Lijn 59

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Lijn 59

Bericht door Robin »

een goederentrein achter een L trein steken? denk dat je het beter andersom doet :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Lijn 59

Bericht door groentje »

Ik weet dat een goederentrein sneller kan, of sommige toch. Maar voor een goederentrein is snelheid an sich niet zo belangrijk, stiptheid wel. Al kunnen er voor mij gerust een paar snelle rijpaden zijn vlak voor een stoptrein, hoor.
Met ETCS zou het mogelijk moeten worden om een cruisesnelheid te bepalen en mee te delen aan de bestuurder, waardoor die zo economisch mogelijk kan rijden.
Ons spoorwegnet kan intensiever ingezet worden, maar verliest dan wel een deel aan flexibiliteit. Rijpaden worden in zo'n geval een pak dwingender, voor uur vertrekken zit er dan niet meer in (of je zou in het pad van een afgeschafte of vertraagde trein kunnen rijden...).
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Lijn 59

Bericht door Robin »

groentje schreef:Ik weet dat een goederentrein sneller kan, of sommige toch. Maar voor een goederentrein is snelheid an sich niet zo belangrijk, stiptheid wel. Al kunnen er voor mij gerust een paar snelle rijpaden zijn vlak voor een stoptrein, hoor.
Met ETCS zou het mogelijk moeten worden om een cruisesnelheid te bepalen en mee te delen aan de bestuurder, waardoor die zo economisch mogelijk kan rijden.
Ons spoorwegnet kan intensiever ingezet worden, maar verliest dan wel een deel aan flexibiliteit. Rijpaden worden in zo'n geval een pak dwingender, voor uur vertrekken zit er dan niet meer in (of je zou in het pad van een afgeschafte of vertraagde trein kunnen rijden...).
als de snelheid niet kan gehaald worden dan zal de stiptheid er ook niet zijn he ;).
zware goederentreinen kan je best achter een L trein steken, zeker op een lijn met hellingen maar op L59 zijn er buiten de kennedytunnel en de inrit van berchem toch geen dacht ik?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Lijn 59

Bericht door groentje »

Dienstregelingen moeten natuurlijk zijn aangepast aan de rijpaden die beschikbaar zijn. Het is dan wel mogelijk dat die dienstregelingssnelheid lager ligt dan de maximale snelheid.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Lijn 59

Bericht door Eimai »

groentje schreef:Met ETCS zou het mogelijk moeten worden om een cruisesnelheid te bepalen en mee te delen aan de bestuurder, waardoor die zo economisch mogelijk kan rijden.
Bij mijn weten laat ETCS die mogelijkheid niet toe (in principe zeggen de bakens enkel tot hoe ver je toelating hebt om te rijden, en wat de maximumsnelheid is). Je kan de maximumsnelheid wel verlagen maar dan geldt het voor alle voertuigen op die plek. 't Blijft dus iets dat de treinbestuurder zelf moet inschatten a.d.h.v. de dienstregeling, richtsnelheden en ervaring.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Lijn 59

Bericht door Shrek »

Eimai schreef: Bij mijn weten laat ETCS die mogelijkheid niet toe (in principe zeggen de bakens enkel tot hoe ver je toelating hebt om te rijden, en wat de maximumsnelheid is). Je kan de maximumsnelheid wel verlagen maar dan geldt het voor alle voertuigen op die plek. 't Blijft dus iets dat de treinbestuurder zelf moet inschatten a.d.h.v. de dienstregeling, richtsnelheden en ervaring.
De huidige implementatie in België laat dat niet toe, maar de hardware en software van ETCS wel.
Nuja, dat is momenteel geen prioriteit dus het zal er waarschijnlijk niet snel van komen...
pietje

Re: Lijn 59

Bericht door pietje »

Shrek schreef:
Eimai schreef: Bij mijn weten laat ETCS die mogelijkheid niet toe (in principe zeggen de bakens enkel tot hoe ver je toelating hebt om te rijden, en wat de maximumsnelheid is). Je kan de maximumsnelheid wel verlagen maar dan geldt het voor alle voertuigen op die plek. 't Blijft dus iets dat de treinbestuurder zelf moet inschatten a.d.h.v. de dienstregeling, richtsnelheden en ervaring.
De huidige implementatie in België laat dat niet toe, maar de hardware en software van ETCS wel.
Nuja, dat is momenteel geen prioriteit dus het zal er waarschijnlijk niet snel van komen...
Tuurlijk geen prioriteit, bij de NMBS/Infrabel komt men gewoon weg met een ondermaatse dienstregeling.
Ze hebben toch een wetttelijk monopolie en ze investeren liever in extra sporen, dan in technologie om die efficiënt te benutten.

(zo 20ste eeuw die manier van werken)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Lijn 59

Bericht door Shrek »

pietje schreef: Tuurlijk geen prioriteit, bij de NMBS/Infrabel komt men gewoon weg met een ondermaatse dienstregeling.
Ze hebben toch een wetttelijk monopolie en ze investeren liever in extra sporen, dan in technologie om die efficiënt te benutten.
(zo 20ste eeuw die manier van werken)
Daar sla je de bal toch helemaal mis hoor...
Er wordt nog amper geïnvesteerd in nieuwe sporen omdat we op vlak van veiligheid nog zo ver achterstaan. En met ETCS level 2 zal de capaciteit al een flink stuk toenemen.
Als je daarboven nog extraatjes wil als vastgelegde cruisesnelheden (waarvan de capaciteitswinst tegenover ETCS2 volgens mij minimaal is) wordt het al snel een heel dure zaak...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Lijn 59

Bericht door K V B »

dekooiker schreef:Logisch maar dan krijg je reizigers en treintrambus tegen: die hebben liever een spreiding dan alles kort achter elkaar.
Ik denk dat TreinTramBus een drietreinensysteem met een strakke halfuurdienst voor elke kategorie direct zal toejuichen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Lijn 59

Bericht door K V B »

Robin schreef:een goederentrein achter een L trein steken? denk dat je het beter andersom doet :roll:
Ik heb dat zo op lijn 50a vaak gezien.

Met ETCS heb je dan ook nog het voordeel dat je mist infill bakens of euroloops een volgende goederentrein direct kan meedelen wanneer een sein wisselt, ook al is het nog niet in zicht. Dat kan het makkelijker maken voor een goederentrein om een gemiddelde snelheid aan te houden die gelijk is aan de L trein. In Duitsland heeft men op de reden LZB gelegd op lijnen die veel goederenverkeer zien.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Lijn 59

Bericht door Shrek »

K V B schreef:Met ETCS heb je dan ook nog het voordeel dat je mist infill bakens of euroloops een volgende goederentrein direct kan meedelen wanneer een sein wisselt, ook al is het nog niet in zicht. Dat kan het makkelijker maken voor een goederentrein om een gemiddelde snelheid aan te houden die gelijk is aan de L trein. In Duitsland heeft men op de reden LZB gelegd op lijnen die veel goederenverkeer zien.
Maar dat gaan we niet doen. De drukste lijnen krijgen level 2 waardoor je een permanente infill krijgt. Dat is nog veel efficiënter dan enkele extra bakens of loops.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Lijn 59

Bericht door K V B »

Shrek schreef: Maar dat gaan we niet doen. De drukste lijnen krijgen level 2 waardoor je een permanente infill krijgt. Dat is nog veel efficiënter dan enkele extra bakens of loops.
Da's natuurlijk nog beter.
pietje

Re: Lijn 59

Bericht door pietje »

Shrek schreef:
pietje schreef: Tuurlijk geen prioriteit, bij de NMBS/Infrabel komt men gewoon weg met een ondermaatse dienstregeling.
Ze hebben toch een wetttelijk monopolie en ze investeren liever in extra sporen, dan in technologie om die efficiënt te benutten.
(zo 20ste eeuw die manier van werken)
Daar sla je de bal toch helemaal mis hoor...
Er wordt nog amper geïnvesteerd in nieuwe sporen omdat we op vlak van veiligheid nog zo ver achterstaan. En met ETCS level 2 zal de capaciteit al een flink stuk toenemen.
Als je daarboven nog extraatjes wil als vastgelegde cruisesnelheden (waarvan de capaciteitswinst tegenover ETCS2 volgens mij minimaal is) wordt het al snel een heel dure zaak...
Ik sla de bal helemaal niet mis, het is niet omdat het geld nu helemaal op is en er bijna geen spoor meer bijgelegd kan worden, dat het voorbije decennium de focus zodanig verkeerd lag dat er eerder in bijkomende sporen werd geïnvesteerd dan in efficiënt gebruik ervan.

Resultaat is dat we op vele plaatsen nog jaren moeten leven met ondermaatse dienstregelingen die de infra verre van optimaal benutten.
Had men eerder ingezien dat er andere recepten waren dan zoveel mogelijk op 4 sporen brengen, dan stonden we nu waarschijnlijk veel verder.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Lijn 59

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: En met ETCS level 2 zal de capaciteit al een flink stuk toenemen.
.
Leg uit aub, dat zou denk ik dan het eerste veiligheidssysteem zijn, sinds het bestaan van de spoorwegen, dat de capaciteit van een baanvak verhoogd
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Lijn 59

Bericht door Shrek »

pietje schreef: Ik sla de bal helemaal niet mis, het is niet omdat het geld nu helemaal op is en er bijna geen spoor meer bijgelegd kan worden, dat het voorbije decennium de focus zodanig verkeerd lag dat er eerder in bijkomende sporen werd geïnvesteerd dan in efficiënt gebruik ervan.

Resultaat is dat we op vele plaatsen nog jaren moeten leven met ondermaatse dienstregelingen die de infra verre van optimaal benutten.
Had men eerder ingezien dat er andere recepten waren dan zoveel mogelijk op 4 sporen brengen, dan stonden we nu waarschijnlijk veel verder.
Dan mag jij me toch eens uitleggen hoe je het huidige aanbod Leuven-Brussel, Leuven-Luchthaven én Brussel-Luchthaven over 2 sporen van L36 kan sturen.
En hoe jij GEN-treinen met extra stopplaatsen zonder extra sporen naar Ottignies kan sturen samen met IC, INT en IR. Alles met de voorziene 4 GEN-treinen per uur natuurlijk :wink:
De beste stuurlui staan natuurlijk steeds aan wal :)
dentheo schreef:
Shrek schreef: En met ETCS level 2 zal de capaciteit al een flink stuk toenemen.
.
Leg uit aub, dat zou denk ik dan het eerste veiligheidssysteem zijn, sinds het bestaan van de spoorwegen, dat de capaciteit van een baanvak verhoogd
Zie de ETCS-topic :wink:
Plaats reactie