Lijn 59

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
260689
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Lijn 59

Bericht door 260689 »

Het stopperke terug naar gent laten rijden. Dat zou ook al veel schelen, vooral op de IC-P.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Lijn 59

Bericht door ferry »

Hoi

Antwerpen - Oostende met stops o.m in Beveren en Aalter is van het goede teveel. Kan NOOIT concureren met de auto!
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Lijn 59

Bericht door kika »

Ook Antwerpen Gent zal het moeilijk blijven hebben om te concurreren met auto's, afhankelijk van het voor- en natransport tot op je vertrekstation of eindbestemming. In vroegere tijden heb ik vaker de trein verslaan door te liften(!) vanaf Gent Zuid. In ieder geval zelden zoveel eensgezindheid gezien op een vraag :D ! Het verhogen van de minimumsnelheden, gaat dat dan over die trage stukken bij Gent-Sint-Pieters, bepaalde stationsdoorritten, of tussen Berchem en Antwerpen Zuid? Of waar liggen momenteel de mindere stukjes? Lijken me helaas ook allemaal werken om meer marge in de dienstregeling te krijgen, niet om er 4 minuten af te schrapen. Een verhoging van de vmax op een aanzienlijk deel van L59 tot 160 is ook niet haalbaar zonder (grote) vermindering van de (vracht-)capaciteit?
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Lijn 59

Bericht door Bart »

kika schreef:Ook Antwerpen Gent zal het moeilijk blijven hebben om te concurreren met auto's
In het weekend en tussen 21u00 en 06u00 tijdens de week, ben je mss sneller met de auto dan met de trein. (Al zal het niet veel schelen).
Maar overdag en vooral in de spits, ben je zelf met de omnibus Antwerpen-Lokeren, sneller in Lokeren dan dat je de auto zo nemen.
Dus de auto kan in geen geval de IC verslaan tussen Antwerpen & Gent.
Ik heb 5 jaar dagelijks het traject Sint-Niklaas-Antwerpen gedaan met de auto. (heb er nog een degout van). Met de trein (die niet stopt in Beveren en A’pen Zuid) sta je vanuit Sint-Niklaas op 14 minuten in Antwerpen Berchem. De trein die wel stopt in Beveren en A’pen Zuid doet er 19 minuten over. Met de auto deed je er in het beste geval (dus aanschuiven vanaf Kruibeke) ongeveer 45 minuten over.

Bij regenweer stond je vanaf de late namiddag al meermaals vanaf Sint-Niklaas in de file, en dit tot aan de Kennedytunnel. Ik was steeds content als het droog weer was, en dat ik 'maar' moest aanschuiven vanaf Kruibeke. Dan is het nog een dikke 10km alvorens je de Kennedytunnel door bent.
De andere route N49/E34 (Knokke-Antwerpen) ging meestal vlotter, maar daar stond je dan ook meermaals vast vanaf Melsele, en vanaf 16u00 sluiten ze de Waaslandtunnel nog eens af richting stad, waardoor je vanaf Linkeroever verplicht werd om de ring te nemen en via de Kennedytunnel Antwerpen binnen te rijden.

Als ze bij het nieuwe transportplan van december 2013 nu eens een betere spreiding van de IC treinen zouden kunnen verwezenlijken, dan kan de lijn 59 nog een pareltje worden.
IC naar Oostende, 15 minuten later IC naar Kortrijk/Poperinge, 15 minuten later IC naar Gent St Pieters (die van 1 april tot 30 oktober beter zou verlengd worden naar een Kuststation), 15 minuten later L trein naar Lokeren (die zelf indien die in Sint-Niklaas of Lokeren even aan de kant wordt gezet om een IC door te laten, kan worden doorgetrokken tot Gent). Dan heb je een kwartierdienst tussen Antwerpen & Gent. Welke auto kan daar tegen op?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Lijn 59

Bericht door Shrek »

Bart schreef: Als ze bij het nieuwe transportplan van december 2013 nu eens een betere spreiding van de IC treinen zouden kunnen verwezenlijken, dan kan de lijn 59 nog een pareltje worden.
Dat zal wel niet gebeuren. Een goede spreiding van de IC's laat de capaciteit van de lijn zakken, en dat is absoluut te vermijden.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Lijn 59

Bericht door kika »

Bart: je vergeet een nogal cruciale bijzin over voor- en natransport in je epistel. Dat moet je meetellen om te kunnen vergelijken. Je hebt 2 treinen per uur tussen Antwerpen Centraal en Gent Sint-Pieters, nummer 3 is de IR via Brussel naar De Panne. Een alternatief in de planner is nog geen alternatief voor de reiziger en ik stel mijn afspraken niet uit tot in de zomer voor die extra trein. De L-trein naar Lokeren is inderdaad goed voor tussengelegen stations zoals Antwerpen Zuid, maar als je in pakweg Borgerhout of Deurne moet zijn irrelevant voor de reistijdvergelijking. 14 minuten reistijd voor jou voorbeeld in Berchem is aardig, maar je vergeet dat je op het station moet geraken je 5 minuutjes reserve mag/moet rekenen qua bussen, verkeerslichten (fiets/voetganger), perronwijzigingen te controleren, ticket kopen etc. En het station an sich is zelden mijn bestemming. Met geluk moet ik 10 minuten te voet, in het uitzonderlijke beste geval. Mocht je betoog een poging zijn om mij in de trein te krijgen: lief maar overbodig, daar zit ik meestal.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Lijn 59

Bericht door Retard »

Shrek schreef:
Bart schreef: Als ze bij het nieuwe transportplan van december 2013 nu eens een betere spreiding van de IC treinen zouden kunnen verwezenlijken, dan kan de lijn 59 nog een pareltje worden.
Dat zal wel niet gebeuren. Een goede spreiding van de IC's laat de capaciteit van de lijn zakken, en dat is absoluut te vermijden.
Een gat van vierenveertig minuten is toch echt wel onvoorstelbaar met drie IC's :roll: Zeker omdat er jarenlang (1997-2007) met maar twee IC's er maar een gat van drieënderig minuten was :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Lijn 59

Bericht door Shrek »

Retard schreef:
Shrek schreef:
Bart schreef: Als ze bij het nieuwe transportplan van december 2013 nu eens een betere spreiding van de IC treinen zouden kunnen verwezenlijken, dan kan de lijn 59 nog een pareltje worden.
Dat zal wel niet gebeuren. Een goede spreiding van de IC's laat de capaciteit van de lijn zakken, en dat is absoluut te vermijden.
Een gat van vierenveertig minuten is toch echt wel onvoorstelbaar met drie IC's :roll: Zeker omdat er jarenlang (1997-2007) met maar twee IC's er maar een gat van drieënderig minuten was :wink:
Het is misschien onvoorstelbaar, maar op die 43 minuten kan je wel een hele hoop goederentreinen laten passeren die gewoon niet zouden kunnen rijden als de IC's beter gespreid waren.
Enkele extra uitwijksporen zouden misschien soelaas kunnen brengen, maar op termijn moet men toch uitkijken naar een volledig gescheiden route voor de goederen.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Lijn 59

Bericht door Retard »

Shrek schreef:Het is misschien onvoorstelbaar, maar op die 43 minuten kan je wel een hele hoop goederentreinen laten passeren die gewoon niet zouden kunnen rijden als de IC's beter gespreid waren.
Enkele extra uitwijksporen zouden misschien soelaas kunnen brengen, maar op termijn moet men toch uitkijken naar een volledig gescheiden route voor de goederen.
Heb je dan niet beter twee IC's en een minder dik gat?
Kan men trouwens niet voor de L53 en L27 opteren of de L54 en de 52? Deze twee laatste volledig op dubbelspoor brengen kan de reizigers helpen en de snelheid licht er zowiso hoger, aangezien de treinen meer stoppen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Lijn 59

Bericht door dekooiker »

Nee.
Als de spooroperator een rijpad langs lijn 59 wenst wegens goedkoper zal er een goede reden moeten zijn om hem dat te weigeren.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Lijn 59

Bericht door Shrek »

Er wordt al omgeleid hoor, maar op L27 is er ook niet veel capaciteit meer over.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Lijn 59

Bericht door ferry »

Hoi

Gisteren Koksijde - Essen met tram en trein: bijna 4 uren! Maak van de IC een echte IC ipv te stoppen in allerhande tussenstations!
Zo is bvb tijdens de werkdagen een stop in Antwerpen Zuid zinvol maar na 18u stapt er niemand meer op of af in deze spookachtige stopplaats!
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Lijn 59

Bericht door K V B »

Shrek schreef: Het is misschien onvoorstelbaar, maar op die 43 minuten kan je wel een hele hoop goederentreinen laten passeren die gewoon niet zouden kunnen rijden als de IC's beter gespreid waren.
Enkele extra uitwijksporen zouden misschien soelaas kunnen brengen, maar op termijn moet men toch uitkijken naar een volledig gescheiden route voor de goederen.
Hoeveel goederentreinen rijden er wel over die lijn?

Ik stel mij toch telkens weer vragen bij die zgn. capaciteitsproblemen als ik bijvoorbeeld zie wat de SBB voor elkaar krijgt op vergelijkbare lijnen (die soms zelfs deels enkelspoor zijn...)

In principe zou je op die lijn bijvoorbeeld gewoon zo rijden:
2xIC non stop Antwerpen Centraal - Gent st. Pieters. Netjes om het halfuur.
2xIR met stop in A'pen Zuid, Beveren, st. Niklaas, Lokeren en Gent Dampoort.
2xL met stop overal. (Eventueel verschillende L treinen op deeltrajecten ipv. van een doorgaande).

En je laat de IC eerst vertrekken, de IR twee minuten later, en dan 2 minuten er achteraan de L trein. Dan stuur je goederentreinen...
Plan het zo dat je L treinen en goederentreinen laat inhalen in Lokeren of St. Niklaas.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Lijn 59

Bericht door dekooiker »

Logisch maar dan krijg je reizigers en treintrambus tegen: die hebben liever een spreiding dan alles kort achter elkaar.
Het activeren van het museumdeel van lijn 52 is denkelijk de enige tussenoplossing om goederentreinen naar Gent te sturen.
Die lijn is immers onbenut en zou alweer enkele rijpaden minder krap maken op lijn 59.
Nadeel is de helling tussen Y. West en Kiel.
De trein.
Alleen voor durvers.
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Lijn 59

Bericht door groentje »

TreinTramBus heeft graag wat spreiding, ja. Zodat je, als je 2 IC's hebt, die netjes om het halfuur rijden, en niet na 15 of 20 minuten, en dan 45 of 40 minuten niets. Een stoptrein of IR spreekt een ander publiek aan, en kan gerust vlak erna vertrekken. Een non-stoptrein Gent-Antwerpen? Waarom niet, er is denk ik meer verkeer tussen Gent en Waasland en Waasland en Antwerpen, dan tussen Gent en Antwerpen, maar ik kan me vergissen.
Ik hoop ook al langer dat lijn 52 weer open gaat tot Dendermonde, en goederenverkeer is daar een extra argument voor. Maar het valt wel nog te bezien of er veel extra verkeer mogelijk is, de ophaalbruggen durven al eens parten spelen...
Plaats reactie