Snelheid per lijn

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Snelheid per lijn

Bericht door Stijn91 »

Weet er iemand een site waar je de maximum snelheid per lijn kunt terugvinden?
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Snelheid per lijn

Bericht door Mark7758 »

Kijk eens in de netverklaring van de NMBS. Daar staat wel wat in. Niet compleet.
Adres even niet bij de hand. Maar google eens.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Snelheid per lijn

Bericht door trainfreak »

De netverklaring kan je vinden op http://www.railaccess.be of hier
Darko

Re: Snelheid per lijn

Bericht door Darko »

Stijn91 schreef:Weet er iemand een site waar je de maximum snelheid per lijn kunt terugvinden?
Is moeilijk te veralgemenen. En ik denk niet dat je het zo ergens vind.


Het varieert ook sterk van lijn tot lijn. en op elke lijn zijn voor grotere stukken andere snelheden courant.

nu op de grootste lijnen is het vooral 160 140 of 120 :)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Snelheid per lijn

Bericht door Shrek »

Mark7758 schreef:Kijk eens in de netverklaring van de NMBS. Daar staat wel wat in. Niet compleet.
Adres even niet bij de hand. Maar google eens.
Hierstaat toch van elke lijn de referentiesnelheid? Redelijk compleet lijkt me (op die paar verbindingsbogen na) :)
Paul1946

Re: Snelheid per lijn

Bericht door Paul1946 »

Kun je ook de link zetten naar het document waar de lijnen met TBL1+ vermeld staan?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22512
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Snelheid per lijn

Bericht door Steven »

Shrek schreef:
Mark7758 schreef:Kijk eens in de netverklaring van de NMBS. Daar staat wel wat in. Niet compleet.
Adres even niet bij de hand. Maar google eens.
Hierstaat toch van elke lijn de referentiesnelheid? Redelijk compleet lijkt me (op die paar verbindingsbogen na) :)
Er zijn lijnen die twee referentiesnelheden hebben. L25 en L36 zijn er al twee gekende van.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Snelheid per lijn

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:
Shrek schreef:
Mark7758 schreef:Kijk eens in de netverklaring van de NMBS. Daar staat wel wat in. Niet compleet.
Adres even niet bij de hand. Maar google eens.
Hierstaat toch van elke lijn de referentiesnelheid? Redelijk compleet lijkt me (op die paar verbindingsbogen na) :)
Er zijn lijnen die twee referentiesnelheden hebben. L25 en L36 zijn er al twee gekende van.
Dat is trouwens een relatief recent verschijnsel. Vroeger was de refertesnelheid altijd de hoogste snelheid die ergens op een bepaalde lijn gereden mocht worden. Waar dat niet mocht, werd met snelheidsbeperkende borden gewerkt. Nu geeft men er blijkbaar meer en meer de voorkeur aan om langere lijnvakken van dezelfde lijn een eigen referentiesnelheid te geven. Dat is o.m. ook het geval op lijn 43: 90 tot Bomal, 120 tussen Bomal en Marloie.
De toestand die ik eerst beschreef heb je nog op lijn 96. De refertesnelheid is daar op 160 gebracht, maar op langere delen blijft de snelheid beperkt tot 140. Daar heb je dan ook geen groen-witte borden met 14 erop, maar geel-groene met 14.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22512
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Snelheid per lijn

Bericht door Steven »

overweg13 schreef: . De refertesnelheid is daar op 160 gebracht, maar op langere delen blijft de snelheid beperkt tot 140. Daar heb je dan ook geen groen-witte borden met 14 erop, maar geel-groene met 14.
Groen-witte borden bestaan niet hoor. Groen wel en wit ook maar niet gemengd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Snelheid per lijn

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:
overweg13 schreef: . De refertesnelheid is daar op 160 gebracht, maar op langere delen blijft de snelheid beperkt tot 140. Daar heb je dan ook geen groen-witte borden met 14 erop, maar geel-groene met 14.
Groen-witte borden bestaan niet hoor. Groen wel en wit ook maar niet gemengd.
Ik bedoelde groene driehoeken met witte cijfers.
Met vriendelijke groet

overweg13
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Snelheid per lijn

Bericht door K V B »

Steven schreef:
Shrek schreef:
Mark7758 schreef:Kijk eens in de netverklaring van de NMBS. Daar staat wel wat in. Niet compleet.
Adres even niet bij de hand. Maar google eens.
Hierstaat toch van elke lijn de referentiesnelheid? Redelijk compleet lijkt me (op die paar verbindingsbogen na) :)
Er zijn lijnen die twee referentiesnelheden hebben. L25 en L36 zijn er al twee gekende van.
Geld de referentiesnelheid voor elk type trein overigens?

(Ik moet hier weer aan Zwitserland denken, waar men eigenlijk geen algemene referentiesnelheid heeft)
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Snelheid per lijn

Bericht door dekooiker »

De refertesnelheid geldt voor elk type trein.
Dat wil niet zeggen dat elke trein de hoogst toegelaten snelheid op de lijn mag rijden, er dient rekening gehouden te worden met de beperkingen van loc en sleep.

Overigens: er hebben wel degelijk groen-witte (groene rand, wit vlak, zwarte cijfers) borden bestaan.
In de theorie maar in de praktijk weet ik niet.
De trein.
Alleen voor durvers.
Peche

Re: Snelheid per lijn

Bericht door Peche »

Steven schreef:
Shrek schreef:
Mark7758 schreef:Kijk eens in de netverklaring van de NMBS. Daar staat wel wat in. Niet compleet.
Adres even niet bij de hand. Maar google eens.
Hierstaat toch van elke lijn de referentiesnelheid? Redelijk compleet lijkt me (op die paar verbindingsbogen na) :)
Er zijn lijnen die twee referentiesnelheden hebben. L25 en L36 zijn er al twee gekende van.
De bedoeling is toch om de L25 over de gehele lengte naar 160 te brengen :-)
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Snelheid per lijn

Bericht door Bordensteker »

dekooiker schreef:Overigens: er hebben wel degelijk groen-witte (groene rand, wit vlak, zwarte cijfers) borden bestaan.
In de theorie maar in de praktijk weet ik niet.
Op papier inderdaad terug kunnen vinden; de rechter afbeelding is duidelijk gephotoshopt uitgaande van de linker foto, dus of er echt ergens zoëen staat?
eindezonebord WIT in groen.3.jpg
_________________
koperdieven die onder hoogspanning werken kunnen later weleens heel starre figuren blijken
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Snelheid per lijn

Bericht door Tim »

Volgens mij is dat bord gewoon de voorganger van ons huidige groen einde-zonebord met gele boord.
Plaats reactie