Kaartje in trein kopen duurder

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Kaartje in trein kopen duurder

Bericht door am62 »

Tja, vorige week zelf vastgesteld in Gent Sint-Pieters (ik stond te wachten in de nabijheid van die 6 automaten). De automaat lijkt "in dienst" maar na enkele handelingen blokkeert het apparaat (en niet bij 1 reiziger, maar bij verschillende reizigers gezien). Alles komt terug op normaal en wat later weer van 't zelfde.
trainman
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:47
Locatie: Herzele

Re: Kaartje in trein kopen duurder

Bericht door trainman »

Ik heb al dikwijls mogen ondervinden dat er met de kaartlezer problemen zijn.
Je wil met proton betalen en het onding kan de chip niet lezen.
Let wel : volgens de foutboodschap ligt het nooit aan het toestel ("je hebt te lang gewacht")
Daarna wil je met de bancontactfunctie betalen en dan leest hij dezelfde chip wel.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Kaartje in trein kopen duurder

Bericht door jotie »

Soms weet een mens toch niet of hij in een bulderlach moet schieten, dan wel in een Spaanse colère bij het horen van zoveel onzin. Dat woordje 'gemiddeld' is echt wel populair bij de NMBS. Je moet er eens op letten. Gemiddeld 7 automaten defect, gemiddeld 15 minuten vertraging bij een incident, een gemiddeld aantal zwartrijders, een gemiddeld aantal defecte locomotieven, etc. Af en toe zou het toch geen kwaad kunnen dat een journalist die de berichtgeving van de NMBS-woordvoerder overneemt er cynisch aan zou toevoegen dat er al veel mensen verdronken zijn in een rivier van gemiddeld een halve meter diep.

Ter zake: waarom moet de NMBS toch overal 'geld' in zien? Ik begrijp dat je het kopen van een kaartje op de trein wil ontmoedigen. Dat je daarvoor een toeslag vraagt: OK, maar voor 7 euro krijg ik zelfs in Knokke op de zeedijk twee koffies en een rit Brussel-Antwerpen kost in tweede klas ook nog altijd minder dan 7 euro. (Dat zijn verdorie 282 Belgische franken! Dieven!) Een weinig billijkheid en zin voor verhoudingen kan helpen. Wat zullen we voorstellen? Een kwart van de ticketprijs extra, kan dat volstaan als afschrikmiddel?

Trouwens, werkende automaten aan iedere halte? Het spijt me, maar België is Duitsland niet. De MIVB maakt intussen ook al geen cijfers meer bekend over het aantal gevandaliseerde poortjes en automaten; de dagelijkse gebruiker weet enkel dat het er 'veel' zijn. Ik houd dus mijn hart al vast. Advies aan de NMBS: bouw alsjeblieft die toestellen in bij de nieuwe Desiro's. Dat levert een minimum aan sociale controle op, en bij een defect hoeft er geen discussie te ontstaan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Kaartje in trein kopen duurder

Bericht door Steven »

Om effe de stok in een hok te smijten, dat wat de nmbs nu gaat toepassen is wat in het buitenland al langer bestaat maar dat nog verder doorgedreven. In NL niet in orde = 35 euro, beter gekend als het treintarief. Bij de Zwitserse spoorwegen geen ticket vooraf gekocht = 100 CHF ( ongeveer 80 euro aan de huidige koers), ook de Duitsers kennen zo een systeem (waar ik de prijs momenteel niet van weet).
Dus kom eigenlijk niet klagen dat je hier nog in staat zal zijn om een gewoon ticket te kopen dat echter 7 euro duurder zal zijn.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Kaartje in trein kopen duurder

Bericht door Stijn91 »

Wat ook goed van dit systeem is dat men wel een ticket zal kopen.
Begin dit jaar zaten 2 mensen op de trap te wachten in het station van Ninove, toen de trein toekwam zijn ze opgestapt en toen de treinbegeleider bij hun kwam was het van ja sorry we hadden geen tijd voor een ticket te kopen. Ze zaten er al zeker 10 minuten.
Dit is pas voor eind volgend jaar, hoelang zal het wel niet duren eer dit echt in voege is.
Nadeel is misschien dat als er een automaat staat en dit stuk is dat er discussies gaan zijn, maar wat gaat men dan doen, treinbegeleider kan moeilijk automaat gaan controleren en zo er voor zorgen dat trein vertraging oploopt.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Kaartje in trein kopen duurder

Bericht door KB »

Teach2 schreef:
Kwou het ook just zeggen.. als ze zo goed werken als deze van nu dan vrees ik dat er veel ambras zal zijn om die 7 euro door niet werkende automaten
Woordvoerder Jochem Goovaerts over de onbetrouwbare automaten:
'Gemiddeld zijn er maar een zevental kapot.'

Het zal dus wel toeval zijn dat dat altijd is in de stations waar ik kom zeker :roll:

Soms denk ik dat ze bij de NMBS hun eigen leugens geloven...
Het kan natuurlijk ook zijn dat ze maar weet hebben van gemiddeld 7 defecte automaten, d.w.z. als niemand meldt dat de automaat in een bepaald station stuk is of als de gemelde defecten niet bij de juiste personen/dienst(en) terecht komt, kan de top dat ook niet weten. Maar uiteraard zijn de huidige automaten verschrikkelijk ongemakkelijke ondingen in vergelijking met de Nederlandse versie (al zijn die ook redelijk in mijn achting gedaald sinds ze in onbemande stations geen maestrokaart meer aanvaarden).
L'union fait la force.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Kaartje in trein kopen duurder

Bericht door KB »

am62 schreef:
Woordvoerder Jochem Goovaerts over de onbetrouwbare automaten:
'Gemiddeld zijn er maar een zevental kapot.'
Die Pinokkio van de NMBS is alweer goed bezig. En dat noemt zich woordvoerder... Heeft die al ooit een automaat gebruikt, laat staan mensen zien sakkeren dat de automaat alweer buiten dienst is terwijl de file aan het loket zienderogen vergroot ? Soms denk ik dat je wereldvreemd en vooral treinvreemd moet zijn om zo'n dingen nog maar te durven zeggen zoals die woordvoerder deed.
Hij is maar de woordvoerder en moet dus gewoon vertellen wat "men" wil dat hij vertelt, me dunkt. En er zullen niet veel bedrijven (en dus woordvoerders zijn) die vertellen dat hun dienstverlening niet echt in orde is. Uiteraard had men dit ook anders kunnen vertellen ...
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Kaartje in trein kopen duurder

Bericht door Steven »

Stijn91 schreef:Wat ook goed van dit systeem is dat men wel een ticket zal kopen.
Begin dit jaar zaten 2 mensen op de trap te wachten in het station van Ninove, toen de trein toekwam zijn ze opgestapt en toen de treinbegeleider bij hun kwam was het van ja sorry we hadden geen tijd voor een ticket te kopen. Ze zaten er al zeker 10 minuten.
Dit is pas voor eind volgend jaar, hoelang zal het wel niet duren eer dit echt in voege is.
Nadeel is misschien dat als er een automaat staat en dit stuk is dat er discussies gaan zijn, maar wat gaat men dan doen, treinbegeleider kan moeilijk automaat gaan controleren en zo er voor zorgen dat trein vertraging oploopt.
als men het systeem toepast in het buitenland moet je dat nadien uitvechten met de klantendienst en zelf bewijzen dat de automaat buiten dienst was.
kuba.g

Re: Kaartje in trein kopen duurder

Bericht door kuba.g »

Steven schreef:Om effe de stok in een hok te smijten, dat wat de nmbs nu gaat toepassen is wat in het buitenland al langer bestaat maar dat nog verder doorgedreven. In NL niet in orde = 35 euro, beter gekend als het treintarief.
Wel goedwerkende automaten op elk station. (Dat ze in de praktijk tijdelijk geen Maestro accepteren op onbemande stations is tijdelijk een minpunt, maar ik zou er geld op zetten dat de klantenservice je in dat geval nooit de boete gaat aanrekenen.)
Steven schreef:Bij de Zwitserse spoorwegen geen ticket vooraf gekocht = 100 CHF ( ongeveer 80 euro aan de huidige koers),
90 CHF en geldt alleen voor Selbstkontrol-treintjes (zonder conducteur erop), in langeafstandsvekeer koop je gewoon een kaartje bij de conducteur met een toeslag (ik dacht 10 CHF)
Steven schreef:ook de Duitsers kennen zo een systeem (waar ik de prijs momenteel niet van weet).
In Fernverkehr koop je ook gewoon je kaartje bij de conducteur met 10% toeslag (dus alle IC's en ICE's). In Nahverkehr is het €40.
Steven schreef:Dus kom eigenlijk niet klagen dat je hier nog in staat zal zijn om een gewoon ticket te kopen dat echter 7 euro duurder zal zijn.
Als er goede automaten komen te staan op elk station vóórdat de toeslag omhoog gaat, dan is er in principe niet over te klagen. Van de andere kant zou je in dat geval de toeslag even goed met rust kunnen laten - als er op elk station een werkend automaat staat, ontstaat er nooit een situatie waarin de conducteur een kaartje zonder toeslag moet uitschrijven. Mensen worden dus aangemoedigd om de automaten te gebruiken. Ook als de toeslag €3 bedraagt.
Pas als nadat elk station voorzien is van een automaat, en de helft van de reizigers blijft hun kaartjes kopen bij de conducteur met €3 toeslag... dan pas heb je een gegronde reden om de toeslag te verhogen. Anders is het niet veel anders als onnodig extra winst maken op de klantengroep die geen gebruik kan maken van de automaat (ouderen, slechtzienden, etc.)

Steven schreef:als men het systeem toepast in het buitenland moet je dat nadien uitvechten met de klantendienst en zelf bewijzen dat de automaat buiten dienst was.
In een gezond rechtssysteem ligt de bewijslast aan de eisende partij.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Kaartje in trein kopen duurder

Bericht door Steve »

kuba.g schreef:
Steven schreef:als men het systeem toepast in het buitenland moet je dat nadien uitvechten met de klantendienst en zelf bewijzen dat de automaat buiten dienst was.
In een gezond rechtssysteem ligt de bewijslast aan de eisende partij.
Het is natuurlijk maar hoe je het bekijkt: je zou kunnen stellen dat de klant vooral iets eist, namelijk een tegemoetkoming op het betaalde (hogere) tarief...
kuba.g

Re: Kaartje in trein kopen duurder

Bericht door kuba.g »

MIVB-reiziger schreef:Het is natuurlijk maar hoe je het bekijkt: je zou kunnen stellen dat de klant vooral iets eist, namelijk een tegemoetkoming op het betaalde (hogere) tarief...
Als ik een kapotte automaat tegenkom ga ik zeker niet meer betalen dan de prijs die ik aan de automaat zou betalen hoor :roll: In Nederland heet het overigens niet voor niks "uitstel van betaling" :!:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Kaartje in trein kopen duurder

Bericht door Steven »

kuba.g schreef:
Steven schreef:Bij de Zwitserse spoorwegen geen ticket vooraf gekocht = 100 CHF ( ongeveer 80 euro aan de huidige koers),
90 CHF en geldt alleen voor Selbstkontrol-treintjes (zonder conducteur erop), in langeafstandsvekeer koop je gewoon een kaartje bij de conducteur met een toeslag (ik dacht 10 CHF)

Het was vorig jaar nog 80, ik ben in augustus in Zwitserland geweest en de prijzen in de SBB rijtuigen en RhB rijtuigen was aangepast naar 100CHF, hoe het bij die andere zit weet ik niet misschien dat sommige maar tot 90 zijn gegaan maar dat zou raar zijn om niet overal dezelfde prijs te hanteren al kan het wel.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Kaartje in trein kopen duurder

Bericht door K V B »

Steven schreef:Om effe de stok in een hok te smijten, dat wat de nmbs nu gaat toepassen is wat in het buitenland al langer bestaat maar dat nog verder doorgedreven. In NL niet in orde = 35 euro, beter gekend als het treintarief. Bij de Zwitserse spoorwegen geen ticket vooraf gekocht = 100 CHF ( ongeveer 80 euro aan de huidige koers), ook de Duitsers kennen zo een systeem (waar ik de prijs momenteel niet van weet).
Dus kom eigenlijk niet klagen dat je hier nog in staat zal zijn om een gewoon ticket te kopen dat echter 7 euro duurder zal zijn.
Wat je natuurlijk in Zwitserland wel hebt zijn voldoende automaten, die ook goed werken en bruikbaar zijn. 2/3 van de kaartverkoop bij de SBB gaat over de automaten, wat toch wel wat zegt over de bruikbaarheid van de automaten...
De NMBS zou eigenlijk eerst overal automaten moeten plaatsen (en niet een per station, maar minstens een per perron, en dan ook nog een hoop in de onderdoorgangen op de grotere plaatsen) en pas als die voldoende gebruikt worden de aankoop van kaartjes in de trein afschaffen.
Want zoals het nu gedaan wordt denk ik dat er juist veel meer diskussies in de trein zullen plaatsvinden.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Kaartje in trein kopen duurder

Bericht door K V B »

kuba.g schreef:90 CHF en geldt alleen voor Selbstkontrol-treintjes (zonder conducteur erop), in langeafstandsvekeer koop je gewoon een kaartje bij de conducteur met een toeslag (ik dacht 10 CHF)
Het is nu 100 CHF.
Onlangs stond er een man voor de rechter die de 80CHF niet wou betalen die hem opgelegd waren nadat hij met een 2de klasse kaartje in de 1ste klasse betrapt was. Volgens de klager was hij geen zwartrijde, maar slechtts een grijsrijder.
Een gevolg is dat de SBB maar gewoon alle boetes voor de verschillende gevallen gelijk getrokken heeft, en meteen maar verhoogd...
Vanaf volgend jaar kan je bij de SBB overigens geen treinkaartjes in de trein meer kopen. Zonder kaartje krijg je altijd een boete of uitstel van betaling. Er zijn wel een paar uitzonderingen voorzien.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Kaartje in trein kopen duurder

Bericht door K V B »

kuba.g schreef:In een gezond rechtssysteem ligt de bewijslast aan de eisende partij.
Men kan echter stellen dat het de reiziger is die "eisende partij" is. Hij wil immers vervoerd worden. In een gezond rechtsyteem is de aanbieder van een dienst vrij om de voorwaarden waaronder hij die dienst levert te stellen...
Plaats reactie