Wie was dit?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Wie van ons was dit?

Bericht door treinbruno »

Geluidsfragment van Q music is ook verwijderd :shock: http://q-music.be/blog/ornelisrogiers/ikdoeditaljaren
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wie van ons was dit?

Bericht door Shrek »

MaartendeJ schreef:Even zonder gekheid... Er is natuurlijk wel een mogelijkheid om aan het uniform te komen, daar dat is iig een beperking op het dagelijkse kloffie...
Maar treinbestuurders hebben toch helemaal geen uniform? Hoe zou jij daar dan aan geraken? :roll:
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Wie van ons was dit?

Bericht door MaartendeJ »

Als ze een uniform zouden hebben... Dan kun je er wel aan geraken :D
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Wie van ons was dit?

Bericht door jotie »

Zoals ik deze middag nog op een vergadering in een heel andere context zei: "Zolang bureaucratische voorschriften nog zo onvolmaakt zijn dat er af en toe iets misloopt, ben ik gerust. Anders krijgt de papiermolen totalitaire trekjes." Met andere woorden: dramatiseer dit soort voorvallen niet en wijzig zeker niet onverhoeds allerlei reglementen. Ik kan me niet voorstellen dat er nog zo'n 'sjarels' rondlopen zoals deze man, die hoogstwaarschijnlijk niet aan een straf zal ontsnappen. In het verleden hebben we nog verhalen gehoord over bijvoorbeeld deskundig gesaboteerde treinstellen. 't Zou allemaal niet mogen gebeuren of zelfs niet mogen kunnen, maar anderzijds: wees blij dat het af en toe wel fout gaat, dat maakt het dagelijkse leven tenminste draaglijk en aangenaam.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Wie was dit?

Bericht door Asterix »

Ik heb toch wel een paar vragen:

1. Wat is er strafbaar aan wat die man heeft gedaan? Hij stapt op een trein, vraagt om te mogen rijden met een smoesje en het wordt toegestaan. So? Op basis van wat kan hij worden veroordeeld? Ik wil het nog wel eens zin. Ik vermoed dat hij is gedagvaard voor die taarten en ze er dit maar hebben bijgesleurd?

2. Waren zijn 'begeleiders' gewone TB's? Kan dat zomaar dat je als TB opeens een (zogezegde) leerling bij je hebt staan die je dan moet begeleiden? Is dit begeleidingswerk net niet weggelegd voor TOSCI's?
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Wie was dit?

Bericht door AlexNL »

Jeroen schreef:1. Wat is er strafbaar aan wat die man heeft gedaan? Hij stapt op een trein, vraagt om te mogen rijden met een smoesje en het wordt toegestaan. So? Op basis van wat kan hij worden veroordeeld? Ik wil het nog wel eens zin. Ik vermoed dat hij is gedagvaard voor die taarten en ze er dit maar hebben bijgesleurd?
Stel dat ik aan jou vraag of ik op je motor mag rijden, dan kun jij mij dit toestaan. Ik heb echter geen motorrijbewijs, dus ben ik strafbaar bezig wanneer ik dan toch op jouw motor rij. Ook het 'opleidingsargument' gaat niet op, omdat jij niet bevoegd bent om mij op te leiden voor motorrijbewijs en je ook niet aan kunt tonen dat je mij aan het opleiden bent (er is geen administratie, immers).

Mijn vermoeden is dus dat deze man berecht gaat worden voor het besturen van een (kracht)voertuig zonder daartoe bevoegd te zijn. Gezien het risico (een volle spitstrein telt gerust 1000 reizigers als het er al niet meer zijn) zal de mate van berechting ook evenredig zijn - zwaar dus.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Wie was dit?

Bericht door Adler »

Op de website van VTM staat een interview met de persoon.
Hij is nu ook op staande voet ontslagen op zijn werk.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Wie was dit?

Bericht door Stef »

Vandaag opnieuw een artikel verschenen op het nieuwsblad:

Valse machinist Wim E.: ‘Ik reed al met een trein toen ik 13 was'

‘Ik was dertien toen ik de eerste keer met een passagierstrein reed. Daarna deed ik het nog verschillende keren.' Toen WimE. (21) uit Geraardsbergen vorig jaar betrapt werd terwijl hij zonder enige opleiding met een trein reed, was hij naar eigen zeggen al zeven jaar wagons vol nietsvermoedende reizigers over het spoor aan het trekken.

Dat een leek in enkele weken tijd zomaar drie keer met een trein mag rijden op een drukke lijn, leek al te gek voor woorden. Maar nu WimE. zijn volledige verhaal doet, wordt het alleen maar waanzinniger.

‘Mijn fascinatie voor treinen ontstond toen ik een jaar of elf was', vertelt de nu 21-jarige jongeman die maandag voor de rechtbank van Dendermonde verscheen. ‘Ik ging snuffelen op werven waar treinen werden afgebroken en verzamelde claxons en snelheidsmeters. Ik kon zelfs een kostuum van een conducteur op de kop tikken.'

Puber met passagiers

‘Toen ik op mijn twaalfde dagelijks met de trein van Erembodegem naar school in Ninove reed, leerde ik conducteurs en machinisten kennen. Ik vertelde hen over mijn fascinatie en uiteindelijk lieten ze me toe in hun cabine. Zo kon ik de rit perfect volgen.'

‘Na een jaartje werd het nog leuker: ze stelden me voor om zelf eens te rijden. Eerst op een rustig stukje, waar ik maar 40 mocht. Dat was een boemeltrein met amper volk op. Maar later mocht het ook al eens met andere treinen.'

Onvoorstelbaar. ‘Zo moeilijk is het allemaal niet, hoor. Eigenlijk heb je enkel die hendel nodig die je op de foto in mijn rechterhand ziet. Daarmee geef je gas of rem je. Daarnaast is er nog één knop die je moet indrukken wanneer je de seinen passeert. En dat is het zowat. Alle andere knopjes en schakelaars zijn voor de verwarming of de deuren.'

‘Och, mijn geluk kon niet op. Toen we het café van mijn ma aan het station in Erembodegem passeerden, mocht ik telkens toeteren. Zo wist ze: Onze Wim zit weer in de cabine. Schitterend toch?'

Op geen enkel moment stelde hij zich vragen bij het feit dat een puber mocht rijden met een trein vol passagiers. ‘Waarom zou ik? Vaders laten hun kinderen toch ook al eens aan het stuur van de wagen draaien op een rustig stukje weg? Voor mij was het net zo onschuldig. Die bestuurders stonden constant naast me, klaar om in te grijpen.'

Strenger na Buizingen

Tijdens de daaropvolgende jaren leerde Wim ‘de stiel' helemaal. ‘Van mijn twaalfde tot mijn achttiende zat ik dagelijks in die cockpit. Rijden mocht maar zeer af en toe hoor, maar ik kon elke handeling volgen en vergaarde zo enorm veel kennis.'

Intussen nam hij ook andere lijnen dan die tussen Erembodegem en Ninove. ‘Zeer vaak slaagde ik er ook daar in om in de cabine te geraken. Begin vorig jaar was het echter voorbij. Na de treinramp in Buizingen lieten ze me niet meer toe. Alleen stagiairs mogen nog in de stuurcabine, kreeg ik te horen. En zonder het eigenlijk goed en wel te beseffen, flapte ik het er uit. Ik bén stagiair, zei ik. En ik mocht binnen.'

Roes van geluk

‘Het was 30maart 2010, de trein van Antwerpen naar Essen. Eerst mocht ik meekijken, uiteindelijk vroeg de bestuurder me of ik niet zelf wou rijden: Alleen zo leer je het. Natuurlijk zei ik niet neen. Omdat het mijn passie is, maar ook omdat ik anders door de mand zou vallen.'

Daarna loog Wim nog twee keer. Op 6 en 7april, om van Herzele over Brussel-Zuid naar Aalst te kunnen rijden, en voor de rit tussen Brussel en Zottegem. ‘Ik zat in een roes van geluk en wou nog rijden. Voor mij was dat telkens hetzelfde gevoel als wanneer een kind cadeautjes krijgt van de Sint. Daarom verzon ik het verhaal dat ik les volgde in Dendermonde en gaf telkens wat namen van instructeurs die ik kende. Het lukte, ik reed weer. De bestuurder nam zelfs foto's van me.'

Ongetwijfeld mooie momenten, maar laat ons eerlijk zijn: totaal onverantwoord. Terwijl Wim ‘zijn hobby' uitoefende, bracht hij honderden mensenlevens in gevaar. ‘Kijk, het spijt me en ik besef dat het fout was. Maar ik geloof niet dat ik levens in gevaar bracht.'

‘Allereerst ben ik geen gek die slechte bedoelingen had. Ik reed niet met 140 per uur door Antwerpen-Centraal, hé. Neen, mijn doel was enkel die rit zo perfect mogelijk uit te voeren. Als een echte machinist: mooi remmen aan elk station, elk sein respecteren. En daar slaagde ik in, zonder fouten te maken, omdat ik geen leek ben. En had ik die fouten wel gemaakt, dan waren er nog steeds de bestuurders die op elk moment konden ingrijpen.'

Op staande voet ontslagen

WimE. riskeert een werkstraf en werd intussen op staande voet ontslagen door zijn werkgever. Alle heisa had hij zich natuurlijk kunnen besparen door gewoon te solliciteren voor treinbestuurder, in plaats van zich voor te doen als een leerling. ‘Geloof me, dat heb ik gedaan. Maar ik heb niet het juiste diploma. Ik moet een A2 hebben, en dat is het geval niet. Jammer, want ik kan het, dat heb ik nu toch wel bewezen?'


http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=013B5EPV
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Wie was dit?

Bericht door Stef »

‘Zijn verhaal klonk vrij oké'

Een van de drie treinbestuurders die Wim E. lieten rondtuffen met een passagierstrein, verduidelijkte gistermorgen op Q-Music waarom hij dat deed. ‘Ik dacht: die man kent er iets van.'

‘Ik reed met de trein van Zottegem naar Aalst', vertelde de man, die anoniem wenst te blijven en na het radio-interview geen verdere uitleg meer wou geven. ‘Op het perron zag ik een persoon: WimE., bleek later. Hij was nogal close aan het praten met een begeleider.'

‘Ik stapte op en even later kwam die jongeman naar me toe. Hij vertelde dat hij leerling-bestuurder was, les volgde in Dendermonde en in een bepaalde fase van zijn opleiding zat. Het klonk vrij oké.'

Daarop liet de bestuurder hem binnen in de cabine. ‘Ik startte de rit vanuit Zottegem en voerde een lang gesprek met hem. Bleek dat hij er echt wel iets van kende. Ik twijfelde er helemaal niet aan dat hij geen opleiding volgde. Daarom liet ik hem vanaf een bepaald moment zelf rijden.'

Legitimeren

Normaal gezien moet een leerling zich toch telkens legitimeren als hij met de trein wil rijden? ‘Normaal gezien gebeurt dat, ja. Of ik zijn legitimatie heb gevraagd of niet, herinner ik mij na meer dan een jaar niet meer. Normaal gezien wel.'

‘Ik krijg vaak leerlingen mee aan boord en dan vraag ik altijd een bewijs. Je moet begrijpen dat als mensen zeggen dat ze leerling zijn, als ze tonen dat ze er veel van kennen en namen noemen van instructeurs uit bepaalde depots... dat je ze gelooft. Dan denk je: die man kent er iets van, hij zal in opleiding zijn.'

‘Wat ik alleszins wel weet, is dat het niet meer zal gebeuren. Niemand komt nog in mijn cabine zonder een bewijs.'


http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=013B5EPF
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Dietrich

Re: Wie was dit?

Bericht door Dietrich »

Dat hij meermaals te snel zou gereden hebben zou ook wel eens uit de lucht gegrepen kunnen zijn. In de artikels online staat dit, maar in een interview blijkt dit dan niet waar te zijn.

Mensen in gevaar brengen is weer een forse beschuldiging. Zoals gezegd rijden er veel mensen in opleiding rond, en is er ook nog altijd een bestuurder bij. Dus wat met "zijn trein" kon gebeuren kan ook met een andere.

De grote fout is dat hij zich heeft voor gedaan als in opleiding, en dat veel bestuurders niet naar een papieren bewijs hebben gevraagd. Natuurlijk moet men er dan ook voor zorgen dat die bewijzen niet te kopiëren vallen of elektronisch kunnen worden gecheckt.
Alain N.

Re: Wie was dit?

Bericht door Alain N. »

AlexNL schreef:
Jeroen schreef:1. Wat is er strafbaar aan wat die man heeft gedaan? Hij stapt op een trein, vraagt om te mogen rijden met een smoesje en het wordt toegestaan. So? Op basis van wat kan hij worden veroordeeld? Ik wil het nog wel eens zin. Ik vermoed dat hij is gedagvaard voor die taarten en ze er dit maar hebben bijgesleurd?
Stel dat ik aan jou vraag of ik op je motor mag rijden, dan kun jij mij dit toestaan. Ik heb echter geen motorrijbewijs, dus ben ik strafbaar bezig wanneer ik dan toch op jouw motor rij. Ook het 'opleidingsargument' gaat niet op, omdat jij niet bevoegd bent om mij op te leiden voor motorrijbewijs en je ook niet aan kunt tonen dat je mij aan het opleiden bent (er is geen administratie, immers).

