Vertrekprocedures

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Vertrekprocedures

Bericht door LHOON »

Van een collega kreeg ik volgende vraagje:
Ik vroeg me af of er een officiele regeling was over de timing van fluiten - deuren sluiten - en trein in beweging zetten.

Bvb (als er in theorie geen vertraging is) 20 s voor officiele vertrektijd fluiten, 10 s later deuren dicht, 10 s later (dus op de vertrektijd inde dienstregeling) trein in beweging zetten.

Het klinkt waarschijnlijk pietluttig, maar gisteren heb ik een trein gemist omdat de deuren 30 s voor vertrek reeds toe waren. Hierdoor kwam ik 5 s te kort. Erg vervelend. Alhoewel ik de gewoonte heb van het toekomen op het perron extreem scherp te timen heb ik er uiterst zelden problemen mee. Nu na dit voorval vroeg ik me af of er eigenlijk een officiele timingsprocedure bestond. Heb jij daar misschien enig idee van?
Kan iemand dit toelichten? Bedankt!
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Vertrekprocedures

Bericht door rvdborgt »

LHOON schreef:Van een collega kreeg ik volgende vraagje:
Ik vroeg me af of er een officiele regeling was over de timing van fluiten - deuren sluiten - en trein in beweging zetten.

Bvb (als er in theorie geen vertraging is) 20 s voor officiele vertrektijd fluiten, 10 s later deuren dicht, 10 s later (dus op de vertrektijd inde dienstregeling) trein in beweging zetten.

Het klinkt waarschijnlijk pietluttig, maar gisteren heb ik een trein gemist omdat de deuren 30 s voor vertrek reeds toe waren. Hierdoor kwam ik 5 s te kort. Erg vervelend. Alhoewel ik de gewoonte heb van het toekomen op het perron extreem scherp te timen heb ik er uiterst zelden problemen mee. Nu na dit voorval vroeg ik me af of er eigenlijk een officiele timingsprocedure bestond. Heb jij daar misschien enig idee van?
Kan iemand dit toelichten? Bedankt!
Bij mijn weten mogen conducteurs bij de NMBS 20 seconden voor de vertrektijd het vertrekproces starten, d.w.z. fluiten. In dit geval zou ik een klacht indienen. Niet dat dat direct helpt, maar om een signaal af te geven dat er te vroeg wordt gefloten.
(Overigens vind ik dat er pas op de gepubliceerde vertrektijd gefloten zou moeten worden.)

Groetjes,
Rian
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Vertrekprocedures

Bericht door HLE 2302 »

rvdborgt schreef: Bij mijn weten mogen conducteurs bij de NMBS 20 seconden voor de vertrektijd het vertrekproces starten, d.w.z. fluiten. In dit geval zou ik een klacht indienen. Niet dat dat direct helpt, maar om een signaal af te geven dat er te vroeg wordt gefloten.
(Overigens vind ik dat er pas op de gepubliceerde vertrektijd gefloten zou moeten worden.)

Groetjes,
Rian
Ramp o ramp ! ten éérste is het de bedoeling dat je op tijd komt !! Altijd maar dat 'klachten indienen' komaan hé, op die laatste secondjes zal het niet aankomen, het is aan de klant om te maken dat hij op tijd komt ... (tenzij er eventueel een aansluiting met gemoeid was.)
Klacht indienen omdat er 10 seconden te vroeg werd gesloten, dat zou pas belachelijk zijn. Ik kan best geloven dat het frustrerend is, maar uw reactie vind ik toch een beetje te kortzichtig. :roll:

Daarbij, misschien stond zijn horloge 10 seconden voor ? :P
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Vertrekprocedures

Bericht door rvdborgt »

HLE 2302 schreef:
rvdborgt schreef:Bij mijn weten mogen conducteurs bij de NMBS 20 seconden voor de vertrektijd het vertrekproces starten, d.w.z. fluiten. In dit geval zou ik een klacht indienen. Niet dat dat direct helpt, maar om een signaal af te geven dat er te vroeg wordt gefloten.
(Overigens vind ik dat er pas op de gepubliceerde vertrektijd gefloten zou moeten worden.)
Ramp o ramp ! ten éérste is het de bedoeling dat je op tijd komt !! Altijd maar dat 'klachten indienen' komaan hé, op die laatste secondjes zal het niet aankomen, het is aan de klant om te maken dat hij op tijd komt ... (tenzij er eventueel een aansluiting met gemoeid was.)
Klacht indienen omdat er 10 seconden te vroeg werd gesloten, dat zou pas belachelijk zijn. Ik kan best geloven dat het frustrerend is, maar uw reactie vind ik toch een beetje te kortzichtig. :roll:
Verreweg de meeste ervaringen met voor mijn neus sluitende deuren heb ik inderdaad in overstapsituaties gemaakt waarbij mijn aansluitende trein of bus te laat was. Verder herhaal ik nog maar eens dat 30 s fluiten voor de gepubliceerde vertrektijd 30 s te vroeg is. Dat signaal betekent eigenlijk "niet meer instappen". Op dat moment is de trein voor de reiziger dus vertrokken - en wel 30 s te vroeg. Van de conducteur vind ik dat je onder die omstandigheden mag verwachten dat hij niet nóg vroeger fluit dan het al te vroege moment dat de NMBS heeft vastgesteld.

Groetjes,
Rian
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Vertrekprocedures

Bericht door HLE 2302 »

rvdborgt schreef:
HLE 2302 schreef:
rvdborgt schreef:Bij mijn weten mogen conducteurs bij de NMBS 20 seconden voor de vertrektijd het vertrekproces starten, d.w.z. fluiten. In dit geval zou ik een klacht indienen. Niet dat dat direct helpt, maar om een signaal af te geven dat er te vroeg wordt gefloten.
(Overigens vind ik dat er pas op de gepubliceerde vertrektijd gefloten zou moeten worden.)
Ramp o ramp ! ten éérste is het de bedoeling dat je op tijd komt !! Altijd maar dat 'klachten indienen' komaan hé, op die laatste secondjes zal het niet aankomen, het is aan de klant om te maken dat hij op tijd komt ... (tenzij er eventueel een aansluiting met gemoeid was.)
Klacht indienen omdat er 10 seconden te vroeg werd gesloten, dat zou pas belachelijk zijn. Ik kan best geloven dat het frustrerend is, maar uw reactie vind ik toch een beetje te kortzichtig. :roll:
Verreweg de meeste ervaringen met voor mijn neus sluitende deuren heb ik inderdaad in overstapsituaties gemaakt waarbij mijn aansluitende trein of bus te laat was. Verder herhaal ik nog maar eens dat 30 s fluiten voor de gepubliceerde vertrektijd 30 s te vroeg is. Dat signaal betekent eigenlijk "niet meer instappen". Op dat moment is de trein voor de reiziger dus vertrokken - en wel 30 s te vroeg. Van de conducteur vind ik dat je onder die omstandigheden mag verwachten dat hij niet nóg vroeger fluit dan het al te vroege moment dat de NMBS heeft vastgesteld.

Groetjes,
Rian
Normaal is er voldoende overstap-tijd voorzien, bus op trein kan inderdaad al eens krap worden. Maar van trein op trein kan je gewoon beleefd vragen aan de treinbegeleider achter aansluiting, in toch wel 8 op 10 gevallen zal deze verzekert worden, mensen spreken mensen nietwaar. :)
Maar als jij al dreigt met klachten wegens 10 seconden te vroeg sluiten, zullen treinbegeleiders niet meer zo geneigd zijn u nog te helpen met uw aansluitingen ...

Ik ga niet ontkennen dat er niet eens situaties zijn waar het eens grondig misgaat in de communicatie, maar in dit geval word alvast niet gesproken van aansluitingen en dergelijke, dan is het toch iets té gemakkelijk om het weer op de kap van de treinbegeleider te gaan afschuiven. Iedereen maakt 'fouten' en in mijn ogen is dit zeker geen 'fout', geloof me, ik heb al ergere dingen meegemaakt, die dan eigenlijk écht niet kunnen.

(Mijn 2000'ste bericht op dit forum trouwens. :mrgreen: )
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Vertrekprocedures

Bericht door jotie »

Goh, als het op 10 seconden aankomt, zijn we niet goed bezig, geloof ik. Ik draag zelf een mechanisch horloge dat dus een afwijking heeft van enkele seconden per etmaal. Tot nu toe ben ik nog geen enkele keer te laat gekomen omwille van mijn horloge - gelukkig. Je mag ook verwachten dat een reiziger in normale omstandigheden tijdig op het perron staat. Tot zover ben ik mee.

En toch... Eigenlijk is deze discussie een mooi voorbeeld van hoe weinig de reiziger bij de NMBS centraal staat. Als je die echt serieus neemt, blaas je inderdaad op de volle minuut en niet 20, 30 of 40 seconden op voorhand. Bovendien mag de NMBS dus rustig 6 minuten van haar schema afwijken voor er überhaupt sprake is van vertraging; daar waar de reiziger niet eens een marge van 20 seconden krijgt. Dat is fundamenteel fout. Een trein in vertraging is iedere trein die meer dan 59 seconden te laat aankomt. Punt aan de lijn.

(Waarmee ik uiteraard niet gezegd wil hebben dat kleine vertragingen niet te vergoelijken zouden zijn. Het is veeleer een kwestie van 'eerlijkheid'. Liever statistieken waaruit blijkt dat 60% van de treinen 'op tijd' rijdt, en die ook echt te interpreteren zijn als 'op tijd', dan totaal onrealistische cijfers gebaseerd op een 5'59''-regeling en waaruit de afgeschafte treinen zijn verdwenen.)
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Vertrekprocedures

Bericht door Ruben »

De regel is de volgende:
- op perrons met AVG: 20s voor vertrektijd de deuren sluiten, 10s voor vertrektijd AVG bedienen, op de vertrektijd vertrekken
- op perrons zonder AVG: 10s voor vertrektijd de deuren sluiten, op de vertrektijd vertrekken

Dit staat voor alle duidelijkheid los van wat ik er zelf van vind.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Vertrekprocedures

Bericht door Stijn91 »

2 weken geleden voorgehad in Aalst, mijn trein die ik moest halen, ik was om 21:43 op het perron. Treinbegeleidster ziet mij en doet de deuren toe, heb bijna een uur in Denderleeuw moeten wachten op trein naar Ninove. 1 Trein per uur.

De trein blijft 6 min. staan in Denderleeuw, dus ze had die deur nog eventjes kunnen openlaten, maar desalniettemin had ik moeten vroeger vertrekken.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Vertrekprocedures

Bericht door HLE 2302 »

jotie schreef: En toch... Eigenlijk is deze discussie een mooi voorbeeld van hoe weinig de reiziger bij de NMBS centraal staat. Als je die echt serieus neemt, blaas je inderdaad op de volle minuut en niet 20, 30 of 40 seconden op voorhand. Bovendien mag de NMBS dus rustig 6 minuten van haar schema afwijken voor er überhaupt sprake is van vertraging; daar waar de reiziger niet eens een marge van 20 seconden krijgt. Dat is fundamenteel fout. Een trein in vertraging is iedere trein die meer dan 59 seconden te laat aankomt. Punt aan de lijn.
Ik zie niet in wat er eigenlijk fout is aan het huidige, is het niet zo dat je in Frankrijk zelfs 2 minuten voor vertrekuur op het perron moet zijn ?
Zo kan iedereen wel iets verzinnen die eigenlijk niet goed is, dat is overal aan elke maatschappij zo. Alles heeft zijn voor en nadelen, ik kan jullie mening best verstaan hierin, niemand mist graag een trein. Ook vind ik niet dat dit iets te maken heeft met het feit 'dat de reiziger niet centraal staat', het is nog steeds de reiziger die de trein neemt, en zich dus moet aanpassen aan de regels, ik denk niet dat dit (Buiten bij overstappen dan.) zo extreem moeilijk is om je op tijd naar het station te begeven. Als je echt al rekent op die laatste 20 seconden dan is je eigen ingesteldheid niet goed.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Vertrekprocedures

Bericht door rvdborgt »

HLE 2302 schreef:
jotie schreef:En toch... Eigenlijk is deze discussie een mooi voorbeeld van hoe weinig de reiziger bij de NMBS centraal staat. Als je die echt serieus neemt, blaas je inderdaad op de volle minuut en niet 20, 30 of 40 seconden op voorhand.
Ik zie niet in wat er eigenlijk fout is aan het huidige, is het niet zo dat je in Frankrijk zelfs 2 minuten voor vertrekuur op het perron moet zijn ?
Zo kan iedereen wel iets verzinnen die eigenlijk niet goed is, dat is overal aan elke maatschappij zo. Alles heeft zijn voor en nadelen, ik kan jullie mening best verstaan hierin, niemand mist graag een trein. Ook vind ik niet dat dit iets te maken heeft met het feit 'dat de reiziger niet centraal staat', het is nog steeds de reiziger die de trein neemt, en zich dus moet aanpassen aan de regels, ik denk niet dat dit (Buiten bij overstappen dan.)
Je illustreert precies waarom je gedachtengang de NMBS centraal stelt en niet de reiziger. Het is de NMBS die klanten wil en dus zich maar beter in de klant verplaatst, dus de klant centraal stelt. Voor de reiziger is de trein vertrokken als hij niet meer kan instappen.

De SNCF heeft het centraal stellen van de eigen processen inderdaad al wat verder doorgedreven en vindt dat twee minuten van tevoren de deuren al wel dicht kunnen. Hoe arrogant kun je zijn voor je klanten - de treinplanners houden hier immers geen rekening mee, evenmin als de meeste reizigers.
Als je wilt dat de reizigers eerder instappen dan moet je een eerdere vertrektijd publiceren.

Groetjes,
Rian
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Vertrekprocedures

Bericht door KB »

HLE 2302 schreef: Ik zie niet in wat er eigenlijk fout is aan het huidige, is het niet zo dat je in Frankrijk zelfs 2 minuten voor vertrekuur op het perron moet zijn ?
Zo kan iedereen wel iets verzinnen die eigenlijk niet goed is, dat is overal aan elke maatschappij zo. Alles heeft zijn voor en nadelen, ik kan jullie mening best verstaan hierin, niemand mist graag een trein. Ook vind ik niet dat dit iets te maken heeft met het feit 'dat de reiziger niet centraal staat', het is nog steeds de reiziger die de trein neemt, en zich dus moet aanpassen aan de regels, ik denk niet dat dit (Buiten bij overstappen dan.) zo extreem moeilijk is om je op tijd naar het station te begeven. Als je echt al rekent op die laatste 20 seconden dan is je eigen ingesteldheid niet goed.
Ja, zo denken helaas nog te velen bij de NMBS: "De reizigers zijn er voor ons." Terwijl het eigenlijk omgekeerd zou moeten zijn (wat ook weer niet betekent dat de NMBS zich naar alle grillen van alle reizigers moet schikken; de klant is dan wel koning, maar de koning mag ook niet alles).
Ik denk dat niemand echt rekent op die laatste 20 seconden, maar als bijvoorbeeld je vorige trein te laat aankomt en je aansluitende trein er nog staat, maar je er niet meer op mag/kan ...
L'union fait la force.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Vertrekprocedures

Bericht door HLE 2302 »

rvdborgt schreef:
HLE 2302 schreef:
jotie schreef:En toch... Eigenlijk is deze discussie een mooi voorbeeld van hoe weinig de reiziger bij de NMBS centraal staat. Als je die echt serieus neemt, blaas je inderdaad op de volle minuut en niet 20, 30 of 40 seconden op voorhand.
Ik zie niet in wat er eigenlijk fout is aan het huidige, is het niet zo dat je in Frankrijk zelfs 2 minuten voor vertrekuur op het perron moet zijn ?
Zo kan iedereen wel iets verzinnen die eigenlijk niet goed is, dat is overal aan elke maatschappij zo. Alles heeft zijn voor en nadelen, ik kan jullie mening best verstaan hierin, niemand mist graag een trein. Ook vind ik niet dat dit iets te maken heeft met het feit 'dat de reiziger niet centraal staat', het is nog steeds de reiziger die de trein neemt, en zich dus moet aanpassen aan de regels, ik denk niet dat dit (Buiten bij overstappen dan.)
Je illustreert precies waarom je gedachtengang de NMBS centraal stelt en niet de reiziger. Het is de NMBS die klanten wil en dus zich maar beter in de klant verplaatst, dus de klant centraal stelt. Voor de reiziger is de trein vertrokken als hij niet meer kan instappen.

De SNCF heeft het centraal stellen van de eigen processen inderdaad al wat verder doorgedreven en vindt dat twee minuten van tevoren de deuren al wel dicht kunnen. Hoe arrogant kun je zijn voor je klanten - de treinplanners houden hier immers geen rekening mee, evenmin als de meeste reizigers.
Als je wilt dat de reizigers eerder instappen dan moet je een eerdere vertrektijd publiceren.

Groetjes,
Rian
En dan klaagt de andere klant weer dat er 5 minuten vertraging is, omdat de trein overal 20 seconden te laat is vertrokken, cru voorbeeld ... maar zo werkt het wel.

Je kan nooit voor iedereen goed doen. Wat voor de een niet goed is zal voor de andere goed zijn en omgekeerd.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Vertrekprocedures

Bericht door K V B »

HLE 2302 schreef:En dan klaagt de andere klant weer dat er 5 minuten vertraging is, omdat de trein overal 20 seconden te laat is vertrokken, cru voorbeeld ... maar zo werkt het wel.

Je kan nooit voor iedereen goed doen. Wat voor de een niet goed is zal voor de andere goed zijn en omgekeerd.
Als de trein overal 20 sec later vertrekt dan heeft hij overal 20 seconden vertraging. Daar gaat werkelijk niemand over klagen.

Bij de SBB, die juist veel op stiptheid zet, ga je niet meemaken dat je niet tot het laatste moment kan instappen. Het is zelfs gebruikelijk dat men de trein nog even laat wachten als nog op het laatste moment een paar reizigers opdagen. Of als er ergens een aansluiting over genomen moet worden.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Vertrekprocedures

Bericht door dentheo »

Vorige week met de trein in Zwitserland rondgezworven .
Inderdaad, ongelooflijk hoe "vlotjes" en soepeltjes daar alles verloopt, ook met hun vertrekprocedure.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vertrekprocedures

Bericht door Steven »

dentheo schreef:Vorige week met de trein in Zwitserland rondgezworven .
Inderdaad, ongelooflijk hoe "vlotjes" en soepeltjes daar alles verloopt, ook met hun vertrekprocedure.
Maar daar staat het sein ook steeds open op het uur van vertrek zodanig dat je al 1 groot probleem uitsluit. Iets wat bij ons dus wel geregeld voorvalt.
Plaats reactie