Zelf met een trein rijden...

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
sportman

Zelf met een trein rijden...

Bericht door sportman »

Hallo,

ik ben op zoek naar treinen die je met de hand moet bedienen.
Met twee mensen (of meer) tegenover elkaar en dan door een pompbeweging vooruit geraken.

Kan iemand mij hierover meer vertellen?
Ik weet dat er verschillende jaren geleden de mogelijkheid bestond om dit ergens in de Ardennen te doen, maar ik kan hierover op het internet niks vinden.
Daarom dat ik via dit forum eens probeer meer info te vinden.

Grtz
kellste

Re: Zelf met een trein rijden...

Bericht door kellste »

sportman schreef:Hallo,

ik ben op zoek naar treinen die je met de hand moet bedienen.
Met twee mensen (of meer) tegenover elkaar en dan door een pompbeweging vooruit geraken.

Kan iemand mij hierover meer vertellen?
Ik weet dat er verschillende jaren geleden de mogelijkheid bestond om dit ergens in de Ardennen te doen, maar ik kan hierover op het internet niks vinden.
Daarom dat ik via dit forum eens probeer meer info te vinden.

Grtz
Hallo,

Ik zou eens zoeken onder "Draisine (railvoertuig)" :wink:

Mvg.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2626
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Zelf met een trein rijden...

Bericht door trainfreak »

Er zijn verschillende stukjes spoor waarop je kan railbiken, maar dit is niet wat je zoekt denk ik?
Alain N.

Re: Zelf met een trein rijden...

Bericht door Alain N. »

Er zijn wel degelijk railbike/draisines die je met een op- en neerwaartse beweging in gang kunt zetten. Zelf heb ik in 2007 met de draisine langs Falaën gereden. Het is een leuke en sportieve manier om een middag door te brengen in Wallonië. Meer informatie kun je vinden op http://www.draisine.be/
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Zelf met een trein rijden...

Bericht door Steve »

Alain N. schreef:Er zijn wel degelijk railbike/draisines die je met een op- en neerwaartse beweging in gang kunt zetten. Zelf heb ik in 2007 met de draisine langs Falaën gereden. Het is een leuke en sportieve manier om een middag door te brengen in Wallonië. Meer informatie kun je vinden op http://www.draisine.be/
En was dat dan met zo'n model draisine? Ik heb dat stukje vorig jaar nog gedaan (het eerste deel, Warnant - Falaën), maar er waren enkel draisines die als fiets bediend werden. Tussen de draisines die in Falaën klaarstonden voor het tweede deel (naar Maredsous) heb ik op het eerste gezicht ook alleen maar zulke modellen gezien.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Zelf met een trein rijden...

Bericht door Bibke »

MIVB-reiziger schreef:
Alain N. schreef:Er zijn wel degelijk railbike/draisines die je met een op- en neerwaartse beweging in gang kunt zetten. Zelf heb ik in 2007 met de draisine langs Falaën gereden. Het is een leuke en sportieve manier om een middag door te brengen in Wallonië. Meer informatie kun je vinden op http://www.draisine.be/
En was dat dan met zo'n model draisine? Ik heb dat stukje vorig jaar nog gedaan (het eerste deel, Warnant - Falaën), maar er waren enkel draisines die als fiets bediend werden. Tussen de draisines die in Falaën klaarstonden voor het tweede deel (naar Maredsous) heb ik op het eerste gezicht ook alleen maar zulke modellen gezien.
Inderdaad, daar heb je enkel de moderne railbikes. Niet wat er gevraagd wordt.
Ik heb over al in België de railbikes bereden en nergens die met het pompsysteem tegen gekomen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Zelf met een trein rijden...

Bericht door Bordensteker »

Medewerkers van de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) demonstreren in dit filmpje een zogeheten pomp-lorrie: een voertuigje dat moet worden voortbewogen door middel van een hefboom. Vroeger werd het onder meer gebruikt voor inspectie van de spoorweg.
Deze lorrie is eigendom van de Museum Buurt Spoorweg (MBS) in Haaksbergen (in de buurt van Enschede, in het oosten van Nederland) en was één van de attracties tijdens het jaarlijkse evenement 'Sporen naar het verleden' dat in 2009 van 21 tot en met 24 mei werd gehouden op het museumterrein aan de A. Plesmanweg in Goes. (Het evenement van dit jaar is al voorbij.)

