NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Stef »

Ik kan spijtig genoeg niet het ganse artikel lezen omdat ik reeds over de limiet zit qua artikels.



De NMBS overweegt om het treinaanbod in 2015 met 10 procent in te krimpen om zo opnieuw met de winst aan te knopen. Dat meldt La Libre Belgique maandag.

http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 2-3084.art


Het artikel van La Libre Belgique is hier te vinden:

http://www.lalibre.be/economie/actualit ... -2015.html


EDIT: toch nog een NL artikel gevonden op Het Nieuwsblad:

De NMBS overweegt om het treinaanbod in 2015 met 10 procent in te krimpen om zo opnieuw met de winst aan te knopen. Dat meldt La Libre Belgique maandag.

De NMBS zou de treinen willen schrappen waarvan de kostendekkingsgraad lager is dan 5 of 10 procent. Het gaat met andere woorden om de treinen met een lage bezetting. In de praktijk zou zich dat vertalen in een daling van het dagelijkse aanbod met 10 procent. La Libre baseert zich daarvoor op een vertrouwelijke nota van de spoordirectie.

Ook andere maatregelen zoals halftijds werk voor het 'rijdend personeel' of het loketpersoneel en besparingen in de ateliers worden behandeld. Bij de NMBS wijst men erop dat het om een werkdocument gaat dat nog veranderd kan worden. De vervoersmaatschappij leed vorig boekjaar een verlies van 215 miljoen euro, vooral omdat de vrachtdivisie verlieslatend is.

Los van dit plan heerst bij de vakbonden al grote ongerustheid. José Damilot, twintig jaar lang de baas van ACOD Spoor, spreekt in een nota over de 'onbegrijpelijke manier waarop alles kapot gaat' sinds het vertrek van topman Karel Vinck in 2005.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 110606_002
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Joris »

Hallo,
Hoe meer reizigers, hoe minder treinen, zoek de logica :D
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Hobbes »

Logica? Als ik zoiets lees dan denk ik: Smijt ofwel al die onbekwame idioten op straat, of privatiseer heel de boel dan maar.

Ik kan nog een tip geven aan de top: Aangezien voor velen aan de top van de NMBS het laten rijden van treinen een vervelende bijzaak schijnt te zijn, schaf gewoon ALLE treinen af en met die besparingen kunnen jullie nog wat bazen en postjes bijmaken! :roll:
Dietrich

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Dietrich »

Inkrimpen in 2015? Er komt toch een tabula rasa in 2013? Ik vermoed dat het dus niet zo lang zal duren eer we het gaan voelen aan de dienstregelingen.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door KB »

Zo zullen we vlug in een vicieuze cirkel terechtkomen: minder aanbod > minder reizigers > nog minder aanbod > ... Ik hoop dat dit geen echt plan is, maar dat het gewoon moet dienen om de discussie op gang te trekken over hervormingen, andere vormen van financiering, herstructureringen of weet ik veel wat.
L'union fait la force.
RIDCO

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door RIDCO »

Hobbes schreef:Logica? Als ik zoiets lees dan denk ik: Smijt ofwel al die onbekwame idioten op straat, of privatiseer heel de boel dan maar.

Ik kan nog een tip geven aan de top: Aangezien voor velen aan de top van de NMBS het laten rijden van treinen een vervelende bijzaak schijnt te zijn, schaf gewoon ALLE treinen af en met die besparingen kunnen jullie nog wat bazen en postjes bijmaken! :roll:
De logica begint waar de NMBS eindigt.
Zou men er niet eens over nadenken om het management te onderwerpen aan psychologische testen, want die gasten beginnen rare dingen te vertellen.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Stijn91 »

Hoe kun je nu winst maken door minder treinen in te leggen???

Of gaan ze treinen afschaffen en dan sommige treinen langer maken door gebruik te maken van de treinen die afgeschaft worden.

NMBS zo kom je er niet, ofwel verlaag je de lonen, inclusief van de top en geef je u zelf geen bonussen meer, zal toch iets helpen.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door AlexNL »

José Damilot, twintig jaar lang de baas van ACOD Spoor, spreekt in een nota over de 'onbegrijpelijke manier waarop alles kapot gaat' sinds het vertrek van topman Karel Vinck in 2005.
Wat was er in 2005 anders dan het NMBS van nu?
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Frank »

Stijn91 schreef:Hoe kun je nu winst maken door minder treinen in te leggen???
Door die treinen die meer kosten dan ze opbrengen te schrappen. De kunst is natuurlijk om daarbij geen impact te veroorzaken die tot een daling van reizigers op andere treinen leidt die op hun buurt dan weer minder op gaan brengen.

Nu is het bovenstaande puur financieel gezien, er is ook een maatschappelijk luik aan dit verhaal.
SvMp

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door SvMp »

Ik begrijp de NMBS niet. Ze zijn overal stations aan het verbouwen. Het lijkt mij logisch om dat als eerste te schrappen. Het levert amper verbeteringen op. Veel grote ongemakken zoals het ontbreken van borden of defecte verlichting is relatief goedkoop te verhelpen. Maar ze hebben bijvoorbeeld station Vielsalm compleet verbouwd. Was helemaal geen noodzaak voor, was een prima station. Het valt mij sinds ruim een jaar ook op dat ze overal blauwe hekken neerzetten. Duur en zonder enige noodzaak.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Shrek »

KB schreef:Zo zullen we vlug in een vicieuze cirkel terechtkomen: minder aanbod > minder reizigers > nog minder aanbod > ... Ik hoop dat dit geen echt plan is, maar dat het gewoon moet dienen om de discussie op gang te trekken over hervormingen, andere vormen van financiering, herstructureringen of weet ik veel wat.
Inderdaad, ik denk ook dat het wat bangmakerij is om de mensen andere dingen te doen slikken. De sluiting van loketten of het duurder maken van de tickets is immers veel minder erg dan het aanbod 10% inkrimpen.
Nu zullen ze schaamteloos tal van loketten sluiten en dan zeggen: we zijn er in geslaagd te besparen zonder aan het aanbod te raken :)
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door bobke »

Amai, wat een mooie toekomstvisie :twisted: . Een bedrijf dat stelt, in de toekomst ga ik het aanbod beperken. Amai amai amai, dat is dus letterlijk achteruitgaan ipv groeien. Het moet dus juist het omgekeerde zijn, namelijk meer treinen laten rijden!!! Wat gaan ze dan doen? Maar één trein per twee uur ofzo? Nu is één trein per uur (op zeer veel lijnen) veel te weinig. Ja dit is wel een zeer diepe wond die men aanbrengt bij de klanten. En die zullen ferm dalen daardoor voorspel ik.
RIDCO

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door RIDCO »

Misschien is het de bedoeling van de NMBS de lokale politiekers even op de tenen te trappen en wakker te maken (een jaar voor de verkiezingen) zodat die burgemeesters en consoorten hun vrienden in Brussel kunnen aanzetten tot meer sponsoring van de NMBS.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door deadlock »

Goed idee, het eerste wat je moet doen na zo'n mooie reizigersgroei is minder treinen laten rijden 8)
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door FLV-FGSP »

Zie ook reactie TreinTramBus: http://www.treintrambus.be/actueel/pers ... dbaar.html
TreinTramBus: besparingen reizigersvervoer onaanvaardbaar
maandag, 06 juni 2011 15:52
Treinaanbod NMBS zou met 10% verminderen

Volgens een bericht in La Libre Belgique zou het treinaanbod tegen 2015 met 10% worden afgebouwd om uit de rode cijfers te komen. Reizigersvereniging TreinTramBus stelt dat de NMBS zijn beloften niet nakomt.
Volgens de krant La Libre Belgique circuleert er een drastisch besparingsvoorstel binnen de NMBS om tegen 2015 uit de rode cijfers te komen. Onderdeel van dat voorstel is een plan om het dagelijkse treinaanbod met ongeveer 10% te verminderen. Dit staat in schril contrast met beloftes van de NMBS eerder dit jaar voor een beter aanbod tegen 2013. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: “Van 2005 tot 2010 groeide het aantal reizigers met 19,7%. Het is in ieders belang dat deze groei aanhoudt, ook om de mobiliteitsknoop te ontwarren. Met dit scenario zal de groei tot stilstand komen. Zijn we dan opnieuw vertrokken voor een negatieve spiraal, zoals in de jaren 1980?”

Eén van de belangrijkste oorzaken van de problemen ligt bij het goederenvervoer, dat zwaar verlieslatend is. Een oplossing moet dan ook worden gezocht in een sanering van de goederenpoot van de NMBS. Ook bij het reizigersverkeer kan echter nog efficiënter worden gewerkt zonder de reiziger te treffen. In onze buurlanden worden op regionale lijnen bijvoorbeeld soms lichtere treinen ingezet met slechts één personeelslid aan boord of gebeurt de ticketverkoop in een winkeltje dat ook andere producten aanbiedt.

Infrastructuurbeheerder Infrabel rekent aan de NMBS prijzen aan voor de gebruik van de sporen, dat moet zo van Europa. Alleen is de prijs die Infrabel vraagt voor een reizigerstrein veel hoger dan het Europese gemiddelde, terwijl de prijs van een goederentrein lager is dan in de buurlanden. “Dit is een vorm van kruissubsidiëring die erg negatief is voor het reizigersvervoer. Een stop in een kleine halte kost bij ons vijf keer meer dan in Nederland”, zeg Jan Vanseveren. Wanneer gaat het parlement de kostenstructuur van de NMBS eindelijk eens tot op het bot uitspitten? Zolang daar niets aan gebeurt, blijven bezuinigingen op het aanbod onaanvaardbaar.
Plaats reactie