Mijn vermoeden is dus dat deze man berecht gaat worden voor het besturen van een (kracht)voertuig zonder daartoe bevoegd te zijn. Gezien het risico (een volle spitstrein telt gerust 1000 reizigers als het er al niet meer zijn) zal de mate van berechting ook evenredig zijn - zwaar dus.
Alex heeft gelijk: het besturen van gelijk welk voertuig zonder een bewijs van rijvaardigheid is strafbaar, en de straffen daarop zijn niet min.
Satyricon

Re: Wie was dit?

Bericht door Satyricon »

Toen ik net was begonnen bij Infrabel heb ik enkele keren gevraagd om mee te mogen gaan in de stuurpost. Ik moest toch altijd mijn legitimatiebewijs laten zien. In principe zijn de bestuurders die de man hebben laten meerijden ook in fout, maar goed. Die kerel heeft gewoon gebruik gemaakt van de goodwill van die mensen. Die gast moet in mijn ogen sowieso een straf krijgen, fantast of niet.
Satyricon

Re: Wie was dit?

Bericht door Satyricon »

Soit, hij kan het wel 8) .
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Wie was dit?

Bericht door Adler »

Dietrich schreef:Mensen in gevaar brengen is weer een forse beschuldiging. Zoals gezegd rijden er veel mensen in opleiding rond, en is er ook nog altijd een bestuurder bij. Dus wat met "zijn trein" kon gebeuren kan ook met een andere.
Er is wel een belangrijk verschil denk ik.
Ik neem aan dat vooraleer een leerling bestuurder de eerste maal met een echte trein mag rijden, hij of zij al weken theoretische opleiding heeft gehad en opleiding in de simulator.
In dit geval ging het om iemand die totaal geen opleiding heeft gehad.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Wie was dit?

Bericht door Hobbes »

Adler schreef:
Dietrich schreef:Mensen in gevaar brengen is weer een forse beschuldiging. Zoals gezegd rijden er veel mensen in opleiding rond, en is er ook nog altijd een bestuurder bij. Dus wat met "zijn trein" kon gebeuren kan ook met een andere.
Er is wel een belangrijk verschil denk ik.
Ik neem aan dat vooraleer een leerling bestuurder de eerste maal met een echte trein mag rijden, hij of zij al weken theoretische opleiding heeft gehad en opleiding in de simulator.
In dit geval ging het om iemand die totaal geen opleiding heeft gehad.
Dat een leerling bestuurder van de eerste dag kan rijden is best mogelijk, soms gebeurt het dat men eerst een aantal weken moet meerijden omdat men moet wachten tot er een klas gevormd is. Het is dan aan de monitor om te beslissen of hij die persoon laat rijden.

Wat men echter wel over het hoofd ziet in deze discussie is dat men als leerling bestuurder al een selectie heeft doorlopen, met medische en psychotechnische proeven.
Alhoewel deze proeven misschien niet waterdicht zijn, zullen ze er wel al een groot deel mensen uithalen die ofwel medisch ongeschikt zijn dan wel psychologisch.
Stel u voor dat deze idioot een medisch probleem heeft waardoor het gevaarlijk is om hem met een trein te laten rijden, men weet maar nooit.

Als je hem dan bezig hoort merk je ook dat hij totaal niet beseft wat hij heeft aangericht, hij zegt wel dat hij spijt heeft maar aan zijn uitleg hoor je dat hij totaal niet vindt dat hij in fout is en dat hij goed bezig was.
Het rijden met een trein op zich is inderdaad niet moeilijk he, het is al de reglementering en zever errond dat het moeilijk maakt. Anders zou de opleiding ook geen dik jaar duren.

De collega's die hem hebben toegelaten kan ik echter perfect begrijpen, als er morgen iemand aan de deur van mijn stuurpost staat die zegt dat hij lijnstudie of zo moet doen, en bekende namen enz rondstrooit dan ga je er toch vanuit dat die persoon is dat hij zegt dat hij is.
Na dit geval zal iedereen natuurlijk wel een stuk wantrouwiger worden.
Gesloten