Aantal rijtuigen van een treinstel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Aantal rijtuigen van een treinstel

Bericht door Dieselfreak »

Veel treinstellen bestaan uit twee rijtuigen, andere uit drie, sommige, zoals de AM75, zijn vierdelig. Bestaan er treinstellen met méér dan vier rijtuigen? Welke factoren bepalen hoeveel rijtuigen een treinstel best heeft?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Aantal rijtuigen van een treinstel

Bericht door kika »

Ice 3 met 8 bakken, NS sprinters met 6 bakken, en vast nog heel veel meer materieel. 't Moet kunnen draaien en hoeveel mensen moeten mee?
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: Aantal rijtuigen van een treinstel

Bericht door BlubBlub »

Eurostar, Thalys en TGV zijn imho ook stellen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aantal rijtuigen van een treinstel

Bericht door Steven »

inderdaad alle HST's moet je beschouwen als motorstellen. Het aantal rijtuigen is bepaald door de koper op basis van gewenst gebruik.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Aantal rijtuigen van een treinstel

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:Bestaan er treinstellen met méér dan vier rijtuigen? Welke factoren bepalen hoeveel rijtuigen een treinstel best heeft?
Degene die ze koopt bepaalt dat. Technisch gezien is alles immers mogelijk :wink:
pietje

Re: Aantal rijtuigen van een treinstel

Bericht door pietje »

Er moet vooral een afweging gemaakt worden tussen prijs/zitplaats en flexibiliteit.
Een treinstel met meer rijtuigen zal per zitplaats goedkoper zijn, gesteld dat het comfort en de lengte van de rijtuigen identiek zijn.
Een treinstel met minder rijtuigen is flexibeler in de inzet, omdat je bij bv een stel met 6 rijtuigen dat maar voor 1/3 bezet is, niet zomaar rijtuigen kan afkoppelen. Wanneer je met stellen van 2 of 3 rijtuigen werkt, kan je die wel meer ten volle benutten.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Aantal rijtuigen van een treinstel

Bericht door Dieselfreak »

kika schreef:Ice 3 met 8 bakken, NS sprinters met 6 bakken, en vast nog heel veel meer materieel.
& Zijn er ook Belgische treinstellen met meer dan vier bakken geweest?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Aantal rijtuigen van een treinstel

Bericht door kika »

Dieselfreak schreef:
kika schreef:Ice 3 met 8 bakken, NS sprinters met 6 bakken, en vast nog heel veel meer materieel.
& Zijn er ook Belgische treinstellen met meer dan vier bakken geweest?
Dat ene Eurostarstel wat jaren in Vorst heeft staan verrotten bijvoorbeeld.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Aantal rijtuigen van een treinstel

Bericht door bobke »

waarom wordt dat stel eigenlijk niet gebruikt? Eurostar heeft er zelfs 10 bijgekocht, en dan later ze er één gewoon laten staan roesten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Aantal rijtuigen van een treinstel

Bericht door Shrek »

bobke schreef:waarom wordt dat stel eigenlijk niet gebruikt? Eurostar heeft er zelfs 10 bijgekocht, en dan later ze er één gewoon laten staan roesten.
Ik denk dat dat stel in 2012 wel gebruikt gaat worden hoor :)
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Aantal rijtuigen van een treinstel

Bericht door Paul »

Dieselfreak schreef:Zijn er ook Belgische treinstellen met meer dan vier bakken geweest?
Ja. De elektrische motorstellen uit 1935 bestonden oorspronkelijk uit vier rijtuigen, maar zijn later uitgebreid tot zes.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie