Einde HLE 26

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
The_gold

Einde HLE 26

Bericht door The_gold »

Vernomen dat 11 december 2011 de laatste dag zal zijn dat de 26'ers nog bollen...
Snel nog wat spotten voor de spotters onder ons?

Groetjes
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Einde HLE 26

Bericht door Robin »

in december zal de T26 versnelt buiten dienst gaan inderdaad. In januari stop de T12 er ook mee trouwens, T23 volgt vanaf december tot juni, dan zouden alle locs BD gaan behalve die voor opduwdienst te Luik. T20 begint er ook wat uit te vallen zodra de kosten te groot zijn.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Einde HLE 26

Bericht door Stef »

Straks gaat het qua locs nog saai worden in België. 13, 28/29 & 77/78 in goederen (ik laat de enkele 57, G-2000 & class 66 achterwege wegens de kleine aantallen), 18, 21 & 27 in commerciële dienst...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Einde HLE 26

Bericht door groentje »

Tja, spijtig voor de spotters, natuurlijk, maar uit bedrijfseconomische redenen niet meer dan een logische evolutie. Vroeger was zowat elke stoomlocomotief uniek, maar dat kost dan natuurlijk enorm aan wisselstukken en personeelsopleiding.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Einde HLE 26

Bericht door Shrek »

Ik zou het eerlijk gezegd redelijk stom vinden moesten ze die 23ers allemaal wegdoen. Die machines zijn goedkoper en beter geschikt voor korte goederentreinen op vlakke lijnen dan de 20ers.
Moest het van mij afhangen zou de 20 eerst buitenvliegen en dan pas de 23 :)
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Einde HLE 26

Bericht door Stijn82 »

Of de 20'ers en 23'ers allemaal buiten, en de 11 en de 12 bijhouden voor lichtere diensten... ik denk dat de 20 duurder is om dienst te houden dan de 12...
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Einde HLE 26

Bericht door Joris »

Hallo,
Shrek schreef:Ik zou het eerlijk gezegd redelijk stom vinden moesten ze die 23ers allemaal wegdoen. Die machines zijn goedkoper en beter geschikt voor korte goederentreinen op vlakke lijnen dan de 20ers.
Moest het van mij afhangen zou de 20 eerst buitenvliegen en dan pas de 23 :)
Geen paniek, zo veel verschil zal er niet zijn tussen de buitendienststelling van de 23 en de 20... De 20 is trouwens nog nodig voor Luxemburg, tot zolang de 18 daar niet welkom is...
En, inderdaad, het zal binnenkort zéér saai worden :(
12, 20, 23, 26 het gaat er zeer binnenkort allemaal uit :(
Begin daarna maar eens te denken wat 305 Desiro's gaan doen...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Einde HLE 26

Bericht door Shrek »

ik zou het ook wel vreemd vinden moesten al deze locs naar de schroothoop gaan. Dan zouden er over 3 jaar net evenveel locs zijn als er vorig jaar waren. Akkoord, er gaan veel minder treinschakelingen zijn, maar toch lijkt de marge om verder te groeien mij wel klein. Zeker gezien zowel goederen als reizigersaantallen verder zullen blijven stijgen.
De huidige financiële situatie van het land laat momenteel geen nieuwe investeringen in rollend materieel toe, dus is een locomotiefje of 30 op reserve houden misschien niet zo'n slecht plan?
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Einde HLE 26

Bericht door Joris »

Hallo,
Heeft de nmbs ooit vooruit gedacht? Het huidige materieeltekort is ontstaan door precies dezelfde redenen: meer materieel buiten kippen dan je aankoopt... Geloof je nu echt dat ze een reserve gaan opbouwen?
Daarenboven rekenen ze op een daling van het aantal goederentreinen (wat gezien de mogelijke aankomende krisis en de slechte papieren van b-cargo wel mogelijk is).
Alles samen denk ik dat er bij reizigers wel genoeg locs zullen zijn. Of cargo echt rondkomt met enkel de 13, 28/29, 57 en 77/78, dat snap ik momenteel ook niet goed, maar tijd zal dat uitwijzen zeker?

Ps: ik vermoed dat mensen van het TSP hier meelezen: ik hoop stilletjes dat er in het voorjaar een mooie afscheidsrit komt met een blauwe e-lok, en een leuke samenstelling... zoals de schitterende vroegere afscheidsritten...

Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5337
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Einde HLE 26

Bericht door Steve »

Stijn82 schreef:Of de 20'ers en 23'ers allemaal buiten, en de 11 en de 12 bijhouden voor lichtere diensten... ik denk dat de 20 duurder is om dienst te houden dan de 12...
Heb je enig idee hoeveel locs de reeksen 11 en 12 samen vertegenwoordigen??
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Einde HLE 26

Bericht door Stijn82 »

In aantal: 12 van elk, in totaal 24 dus. Qua kosten: geen idee.
De 23'ers gaan er sowieso uit, maar als men de 20'ers zou bijhouden (24 stuks), dan zijn dat er even veel dan de 11'en en de 12'en die zouden weggaan.
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Einde HLE 26

Bericht door dentheo »

Joris schreef:Hallo,
Heeft de nmbs ooit vooruit gedacht?
Ik denk het wel.
Zowel Deutsche Bahn, SNCF en NMBS hebben nogal "grote", bijna "zeer grote" materieel bestellingen gedaan.
Honderden loks voor de grote, 120 voor ons...
Waarschijnlijk om voorbereid te zijn op een liberalisering.
Om zo te verzekeren dat zij geen nieuw materieel moesten financieren bij een "eventuele" aanbesteding.
Ik denk dat deze staatsoperatoren vreesden dat de geldkranen gesloten gingen worden....alles verloopt echter veel trager dan gedacht...
Ik meen dat SNCF er al afbesteld heeft...
Theo
Groeten vanop de Heide
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Einde HLE 26

Bericht door Robin »

zoals reed gezegd, al die types gaan er stil aan uit. De 20'ers voor Luxemburg zullen nog wel even blijven rijden maar ondertussen zijn er al 2 BD op 2 dagen en komen ze al locs te kort.
T11 en 12 gaan ook aan de kant worden gezet. T23 en 26 sowieso want deze hebben geen TBL en zullen dit ook niet krijgen.

Met de winterperiode stil aan op komst zie ik wel gebeuren dat ze het zullen verlengen mocht er echt sneeuw beginnen vallen en de locs gaan uitvallen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Einde HLE 26

Bericht door nahoj »

Momenteel zou vanaf(*) 11 december volgend elektrisch tractiematerieel geparkeerd worden:

- alle HLE26
- MR 255 (eingelijk al lang niet meer in dienst)
- HLE 2010
- alle HLE 23 behalve 2314, 16, 20, 21, 25, 28, 39-43, 49, 51, 55, 57, 60, 62, 64, 65, 67, 68, 70-72, 74 en 75 voor Antwerpen en 2309, 11, 15 en 34 voor Kinkempois (opduwlocs Luik) (samen 26 + 4 = 30 stuks).

(*)vanaf: voor HLE in dienst wil dit zeggen bij eerste gelegenheid (voorziene of onvoorziene immobilisatie).

HLE20 zou, op 2001-2007 uitgerust voor Luxemburg na, snel volgen.
Reeks 23 zou tegen juni 2012 volledig geparkeerd moeten zijn.
Voor HLE12 zouden geen diensten meer voorzien zijn. Toekomst onzeker.
HLE11 behoudt vooralsnog zijn P-treinen.

Dit alles onder voorbehoud van wijzigingen.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Einde HLE 26

Bericht door msts.be »

Joris schreef:Of cargo echt rondkomt met enkel de 13, 28/29, 57 en 77/78, dat snap ik momenteel ook niet goed, maar tijd zal dat uitwijzen zeker?
Joris, naar het schijnt zijn er een dozijn 77'en gewoon afgesteld die niets staan te doen ! Plus dat de trafiek die vroeger door de 77'en werd gereden (NL/D) nu door de 28'en gedaan wordt. Met dezelfde vraag vervangen twee 77'ers dus één 23, reken maar uit.
Plaats reactie