Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door Asterix »

HNB schreef:Deuren sluiten en trein vertrekt tijdens het oprijden

Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

HERENTALS/MOL/MEERHOUT - Rolstoelgebruiker Bert Meeus (36) was halverwege de laadbrug om de trein op te rijden in het station van Herentals toen de deuren begonnen te sluiten. Medepassagiers sleurden hem aan boord terwijl de trein vertrok. 'Het was niet de eerste keer, ik had wel dood kunnen zijn', zegt Bert, wiens rolstoel stuk is.

'De oprijplaat van de trein stond netjes klaar, de stationschef en de begeleider waren bij mij. Maar toen ik met mijn elektrische rolstoel op het tussenplateau van de oprijplaat stond, hoorde ik het signaal dat de deuren gingen sluiten en dat de trein ging vertrekken. Als de treinbegeleider eventjes naar buiten had gekeken, had hij me gezien. Ik heb veel geluk gehad dat ik mijn nek niet heb gebroken.'

Bert Meeus (36) uit Meerhout, die al zijn hele leven in een rolstoel zit, gaat twee keer per week met de trein van Mol naar Herentals en terug. Om te trainen voor boccia, een soort van petanque voor rolstoelgebruikers. Bijna altijd loopt dat vlot, met dank aan de begeleiders van B For You, die reizigers met beperkte mobiliteit verder helpen op de trein. Bert Meeus is er heel tevreden over en dat wil hij benadrukken. Maar omdat het maandag voor de tweede keer grondig misliep, komt hij naar buiten met zijn verhaal.

Achterover gekanteld

'Mijn medepassagiers zagen wat er gebeurde en sprongen naar buiten om me binnen te trekken. Op het nippertje, want de trein vertrok. Hij kwam onmiddellijk weer tot stilstand omdat de laadbrug er nog stond. Maar mijn elektrische rolstoel, die 15.000 euro kost, was kapot. Als ik nog op de helling had gestaan, was ik achterover gekanteld. Jullie kunnen wegspringen als de deuren plots dichtgaan, ik niet. Ik had wel dood kunnen zijn.'

Het was bovendien niet de eerste keer dat het gebeurde. 'Ruim een jaar geleden ging de oprijplaat stuk toen de trein vertrok terwijl ze me er nog op aan het zetten waren. Toen heb ik het zo gelaten, maar nu wil ik erover vertellen. Als het bij mij twee keer kan gebeuren, kan het met iedereen gebeuren.'

De leverancier van zijn rolstoel heeft intussen een herstelling gedaan. 'Ze moesten me in Mol van de trein helpen. Ik heb onmiddellijk de verzekering ingelicht en ik ga een klacht indienen. Mijn rolstoel, dat zijn mijn benen. Als die stuk is, kan ik niks meer. Dat is alsof ze bij u de twee benen amputeren.'

De NMBS zit erg verveeld met het voorval. 'We bieden onze diepste excuses aan', zegt woordvoerder Bart Crols. 'Het was een menselijke communicatiefout. Er komt een grondig onderzoek naar de precieze omstandigheden van dit incident, dat nooit had mogen voorvallen. Gelukkig zijn de veiligheidsmaatregelen onmiddellijk in werking getreden. Als er aantoonbare schade is aan de rolstoel, zullen we een vergoeding daarvoor bekijken.'
Hoe kan zoiets nou?
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door Robin »

als je de pers gelooft dan kan alles ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door Adler »

Robin schreef:als je de pers gelooft dan kan alles ;)
Ja juist, die journalist en de rolstoelgebruiker hebben het waarschijnlijk op een akkoordje gegooid en de rolstoel van 15.000 euro ergens onder een vrachtwagen gegooid en vervolgens het hele verhaal met de trein verzonnen om de NMBS een nieuwe rolstoel te laten betalen. Hoe durven ze toch ?

Als de pers niet dergelijke voorvallen zou melden, van wie moeten we het dan wel vernemen ?
Van de NMBS zelf zeker niet, want die woordvoerders hebben maar 1 taak: het barslechte imago van de NMBS toch een beetje trachten op te krikken door steeds goed-nieuws-shows te brengen en dus zeker niet dergelijke voorvallen.

En het enige officiële orgaan in dit land dat wel dergelijke voorvallen zou moeten rapporteren en onderzoeken, het Onderzoeksorgaan voor ongevallen en incidenten op het spoor, is een totale klucht.
Dat orgaan bestaat uit welgeteld 1 hoofdonderzoeker en 2 onderzoekers. Het laatste gerapporteerde onderzoek dateert van oktober 2008 (!) en betreft een ongeval met een werknemer.
Ze hebben waarschijnlijk nog een lijst van 1695 te onderzoeken ongevallen, inclusief de ramp in Buizingen. Daar zijn ze dus nog wel een 30 jaar mee zoet.

Maar de rolstoelgebruiker hoeft zich geen zorgen te maken, hij was bijna dood, zijn rolstoel is vernield, maar als de NMBS schade kan vaststellen zullen ze "bekijken" of die kan vergoed worden.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door Bibke »

Waar rook is, is vuur.
Er zal wel iets voorgevallen zijn maar zal foutief verteld/geschreven/beleefd zijn.

Gewoon rustig het onderzoek afwachten.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door kika »

Bibke schreef:Er zal wel iets voorgevallen zijn maar zal foutief verteld/geschreven/beleefd zijn.
Waarom?

Als je preciezer wilt weten hoe het kon gebeuren is het inderdaad een goed idee om het onderzoek af te wachten. Maar op zich is het gemakkelijk om te begrijpen: onoplettendheid van TBG, miscommunicatie ergens tussen de betrokkenen. Allemaal erg vervelend, gelukkig is enkel de rolstoel beschadigd.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door Kristofke »

Er zijn dus geen AVG's die gedraaid moeten worden in Herentals?
melle

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door melle »

Ik vind het een vreemd verhaal. Er staat in het artikel dat er een stationschef aanwezig was. En in Herentals moet eerst toch de AVG bediend worden?

Moest alles kloppen wat in het artikel staat, dan is dit een enorme flater..
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door 260689 »

De treinbegeleidster van dienst is haar brevet kwijt, dit artikel stuit op veel kritiek binnen in de wachterzaal van de treinbegeleiders depot Antwerpen-Centraal.
Wat daar is gebeurt (of laat mij zeggen hoe het in de krant staat) kan gewoon niet gebeuren. Het komt wel vaker voor dat deze treinen bedreigd worden. Herentals staat trouwens gekend met (sorry voor mijn woordenschat) zijn kloterij.
Ze willen daarom (om hun job niet te verliezen) in Herentals eerst naar de onderchef perron te gaan of er geen rolstoel mee moet die niet heeft gereserveerd, daarna alle deuren van de trein afgaan of ze echt gesloten zijn om daarna het vertrek te geven, vertraging 20min, + vertraging onbepaalde duur omdat de overweg in alarm slaat en hopen zo dat ze boven bij de directie is met hun domme kop wakker worden geschud en niet de fout continu bij treinbegeleiders en treinbestuurders steken. De treinbegeleidster in kwestie ken ik persoonlijk en ze is er serieus van aangedaan van wat er allemaal is gebeurt. Een trein die vertrekt met AVG waarvan de laadbrug nog op de trein staat, dit kan gewoonweg niet gebeuren. Trouwens als ze rolstoelers op de trein zetten of af de trein halen, zijn ze verplicht met de gele lamp (type dat de politie ook heeft maar die hebben dit in het oranje) tegen de trein kleven zodat de TBG ziet dat er iemand mee moet of af gaat. Mag ik jullie vragen verder niet over te speculeren, het is een delicaat onderwerp voor de treinbegeleiders uit Antwerpen
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door kika »

260689 schreef:De treinbegeleidster van dienst is haar brevet kwijt, dit artikel stuit op veel kritiek binnen in de wachterzaal van de treinbegeleiders depot Antwerpen-Centraal.
Wat daar is gebeurt (of laat mij zeggen hoe het in de krant staat) kan gewoon niet gebeuren. Het komt wel vaker voor dat deze treinen bedreigd worden. Herentals staat trouwens gekend met (sorry voor mijn woordenschat) zijn kloterij.
Ze willen daarom (om hun job niet te verliezen) in Herentals eerst naar de onderchef perron te gaan of er geen rolstoel mee moet die niet heeft gereserveerd, daarna alle deuren van de trein afgaan of ze echt gesloten zijn om daarna het vertrek te geven, vertraging 20min, + vertraging onbepaalde duur[...]Mag ik jullie vragen verder niet over te speculeren, het is een delicaat onderwerp voor de treinbegeleiders uit Antwerpen
Wat bedoel je met dat deze treinen bedreigd worden? Ik stel je toelichting trouwens op prijs.
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door 260689 »

kika schreef:
260689 schreef:De treinbegeleidster van dienst is haar brevet kwijt, dit artikel stuit op veel kritiek binnen in de wachterzaal van de treinbegeleiders depot Antwerpen-Centraal.
Wat daar is gebeurt (of laat mij zeggen hoe het in de krant staat) kan gewoon niet gebeuren. Het komt wel vaker voor dat deze treinen bedreigd worden. Herentals staat trouwens gekend met (sorry voor mijn woordenschat) zijn kloterij.
Ze willen daarom (om hun job niet te verliezen) in Herentals eerst naar de onderchef perron te gaan of er geen rolstoel mee moet die niet heeft gereserveerd, daarna alle deuren van de trein afgaan of ze echt gesloten zijn om daarna het vertrek te geven, vertraging 20min, + vertraging onbepaalde duur[...]Mag ik jullie vragen verder niet over te speculeren, het is een delicaat onderwerp voor de treinbegeleiders uit Antwerpen
Wat bedoel je met dat deze treinen bedreigd worden? Ik stel je toelichting trouwens op prijs.
Dat ze alle treinen die Herentals passeren en die gedaan worden door depot Antwerpen bij de al vernoemde procedure gaan uitvoeren. Er word ook onder de collega's gesproken om hun brevet allemaal in 1 pot te smijten om zo druk op de directie te zetten (lees: dit is geen staking, zonder brevet mag je geen treinen bedienen). Ik kan hun geen ongelijk geven (ik ken de situatie in Antwerpen).
pietje

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door pietje »

^^ OK, het kan misschien zijn dat het niet gebeurd is zoals geschreven, maar wat is er dan wel gebeurd?
Als je zeker weet dat iets niet gebeurd is, moet je toch even zeker weten wat de feiten wel zijn?
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door 260689 »

Het artikel spreekt over een zware fout tegen de veiligheid van de TBG. Procedure binnen de NMBS wil dit zeggen dat men onmiddellijk je brevet afnemen en dat een collega TBG de trein overneemt. Hier is dit niet gebeurt, ze heeft haar dienst helemaal moeten uitrijden en pas bij het binnenkomen in haar depot hebben ze haar brevet afgenomen. Dit is iets wat ook al niet klopt. Het onderzoek loopt en we zijn allemaal benieuwd wie hier in fout is. De treinbegeleidster in kwestie heeft nog nooit geen problemen gehad, oefent haar job uit zoals het hoort.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door nahoj »

260689 schreef:
kika schreef:
260689 schreef:(...)Het komt wel vaker voor dat deze treinen bedreigd worden. Herentals staat trouwens gekend met (sorry voor mijn woordenschat) zijn kloterij.(...)
Wat bedoel je met dat deze treinen bedreigd worden? Ik stel je toelichting trouwens op prijs.
Dat ze alle treinen die Herentals passeren en die gedaan worden door depot Antwerpen bij de al vernoemde procedure gaan uitvoeren. Er word ook onder de collega's gesproken om hun brevet allemaal in 1 pot te smijten om zo druk op de directie te zetten (lees: dit is geen staking, zonder brevet mag je geen treinen bedienen). Ik kan hun geen ongelijk geven (ik ken de situatie in Antwerpen).
Met alle respect voor je toelichtingen, maar je antwoordt niet op de vraag.

Je hebt het over 'bedreigingen van de treinen' en 'kloterij' in Herentals.

Wat bedoel je hiermee?

Weet dat door dergelijke onduidelijke, beschuldigende uitspraken je dezelfde fout maakt als het evenuteel foutieve krantenartikel.
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door 260689 »

Dat er vaker problemen zijn met rolstoelers. Er zitten er een paar bij die je afsnauwen en de huid vol schelden. Ook reizigersbeweging loopt daar soms in het honderd, verkeerde informatie, aansluitingen die verzekerd werden door RDV en dan in realiteit niet doorgaan.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Vergeten rolstoelgebruiker ontsnapt aan drama op trein

Bericht door HLE 2302 »

Dit artikel kan in aanmerking komen voor het artikel met het meeste bullshit van 2011. Een trein die vertrekt met laadbrug er nog op ?
Bewijst nog maar eens dat sommige perslui een zeer dikke duim hebben !
Laatst gewijzigd door HLE 2302 op 02 dec 2011, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie