elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbetaal

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
COCOKEN007

elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbetaal

Bericht door COCOKEN007 »

Hallo iedereen,
ik denk dat de spoorwegclubs zoals Maldegem, TSP en andere serieus in de problemen geraken voor elektrische treinen als oldtimers.
Ik denk dat TSP een type 22 gekocht heeft maar ze kunnen er niet mee rijden want er is geen hoogspanning.
Deze clubs kunnen zich dat niet permiteren wat terecht is.
Hoe gaan ze dat oplossen voor de toekomst ?
Want nu al zijn type 22,16,15 en andere al oldtimers en er komen er nog.
Iemand een suggestie voor hen? :wink: :?:
In Italie mogen de spoorweg clubs sporen gebruiken in stations gratis van de FS om te kunnen rijden met de elekt locos.
Zie maar op youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=BJDgTOsNH6A
http://www.youtube.com/watch?v=1VVZgo4- ... re=related
Daarom stel ik voor dat zij ook recht krjigen om in bepaalde stations elektrische locos te zetten waardoor ze kunnen mee rijden of vergis ik mij
Van mij mogen ze gratis van deze sporen en hoogspanning genieten zodat ons patrimonium aan elektrische locomotieven en stellen
niet verloren gaat, dat zou spijtig zijn :| :idea:
Graag jullie mening. :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe

Bericht door Steven »

Het gaat hem niet zozeer om die hoogspanning hoor. Infrabel wil gewoon geen museumloks van elektrisch type op zijn net. Dat was een van de voorwaarden waaronder TSP die 18 mocht aankopen als ik me niet vergis. Bijkomend zijn natuurlijk de vele kosten aan onderdelen die niet altijd vlot te vinden zijn voor deze oudgedienden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe

Bericht door Shrek »

Er is in België momenteel ruim genoeg rollend historisch materieel om alle ritten gedaan te krijgen. Meer rollend materieel = minder ritten per loc en dus een hogere kostprijs per rit. Daarom zijn rijdende elektrische locs niet nodig. Als statisch monument hebben ze zeker ook hun waarde. Door niet te rijden verslijten ze ook niet, eventueel kunnen ze later nog steeds rijklaar gemaakt worden. In Italië ligt de zaak helemaal anders, daar zullen ze per inwoner niet meer rijdend patrimonium hebben dan hier, maar omdat het land zoveel groter is hebben ze in totaal wel meer treinen :)
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe

Bericht door gysev »

Het probleem is dat er nog steeds geen regeling bestaat voor de facturatie van de verbruikte stroom. Daarom ook dat je nog geen elektrische loks bij de privéoperatoren hebt. Op het moment dat dit eindelijk geregeld zal zijn kan Infrabel geen gehomologeerde E-loks meer weigeren, ook die van TSP niet. Naast 1805 en 2201 beschikken ze daar trouwens nog over motorstel 082 en de 1503 terwijl een 25.5 in de pijplijn zit.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe

Bericht door Robin »

tegen dat die 25.5 zal rijden, hebben ze nog wel wat werk aan hoor :wink:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe

Bericht door Steven »

gysev schreef:Het probleem is dat er nog steeds geen regeling bestaat voor de facturatie van de verbruikte stroom. Daarom ook dat je nog geen elektrische loks bij de privéoperatoren hebt. Op het moment dat dit eindelijk geregeld zal zijn kan Infrabel geen gehomologeerde E-loks meer weigeren, ook die van TSP niet. Naast 1805 en 2201 beschikken ze daar trouwens nog over motorstel 082 en de 1503 terwijl een 25.5 in de pijplijn zit.
Hoe bollen de Fransen dan met hun BB36000?? Op gratis elektriciteit in België??
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe

Bericht door Bibke »

Steven schreef:
gysev schreef:Het probleem is dat er nog steeds geen regeling bestaat voor de facturatie van de verbruikte stroom. Daarom ook dat je nog geen elektrische loks bij de privéoperatoren hebt. Op het moment dat dit eindelijk geregeld zal zijn kan Infrabel geen gehomologeerde E-loks meer weigeren, ook die van TSP niet. Naast 1805 en 2201 beschikken ze daar trouwens nog over motorstel 082 en de 1503 terwijl een 25.5 in de pijplijn zit.
Hoe bollen de Fransen dan met hun BB36000?? Op gratis elektriciteit in België??
Dat is een samenwerkingsverband met de NMBS en de Fransen. Dus de winsten en kosten worden gedeeld.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe

Bericht door Steven »

Bibke schreef: Dat is een samenwerkingsverband met de NMBS en de Fransen. Dus de winsten en kosten worden gedeeld.
Ik dacht dat die samenwerking zo goed als dood was en dat sncf ook treinen in eigen beheer had die met BB36000 worden gedaan.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe

Bericht door Bibke »

Dat de NMBS met hun partners elektrisch kunnen rijden en de privé operatoren niet bewijst mijns inziens dat de splitsing niet goed uitgevoerd werd.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe

Bericht door Steven »

De privé deed het tot nu toe niet omdat ze te veel afhankelijk waren van derden voor die last mile, die derde was ENKEL nmbs tot nu toe. Dus logisch dat ze voor diesel gekozen hebben om zo effectief van a tot b te rijden.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe

Bericht door msts.be »

Steven schreef:Hoe bollen de Fransen dan met hun BB36000?? Op gratis elektriciteit in België??
Hebben die geen energiemeters, die het verbruik opmeten zoals in je huis ? De Traxxen, zowel die van de NMBS als die van HSA/ECR hebben dat wel, en aan de hand daarvan kan Infrabel (maandelijks ?) het stroomverbruik afrekenen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe

Bericht door Steven »

energiemeters beginnen ze nu maar pas te installeren, zelfs de NMBS heeft zover ik weet nu een paar locs rondrijden met een paar meters "op proef". Zolang niet iedereen zo een meter heeft is dat dus moeilijk he.
pietje

Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe

Bericht door pietje »

msts.be schreef:
Steven schreef:Hoe bollen de Fransen dan met hun BB36000?? Op gratis elektriciteit in België??
Hebben die geen energiemeters, die het verbruik opmeten zoals in je huis ? De Traxxen, zowel die van de NMBS als die van HSA/ECR hebben dat wel, en aan de hand daarvan kan Infrabel (maandelijks ?) het stroomverbruik afrekenen.
Kunnen die meters op één of andere manier "zien" of de energie afgenomen wordt op bv Infrabel netwerk of Prorail? En indien dit zo is: hoe wordt dit technisch geregeld?
Anders wordt het nog steeds ingewikkeld om een correcte facturatie te doen bij internationaal opererende treinen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe

Bericht door Steven »

Je kan werken met meerdere telwerken op een meter. Net zoals een meter bij u thuis een dag en nachtstand heeft. Door bij de grensovergang van GSM-r netwerk te veranderen kan je die meter ook de nodige puls geven om van meter te veranderen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe

Bericht door dekooiker »

Raadpleeg de netverklaring om de kostprijs over elektrische tractie te berekenen.

Normale uren
maandag tot vrijdag (uitgezonderd feestdagen) van 9 uur tot 16uur en van 18 uur tot 22 uur
115 EUR/MWh
Piekuren
weekdagen (uitgezonderd feestdagen) van 7 uur tot 9 uur en van 16 uur tot 18 uur
185 EUR/MWh
Stille uren
feestdagen, zaterdagen, zondagen weekdagen tussen 22 uur ’s avonds en 7 uur ’s morgens
71 EUR/MWh

Infrabel gebruikt de volgende formules:
- Reizigers: (34 + 0,025 * DD) Wh/ton-km
- Hoge snelheid: (42 + 0,025 * DD) Wh/ton-km
- Goederen: 19 Wh/ton-km
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie