NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door dentheo »

[quote="TB_worden"

Voor mij geen probleem , maar zet er dan wel direkt een vervaldatum bij, komen ze dan nog niet, dan maar terug naar het oude plan.
Geen "verworven" rechten, die treinen zijn elders misschien nuttiger.[/quote]

Akkoord. Maar zo zijn er in België nog veel lijnen die het berijden niet meer waard zijn.[/quote]

Inderdaad en daar kan dus bespaard worden en het materieel elders gebruikt.
Theo
Groeten vanop de Heide
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door KB »

dentheo schreef: Inderdaad en daar kan dus bespaard worden en het materieel elders gebruikt.
En zo hou je op het laatste alleen nog maar treinverkeer over op de drukste assen, maar dat is misschien wel wat de NMBS-top wil.
L'union fait la force.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door dentheo »

Wat wil je dan ?
Overal om het kwartier een trein ?
Theo
Groeten vanop de Heide
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door KB »

TB_worden schreef:
dentheo schreef:
TB_worden schreef:Genk an sich telt 60.000 inwoners en heeft nog eens het hele Maasland en een flink stuk Noord-Limburg als catchment area.
Maar ze komen niet...dan houdt het op...
Daar is ook een héél goede reden voor, met die slechte verbindingen... Moet iedereen uit de regio zo'n snertverbinding pakken voordat de NMBS een fatsoenlijke dienstregeling zou invoeren? Volgens mij zou het omgekeerd moeten zijn.
Inderdaad, je zal geen nieuwe reizigers lokken met lage frequenties in combinatie met lange reistijden, op zijn minst een van die twee aspecten zouden verbeterd moeten worden. Dat geldt voor het Maasland en noord-oost Limburg, maar er zullen wellicht nog wel streken in België zijn waar de NMBS het laat afweten wat dienstverlening betreft. Het gevolg is minder reizigers, wat dan weer gevolgen heeft voor het aanbod, enz. En als de NMBS dan met plannen komt om het aanbod met 10% in te krimpen ...
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Portbou »

Hallo,
KB schreef:En zo hou je op het laatste alleen nog maar treinverkeer over op de drukste assen, maar dat is misschien wel wat de NMBS-top wil...
...en dan worden ook die drukste assen bij gebrek aan aanvoerlijnen minder druk... en dan kunnen ze ook die beginnen afschaffen...

Groeten,
Bart W.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door KB »

dentheo schreef:Wat wil je dan ?
Overal om het kwartier een trein ?
In Nederland is een halfuursfrequentie zowat overal de norm. Waarom zou dat in België niet ook kunnen? Maar vermits het enige dat men kan bedenken om te besparen snoeien in de dienstverlening is, zal dat er de eerstkomende decennia niet van komen.
L'union fait la force.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door AlexNL »

Er zijn in Nederland een paar lijnen waar in daltijden of na 9 uur 's avonds slechts 1x per uur een trein stopt, maar in den regel ziet ieder station minstens iedere 30 minuten een trein per richting. Op de belangrijkste corridors is dat zelfs iedere 15 minuten, en er zijn al proeven geweest om dat tijdens de spits naar elke 10 minuten een trein te brengen (ETMET).

Wat in Nederland kan, moet in België ook kunnen. ETMET tussen Antwerpen en Brussel tijdens de spits? Dat krijg je waarschijnlijk wel vol. Maar dan moeten er wel dingen veranderen bij de NMBS.

