Thalys als backupmogelijkheid?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Thalys als backupmogelijkheid?

Bericht door FireSea »

Ik had ooit vaag iets gehoord over dat je de Thalys zou mogen nemen als de IC Brussel uitvalt, maar nooit duidelijkheid gehad of dat waar zou zijn. De situatie van vandaag met de aanrijding bij Wildert gaf mij aanleiding om me dit opnieuw af te vragen. Stel ik sta op Antwerpen Centraal (met een GoPass tot Essen + een retourtje Roosendaal-grens - Essen en een kaart voor het Nederlandse net, mijn gewoonlijke reisformule) en de IC Brussel rijdt niet èn de L-trein naar Roosendaal rijdt niet, door een stremming op lijn 12 o.i.d. en het ziet ernaar uit dat dat nog enige uren gaat duren. Heb ik dan het recht om in de Thalys te stappen (die wel rijdt) en zo via de HSL naar Rotterdam te sporen?
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Thalys als backupmogelijkheid?

Bericht door rvdborgt »

FireSea schreef:Ik had ooit vaag iets gehoord over dat je de Thalys zou mogen nemen als de IC Brussel uitvalt, maar nooit duidelijkheid gehad of dat waar zou zijn. De situatie van vandaag met de aanrijding bij Wildert gaf mij aanleiding om me dit opnieuw af te vragen. Stel ik sta op Antwerpen Centraal (met een GoPass tot Essen + een retourtje Roosendaal-grens - Essen en een kaart voor het Nederlandse net, mijn gewoonlijke reisformule) en de IC Brussel rijdt niet èn de L-trein naar Roosendaal rijdt niet, door een stremming op lijn 12 o.i.d. en het ziet ernaar uit dat dat nog enige uren gaat duren. Heb ik dan het recht om in de Thalys te stappen (die wel rijdt) en zo via de HSL naar Rotterdam te sporen?
In dat geval niet, aangezien je je kaartjes in stukken hebt geknipt. Die zijn dan te beschouwen als op zich staande vervoersovereenkomsten (al zou ik over het geval met een netkaart en een aanvullend internationaal ticket nog wel eens bindende uitspraak willen zien).

Groetjes,
Rian
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Thalys als backupmogelijkheid?

Bericht door Kristofke »

Ik denk het niet.

Vorige week was de benelux afgeschaft naar Amsterdam, en een Thalys met vertraging kwam net na deze aankondiging aan en de speaker zei uitdrukkelijk dat gewone tickets NIET geldig zijn op deze trein.

Als werknemer NS/NMBS kun je altijd wel eens een gokje wagen bij de treinmanager.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Thalys als backupmogelijkheid?

Bericht door dentheo »

hé hé, gokje wagen mag iedereen.
Nee heb je, ja kun je krijgen....
Theo
Groeten vanop de Heide
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Thalys als backupmogelijkheid?

Bericht door Robin »

Kristofke schreef:Ik denk het niet.

Vorige week was de benelux afgeschaft naar Amsterdam, en een Thalys met vertraging kwam net na deze aankondiging aan en de speaker zei uitdrukkelijk dat gewone tickets NIET geldig zijn op deze trein.

Als werknemer NS/NMBS kun je altijd wel eens een gokje wagen bij de treinmanager.
Van Antwerpen naar Amsterdam kan nu nog wel lukken met wat geluk, misschien zelfs naar Brussel in slechte omstandigheden ook. Maar naar Parijs zou ik toch niet proberen :lol:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Thalys als backupmogelijkheid?

Bericht door rvdborgt »

Kristofke schreef:Vorige week was de benelux afgeschaft naar Amsterdam, en een Thalys met vertraging kwam net na deze aankondiging aan en de speaker zei uitdrukkelijk dat gewone tickets NIET geldig zijn op deze trein.
Dat wil niet zeggen dat je er geen recht op hebt. Het is inmiddels vrij goed bekend dat NS en NMBS er veel aan doen om het Thalys-gebruik bij Benelux-uitval te ontmoedigen, maar EU-verordening 1371/2007 zegt toch echt iets anders (en de vorige CIV-versie trouwens ook). De Nederlandse en Belgische toezichhouder krijgen daarom binnenkort beide een dergelijk geval om zich over uit te spreken.

Kun je trouwens een wat preciezere dag, tijdstip en station aangeven voor dat omroepbericht?

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Thalys als backupmogelijkheid?

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:
Kristofke schreef:Vorige week was de benelux afgeschaft naar Amsterdam, en een Thalys met vertraging kwam net na deze aankondiging aan en de speaker zei uitdrukkelijk dat gewone tickets NIET geldig zijn op deze trein.
Dat wil niet zeggen dat je er geen recht op hebt. Het is inmiddels vrij goed bekend dat NS en NMBS er veel aan doen om het Thalys-gebruik bij Benelux-uitval te ontmoedigen, maar EU-verordening 1371/2007 zegt toch echt iets anders (en de vorige CIV-versie trouwens ook). De Nederlandse en Belgische toezichhouder krijgen daarom binnenkort beide een dergelijk geval om zich over uit te spreken.
Ik dacht dat je pas recht had op vervoer via een alternatieve route(vervoerder) als de (verwachte) vertraging tot meer dan 60 minuten opgelopen is. Aangezien de Benelux in principe elk uur rijd kan je volgens mij nog geen plaats in de Thalys claimen als er slechts een afgeschaft is. Als er twee na elkaar uitvallen wel.
Je ziet het verschil als je kijkt naar de regels die gelden op Brussel - Köln. Daar is bij vertraging/gemiste aansluiting het geen enkel probleem om met een Thalys biljet een ICE te nemen, of omgekeerd.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Thalys als backupmogelijkheid?

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:
rvdborgt schreef:
Kristofke schreef:Vorige week was de benelux afgeschaft naar Amsterdam, en een Thalys met vertraging kwam net na deze aankondiging aan en de speaker zei uitdrukkelijk dat gewone tickets NIET geldig zijn op deze trein.
Dat wil niet zeggen dat je er geen recht op hebt. Het is inmiddels vrij goed bekend dat NS en NMBS er veel aan doen om het Thalys-gebruik bij Benelux-uitval te ontmoedigen, maar EU-verordening 1371/2007 zegt toch echt iets anders (en de vorige CIV-versie trouwens ook). De Nederlandse en Belgische toezichhouder krijgen daarom binnenkort beide een dergelijk geval om zich over uit te spreken.
Ik dacht dat je pas recht had op vervoer via een alternatieve route(vervoerder) als de (verwachte) vertraging tot meer dan 60 minuten opgelopen is. Aangezien de Benelux in principe elk uur rijd kan je volgens mij nog geen plaats in de Thalys claimen als er slechts een afgeschaft is. Als er twee na elkaar uitvallen wel.
Volgens de letter van de verordening klopt dat. Je kunt je echter wel afvragen of je ervan uit kan gaan dat de trein van een uur later precies op tijd zal zijn (dus ook geen minuut vertraging), aangezien de immer drukke Benelux dan ook nog alle internationale reizigers van een uur eerder moet meenemen. Aangezien het om de *verwachting* van de vertraging gaat, is dat volgens mij voor discussie vatbaar. Bovendien is het wel erg kneuterig, want...
K V B schreef:Je ziet het verschil als je kijkt naar de regels die gelden op Brussel - Köln. Daar is bij vertraging/gemiste aansluiting het geen enkel probleem om met een Thalys biljet een ICE te nemen, of omgekeerd.
Precies. Bovendien zijn er tussen Nederland en België eigenlijk ook afspraken in het kader van Railteam. Je kunt je dan ook afvragen wat die dan nog betekenen.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie