Lijn 59

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Lijn 59

Bericht door ferry »

Hoi

Op lijn 59 (en 50a) rijdt er een TD M6 stel. Heeft iemand daar de juiste omloop van?


f
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Lijn 59

Bericht door Steve »

Doen volgens Beluxtrains alvast de treinen 1812 en 1814, geen idee wat nog (en ook die informatie is niet helemaal zeker).
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Lijn 59

Bericht door b-loc »

De treinnrs weet ik niet perfect maar de
IC Gent St-pieters - Antwerpen rond 15u
en Antwerpen - Gent St Pieters rond 17u
in Gent Dampoort wordt met M6 gedaan
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Lijn 59

Bericht door Steve »

Waar komen die M6-stammen trouwens vandaan? Worden die enkel voor die paar ritjes op de IC-G gebruikt?
260689
Berichten: 3315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Lijn 59

Bericht door 260689 »

MIVB-reiziger schreef:Waar komen die M6-stammen trouwens vandaan? Worden die enkel voor die paar ritjes op de IC-G gebruikt?
Die worden zowel op de IC-G als op de IC-P gebruikt.

hier de treinnr's van het M6 convooi op de IC-G en IC-P

1827
1807
3008
3030
1833
1814
3015
3037
1840
1821

Bron: PassengersWeb (interne site voor spoorwegpersoneel)
jsoons

Re: Lijn 59

Bericht door jsoons »

Iemand een idee waarom trein 1817 op 6/12 beperkt werd tot gent dampoort?
Peche

Re: Lijn 59

Bericht door Peche »

jsoons schreef:Iemand een idee waarom trein 1817 op 6/12 beperkt werd tot gent dampoort?
Averij aan de DMT's.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Lijn 59

Bericht door treinbruno »

Er rijden nu nog maar 6 M6 rijtuigen in die stam op L59, maar dan wel met een HLE18!
Voorheen waren dat er 8 met een HLE27.

Weet iemand of ze na de nieuwe dienstregeling nog op L59 gaan rijden en welke treinen ze dan gaan verzekeren?
Afbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Lijn 59

Bericht door kika »

Gezien de prachtig algemene titel, passen mijn vragen hier waarschijnlijk ook wel.
* Een jaar of 12 geleden waren er aardig wat werken tussen Antwerpen en Gent, weet iemand nog waarvoor dat was?
* De Vlaamse regering heeft het in haar spoorstrategie over optimalisaties op deze lijn. Gaat zoiets dan enkel over de capaciteit of bvb. ook over hogere frequenties of betere reistijden, verhogen vmax etc.?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Lijn 59

Bericht door Shrek »

kika schreef:Gezien de prachtig algemene titel, passen mijn vragen hier waarschijnlijk ook wel.
* Een jaar of 12 geleden waren er aardig wat werken tussen Antwerpen en Gent, weet iemand nog waarvoor dat was?
* De Vlaamse regering heeft het in haar spoorstrategie over optimalisaties op deze lijn. Gaat zoiets dan enkel over de capaciteit of bvb. ook over hogere frequenties of betere reistijden, verhogen vmax etc.?
Het gaat hem daar vooral over capaciteit voor goederenverkeer. Extra passagierstreinen zullen daar volgens mij nooit komen (tenzij lijn 77 wordt aangelegd...).
Onder optimalisaties kan je dan verstaan dat de uitwijksporen verlengd worden om treinen van 750m aan te kunnen, dat de laagste snelheden verhoogd worden, een performanter seinsysteem (ETCS L2), ...
Maar voor het reizigersverkeer moet je op die lijn echt niet teveel verwachten. Het is een hoofdas voor het goederenvervoer en dat zal altijd zijn gevolgen hebben voor de passagiers.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Lijn 59

Bericht door Paul »

Shrek schreef:Onder optimalisaties kan je dan verstaan dat de uitwijksporen verlengd worden om treinen van 750m aan te kunnen, dat de laagste snelheden verhoogd worden, een performanter seinsysteem (ETCS L2), ...
Maar voor het reizigersverkeer moet je op die lijn echt niet teveel verwachten. Het is een hoofdas voor het goederenvervoer en dat zal altijd zijn gevolgen hebben voor de passagiers.
Het is toch evengoed een hoofdas voor reizigersverkeer hé, tussen de twee grootste steden van Vlaanderen...
En zeggen dat een goede veertig jaar geleden de NMBS niet geloofde in de toekomst van lijn 59, en dat er toen flink wat politieke druk nodig is geweest om de NMBS ertoe te bewegen de lijn op dubbelspoor te brengen en te elektrificeren!
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Lijn 59

Bericht door Shrek »

[quote="Paul"]Het is toch evengoed een hoofdas voor reizigersverkeer hé, tussen de twee grootste steden van Vlaanderen...[\quote]
Tjah, maar die 2 zaken vallen moeilijk te combineren op een lijn met maar 2 sporen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Lijn 59

Bericht door dekooiker »

Er zijn op lijn 59 nog steeds werken aan de gang.
De totale lijnonderbrekingen kent men wel, de nachtelijke onderbrekingen niet en die zijn uiteindelijk ook goed voor een paar nachten per week.
De trein.
Alleen voor durvers.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Lijn 59

Bericht door Stef »

Lijn 59 volledig op 4 sporen brengen lijkt mij meer dan onbegonnen werk. Zelfs al laten we nog het traject Gent - Vrasene nemen (want daar kan de cargo via de Gentboog via de nieuwe Liefkenshoekspoortunnel naar Noord), dan nog is het onbegonnen werk.

Nee beste optie voor de cargo is lijn 77, maar zoals reeds vermeld (en wat altijd het probleem is): geld.

Voor personenvervoer lijken mij de 3 x IC tussen A'pen en Gent voldoende (zelfs in de spits, indien de capaciteit groot genoeg is = zeker 3x AM 96 of 8 M6). Ook de L-trein doet het zeer goed, ik neem die ook het meeste als ik kan kiezen. Zoveel scheelt dat niet in tijd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Lijn 59

Bericht door nahoj »

Stef schreef:Voor personenvervoer lijken mij de 3 x IC tussen A'pen en Gent voldoende (zelfs in de spits, indien de capaciteit groot genoeg is = zeker 3x AM 96 of 8 M6). Ook de L-trein doet het zeer goed, ik neem die ook het meeste als ik kan kiezen. Zoveel scheelt dat niet in tijd.
Een echt snelle trein tussen Gent en Antwerpen zou concurentiëler kunnen zijn met de auto. Bv. één directe, zonder stops, continu 160km/h tussen Gent-Dampoort en de Kennedytunnel (als ik even mag dromen). Onmogelijk echter om die ertussen te wringen zonder de cargo op L77 te zetten.
Plaats reactie