Zo niet, dan voorzie ik een verdere neerwaartse spiraal, waarbij steeds meer treinen geschrapt worden om te besparen, waardoor het voor de reizigers minder interessant wordt om de trein te pakken en ze dus de auto gaan nemen, waardoor de NMBS zich genoodzaakt ziet om... afijn, je snapt me wel.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door K V B »

Adler schreef:
K V B schreef:- Verlieslatende treinen schrappen. Maar dat mag ook niet...
Ik begrijp nog steeds niet hoe men kan berekenen dat een trein verlieslatend is.
"Verlieslatend" wil gewoon zeggen dat de marginale kosten hoger zijn dan de marginale opbrengst.
Voeg daarbij nog het feit dat door de slechtere dienstverlening er waarschijnlijk een hele groep mensen terug de auto zullen nemen.
Moest de NMBS alle treinen afschaffen, dan zou het bedrijf onmiddelijk winstgevend zijn, want de reizigers zijn niet relevant. Het is triest...
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door dentheo »

K V B schreef:
Moest de NMBS alle treinen afschaffen, dan zou het bedrijf onmiddellijk winstgevend zijn, want de reizigers zijn niet relevant. Het is triest...
Logisch, de NMBS verdient 4x meer geld met de politiekers te "verzorgen " dan met treintjes te rijden....
3-4 miljard versus 800 miljoen Euro
Theo
Groeten vanop de Heide
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Stef »

Dit zijn de treinen die gaan worden afgeschaft! 8% van het huidige aanbod!

http://www.nieuwsblad.be/extra/treinen
Laatst gewijzigd door Stef op 15 okt 2011, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Stijn91 »

Voor mijn halte zijn er 2 treinen bedreigd.

P7955: Geraardsbergen - Denderleeuw 8:26 - 8:55 -> Hier heb ik geen problemen mee, meer mensen zullen nu wel moeten gebruik maken van de stoptrein die iets later vertrekt (8 minuten later -> XX.34).

P8956: Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen 23:26 - 00:34 -> Hier heb ik meer problemen mee, dit is de laatste trein, stopt elk station tussen Gent en Geraardsbergen. Als men deze trein gaat afschaffen is de laatste trein al de stoptrein Aalst - Geraardsbergen 22:43 - 23:27. Wij hadden met onze 100-dagen 2 jaar geleden de trein gemist van om dan over te stappen in Denderleeuw (22.xx) in Gent en zagen dat we nog de trein die ze misschien gaan afschaffen nog konden nemen. Anders zaten we heel lang vast in Gent.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Steven »

op L60 schaffen ze in de daluren veruit alle treinen af die er een paar jaar terug zijn bijgekomen, tot daar de intentie om al deels te starten met een GEN aanbod.
De eerste treinen naar Antwerpen afschaffen op L25 vind ik ook zo raar aangezien die verre van leeg rijden. De eerste trein (4304) naar de luchthaven (dit is die van het weekend want tijdens de week is dat 3602) afschaffen is ook al zo raar, ze helpen de verkeersdruk afnemen op de luchthaven enkel maar door meer treinen te sturen niet minder.
melle

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door melle »

Ook lijnen 15 en 29 moeten inleveren

Zo wordt bijvoorbeeld de 4921 van Turnhout naar Antwerpen Centraal van 21:22 afgeschaft. Was het niet deze trein die ze altijd met een 8 x M6'en reden? Dan verbaast het mij eerlijk gezegd niet dat ze niet uit de energiekosten geraken. Voor de rest worden er enkele latere L-treinen van Herentals naar Mol en vice versa afgeschaft. Er zit inderdaad heel weinig volk op op dit tijdstip. Daarnaast wordt er in de dag volgens een twee-uursdienst gereden op de L-trein Lier-Herentals. Dit verbaast mij ook niet, vanaf 10 uur tot 15 uur zit er geen tot weinig volk op deze treinen. De stopplaats wolfstee verdwijnt ook.

Ik vind het geen 'slecht' plan wat deze lijnen betreft. Al had ik natuurlijk liever gezien dat men eens bij de te vette top ging snoeien. Want op deze manier, door de reizigers te straffen, krijg je een steeds grotere publieke opinie die zich tégen de NMBS keert...
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Kalimero »

.
Laatst gewijzigd door Kalimero op 17 okt 2011, 07:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Stijn91 »

Het voordeel is misschien dat treinen langer worden.
Plaats reactie