Wagon met coupés.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Sparticle

Wagon met coupés.

Bericht door Sparticle »

Gegroet,

Een tijd geleden kreeg ik zoals vele anderen zo'n gratis 1e klas biljet gekregen wegens vertragingen en dergelijke. (hoewel mijn trein zelden vertraging had, (dank u NMBS))
Welnu, een paar dagen geleden heb ik met dat ticket eens op mijn gemak het land doorkruist, eens naar de Ardennen en terug.
Ik weet niet meer precies in welk station, maar tussen Brussel en Leuven (ik denk dat het in Schaarbeek was) zag ik twee donkerblauwe wagons staan met gordijntjes. Nu meen ik gezien te hebben dat dit wagons waren met van die ouderwetse coupés en een gang langs de zijkant.

Nu zojuist google ik even en vind dit artikel: http://www.senate.be/www/?MIval=/Vragen ... 95&LANG=nl
(zie vraag 3)
Daarin staat dat zo'n wagons dus nog altijd worden gebruikt. (ze zagen er ook redelijk proper uit)

Mijn vraag is nu weet iemand op welke lijn, waar en wanneer?

Want ik zou toch zo graag eens in zo'n wagon willen zitten.
(Ik ben niet bepaald een die-hard trein fan hoor, maar vind zo'n ouderwetse dingen wel heel leuk.)
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Wagon met coupés.

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Dat zijn I6 Bc-ligrijtuigen. Ze hebben officieel jammer genoeg geen vaste diensten meer, maar duiken wel regelmatig op in piekuurtreinen wanneer er te weinig M4-rijtuigen of te weinig gewone I6 B-rijtuigen (deze hebben trouwens ook coupeetjes!) ter beschikking zijn. Op basis van de waargenomen samenstellingen tijdens de voorbije maanden is de P-trein 8352 (Brussel-Zuid 17:38 - Landen 18:49) bijvoorbeeld een grote kanshebber.

Meer info over de rijtuigen met coupés kan je o.a. hier vinden:
http://www.belrail.be/F/fiches/car/index.php?type=i6
(de info is wel al ietwat gedateerd)

Nogmaals, alle rijtuigen van het type I6 (ook de grijze) hebben coupeetjes van zes zitplaatsen. De rijtuigen in blauwe livrei zijn ook ombouwbaar tot ligrijtuigen.

Groeten,
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Wagon met coupés.

Bericht door treinbruno »

Hebben de Vauban en Iris ook niet standaard een I6 rijtuig?

Een van de boog P treinen naar Hasselt had vorige week ook I6 rijtuigen, waarvan zelfs 1 gedeclasseerd eersetklasserijtuig
Afbeelding
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Wagon met coupés.

Bericht door Molenbruch Y. »

Maar nu heb je het over gewone I6-rijtuigen, niet over ligrijtuigen, neem ik aan? In dat geval: ja.

Groeten,
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Wagon met coupés.

Bericht door b-loc »

Je bedoelt waarschijnlijk de I6BC
Dit zijn de enigste ligrijtuigen van de NMBS die nog rijden (15 rijtuigen)
Je kunt ze overal tegenkomen
ICT, P, EC vauban
overlaast ook met bedevaartstrein naar Frankrijk naar Lourdes
http://www.wallorail.be/actu/0811/15.htm
Ook reden ze mee met testritten van de HLE18

Dit zijn 1 van mijn favoriete rijtuigen
Brent

Re: Wagon met coupés.

Bericht door Brent »

treinbruno schreef:Hebben de Vauban en Iris ook niet standaard een I6 rijtuig?

Een van de boog P treinen naar Hasselt had vorige week ook I6 rijtuigen, waarvan zelfs 1 gedeclasseerd eersetklasserijtuig
ik heb eergister voor het eerst in zo'n I6 1ste klas gezeten, LUXE TOT EN MET! Per coupé verstelbare hoodsteunen, lekker zachte fluweel achtige zetels, verstelbare verwarming, licht aan of af, leeslampjes, opklapbare tafeltjes, inklapbare armleuningen, extreem veel beenruimte, gordijntjes bij de coupe deur,...

Luxe, wat een luxe. Daar zouden ze de eerste klas vandaag de dag op moeten richten!
kuba.g

Re: Wagon met coupés.

Bericht door kuba.g »

Brent schreef:ik heb eergister voor het eerst in zo'n I6 1ste klas gezeten, LUXE TOT EN MET! Per coupé verstelbare hoodsteunen, lekker zachte fluweel achtige zetels, verstelbare verwarming, licht aan of af, leeslampjes, opklapbare tafeltjes, inklapbare armleuningen, extreem veel beenruimte, gordijntjes bij de coupe deur,...

Luxe, wat een luxe. Daar zouden ze de eerste klas vandaag de dag op moeten richten!
Je zou eens de Benelux moeten nemen die met de ÖBB-rijtuigen rijdt, en daar een 1e klasse compartimentje gaan uittesten... dat is pas een ongekend luxe (4-persoons zijn die 8) )
Plaats reactie