Pagina 1 van 2

Reisadvies tegen de regels, wat nu?

Geplaatst: 15 aug 2011, 23:28
door FireSea
Ik ga binnenkort even de Ardennen in en nu heb ik in de reisplanner een reis van Spa-Géronstère naar Turnhout gepland. Nu krijg ik de volgende twee adviezen.
- Ten eerste: met de L-trein naar Verviers-Central, van daar met de IC-trein naar Leuven, van daar met de L-trein naar Lier en van daar ten slotte met de IR-trein naar Turnhout.
- Ten tweede: met de L-trein naar Verviers-Central, van daar met de IC-trein naar Brussel Noord en van daar ten slotte met de IC-trein naar Turnhout.

Beide reismogelijkheden gaan via Verviers-Central, wat één station verder is dan Pepinster, waar volgens de voorwaarden zou moeten worden overgestapt, wanneer men de regel in acht neemt die zegt dat men tijdens een reis nooit hetzelfde stuk spoorlijn tweemaal mag berijden (zo ongeveer was het toch?). Nu geeft de reisplanner geen enkele andere mogelijkheid aan dan elk uur de bovengenoemde twee. Maar de planner vermeldt er wel doodleuk bij: ,,Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs.''

Wat moet ik nou? Mag ik één van deze opties nou wel of niet doen? De NMBS adviseert het me zelf en tegelijkertijd zegt diezelfde NMBS ook dat het niet mag. Of moet ik nu helemaal met de hand etappe voor etappe een reis plannen waarbij wel in Pepinster wordt overgestapt?

N.B. Ik reis met een GoPass.

Re: Reisadvies tegen de regels, wat nu?

Geplaatst: 15 aug 2011, 23:39
door rvdborgt
FireSea schreef:Ik ga binnenkort even de Ardennen in en nu heb ik in de reisplanner een reis van Spa-Géronstère naar Turnhout gepland. Nu krijg ik de volgende twee adviezen.
- Ten eerste: met de L-trein naar Verviers-Central, van daar met de IC-trein naar Leuven, van daar met de L-trein naar Lier en van daar ten slotte met de IR-trein naar Turnhout.
- Ten tweede: met de L-trein naar Verviers-Central, van daar met de IC-trein naar Brussel Noord en van daar ten slotte met de IC-trein naar Turnhout.

Beide reismogelijkheden gaan via Verviers-Central, wat één station verder is dan Pepinster, waar volgens de voorwaarden zou moeten worden overgestapt, wanneer men de regel in acht neemt die zegt dat men tijdens een reis nooit hetzelfde stuk spoorlijn tweemaal mag berijden (zo ongeveer was het toch?). Nu geeft de reisplanner geen enkele andere mogelijkheid aan dan elk uur de bovengenoemde twee. Maar de planner vermeldt er wel doodleuk bij: ,,Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs.''
Die laatste opmerking kun je negeren - die strooit de planner te pas en te onpas in het rond.
Deze reisweg is gewoon toegestaan: "Een reiziger mag zich niet van zijn vertrekpunt verwijderen om er later terug langs te reizen, noch het station van bestemming voorbijrijden om er daarna terug te keren, tenzij hij voor die trajecten heeft betaald (Biljet ‘Via’). Hij mag dezelfde lijn of hetzelfde baanvak slechts tweemaal berijden om een snellere aansluiting te bekomen, indien op de plaats waar twee lijnen samenkomen de treinen geen aansluiting geven. Deze bepaling is niet van toepassing binnen eenzelfde zone."

Groetjes,
Rian

Re: Reisadvies tegen de regels, wat nu?

Geplaatst: 15 aug 2011, 23:49
door FireSea
Ah, bedankt voor het snelle antwoord! Dan kan het dus gewoon. Mooi!

Re: Reisadvies tegen de regels, wat nu?

Geplaatst: 16 aug 2011, 08:55
door gysev
Op die regel bestaan drie uitzonderingen:

- Antwerpen CS - Berchem
- De Brusselse Noord - Zuidverbinding
- en...Verviers - Pépinster.

Re: Reisadvies tegen de regels, wat nu?

Geplaatst: 16 aug 2011, 10:05
door dentheo
Maar de computer weet dat niet ....

Re: Reisadvies tegen de regels, wat nu?

Geplaatst: 16 aug 2011, 13:42
door overweg13
gysev schreef:Op die regel bestaan drie uitzonderingen:

- Antwerpen CS - Berchem
- De Brusselse Noord - Zuidverbinding
- en...Verviers - Pépinster.
Ben je zeker van die tweede? Jaren geleden heb ik bij de NMBS die vraag gesteld, en het antwoord was negatief. Ik mag dus niet van Halle naar Brussel-Noord rijden en dan terugkeren met bijvoorbeeld de IC naar Oostende, omdat ik dan meer kans heb op een zitplaats.

Re: Reisadvies tegen de regels, wat nu?

Geplaatst: 16 aug 2011, 15:58
door KB
gysev schreef:Op die regel bestaan drie uitzonderingen:

- Antwerpen CS - Berchem
- De Brusselse Noord - Zuidverbinding
- en...Verviers - Pépinster.
Staan die ergens vermeld? En is het zo moeilijk om die uitzonderingen in de routeplanner te stoppen, of toch op zijn minst als voetnoot te vermelden? (Blijkbaar wel!)

Re: Reisadvies tegen de regels, wat nu?

Geplaatst: 16 aug 2011, 19:58
door rvdborgt
KB schreef:
gysev schreef:Op die regel bestaan drie uitzonderingen:

- Antwerpen CS - Berchem
- De Brusselse Noord - Zuidverbinding
- en...Verviers - Pépinster.
Staan die ergens vermeld? En is het zo moeilijk om die uitzonderingen in de routeplanner te stoppen, of toch op zijn minst als voetnoot te vermelden? (Blijkbaar wel!)
Het geval Verviers - Pepinster volgt uit de voorwaarden en de dienstregeling. De andere gevallen staan niet in de voorwaarden vermeld.

Groetjes,
Rian

Re: Reisadvies tegen de regels, wat nu?

Geplaatst: 16 aug 2011, 20:02
door Steve
Ik denk dat het allerlaatste zinnetje van het citaat de gevallen-Antwerpen en -Brussel duidelijk beslecht: "Deze bepaling is niet van toepassing binnen eenzelfde zone."

Re: Reisadvies tegen de regels, wat nu?

Geplaatst: 16 aug 2011, 20:35
door Stijn91
Ik heb daar ook een vraag over, mijn zus ging enkele weken geleden vanuit Ninove naar Oostende.
Zij kreeg meerdere mogeljkheden waaronder van Ninove - Denderleeuw - Brussel-Zuid om in Brussel-Zuid een IC Eupen - Oostende te nemen die langs L50A gaat.
Mag dit, ik dacht dat wij in Denderleeuw moesten overstappen en daar trein naar Gent-Sint-Pieters te nemen en daar nog is overstappen.

Ze heeft er geen opmerking over gehad op de trein.

Re: Reisadvies tegen de regels, wat nu?

Geplaatst: 16 aug 2011, 20:48
door Steve
Stijn91 schreef:Ik heb daar ook een vraag over, mijn zus ging enkele weken geleden vanuit Ninove naar Oostende.
Zij kreeg meerdere mogeljkheden waaronder van Ninove - Denderleeuw - Brussel-Zuid om in Brussel-Zuid een IC Eupen - Oostende te nemen die langs L50A gaat.
Mag dit, ik dacht dat wij in Denderleeuw moesten overstappen en daar trein naar Gent-Sint-Pieters te nemen en daar nog is overstappen.

Ze heeft er geen opmerking over gehad op de trein.
Lijkt me perfect toegestaan: beide treinen rijden enkel tussen _voorbij_ Liedekerke en Brussel-Zuid over dezelfde lijn 50A, en laat op heel dat stuk nu juist geen station liggen (en al helemaal geen station waar aansluiting is). Ook mocht het gaan om een CR die volledig lijn 50 volgt (via Jette dus), is er geen gemeenschappelijk station.

In het hypothetische geval dat ze tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid exact dezelfde lijn volgden, zou het bovendien nog enigszins discutabel zijn: mag men aannemen dat "de treinen aansluiting geven" in Denderleeuw of Liedekerke (cf. het zinnetje uit het reglement)? Van Denderleeuw kun je wel tot Gent gaan (met een langere reistijd bovendien), maar dan ben je nog lang niet in Oostende. De vraag is dus hoe "aansluiting geven" gedefinieerd wordt.

Re: Reisadvies tegen de regels, wat nu?

Geplaatst: 16 aug 2011, 20:56
door Stijn91
MIVB-reiziger schreef:
Stijn91 schreef:Ik heb daar ook een vraag over, mijn zus ging enkele weken geleden vanuit Ninove naar Oostende.
Zij kreeg meerdere mogeljkheden waaronder van Ninove - Denderleeuw - Brussel-Zuid om in Brussel-Zuid een IC Eupen - Oostende te nemen die langs L50A gaat.
Mag dit, ik dacht dat wij in Denderleeuw moesten overstappen en daar trein naar Gent-Sint-Pieters te nemen en daar nog is overstappen.

Ze heeft er geen opmerking over gehad op de trein.
Lijkt me perfect toegestaan: beide treinen rijden enkel tussen _voorbij_ Liedekerke en Brussel-Zuid over dezelfde lijn 50A, en laat op heel dat stuk nu juist geen station liggen (en al helemaal geen station waar aansluiting is). Ook mocht het gaan om een CR die volledig lijn 50 volgt (via Jette dus), is er geen gemeenschappelijk station.

In het hypothetische geval dat ze tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid exact dezelfde lijn volgden, zou het bovendien nog enigszins discutabel zijn: mag men aannemen dat "de treinen aansluiting geven" in Denderleeuw of Liedekerke (cf. het zinnetje uit het reglement)? Van Denderleeuw kun je wel tot Gent gaan (met een langere reistijd bovendien), maar dan ben je nog lang niet in Oostende. De vraag is dus hoe "aansluiting geven" gedefinieerd wordt.
Ze nam in Ninove een CR, door die CR te nemen en in Brussel-Zuid over te stappen zou ze veel sneller in Oostende geweest zijn dan in Denderleeuw en in Gent te moeten overstappen.

Re: Reisadvies tegen de regels, wat nu?

Geplaatst: 16 aug 2011, 22:48
door Steve
Stijn91 schreef:
MIVB-reiziger schreef:
Stijn91 schreef:Ik heb daar ook een vraag over, mijn zus ging enkele weken geleden vanuit Ninove naar Oostende.
Zij kreeg meerdere mogeljkheden waaronder van Ninove - Denderleeuw - Brussel-Zuid om in Brussel-Zuid een IC Eupen - Oostende te nemen die langs L50A gaat.
Mag dit, ik dacht dat wij in Denderleeuw moesten overstappen en daar trein naar Gent-Sint-Pieters te nemen en daar nog is overstappen.

Ze heeft er geen opmerking over gehad op de trein.
Lijkt me perfect toegestaan: beide treinen rijden enkel tussen _voorbij_ Liedekerke en Brussel-Zuid over dezelfde lijn 50A, en laat op heel dat stuk nu juist geen station liggen (en al helemaal geen station waar aansluiting is). Ook mocht het gaan om een CR die volledig lijn 50 volgt (via Jette dus), is er geen gemeenschappelijk station.

In het hypothetische geval dat ze tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid exact dezelfde lijn volgden, zou het bovendien nog enigszins discutabel zijn: mag men aannemen dat "de treinen aansluiting geven" in Denderleeuw of Liedekerke (cf. het zinnetje uit het reglement)? Van Denderleeuw kun je wel tot Gent gaan (met een langere reistijd bovendien), maar dan ben je nog lang niet in Oostende. De vraag is dus hoe "aansluiting geven" gedefinieerd wordt.
Ze nam in Ninove een CR, door die CR te nemen en in Brussel-Zuid over te stappen zou ze veel sneller in Oostende geweest zijn dan in Denderleeuw en in Gent te moeten overstappen.
Ja, maar dat is sowieso geen probleem wegens geen station op het kleine gemeenschappelijke deeltje. Mijn ballonnetje ging veeleer over een hypothetische situatie waarbij er wel een gemeenschappelijk station zou zijn.

Re: Reisadvies tegen de regels, wat nu?

Geplaatst: 20 aug 2011, 00:21
door EC 91
MIVB-reiziger schreef: Ja, maar dat is sowieso geen probleem wegens geen station op het kleine gemeenschappelijke deeltje. Mijn ballonnetje ging veeleer over een hypothetische situatie waarbij er wel een gemeenschappelijk station zou zijn.
Was het ook niet dat men kan kiezen tussen de kortste, snelste, of met kleinst aantal overstappen reisweg? Maar die keuze kan dus tegenstrijdig zijn met de regel over gemeenschappelijke stukken.

Terug naar Verviers - Pepinster. Spa - Brussel met overstap in Verviers is inderdaad toegelaten, maar Pepinster - Brussel via Verviers? Mag dit ook (vaak is het sneller dan eerst in Pepinster op een stoptrein naar Luik wachten)? Strikt gesproken volgens de voorwaarden mag het niet, tenzij de nergens beschreven "uitzondering" voor Verviers - Pepinster juist hierop slaat.

Re: Reisadvies tegen de regels, wat nu?

Geplaatst: 20 aug 2011, 16:01
door FireSea
Ik denk dat de kans dat dat mag inderdaad kleiner is, aangezien je in Pepinster niet die ene bepaalde aansluiting hoeft te hebben... Ik ga ervan uit dat er vanuit Pepinster ook treinen vertrekken die in Liège Guillemins aansluiting geven op de IC naar Oostende. Maar misschien zit ik ernaast...

Overigens heb ik voor mijn reis geen gebruik gemaakt van de uitzondering. Ik heb het wat toeristischer gedaan. Vanuit Spa-Géronstère met de L-trein naar Pepinster, daar de aansluitende L-trein naar Liège Palais genomen, alwaar ik 50 minuten overstaptijd had, dus een legale 'reisonderbreking' (die dus in theorie geen reisonderbreking kan worden genoemd), waardoor ik daar mooi even het centrum in kon. Daarna heb ik de IR-trein genomen tot Lier en daar overgestapt op de IC-trein naar Turnhout. Was een mooie reis!