Pagina 5 van 13

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 02 jun 2011, 14:54
door Stef
Shrek schreef:
Stef schreef:Misschien kunnen de vrijgekomen HLE 13 + I11 terug op de IC G, zoals ze daarvoor werden in gezet! Man ik was ontgoocheld toen ze van L59 gehaald werden! Nu zitten we hier met 3 x per uur in elke richting met AM96 (IC C, G en P)...
Dat zou verspilling van de rijtuigen zijn, I11 kan 200 km/h, gebruik ze daar dan ook voor. De IC G kan even goed met MS96 gereden worden, geen kat merkt het verschil...
Een rechtstreekse IC Brussel-Luik heeft nog steeds potentieel, maar ook op een IC naar Breda is snel materieel nodig. De IC-G heeft dat NIET nodig :wink:
Weet ik wel, maar ja een mens mag toch dromen naar de vroegere tijden. :mrgreen: Als je nu gaat spotten zie je altijd dezelfde reizigerstreinen :wink:

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 02 jun 2011, 14:58
door Steven
voordien ook, zoveel verschilt het uiterlijk van een ms96 niet tov een i11, zeker in de langere samenstellingen dan denken de meeste zelfs dat het allemaal hetzelfde is onder de gewone reizigers.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 02 jun 2011, 15:07
door Robin
de IC naar Breda, met de Fyra ooit van z'n leven :lol:

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 02 jun 2011, 16:47
door Accelerat
Inderdaad, kom met die I11 stammen van de IC O naar Breda, ik ben voorstander! :mrgreen:

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 02 jun 2011, 18:12
door i11
sncf-sncb schreef:Inderdaad, kom met die I11 stammen van de IC O naar Breda, ik ben voorstander! :mrgreen:
De I11'en zijn populair :wink:
Het zijn ook geweldige rijtuigen. Ze zitten goed, rijden goed en je kunt er 200km/h mee rijden op een HSL.
Het enige nadeel is dat de reizigersdensiteit per meter trein lager is dan bijvoorbeeld M6 of een desiro, maar ja de rijtuigen zijn ook voor
de lange afstand oorspronkelijk bedoeld.

I11 met reeks 13 of 18 naar Amsterdam over HSL-Zuid, dromen mag toch?

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 02 jun 2011, 18:28
door Shrek
i11 schreef:I11 met reeks 13 of 18 naar Amsterdam over HSL-Zuid, dromen mag toch?
Amsterdam is wat ver, maar Breda is nog niet zo'n gek idee als verlenging van de Noorderkempen-shuttle. Een 18+I11 lijkt mij dan een logische samenstelling :)

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 02 jun 2011, 18:30
door Steven
i11 schreef: De I11'en zijn populair :wink:
Het zijn ook geweldige rijtuigen. Ze zitten goed, rijden goed en je kunt er 200km/h mee rijden op een HSL.
Het enige nadeel is dat de reizigersdensiteit per meter trein lager is dan bijvoorbeeld M6 of een desiro, maar ja de rijtuigen zijn ook voor
de lange afstand oorspronkelijk bedoeld.
?
Een enkeldeksrijtuig vergelijken met een dubbeldeksrijtuig is altijd een beetje absurd. Moest dat dubbeldeksrijtuig maar evenveel plaatsen kunnen aanbieden als de andere was het nut van een dubbeldek op slag ontkracht, logisch toch.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 02 jun 2011, 23:50
door MaartendeJ
Cappaciteit enkeldeks x 1,5 = cappaciteit dubbeldeks ongeveer.

HLE18 en HLE13 naar Amsterdam... Moet er eerst ATB in (voor Rotterdam Lombardijen-Centraal en Hoofddorp - Amsterdam (Centraal of Zuid) - Watergraafsmeer en toegelaten zijn :lol:

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 03 jun 2011, 01:13
door AlexNL
De HLE18 heeft toch ERTMS, dus een ATB-STM erinsteken moet niet de grootste problematiek zijn. Laat die I11's maar naar Breda komen hoor! :lol:

Over Maastricht - Luik: Veolia heeft de NMBS niet eens nodig, het is juridisch gezien een internationale verbinding en die markt is geliberaliseerd. Het enige dat Veolia nodig heeft is toegang tot het Infrabel-netwerk (spoorwegvergunning, veiligheidsdocumenten, enz.) en toegelaten materieel.

Over rollend materieel:
De GTW-treinen die Veolia gebruikt in Zuid-Limburg kunnen worden omgebouwd naar een meerspanningsversie, hiervoor hoeft slechts een order bij Stadler geplaatst te worden om de huidige monocourante powerpacks om te ruilen voor multicourante powerpacks. Dat is even de trein uit elkaar halen, powerpack omwisselen, en weer terug in elkaar schuiven.

Daarnaast zal wel Memor en TBL1+ ingebouwd moeten worden, waardoor de GTW dan in Nederland opnieuw toegelaten moet worden (zie MS800). De toelating voor België kan dan eveneens volgen, en ik verwacht daarbij weinig problemen aangezien GTW al in talloze Europese landen rondrijdt.

Dus als Veolia wil... kunnen ze het. Ik denk zelf aan zo'n 2 a 3 jaar tijd om alles geregeld te krijgen.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 03 jun 2011, 03:04
door Steven
Beste alex,

ik kan uw droom een klein beetje stuk maken. Weet je waarom onze HLE18 nog niet in orde is? Het laatste waar de overheid (inderdaad, niet nmbs of infrabel) over valt is het feit dat er dan wel 1 of 2 displays gebruikt worden op de stuurtafel van de trein. We zijn haast drie jaar verder en nu blijkt dat ineens een probleem te zijn voor het FOD verkeer (wat bij jullie verkeer en waterstaat is als ik me niet vergis).

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 03 jun 2011, 03:53
door AlexNL
Ja ok, daar heb je gelijk in. Politiek in België is een heel ander verhaal... dat was mij even ontschoten.

In Nederland valt het toelatingsproces onder de Inspectie Verkeer en Waterstaat.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 03 jun 2011, 10:00
door giuseppe
AlexNL schreef:Over Maastricht - Luik: Veolia heeft de NMBS niet eens nodig, het is juridisch gezien een internationale verbinding en die markt is geliberaliseerd. Het enige dat Veolia nodig heeft is toegang tot het Infrabel-netwerk (spoorwegvergunning, veiligheidsdocumenten, enz.) en toegelaten materieel.
Ik neem aan dat het de bedoeling is dat NMBS meebetaalt aan exploitatie, en is meewerken dus wel nodig.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 03 jun 2011, 10:02
door Shrek
giuseppe schreef: Ik neem aan dat het de bedoeling is dat NMBS meebetaalt aan exploitatie, en is meewerken dus wel nodig.
Waarom zou de nmbs dat moeten doen?
Dat lijkt me meer iets voor de stad Luik of de provincie...

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 03 jun 2011, 10:16
door groentje
Noch stad Luik, noch de provincie Luik, zijn bevoegd voor openbaar vervoer. België is Nederland niet, hé. Hier is alleen de federale overheid bevoegd voor de spoorwegen, hoogstens de gewesten via de gewestelijke vervoersmaatschappijen De Lijn of TEC zouden nog een vinger in de pap kunnen krijgen. Echter, op dit moment is dat nog niet aan de orde.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Geplaatst: 03 jun 2011, 11:38
door bobke
giuseppe schreef:
AlexNL schreef:Over Maastricht - Luik: Veolia heeft de NMBS niet eens nodig, het is juridisch gezien een internationale verbinding en die markt is geliberaliseerd. Het enige dat Veolia nodig heeft is toegang tot het Infrabel-netwerk (spoorwegvergunning, veiligheidsdocumenten, enz.) en toegelaten materieel.
Ik neem aan dat het de bedoeling is dat NMBS meebetaalt aan exploitatie, en is meewerken dus wel nodig.
Waarom zou de NMBS meebetalen aan de exploitatie? Ik denk dat je de bedoeling van privatisering niet kent. Veolia wil die lijn alleen uitbaten é, niet met twee (dus niet met treinen van de nmbs). Zoals hierboven gezegd, Veolia moet waarschijnlijk alleen met Infrabel onderhandelen en als dat allemaal geregeld is, kan Veolia dan misschien wat met de NMBS afspreken om de treinen op elkaar af te stemmen zodat er bv goeie aansluitingenmogelijkheden zijn in Luik. En natuurlijk het tarief / ticket. (hoe zouden ze dat moeten doen? )