M6 getrokken richting Antwerpen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

M6 getrokken richting Antwerpen

Bericht door doggys2 »

Deze namiddag zag ik nabij Antwerpen-Centraal een M6-stel getrokken door HLE 2711 en ik dacht dat die richting Antwerpen altijd geduwd werd.
Heb ik het fout of is er een speciale reden voor deze samenstelling?
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
AlexNL
Berichten: 2191
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: M6 getrokken richting Antwerpen

Bericht door AlexNL »

Gedriehoekt na een verstoring o.i.d.?
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: M6 getrokken richting Antwerpen

Bericht door doggys2 »

AlexNL schreef:Gedriehoekt na een verstoring o.i.d.?
Kun jij dat iets meer uitleggen voor een leek?
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: M6 getrokken richting Antwerpen

Bericht door Kristofke »

doggys2 schreef:
AlexNL schreef:Gedriehoekt na een verstoring o.i.d.?
Kun jij dat iets meer uitleggen voor een leek?
In Antwerpen kan dat gebeuren als bv. een 45xx Essen-Charleroi niet langs de tunnel kan dat deze via het ringspoor op de +1 aankomt in Centraal, en dan een frontverandering doet om verder te rijden richting Charleroi. Andersom kan het natuurlijk ook.

Ik dacht dat dit ook mogelijk was in Charleroi bij bepaalde storingen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: M6 getrokken richting Antwerpen

Bericht door Steven »

inderdaad bepaalde storingen of incidenten kunnen er voor zorgen dat zo een trein is gedraaid staat, niet al te veel zorgen over maken.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: M6 getrokken richting Antwerpen

Bericht door b-loc »

2 weken geleden een IC Antwerpen-Gent 27+M6 gezien met loc kant Antwerpen
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5337
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: M6 getrokken richting Antwerpen

Bericht door Steve »

Maakt dat echt een groot verschil? Ik dacht dat het enkel echt belangrijk was voor treinen die de helling van Ans nemen (en dan nog...)?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: M6 getrokken richting Antwerpen

Bericht door Steven »

Het is vooral van belang bij rangeerwerk of bij hellingen zoals die van Ans.
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: M6 getrokken richting Antwerpen

Bericht door Hobbes »

Het kan ook de ram uit Turnhout geweest zijn, die is voorzien met de loc kant Antwerpen.
Het gebeurt wel meer dat de rammen van de IC verbindingen naar Charleroi omgekeerd staan, of dit nu zo'n nieuws is dat er speciaal een topic over geopend moet worden laat ik in het midden...
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: M6 getrokken richting Antwerpen

Bericht door doggys2 »

Hobbes schreef:of dit nu zo'n nieuws is dat er speciaal een topic over geopend moet worden laat ik in het midden...
Wat voor de ene heel gewoon is is voor de andere een vraag waard maar goed ik zal in het vervolg twee keer nadenken voor ik een onnodig topic open.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Jorik

Re: M6 getrokken richting Antwerpen

Bericht door Jorik »

Kristofke schreef:
doggys2 schreef:
AlexNL schreef:Gedriehoekt na een verstoring o.i.d.?
Kun jij dat iets meer uitleggen voor een leek?
In Antwerpen kan dat gebeuren als bv. een 45xx Essen-Charleroi niet langs de tunnel kan dat deze via het ringspoor op de +1 aankomt in Centraal, en dan een frontverandering doet om verder te rijden richting Charleroi. Andersom kan het natuurlijk ook.

Ik dacht dat dit ook mogelijk was in Charleroi bij bepaalde storingen.
Bij defecten aan de loc waardoor de tractie beperkt is mogen we niet meer naar de -2 met de IC Essen - Charleroi en dan rijden we rond via de lijn 12 rechtstreeks naar Berchem. Op die moment wordt Antwerpen-Centraal niet meer aangedaan omdat er voor een frontwissel niet genoeg tijd is. De IC Antwerpen - Charleroi wordt in dit geval wel gewoon op de +1 gezet.
De oriëntatie van de locs wordt niet echt meer gerespecteerd.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: M6 getrokken richting Antwerpen

Bericht door Bordensteker »

Ik heb van een bestuurder begrepen dat er een andere reden is om de loc op de helling vanuit Centraal naar Berchem vooraan te hebben.
Hij zei me namelijk dat je een probleem kunt hebben als je hellingopwaarts tussen Centraal en Berchem bij een sein moet stoppen met het stuurrijtuig vooraan. De rechtstreekse rem van alleen het stuurrijtuig kan de hele (Essen-Charleroi, 8 rijtuigen M6) trein op die steile helling volgens hem namelijk niet vasthouden. Dus je hebt bijkomend de treinrem nodig om bij dat sein stil te blijven staan.

Bij het weer mogen aanzetten kan de loc achteraan, naar ik van hem begreep, echter pas tractie gaan leveren als de druk in de Leiding Automatische Rem op de loc terug op 5 bar gekomen is.
Die (zich van voor naar achter opbouwende) 5 bar heeft voordien echter óók de rem van alle andere voertuigen al gelost, met uitzondering van de rechtstreekse rem van het stuurrijtuig zelf, maar dat is lichter dan de loc en heeft te weinig kracht om de trein nu vast te houden.

Dit klinkt niet onlogisch.
Mijn vraag nu is: klopt het wat die bestuurder mij vertelde?
Kun je eventueel ondanks dat naar achteren beginnen zakken toch nog aanzetten?
Of hoe lost men dit anders op? Wordt er in voorkomend geval standaard contact opgenomen met Blok 12 om zeker niet op de helling stil te hoeven staan?

_________________
het zijn pas écht remmingen als je niet meer verder kunt
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: M6 getrokken richting Antwerpen

Bericht door Kristofke »

Daarom dat er misschien velen heel traag naar het sein toerijden zodat ze hopelijk niet meer moeten de rem opzetten en optrekken sneller gaat.

Ik heb met een M6 op die helling nog meer weinig terugbollen meegemaakt, dat is eerder vaker met klassiekjes.

Nog maar enkele maanden geleden zat ik in een klassiekje dat stilstond op de helling naar Berchem, en bij het lossen van de remmen is het stel zonder zeveren enkele meters naar achter gebold, dat ik bijna instinctief de locatie van de noodrem opzocht.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: M6 getrokken richting Antwerpen

Bericht door Steven »

Dat is normaal op dergelijke hellingen, de tijd nodig tussen lossen rem en actie van de motoren kan zoiets veroorzaken.
Jorik

Re: M6 getrokken richting Antwerpen

Bericht door Jorik »

Bordensteker schreef:Ik heb van een bestuurder begrepen dat er een andere reden is om de loc op de helling vanuit Centraal naar Berchem vooraan te hebben.
Hij zei me namelijk dat je een probleem kunt hebben als je hellingopwaarts tussen Centraal en Berchem bij een sein moet stoppen met het stuurrijtuig vooraan. De rechtstreekse rem van alleen het stuurrijtuig kan de hele (Essen-Charleroi, 8 rijtuigen M6) trein op die steile helling volgens hem namelijk niet vasthouden. Dus je hebt bijkomend de treinrem nodig om bij dat sein stil te blijven staan.

Bij het weer mogen aanzetten kan de loc achteraan, naar ik van hem begreep, echter pas tractie gaan leveren als de druk in de Leiding Automatische Rem op de loc terug op 5 bar gekomen is.
Die (zich van voor naar achter opbouwende) 5 bar heeft voordien echter óók de rem van alle andere voertuigen al gelost, met uitzondering van de rechtstreekse rem van het stuurrijtuig zelf, maar dat is lichter dan de loc en heeft te weinig kracht om de trein nu vast te houden.

Dit klinkt niet onlogisch.
Mijn vraag nu is: klopt het wat die bestuurder mij vertelde?
Kun je eventueel ondanks dat naar achteren beginnen zakken toch nog aanzetten?
Of hoe lost men dit anders op? Wordt er in voorkomend geval standaard contact opgenomen met Blok 12 om zeker niet op de helling stil te hoeven staan?

_________________
het zijn pas écht remmingen als je niet meer verder kunt
Dit is inderdaad waar.
Maar in Antwerpen heb je langs beide zijde zo'n helling, toch in het geval van de IC naar Essen.
Nu heb ik persoonlijk liever de Loc kant Essen omdat je voor de moment in de tunnel maar 40km/u meer mag, als je dan aan de klim begint richting Luchtbal is het soms vrij lastig om met het stuurrijtuig op kop naar boven te geraken.
Natuurlijk spreek ik hier over een samenstelling met de HLE27, met de 18 merk hier niets van :wink:
Plaats reactie