Waarom is het type 51 van de baan?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
COCOKEN007

Re: Waarom is het type 51 van de baan?

Bericht door COCOKEN007 »

hallo iedereen,
inderdaad is het zo dat de motor van GM gebruikt wordt in het type class 66.
Maar toch blijf ik type 51 verdedigen? Waarom.
Ondertussen weet je dat het type 77-78 wat veel problemen heeft.
En type 41 brandt zelfs uit en onderhoud wordt er praktisch niet meer op gedaan.
Wat kost dan het meest die bovenstaande types of den 51
VG
Franco
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: Waarom is het type 51 van de baan?

Bericht door sammarco1 »

Afbeelding
**********************************************************************************************************
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5329
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Waarom is het type 51 van de baan?

Bericht door Steve »

COCOKEN007 schreef:hallo iedereen,
inderdaad is het zo dat de motor van GM gebruikt wordt in het type class 66.
Maar toch blijf ik type 51 verdedigen? Waarom.
Ondertussen weet je dat het type 77-78 wat veel problemen heeft.
En type 41 brandt zelfs uit en onderhoud wordt er praktisch niet meer op gedaan.

Wat kost dan het meest die bovenstaande types of den 51
VG
Franco
Je hebt ook wel de kunst om te veralgemenen zeg...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22530
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom is het type 51 van de baan?

Bericht door Steven »

niet vergeten dat de HLD51 een heel kostelijke lok is om te gebruiken. Je blijft met een 6-asser rijden en die rijpaden blijven altijd duurder. De enige 6-asser die de nmbs nog gebruikt is de HLE20 en ook die zijn levensjaren zijn ver op het einde.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Waarom is het type 51 van de baan?

Bericht door Bibke »

55ers zijn ook 6-assers, wel niet in dienst meer van de NMBS maar van TUC rail.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22530
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom is het type 51 van de baan?

Bericht door Steven »

Bibke schreef:55ers zijn ook 6-assers, wel niet in dienst meer van de NMBS maar van TUC rail.

Die doen enkel nog werktreinen dus en dat is op lijnen buiten dienst gesteld aan snelheden die je in de meeste gevallen per fiets kan volgen.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Waarom is het type 51 van de baan?

Bericht door Joris »

Hallo,
Steven schreef:niet vergeten dat de HLD51 een heel kostelijke lok is om te gebruiken. Je blijft met een 6-asser rijden en die rijpaden blijven altijd duurder. De enige 6-asser die de nmbs nog gebruikt is de HLE20 en ook die zijn levensjaren zijn ver op het einde.
Een class 66 is anders ook een 6 asser ;) Niet in dienst bij de NMBS, maar genoeg te zien op het net...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22530
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom is het type 51 van de baan?

Bericht door Steven »

Joris schreef:Hallo,
Steven schreef:niet vergeten dat de HLD51 een heel kostelijke lok is om te gebruiken. Je blijft met een 6-asser rijden en die rijpaden blijven altijd duurder. De enige 6-asser die de nmbs nog gebruikt is de HLE20 en ook die zijn levensjaren zijn ver op het einde.
Een class 66 is anders ook een 6 asser ;) Niet in dienst bij de NMBS, maar genoeg te zien op het net...
Groeten,
Joris De Mol
Dat is een feit, tot de dag dat er er een paar bedrijven zijn die last mile rijden en dan zie ik ze zo verdwijnen en allemaal overschakelen op elektrische vierassers.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Waarom is het type 51 van de baan?

Bericht door Stef »

Kleine vraag tussendoor: waarom is het duurder om een zesasser te laten rijden?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Waarom is het type 51 van de baan?

Bericht door LHOON »

Stef schreef:Kleine vraag tussendoor: waarom is het duurder om een zesasser te laten rijden?
Infrabel rekent wellicht per as aan. Alhoewel, een zesasser heeft veelal een lagere asdruk, dus dit zou minder moeten kosten?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5329
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Waarom is het type 51 van de baan?

Bericht door Steve »

Stef schreef:Kleine vraag tussendoor: waarom is het duurder om een zesasser te laten rijden?
Sterkere belasting van het spoor?
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Waarom is het type 51 van de baan?

Bericht door Bordensteker »

Inderdaad: drie-assige draaistellen wringen in wissels en korte bochten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waarom is het type 51 van de baan?

Bericht door Shrek »

COCOKEN007 schreef:Maar toch blijf ik type 51 verdedigen? Waarom.
Ondertussen weet je dat het type 77-78 wat veel problemen heeft.
En type 41 brandt zelfs uit en onderhoud wordt er praktisch niet meer op gedaan.
Wat kost dan het meest die bovenstaande types of den 51
Het goedkoopste is een elektrische lok :wink: Er zijn bijna geen lijnen meer zonder bovenleiding, dus de extra kosten voor een zware dieselloc zijn niet meer nodig :)
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: Waarom is het type 51 van de baan?

Bericht door poyaud »

COCOKEN007 schreef:En type 41 brandt zelfs uit en onderhoud wordt er praktisch niet meer op gedaan.
Bij mijn weten is het ondertussen ook al enkele jaren geleden dat er nog eens een 41 is uitgebrand.Het probleem hierbij is aangepakt en aangepast in Salzinnes.

Wie is u bron over dat verzinseltje dat er bijna geen onderhoud op de 41 wordt gedaan?
Al het rollend materieel wordt periodiek onderhouden als het in dienst is , zoniet wordt het in park geplaatst of geschrapt.

Type 51 had een vrij slechte motor op gebied van onderhoud , wisselstukken waren vaak recuperatie waar dan nog niet eens garantie op was.Ook de motor op zich was berucht voor waterverlies.

Voor GM motoren zijn al de stukken nog nieuw verkrijgbaar.
Afbeelding
COCOKEN007

Re: Waarom is het type 51 van de baan?

Bericht door COCOKEN007 »

Hallo iedereen,
ik denk dat iedereen hier maar spreekt over kosten en dergelijke.
Zoals ik al zij er zijn heel wat machines die ondertussen meer kosten dan type51.
ik denk de politieke druk vooral van Europa legt nogal wat druk op dit klein land.
De meeste aantal treinen die in Belgie rijden zijn minimum 20jaar oud en gaan tot 50 jaar oud.
Dus zo vernieuwen doen we ook niet , de kosten die de NMBS maakt komen niet van de treinen nota bene.
De treinen en personeel die voor die trein rijdt brengen geld op.
Het zijn de andere kosten die de deur uitvliegen en projecten die niets opbrengen enz.
Wat ik wil zeggen is dat jullie deze trein op een GROTE kost bekijken terwijl er bij de NMBS
andere leegzuigers zijn en jullie weten welk die zijn , zij die veel in contact komen met de NMBS zelf weten wat ik bedoel.
Het is altijd de kleine bediende en arbeider en zijn toestellen die veel geld kosten.
Maar de grote bazen en instanties die het geld buitensmijten daar wordt niets over gezegd.
Ik zou zeggen doe een onderzoek welke butgetten er buiten vliegen en je zult zien dat het budget van de type 51 er zelfs niet is in te vinden , zo klein.
Dat is wat ik wil zeggen , vernieuwen kan je op verschillende manieren, maar toestellen en machines
buitensmijten die het nog goed doen daar zien ze het nut niet van in.
Het geld en politiek das wat telt bij de NMBS , de rest en de klant die ja...................................
en toch rijdt de type 51 bji Ventura heel goed , zelfs nota bene rijdt er een type 60 rond.
Dus blijf maar discuteren maar ga bij hen eens vragen wat ze vinden van onze machines en je zult bluf horen over dat goed materiaal van de NMBS
Ge ziet alles is nog niet verloren.
VG
Cocoken
Plaats reactie