materieelwinst doen. De bestuurder zou amper 5 min tijd hebben om van kant te veranderen met 12 rijtuigen, geef daarbij nog de trage opstart van de HLE13 en je hebt een garantie op vertraging.
Steven... zoals dikwijls spreek je je niet uit over het geheel... maar ga je op zoek naar de kleinigheid die een en ander onmogelijk maakt ;-)

Momenteel staat de IC-A in Liège 5 minuten stil... laat ons daar 3 minuten van maken... dan is er in Verviers 14 minuten keertijd.
Is dat voldoende ?

Groeten,
Bart W.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20442
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Steven » 28 jun 2011, 00:16

bw494674 schreef:
Steven schreef:Met de huidige dienstregeling kan je door de IC A in Verviers te beperken geen materieelwinst doen. De bestuurder zou amper 5 min tijd hebben om van kant te veranderen met 12 rijtuigen, geef daarbij nog de trage opstart van de HLE13 en je hebt een garantie op vertraging.
Steven... zoals dikwijls spreek je je niet uit over het geheel... maar ga je op zoek naar de kleinigheid die een en ander onmogelijk maakt ;-)

Momenteel staat de IC-A in Liège 5 minuten stil... laat ons daar 3 minuten van maken... dan is er in Verviers 14 minuten keertijd.
Is dat voldoende ?

Groeten,
Bart W.
jij mag dat willen en dat heeft men al drie jaar op rij gevraagd aan de nmbs maar men wil niet, omdat er dan schijnbaar in Luik verschillende aansluitingen niet meer tot stand zouden komen (nog niet nagezien of dit werkelijk zo is). Als de nmbs op de ic tijd gaat nemen zal het dus eerder kant kust zijn tov luik ipv kant Eupen.

Het zijn trouwens meestal net dat soort details die een hele dienstregeling overhoop kunnen smijten.

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1097
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Portbou » 28 jun 2011, 01:02

Hallo Shrek,
Shrek schreef: In jouw scenario krijgen we in de spits door de NZV de IC-O, IC-A, P Eupen-Brussel en P Brussel-Oostende, waar er nu maar de helft door de tunnels moet. Deze slots zijn in de spits niet beschikbaar dus het plan is niet realiseerbaar.
De P-treinen Eupen-Brussel zijn niet nieuw, ze zouden de bestaande P-treinen Welkenraedt-Brussel vervangen... maar ik vrees dat je gelijk hebt en dat het in de spits niet anders zal kunnen dan met doorkoppelingen te werken.

Groeten,
Bart W.

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1097
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Portbou » 28 jun 2011, 01:06

Steven schreef: jij mag dat willen en dat heeft men al drie jaar op rij gevraagd aan de nmbs maar men wil niet, omdat er dan schijnbaar in Luik verschillende aansluitingen niet meer tot stand zouden komen (nog niet nagezien of dit werkelijk zo is).
Er is de IC Brussel-Namur-Liers die op het uur .58 aankomt en die allicht moet aansluiten op de IC-A.
Maar vijf minuten overstaptijd zou toch moeten voldoende zijn ?

Groeten,
Bart W.

Gebruikersavatar
Jérôme
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 sep 2008, 11:01
Contacteer:

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Jérôme » 28 jun 2011, 08:58

Bart,

50 % van de klanten die in de IC-A tussen Luik en Eupen zitten, stappen in Welkenraedt of Eupen uit.
Waarom zouden deze mensen moeten overstappen (en 10 min langer reisen)?
Om een andere trein in Leuven te laten stoppen... waar toch al veel treinen naar Brussel rijden?
Meer weten over museummaterieel?
https://materielhistorique.fr.gd

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1097
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Portbou » 28 jun 2011, 15:29

Hallo Jérôme,
Jérôme schreef: 50 % van de klanten die in de IC-A tussen Luik en Eupen zitten, stappen in Welkenraedt of Eupen uit.
Heb je daar een bron voor ? Dit verwondert me namelijk zeer...
Jérôme schreef: Waarom zouden deze mensen moeten overstappen (en 10 min langer reisen)?
1. Het hoeft geen 10 minuten langer te duren. L-trein kan Verviers om .28 verlaten (4' overstaptijd) dan kom je slechts 3' later in Eupen aan.
2. De NMBS moet besparen. Het is dan ook te gek om een 13 met 12 I11 in te zetten voor het kleine aantal reizigers tussen Verviers en Eupen.
Jérôme schreef: Om een andere trein in Leuven te laten stoppen... waar toch al veel treinen naar Brussel rijden?
Ik herhaal nog maar eens (lees aub het hele draadje) dat het er mij niet om gaat een extra trein tussen Leuven en Brussel te hebben...
Dat is inderdaad niet nodig... Maar wel :
- Rechtstreekse verbinding tussen Maastricht en Leuven
- Vlotte overstapverbinding tussen Liège en de Luchthaven
- Vlotte overstapverbinding tussen de IRq en Leuven
- Snelle verbinding tussen Ans en Brussel voor pendelaars uit de ruime regio rond Liège die met de auto komen

Groeten,
Bart W.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20442
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Steven » 28 jun 2011, 15:59

Dat van Ans is mooi in de spits maar daarbuiten is dat een heel verlaten station. In de spits zijn er voldoende extra treinen die daar stoppen op weg naar Brussel.

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1097
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Portbou » 28 jun 2011, 17:04

Hallo,
Steven schreef:Dat van Ans is mooi in de spits maar daarbuiten is dat een heel verlaten station. In de spits zijn er voldoende extra treinen die daar stoppen op weg naar Brussel.
Aanbod creëert vraag... Leg 1x per uur een snelle trein naar Brussel in vanuit Ans en het zal er snel minder verlaten zijn.
Trouwens : van de treinen die stoppen tijdens de spits is er maar één die langs L2 naar Brussel gaat. De andere nemen de trage lijn en alle IC-stops erbij.

Groeten,
Bart W.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6053
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door groentje » 28 jun 2011, 19:00

Klopt slechts gedeeltelijk, ook een aantal P-treinen via de klassieke lijn stoppen alleen maar in Ans, of Ans en Borgworm, dus niet in alle IC-stations.

Plaats reactie