Ik heb er een keer zelf mee gereden en het is bepaald geen kinderspeelgoed. De hefboom blijft namelijk doorgaan met op en neer slaan zolang als het wagentje beweegt (er zit geen vrijloop op; je kunt er voor- en achteruit mee wegrijden) en als een van de bedieners eerst flink tempo heeft gemaakt en dan even op adem wil komen moet hij dus zorgen met armen en benen vrij te blijven van die (letterlijk) heftig bewegende hefboom. De krachten die die hefboom kan uitoefenen zijn groot. Je moet er niet met je knie onder vast komen te zitten!
Ik vraag me dan ook af hoe dat bij die railfietsen in de Ardennen is ... ik hoop dat er daar een vrijloop op zit: met een éénpersoons kinderfiets zonder vrijloop sta je bij blokkering van de trappers nog redelijk snel stil, maar op zo’n wagen van enige honderden kilo’s (afhankelijk van de belading) lijkt mij de immer doormalende aandrijving een serieus gevaar voor de enthousiaste beginner ...

Meer foto’s krijg je door te Googelen op afbeeldingen van de zoekterm “pomplorrie” .

Dezelfde pomplorrie in actie in Breda in 2010:
http://www.youtube.com/watch?v=UQeXf594PVM en http://www.youtube.com/watch?v=e0N1EAoyGyc


De Veluwse Stoomtrein Maatschappij (ten noorden van Arnhem) heeft er ook een, ze noemen hem daar een pompwagen.
http://www.stoomtrein.com/specials.html

_________________
daarbij vergeleken zijn mijn remmingen een fluitje van een cent
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Zelf met een trein rijden...

Bericht door Bibke »

Bordensteker schreef:Ik vraag me dan ook af hoe dat bij die railfietsen in de Ardennen is ... ik hoop dat er daar een vrijloop op zit: met een éénpersoons kinderfiets zonder vrijloop sta je bij blokkering van de trappers nog redelijk snel stil, maar op zo’n wagen van enige honderden kilo’s (afhankelijk van de belading) lijkt mij de immer doormalende aandrijving een serieus gevaar voor de enthousiaste beginner ...
Er zit inderdaad een vrijloop op. Twee personen moeten trappen en verder kunnen er achterop nog eens 2 volwassenen of 3 kinderen.

p.s. Zulke railbikes vind je ook in Sourbrodt (Hoge venen), As (Belgisch Limburg) bij Genk en in Tessendelo (Belgisch Limburg)
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Zelf met een trein rijden...

Bericht door Marianne »

Ah, dat heet dus een pomp-lorrie. Zag er een staan inderdaad bij de stoomtrein Goes-Borsele en vroeg me al of hoe zo'n "apparaat" heette.
Wist ook niet dat die pomp-lorrie nog echt gebruikt werd.

Fotootje:
Afbeelding Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Rémirail

Re: Zelf met een trein rijden...

Bericht door Rémirail »

vroeger stondt er in de tunnel van de plopsa express (treintje van plopsaland de panne) ook zoo een pomp-wagen maar door de aanleg van wikieland
is de tunnel verandert in een treinenloods dus ik weet niet of het er nog staat!
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Zelf met een trein rijden...

Bericht door dekooiker »

Die dingen worden overigens al heel lang niet meer voor inspectie benut, toch niet bij het gewone treinbedrijf.
Daarvoor heeft men tegenwoordig moderne goed uitgeruste slepen of motorwagens.
Bij SDP in Puurs kan je opvolgers van de handbediende draisine vinden.
De trein.
Alleen voor durvers.
Rémirail

Re: Zelf met een trein rijden...

Bericht door Rémirail »

Bibke schreef:
Bordensteker schreef:Ik vraag me dan ook af hoe dat bij die railfietsen in de Ardennen is ... ik hoop dat er daar een vrijloop op zit: met een éénpersoons kinderfiets zonder vrijloop sta je bij blokkering van de trappers nog redelijk snel stil, maar op zo’n wagen van enige honderden kilo’s (afhankelijk van de belading) lijkt mij de immer doormalende aandrijving een serieus gevaar voor de enthousiaste beginner ...
Er zit inderdaad een vrijloop op. Twee personen moeten trappen en verder kunnen er achterop nog eens 2 volwassenen of 3 kinderen.

p.s. Zulke railbikes vind je ook in Sourbrodt (Hoge venen), As (Belgisch Limburg) bij Genk en in Tessendelo (Belgisch Limburg)

doe mijn niet denken aan de railbikes in limburg!!!!! ik kon daarna 5 dagen bijna niet zitten!!!
Plaats reactie